ذوب گسترده یخ از گرینلند باعث افزایش تقریباً یک فوتی افزایش سطح آب های جهانی شده است که قرار است در آینده نزدیک اتفاق بیفتد - و تحقیقات جدید نشان می دهد که هیچ راهی برای متوقف کردن آن وجود ندارد، حتی اگر جهان امروز انتشار گازهای گلخانه ای سیاره ای را متوقف کند.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان این مطالعه که روز دوشنبه در ژورنال Nature Climate Change منتشر شد، نشان داد که ریزش کلی یخ از صفحه یخی گرینلند، بدون توجه به سناریوهای گرم شدن آب و هوا، باعث افزایش حداقل 10 اینچ سطح دریا خواهد شد. این به طور کلی همان مقداری است که دریاهای جهانی در قرن گذشته از گرینلند، قطب جنوب و گسترش حرارتی (زمانی که آب اقیانوس ها با گرم شدن منبسط می شود) روی هم رفته اند.

محققان سازمان زمین‌شناسی دانمارک و گرینلند تغییراتی را در حجم ورقه‌های یخی در گرینلند و اطراف آن مشاهده کردند و مشاهده کردند که رواناب آب ذوب محرک اصلی بوده است. دانشمندان با استفاده از "تئوری تثبیت شده" توانستند تعیین کنند که حدود 3.3٪ از ورقه یخی گرینلند - معادل 110 تریلیون تن یخ - به ناچار با واکنش ورقه یخی به تغییراتی که قبلا رخ داده است، ذوب می شود.

به گفته جیسون باکس، نویسنده ارشد این مقاله، دانشمند سازمان زمین شناسی دانمارک و گرینلند، افزایش سطح دریا از این یخ های ذوب شده "بدون توجه به هر مسیر آب و هوایی قابل پیش بینی در این قرن در آینده رخ خواهد داد." این آب از نظر فنی در حال حاضر زیر پل است.

در حالی که نویسندگان جدول زمانی را مشخص نکردند، آنها پیش بینی می کنند که تغییر در سطح دریاها می تواند از هم اکنون تا پایان قرن رخ دهد.

باکس گفت: این تحقیق صرفاً برای برآورد حداقل یا "یک حد پایینی بسیار محافظه کارانه" از افزایش سطح دریا از ذوب شدن در گرینلند بود، "و در یک رویداد تقریباً قطعی که آب و هوا به گرم شدن ادامه می دهد، تعهد به سطح دریا فقط افزایش می یابد." .

صفحات یخی عظیم زمانی که دمای هوا گرم است می توانند به سرعت ذوب شوند، اما آب گرمتر اقیانوس نیز ورقه را در اطراف لبه ها فرسایش می دهد.

این یافته ها پس از گزارش افزایش سطح آب دریاها در سال 2022 منتشر شد که در اوایل سال جاری توسط اداره ملی اقیانوسی و جوی منتشر شد و نشان داد که سواحل ایالات متحده می توانند انتظار افزایش 10 تا 12 اینچی سطح دریا در 30 سال آینده را داشته باشند. بر اساس این گزارش، این امر باعث می‌شود که سیلاب‌های جزر و مدی بیش از 10 برابر تکرار شوند و موج طوفان‌ها به داخل خشکی گسترش یابد.

گرینلند آنقدر یخ دارد که اگر همه آنها ذوب شوند، سطح دریاها را تقریباً 25 فوت در سراسر جهان بالا می برد. محققان خاطرنشان می کنند که افزایش 20 فوتی سطح دریا به این معنی نیست که در سراسر جهان به طور یکنواخت بالا می رود و برخی از مکان ها را با کاهش سطح دریا در برخی دیگر ویران می کند.

ویلیام کولگان، محقق ارشد در سازمان زمین شناسی دانمارک و گرینلند، گفت: برای مثال، همانطور که مکان هایی مانند گرینلند یخ را از دست می دهند، کشش گرانشی یخ بر روی آب را نیز از دست می دهند، به این معنی که سطح دریای گرینلند با افزایش سطح در جاهای دیگر در حال کاهش است. کولگان در جریان یک سفر تحقیقاتی در تابستان 2021 به بیل ویر از CNN گفت که میزان این تغییر مشکل است.

کولگان در حالی که در یخچال جاکوبشاون گرینلند ایستاده است، گفت: «تطبیق با تغییرات سریع بسیار سخت خواهد بود.»

قبل از شروع تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان، دمای نزدیک به 32 درجه فارنهایت در گرینلند غیرقابل شنیده بود. اما از دهه 1980، منطقه حدود 1.5 درجه در هر دهه - چهار برابر سریعتر از سرعت جهانی - گرم شده است - و این احتمال را بیشتر می کند که دما از آستانه ذوب عبور کند.

دانشمندان به سی ان ان گفتند که چند روز هوای غیرمعمول گرم در شمال گرینلند اخیراً باعث ذوب سریع شد، با دمای حدود 60 درجه -- 10 درجه گرمتر از حد معمول در این زمان از سال.

بر اساس داده‌های مرکز ملی داده‌های برف و یخ ایالات متحده، مقدار یخی که تنها بین 15 تا 17 ژوئیه در گرینلند ذوب شده است - 6 میلیارد تن آب در روز - برای پر کردن 7.2 میلیون استخر شنا در اندازه المپیک کافی است. .

دانشمندان جهانی گفته اند روندهایی که تغییرات آب و هوایی در آن شتاب می گیرد کاملاً واضح است و اگر انتشار گازهای گلخانه ای فوراً مهار نشود، بسیاری از رویدادهای ذوب شدیدتر به شدت و مکرر رخ خواهند داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.