اگر پس از یک هفته پوشش خبری پر از گمانه زنی در مورد هدف جستجوی FBI در مار-آ-لاگو، هیچ چیز دیگری را نمی توان با قطعیت در مورد دونالد ترامپ گفت، این است که او هنوز بزرگترین کانال خبری تلویزیون کابلی، فاکس نیوز، را دارد.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان پشت سر او همچنین هیئت تحریریه وال استریت ژورنال و نیویورک پست، دو پلتفرم بزرگ دیگر متعلق به روپرت مرداک را تا کنون در کنار خود دارد.

یکی از دلایلی که اهمیت دارد این است که هر دو روزنامه سرمقاله هایی را منتشر کردند که به شدت از ترامپ در پی آخرین جلسه استماع کمیته بررسی قیام 6 ژانویه توسط کمیته مجلس نمایندگان انجام شد. علاوه بر این، سی‌ان‌ان و دیگرانی مانند واشنگتن پست گزارش و تحلیل کردند که به نظر می‌رسد شکاف‌ها در روابط بین رئیس‌جمهور سابق و مرداک‌ها افزایش می‌یابد. ماهیت آن رابطه هر چه که ممکن است پشت درهای بسته باشد، مجریان عقاید و نویسندگان دارایی های مورداک در پی جست و جوهای دوشنبه، به ویژه فاکس، محکم در گوشه ترامپ بودند. نه تردید وجود داشت و نه پیام های مختلط. مجریان فاکس همه با ترامپ در برابر آنچه رئیس جمهور سابق به عنوان "سلاح" کردن وزارت دادگستری علیه او توصیف کرد، همراه بودند.

جسی واترز، مجری برنامه پربیننده فاکس نیوز، سه شنبه گفت: "من هرگز پایگاه را پرانرژی ندیده ام. هرگز پایگاه را بیشتر از این عصبانی ندیده ام. من عصبانی هستم." "من احساس می کنم مورد تجاوز قرار گرفته ام. کل کشور احساس می کند که مورد تجاوز قرار گرفته است. این منزجر کننده است. آنها به ما اعلام جنگ کرده اند و اکنون بازی ادامه دارد." فاکس با حدود 3 میلیون بیننده در هفته برای برخی از برنامه های پربیننده خود، اساساً این پلت فرم را به صداهایی از دنیای MAGA سپرد تا خشم علیه FBI، وزارت دادگستری و کاخ سفید را برانگیزد.

یکی از فاجعه‌آمیزترین کناره‌گیری‌ها از کنترل تحریریه، این بود که فاکس به پسر رئیس‌جمهور سابق، اریک، تالار گفتمان داد تا بدون هیچ گونه فشار یا مدرکی بگوید: «من کاخ سفید را به خوبی همه می‌شناسم، زمان زیادی را در آنجا گذراندم، می‌دانم که سیستم، این اتفاق بدون تأیید صریح جو بایدن رخ نداد.» (سخنگوی کاخ سفید این موضوع را رد کرد که پرزیدنت بایدن از تحقیقات پیش از موعد اطلاع داشته باشد.) ستون نظری وال استریت ژورنال می گوید: «جستجوی مار-آلاگو وسواس ترامپ در باتلاق را نشان می دهد. در ادامه این مطلب آمده است: «هجوم اف‌بی‌آی علیه رئیس‌جمهور سابق هرگز نباید اتفاق بیفتد». روزنامه نیویورک پست ستونی را با عنوان "حمله اف بی آی ترامپ، دروغ های پنهان کاری واشنگتن را افشا می کند" منتشر کرد. پاراگراف اصلی به نقل از کوین مک کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، یکی از حامیان سرسخت ترامپ، گفت که جستجو «وضعیت غیرقابل تحمل سیاسی‌سازی تسلیحاتی وزارت دادگستری» را نشان می‌دهد.

