هنگ کنگ با افزایش سرعت مهاجرت، بیشترین کاهش جمعیت را تجربه کرده است.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان، هنگ کنگ شدیدترین کاهش سالانه جمعیت خود را به ثبت رسانده است و کارشناسان این کاهش را ناشی از اقدامات سختگیرانه کنترل کووید و سرکوب سیاسی می دانند که درخشش یک مرکز مالی را که مدت ها به عنوان "شهر جهانی آسیا" تبلیغ می شد، از بین برده است.

 اداره سرشماری و آمار روز پنجشنبه گفت که جمعیت کل شهر از 7.41 میلیون نفر به 7.29 میلیون نفر کاهش یافته است که کاهش 1.6 درصدی را نشان می دهد.

این شدیدترین کاهش از زمانی است که دولت شروع به ردیابی ارقام در سال 1961 کرد.

اگرچه مقامات برخی از آن را به کاهش "طبیعی" نسبت می دهند - بیشتر از مرگ و میرها تا تولدها - کارشناسان گفتند این ارقام همچنین نشان دهنده مهاجرتی است که در چند سال گذشته در بحبوحه دوره های تحولات اجتماعی گسترده که شامل اعتراضات ضد دولتی و همچنین تظاهرات ضد دولتی بوده است، سرعت گرفته است. همه گیری ویروس کرونا به گفته این وزارتخانه، حدود 113200 نفر در سال گذشته هنگ کنگ را ترک کردند، در حالی که سال قبل این رقم 89200 نفر بود. این ارقام شامل مهاجران و سایر ساکنان غیردائم است.

اگرچه مقامات برخی از آن را به کاهش "طبیعی" نسبت می دهند - بیشتر از مرگ و میرها تا تولدها - کارشناسان گفتند این ارقام همچنین نشان دهنده مهاجرتی است که در چند سال گذشته در بحبوحه دوره های تحولات اجتماعی گسترده که شامل اعتراضات ضد دولتی و همچنین تظاهرات ضد دولتی بوده است، سرعت گرفته است. همه گیری ویروس کرونا به گفته این وزارتخانه، حدود 113200 نفر در سال گذشته هنگ کنگ را ترک کردند، در حالی که سال قبل این رقم 89200 نفر بود. این ارقام شامل مهاجران و سایر ساکنان غیردائم است.

در طول همه‌گیری کرونا، کارشناسان و رهبران صنعت هشدار داده‌اند که محدودیت‌های شدید کووید-۱۹ در شهر، ساکنان، مسافران و مهاجران را دور می‌کند. حتی با باز شدن در سایر نقاط جهان، هنگ‌کنگ برای ماه‌ها به بستن مرزها، تعلیق مسیرهای هوایی و اعمال قرنطینه‌های اجباری و اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی مانند محدودیت در تجمعات عمومی و محدودیت در خدمات رستوران‌ها ادامه داد. دستورات ماسک همچنان به قوت خود باقی است، در حالی که فضاهای عمومی مانند سواحل و سالن های ورزشی در دوره های پر تعداد موارد با بسته شدن طولانی مدت مواجه شده اند.

این اقدامات باعث نابودی کسب‌وکارها شده است و برخی از معروف‌ترین مکان‌های هنگ‌کنگ - از جمله رستوران شناور Jumbo Kingdom - در سال گذشته تعطیل شدند. اتاق بازرگانی عمومی هنگ‌کنگ در بیانیه‌ای در این ماه گفت: بیش از دو سال و نیم محدودیت‌های کووید-19 تلفات سنگینی بر مشاغل و اقتصاد وارد کرده است. جورج لیونگ، مدیر عامل این گروه، افزود که بسته شدن مرزهای هنگ کنگ "هر چشم انداز بهبود اقتصادی را خفه می کند" و از مقامات خواست تا "یک جدول زمانی مشخص برای بازگشایی هنگ کنگ" ارائه کنند. دولت تاثیر سیاست‌های خود را پذیرفته و روز پنجشنبه گفت که محدودیت‌های پروازی - مانند الزام همه مسافران به واکسینه شدن، منفی بودن تست کووید و پرداخت هزینه قرنطینه در هتل در بدو ورود - "جریان جمعیت را قطع کرده است."

