در حالی یکی برخی گروه های عراقی خود را برای تظاهرات به نفع دولت آماده می کنند، مقتدی صدر رهبر جریان صدر تظاهرات هواداران خود را تا اطلاع ثانوی به تأخیر انداخته است.

 به گزارش جماران، در حالی یکی برخی گروه های عراقی خود را برای تظاهرات به نفع دولت آماده می کنند، مقتدی صدر رهبر جریان صدر تظاهرات هواداران خود را تا اطلاع ثانوی به تأخیر انداخته است.

رهبر جنبش صدر عراق اعلام کرد که تحصن تا زمان برآورده شدن مطالبات ادامه خواهد داشت.

مقتدی صدر با انتشار بیانیه‌ای از «تعویق تظاهرات روز شنبه تا اطلاع ثانوی» خبر داد.

صدر امروز (سه‌شنبه 16 اوت) با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که به اصلاحات و «انقلاب علیه فساد» ادامه می‌دهد و افزود: «سیاست شما در شبیه‌سازی به اقدامات ما نشانه ناکامی و پافشاری شما بر فساد است».

صدر با تأکید بر اینکه تحصن تا تحقق مطالبات ادامه خواهد یافت نوشت که «از سر عشق به عراق و ملت و مقدسات موعد تظاهرات روز شنبه را تا اطلاع ثانوی به تعویق می‌اندازم».

وی همچنین از هواداران خود خواست که حالت «مسالمت‌آمیز تظاهرات» را حفظ کنند.

پیش از این مقتدی صدر خواستار برگزاری تظاهرات «میلیونی» در روز شنبه با حضور همه هوادارانش از همه استان ها در میدان التحریر بغداد شده بود.

کمیته ساماندهی تظاهرات حمایت از حکومت در عراق خواستار آمادگی کامل ملت عراق برای تظاهرات گسترده مردمی در حفاظت از حکومت عراق شد.

این کمیته ضمن تقدیر و تشکر از مواضع مردم عراق در دفاع از حکومت و نهادهای قضایی و پارلمانی و حفظ قانون و قانون اساسی و جلوگیری از آشوب و بی نظمی، از ملت عراق خواست در آمادگی کامل برای تظاهرات گسترده مردمی در حفاظت از حکومت و تحقق مطالبات خود برای تسریع در تشکیل دولت خدمتگزار ملی با اختیارات کامل و توانا برای از میان برداشتن رنج مردم عراق از گرانی، کمبود آب، قطع برق و غیره باشند.

کمیته ساماندهی تظاهرات حفاظت از حکومت خطاب به عراقی‌ها بیان کرد: این حکومت، حکومت شما و این کشور، کشور شما است و شما هستید که رنج دیدید و مبارزه کردید و عزیزترین شهدای خود را در دفاع از آن دادید، این تظاهرات برای حزب یا جریان یا طرفی نیست بلکه تظاهرات ملتی است که از حکومت حفاظت می کند تا در امنیت، صلح، حاکمیت و ثبات زندگی کند و بیکاری، محرومیت و فقر را از بین ببرد.

کمیته مذکور تاکید کرد: دولت کنونی کوتاهی کرده و مقصر است و پارلمان نیز تعطیل است و دستگاه قضایی در معرض تعرض قرار دارد و هیچ کس حفاظت از حکومت را به غیر از قانون و قانون اساسی تضمین نمی‌کند، پس از روستاها و شهرهای خود برای حمایت از حکومتتان و یاری مطالبات عادلانه تان راهی تظاهرات شوید.

این کمیته در پایان گفت که زمان و مکان تظاهرات آتی به زودی به یاری خداوند از سوی کمیته ساماندهی تظاهرات حفاظت از حکومت اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر، نخست وزیر عراق اعلام کرد که فردا رهبران سیاسی این کشور را برای گفتگوی ملی دعوت خواهد کرد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق تاکید کرد که فردا همه سران عراق را به گفت وگوی ملی دعوت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، الکاظمی در نشست امروز هیئت دولت گفت که متاسفانه با چالش های سیاسی و بن بست سیاسی و بازتاب آن بر عملکرد دولت مواجه هستیم، دولت طرفی در درگیری های سیاسی نیست اما برخی تلاش می کنند مسئولیت این بحران را بر دولت تحمیل کنند و از مشکل غفلت کنند و همه مشکلات را به سوی دولت سوق دهند.