سپس در روز پنج‌شنبه، هیئت تحریریه هر دو رسانه مورداک، نظراتی را منتشر کردند که مریک گارلند را به دلیل عدم شفافیت در مورد جستجو مورد هدف قرار می‌داد. بقیه رسانه های جناح راست دقیقاً در همان جا در بند بودند. اریک ترامپ در نیوزمکس با همین نکات صحبت کرد و به مجری گرگ کلی گفت که او "عصبانی شده است" زیرا "کاری که این دولت انجام داد غیرقابل تصور است." همانطور که برخی ممکن است صحبت های واترز در مورد "جنگ" و اعلام خشم اریک ترامپ را تحریک آمیز بدانند، در مقایسه با آنچه در فضای دیجیتال با تماس های مکرر برای "قفل کردن و بارگذاری" گفته می شد، ملایم بودند، همانطور که توسط Donie O'Sullivan از سی ان ان  ترسیم شده است. 

فراخوان های گسترده ای برای جنگ مسلحانه از طرف ترامپ در سراسر رسانه های اجتماعی وجود داشت. یکی از گزارش‌های ان‌بی‌سی نیوز می‌گوید: «در دقایقی پس از انتشار اخبار جست‌وجو، کاربران در انجمن‌های طرفدار ترامپ مانند TheDonald، یک وب‌سایت مشابه Reddit که برای ارائه تدارکات قبل از شورش کنگره استفاده می‌شد، خواستار خشونت فوری شدند، و سؤالاتی مانند « چه زمانی تیراندازی شروع می شود؟ و از ترامپ می خواهد شبه نظامیان را احضار کند." این یکی دیگر از لایه‌های حمایت رسانه‌ای از ترامپ است که در این هفته از طرف او قدرت خود را خم کرد و مطمئناً بسیار قابل مشاهده‌تر و تهدیدآمیزتر از آنچه در دوران مبارزات انتخاباتی او در سال 2016 بود - به نظر می‌رسید - اگر حتی در آن زمان وجود داشت.

مگافون ترامپ حتی بزرگتر است

همانطور که در نقد مجله Columbia Journalism Review به آن اشاره شده است، پوشش جستجو در مار-آ-لاگو در چندین سطح ناامیدکننده بوده است. اجراهای مطبوعاتی برنده کمی در رسانه های جریان اصلی وجود داشته است. در همین حال، واکنش یکپارچه و ستیزه جوی رسانه های راستگرایانه به جست و جو نشان می دهد که ترامپ یک مگافون بزرگتر و خطرناک تر از زمانی که برای اولین بار برای ریاست جمهوری نامزد شد، دارد.

در سال 2016، بیشتر قدرت سیاسی او ناشی از توانایی او در استفاده موفقیت آمیز از رسانه های قدیمی (فاکس نیوز) و جدید (توئیتر و فیس بوک) برای تقویت پیام هایش بود. عملکرد رسانه‌ای او به طرز ماهرانه‌ای در آن دوره از گذار فناوری که ما هنوز در آن زندگی می‌کنیم، گذشت.

ترامپ از آن زمان در فیس بوک و توییتر ممنوع شد و سایت رسانه اجتماعی او، Truth Social، در حال مبارزه است. اما به نظر می‌رسید که این هفته اهمیتی نداشت زیرا رسانه‌های جریان اصلی و ده‌ها هزار نفر در توییتر و جاهای دیگر در حال بازتوییت، نقل قول، پست و استناد به آنچه او در Truth Social و جاهای دیگر می‌گفت، می‌کردند. او مانند اخبار کابلی این هفته بر رسانه های اجتماعی تسلط داشت. و ترامپ با افزودن سطح دیگری از پیام‌رسانی رسانه‌ای که در سال 2016 نداشت، فضای پژواک خود را افزایش داده است: اعضای MAGA کنگره و نامزدهای انتخاباتی میان‌دوره‌ای که او از آنها حمایت کرده است. بسیاری از آنها به دفاع از او پرداختند و نکات صحبت او را تکرار کردند و لفاظی های تحریک آمیز خود را اضافه کردند.