در این هفته دولت شرایط قرنطینه را کاهش داد و تعداد روزهایی را که ورودی‌ها باید در یک هتل تعیین‌شده اقامت کنند از هفت به سه روز کاهش داد. دولت گفت که برخی از هنگ‌کنگی‌ها ممکن است در طول همه‌گیری همه‌گیر، در جای دیگری ساکن شوند.

در همین حال، ساکنان هنگ کنگ که قبل از همه گیری هنگ کنگ را ترک کرده بودند، ممکن است به طور موقت در مکان های دیگر اقامت داشته باشند یا قادر به بازگشت به هنگ کنگ نبوده باشند. همه این (عوامل) ممکن است در خروج خالص ساکنان هنگ کنگ در طول این بیماری نقش داشته باشند. یک سخنگوی دولت گفت. اما دولت کاهش جمعیت را کم اهمیت جلوه داد و به نظر می رسید که هنگ کنگ هنوز یک مرکز مالی شلوغ است. سخنگوی هنگ کنگ گفت: "هنگ کنگ به عنوان یک شهر بین المللی، همیشه متحرک بوده است." طی 10 سال گذشته، خروج خالص ساکنان هنگ کنگ... در بیشتر سال ها ثبت شده است. این سخنگو افزود که مشکل خروج ناشی از کووید "می تواند با کاهش قرنطینه و اقدامات فاصله گذاری اجتماعی حل شود" و به دلیل تلاش های دولت برای جذب استعدادهای خارج از کشور این تعداد افزایش خواهد یافت.

سرکوب سیاسی

در کنار کووید، کارشناسان می گویند عامل دیگری که در پس این مهاجرت وجود دارد، سرکوب سیاسی پکن در شهر است. پس از اعتراضات ضد دموکراسی و ضد دولتی هنگ کنگ در سال 2019، پکن قانون امنیت ملی گسترده ای را وضع کرد که بر اساس آن دولت مخالفان رسمی را از بین برده است. مقامات به اتاق‌های خبر حمله کرده و آن‌ها را تعطیل کرده‌اند، فعالان و معترضان را زندانی کرده‌اند، قانون‌گذاران منتخب را برکنار کرده‌اند، سانسور را هم در نشریات آنلاین و هم در نشریات چاپی تشدید کرده‌اند و برنامه‌های درسی مدارس را تغییر داده‌اند.

از زمان معرفی این قانون، بسیاری از معترضان و قانونگذاران سابق از ترس پیگرد قانونی به خارج از کشور گریخته اند. بسیاری از افراد و خانواده ها به سی ان ان گفته اند که آنها نیز در حال بررسی ترک هستند زیرا احساس می کنند شهر غیرقابل تشخیص تغییر کرده است. پس از اعتراضات، تعدادی از کشورها از جمله بریتانیا، استرالیا و کانادا مسیرهای جدید ویزا را برای هنگ کنگی هایی که به دنبال خروج هستند باز کردند.

بسیاری از معترضان و فعالان سابق نیز به جزیره دموکراتیک خودگردان تایوان گریخته اند. دولت بارها از قانون امنیتی به عنوان بازگرداندن نظم و قانون به شهر دفاع کرده و ادعا کرده است که آزادی بیان، مطبوعات و اجتماعات هنگ کنگ دست نخورده باقی مانده است. دولت در 29 ژوئیه گفت که قانون امنیتی "به سرعت و به طور موثر ثبات و امنیت را احیا کرده است"، و افزود که ساکنان "از اینکه می بینند هنگ کنگ اکنون همچنان یک کلانشهر باز، امن، پر جنب و جوش و دوستدار تجارت است، آسوده و خوشحال هستند. "

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.