وی افزود که بحران ما تنها بحران در جهان نیست، تجربه های بسیاری نظیر تجربه ما وجود دارد چه بسا که پیچیده تر بوده باشد اما با استفاده از حکمت و سران عاقل موفق شدند از این مرحله عبور کنند و برخی از این کشورها نیز به تجربه های موفق تبدیل شدند.

الکاظمی به عنوان مثال سنگاپور را به عنوان نمونه ای از حکومت ناکارآمد ذکر کرد و گفت که امروز می بینیم به یکی از مهمترین کشورهای جهان تبدیل شده و در راوندا در آفریقا نیز جنگ داخلی و کشتارهایی وجود داشت اما رواندا امروز به یکی از کشورهای مهم آفریقا تبدیل شده است، این عقلانی نیست که در عراق، این کشور موسس تمدن بشری با قدمتی نزدیک به 6 هزار سال، هنوز با مشکلات به شیوه درهم شکستن اراده ها برخورد شود.

نخست وزیر عراق تصریح کرد آنچه مطلوب است، حکمت پیشه کردن و وفاداری به این کشور است که بسیار به ما عطا کرده و تاریخ به ما داده که به آن افتخار می کنیم و باید بخشی از این خوبی را به کشور و میهن و ملت خود بازگردانیم این ملت بیچاره ای که مدت بسیاری در معرض سوء مدیریت، فقر و جنگ ویرانگر بوده است.

وی اظهار داشت که تصمیم ما در این دولت عدم تعرض به خون مردم عراق نه در حال حاضر و نه در آینده بود چرا که خون شهروند عراقی با ارزش است و مشکلات باید تنها از طریق گفت وگو حل شود از این رو فردا همه سران عراق را به گفت وگوی ملی برای مشارکت در ایجاد راه حل و اندیشیدن برای حل این قضیه دعوت خواهم کرد.

وی خطاب به سران عراق گفت که پیام من به برادرانم این است که همه می روند و تاریخ قضاوت می کند، باید در سطح چالش ها باشیم، فداکاری برای عراق، ضعف نیست بلکه قوت است و برخی نباید تصور کنند اگر به برادر خود امتیاز دهند، در موضع ضعف هستند این اشتباه است، امتیاز دادن، عنصر قوت حقیقی است.

وی گفت که امیدوارم همه صبر و شجاعت پیشه کنند تا ما از این مرحله عبور کنیم و بتوانیم کشور را بسازیم، با وجود عدم تصویب بودجه به مدت بیش از دو سال، امور به درستی پیش می رود.

الکاظمی تصریح کرد که دولتی نمی تواند بدون بودجه به کار خود ادامه دهد، دو سال بدون بودجه گذشت اما ما کشور را مدیریت کردیم، فرصت موفقیت وجود دارد اگر همکاری و با روحیه تیمی و کار گروهی و وابستگی به عراق همراهی کنیم.

الکاظمی بیان کرد که این دولت در شرایط استثنایی بر سر کار آمد و در عبور از همه چالش ها موفق شد اما متاسفانه عمر دولت به 28 ماه نزدیک می شود اما تاکنون تنها 6 ماه بودجه داشته‌ایم.

وی افزود که مردم همه چیز می خواهند و این حق آنهاست و حق مردم است که خیابان آسفالت و آب، مدرسه و مراقبت بهداشتی را خواستار شوند اما همه اینها به بودجه نیاز دارد تا دولت وظیفه خود را انجام دهد.

الکاظمی در پایان گفت که بن بست سیاسی بر تشکیل دولت و نبود بودجه تاثیر گذاشته و ما همه چالش ها را پذیرفتیم و برای کاهش آن تلاش کردیم و همواره با اتهام ها، افتراها و ستم با سکوت بخاطر عراق و ملت ما که شایسته زندگی بهتر از اکنون است، رفتار کردیم.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی تحولات عراق
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.