دونالد ترامپ در نشست خبری امروز خود اعلام کرد که فرمان ویژه او به سیاست ترجیحی این کشور در قبال هنگ کنگ پایان می‌ دهد.

 

به گزارش جماران، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فرمانی اجرایی علیه چین را امضا کرد که در آن این کشور را به دلیل اقداماتش علیه مردم هنگ‌ کنگ مورد بازخواست قرار خواهد داد و همچنین با هنگ کنگ دقیقا مانند چین رفتار خواهد شد.

ترامپ در یک نشست خبری اعلام کرد از این پس محدودیت و تحریم بانک ‌های هنگ ‌کنگی مجاز خواهد بود و این سرزمین از نظر آمریکا دیگر تفاوتی با چین نخواهد داشت.

او که هیچ فرصتی برای حمله به «جو بایدن» رقیب دموکراتش را از دست نمی ‌دهد، همچنین تاکید کرد دولت او بیش از هر دولت دیگری در تاریخ آمریکا علیه چین سخت ‌گیری کرده ‌است در حالی که جو بایدن چیزی جز هدیه به دولت کمونیستی چین نخواهد بود.

آمریکا پیش از این در تجارت با هنگ ‌کنگ قوانینی متفاوت داشت و امتیازهایی قائل شده بود.

ترامپ در ادامه گفت: «از این به بعد با هنگ ‌کنگ دقیقا مانند چین رفتار خواهد شد و دیگر هیچ امتیاز ویژه‌ ای چه در خصوص تبادلات تجاری و اقتصادی و چه در رابطه با تعرفه ‌ها و صادرات شامل این سرزمین نخواهد شد.»

ترامپ همچنین ادامه داد که پس از این بسیاری از مردم هنگ کنگ این سرزمین را ترک خواهند کرد چرا که آزادی و حقوق آنها از بین رفته است.

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از این نشست خبری در کاخ سفید تاکید کرد که او مجازات‌ هایی را علیه مقام ‌های چینی و همچنین پلیس هنگ کنگ در نظر گرفته و همچنین بانک ‌هایی که معاملات قابل توجهی با هنگ کنگ داشته باشند شامل تحریم‌ ها و مجازات‌ ها خواهند شد.

او در ادامه با شرح جزئیات فرمان اجرایی جدید خود افزود: «این فرمان به دولت من ابزارهای جدید قدرتمندی برای مسئولیت پذیر کردن افراد و اشخاصی که در خاموش کردن صدای مردم هنگ کنگ و محدود کردن آزادی‌ آنها نقش داشته‌ اند، ارائه می ‌دهد.»

 

واکنش چین

در واکنش به این اقدام دولت آمریکا، چین دقایقی پیش اعلام کرد این قانون هنگ کنگ است و آمریکا در حال تهمت زدن است.

وزارت خارجه چین طی بیانیه ‌ای اعلام کرد که این کشور برای محافظت از خود، پاسخ ‌های لازم را مد نظر قرار خواهد داد و تحریم‌ هایی را علیه اشخاص در نهادهایی مربوط به آمریکا وضع خواهد کرد.

این اقدامات بعد از تصویب قوانین جدید امنیتی در هنگ کنگ و افتتاح دفتر امنیتی چین در این سرزمین صورت می گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.