این اتفاقات منجر به تشدید نبرد اقتصادی مسکو و اروپا و احتمال رکود و گرانی دوباره بهای در برخی از ثروتمندترین کشورهای اروپایی می شود.

به گزارش جماران، جنگ اقتصادی روسیه و اروپا وارد فاز جدیدی شد و روسیه با بستن شیر گاز این کشور به اروپایی ها فشار بر قاره پیر را به اوج خود رسانده است.

در حالی که برخی منابع اعلام کردند که روسیه قرار است تا سه روز آینده عرضه گاز از یک خط لوله اصلی به اروپا را متوقف کند برخی منابع دیگر اعلام کردند که  روسیه امروز چهارشنبه صادارت گاز روسیه به اروپا از طریق خط اصلی صادرات گاز به اروپا را متوقف کرده است.

بر اساس برخی اطلاعات منتشر شده از نقاط ورود گاز از خط لوله نورد استریم 1، ورود گاز از این خط لوله به شبکه گاز آلمان به صفر رسیده است.

به گفته روسیه به دلایل تعمیرات صادرات گاز از این خط لوله را تا سه روز آینده متوقف می کند. صادارت گاز از راه خط لوله نورد استریم 1 از امروز چهارشنبه تا صبح روز شنبه متوقف می شود.

در همین حال، شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد صادرات به انجی، یکی از شرکت‌های اصلی برق و گاز فرانسه را از روز پنجشنبه کاملا متوقف می‌کند. این تصمیم احتمالا بار دیگر منجر به افزایش مجدد قیمت انرژی برای مصرف‌کنندگان فرانسوی خواهد شد. 

گازپروم علت این تصمیم را عدم پرداخت کامل بهای گاز صادراتی در ماه ژوئیه عنوان کرد. براساس بیانیه این غول انرژی روسیه، توقف صادرات تا زمان تسویه کامل بدهی‌های انجی ادامه خواهد یافت. 

دقایقی پس از انتشار این خبر الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه اعلام کرد در صورت قطع احتمالی، گاز خانوارها قطع نمی‌شود. 

هفته پیش و در زمانی که نورداستریم اعلام کرد صادرات گاز به آلمان را برای تعمیر خط انتقال موقتا متوقف می‌کند، بهای انرژی در سراسر قاره اروپا به شدت افزایش یافت. 

از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، متحدان کی‌یف در اروپا و آمریکای شمالی تلاش برای کاهش وابستگی به نفت و گاز روسیه را در دستور کار قرار دادند. در مقابل مسکو هم با تهدید به کاهش و قطع صادرات و همچنین درخواست پرداخت به روبل، بهای انرژی در بازارهای جهانی را چند مرتبه افزایش داد. 

از زمان توسعه خصوصی سازی صنعت برق و گاز مصرفی در فرانسه، شرکت انجی، در کنار شرکت ملی گاز و برق و توتال، یکی از اصلی‌ترین اپراتورهای تامین نیروی خانه‌ها و مراکز صنعتی در این کشور به شمار می‌رود. 

احزاب اپوزیسیون در پارلمان فرانسه، به‌ویژه ائتلاف چپ‌گرای نوپ (NUPS) و همچنین حزب راست‌گرای افراطی اجتماع ملی (RN) تلاش می‌کنند دولت را بار دیگر برای توقف افزایش بهای انرژی و کالاهای پایه تحت فشار بگذارند.

همچنین این اتفاقات منجر به تشدید نبرد اقتصادی مسکو و اروپا و احتمال رکود و گرانی دوباره بهای در برخی از ثروتمندترین کشورهای اروپایی می شود.

یورونیوز نیز گزارش داد که شبکه اروپایی شرکت‌های توزیع‌کننده گاز در اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله «نورداستریم» متوقف شده است. 

این خبر در حالی منتشر می‌شود که انجی، از شرکت‌های اصلی برق و گاز فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که شرکت روسی گازپروم صادرات گاز را به این شرکت فرانسوی متوقف خواهد کرد. 

بنا به اعلام گازپروم صادرات گاز به اروپا از طریق «نورداستریم» به مدت سه روز «به طور کامل» متوقف شد. گازپروم لزوم انجام تعمیرات در یکی از مراکز فشرده‌سازی در روسیه را دلیل توقف صادرات گاز به اروپا عنوان کرده است. 

گاز صادراتی روسیه ابتدا از طریق «نورداستریم» به شمال آلمان می‌رسد و سپس به دیگر مناطق اروپا صادر می‌شود. 

صادرات گاز روسیه به اروپا به دنبال وضع تحریم‌های گسترده اروپایی علیه مسکو به دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، به یکی از موضوعات مورد مناقشه در روابط پایتخت‌های اروپایی و مسکو تبدیل شده است. 

از یک سو روسیه تاکید می‌کند که به دلیل تحریم‌های وضع‌شده از سوی کشورهای غربی قادر به انجام برخی تعمیرات بر روی تاسیسات خط لوله «نورد استریم» نیست و در نتیجه سطح صادرات به کشورهای اروپایی را کاهش داده است. از سوی دیگر کشورهای اروپایی روسیه را به استفاده ابزاری از صادرات گاز برای اعمال فشار به اروپا همزمان با جنگ در اوکراین متهم می‌کنند. 

روسیه صادرات گاز به چند کشور اروپایی را پیش از این به طور کامل متوقف کرده بود. 

کشمکش بر سر صادارت گاز روسیه به اروپا باعث شده است تا قیمت گاز در آستانه فرا رسیدن فصل سرما به شکل چشمگیری افزایش یابد. افزایش نرخ گاز، برق و سوخت از جمله دلایل اصلی تورم کنونی در اقتصاد کشورهای اروپایی است.

 

زلنسکی در کی‌یف با رافائل گروسی و نمایندگان سنای آمریکا دیدار کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه با رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شماری از نمایندگان کنگره ایالات متحده آمریکا دیدار کرد.

هیات بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از نیروگاه زاپوریژیا به اوکراین سفر کرده است. روسیه در نخستین روزهای حمله نظامی به اوکراین کنترل بزرگ‌ترین سایت تولید برق اتمی اروپا را به دست گرفت. در هفته‌های اخیر این نیروگاه و محوطه اطراف آن بارها گلوله باران شده و وحشت از بروز یک فاجعه اتمی در این کشور را دوچندان کرده است. مسکو و کی‌یف متقابلا یکدیگر را مسئول این حملات معرفی می‌کنند. 

روسیه پیشتر با ورود بازرسان آژانس به نیروگاه زاپوریژیا موافقت کرده بود. 

در حالی‌که نظامیان و شبه‌نظامیان اوکراینی حمله برای بازپس‌گیری شهر خرسون را رسما آغاز کرده‌اند، بسیاری از کارشناسان احتمال عدم تغییر جدی در جبهه‌های جنگ در میان مدت را محتمل‌ترین سناریو برای ماه‌های پیش رو توصیف می‌کنند. اوکراین برای به عقب راندن نیروهای نظامی روسیه، به تسلیحات مدرن و کمک‌های مالی غرب و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا محتاج است. 

شامگاه سه‌شنبه، ولودیمیر زلنسکی در کاخ ریاست جمهوری اوکراین با راب پورتمن، عضو جمهوریخواه و امی کلوبشار، عضو دموکرات سنای آمریکا دیدار کرد. 

کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین، ازجمله مواردی مورد اجماع هر دو حزب ایالات متحده آمریکا است.

رئیس جمهوری اوکراین در این دیدار ابراز اطمینان کرد «سیاست تحریم علیه روسیه، اگرچه هنوز کاملا کارایی ندارد اما سرانجام اثرش را خواهد گذاشت.» وی مجازات‌های اقتصادی بین‌المللی علیه مسکو را گلوله برفی توصیف کرد که بهمن می‌شود و اقتصاد «دولت تروریست روسیه» را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

ولودیمیر زلنسکی در پایان نشست با سناتورهای آمریکایی به آن مدال خدمت به اوکراین اعطا کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.