مارجوری تیلور گرین، عضو جمهوری خواه کنگره از جورجیا، در محکومیت این جستجو در توییتر به جنگ داخلی متوسل شد. او در توئیتی دیگر گفت: «احتمال بسیار بالایی» وجود دارد که اف‌بی‌آی «شواهد» را در طول جست‌وجو جاسازی کرده است، یک نظریه توطئه که توسط شخص ترامپ پیشنهاد شده است. در سطح محلی، سیاستمدارانی مانند دن کاکس، نامزد جمهوری خواه مورد حمایت ترامپ برای فرمانداری مریلند، با محکوم کردن جستجو به عنوان «تاکتیک های ایالتی پلیس» به گروه کر پیوستند و از «جمهوری خواهان مریلند» خواستند این جستجو را محکوم کنند. ممکن است کاکس چیز زیادی اضافه نکند، اما همانطور که او و سایر نامزدهای انتخاباتی در سراسر کشور با خبرنگاران در شهرهای خود صحبت می‌کنند و در مورد جست‌وجو اظهار می‌دارند، سخنان ترامپ را به گونه‌ای بومی‌سازی می‌کنند که اغلب می‌تواند به آنها اعتبار بیشتری بدهد که تلویزیون محلی است. لنگر ممکن است داشته باشد.

یکی از روایت‌های مورد علاقه برخی در رسانه‌های جریان اصلی می‌گوید «دیوارها در حال بسته شدن» به روی ترامپ هستند. ممکن است درست باشد. اما اشتباه است که به صداهای بلند، خشمگین و قدرتمند جناح راست که در چندین لایه رسانه به آن دیوارها فشار می آورند توجه نداشته باشیم و به دقت توجه نکنیم. اگر 6 ژانویه چیز دیگری به ما یاد نداد، این است که اعضای این کادر MAGA چقدر سریع می توانند از طریق پیام رهبرشان از حرف به عمل منتقل شوند.

شایان ذکر است: دادگستری ایالات متحده آمریکا با حکم یک قاضی در فلوریدا، حکم تفتیش خانه شخصی دونالد ترامپ را منتشر کرد. بر این اساس رئیس جمهوری پیشین آمریکا متهم به اختفا و نگهداری اسناد فوق محرمانه در خانه‌اش است.  

دونالد ترامپ از سوی دستگاه قضایی ایالات متحده به ظن نقض قانون جاسوسی تحت تعقیب قرار گرفته است. 

به گزارش آسوشیتدپرس ماموران اف‌بی‌آی در جریان بازرسی عمارت مار آ لاگو، ملک شخصی ترامپ در ایالت فلوریدا، اسناد با مهر کاملا محرمانه کشف کردند. براساس گزارش قاضی تحقیق، در مجموع ۱۱ سند و مدرک محرمانه در این عملیات کشف و ضبط شده است. 

بخشی از این اسناد در طیف «اطلاعات مجزای حساس» طبقه‌بندی شده‌اند؛ داده‌هایی که افشای آن‌ها می‌تواند «منافع ملی» ایالات متحده را در خطر قرار دهد. 

ماموران اف‌بی‌آی با حکم دادگستری مامور تحقیق درباره نقض احتمالی سه قانون فدرال ایالات متحده آمریکا بودند. مهمترین قانون‌شکنی که ترامپ متهم به آن است، نقض ممنوعیت‌های قانون جاسوسی است. 

ماموران اف‌بی‌آی دوشنبه هفته گذشته و در زمانی که رئیس جمهوری پیشین آمریکا در برج ترامپ در نیویورک به سر می‌برد، به خانه وی در فلوریدا یورش برده و آنجا را تفتیش کردند. دونالد ترامپ و همقطارانش در حزب جمهوری‌خواه این بازرسی را «سیاسی کاری» خوانده و دموکرات‌ها را به تلاش برای ممانعت از حضور رئیس جمهوری پیشین در انتخابات آینده توصیف کردند. دولت دموکرات جو بایدن این اتهام را رد می‌کند.

پیش از آنکه مهر و موم توسط دادگاه شکسته شود چندین شبکه خبری آمریکایی گزارش دادند نسخه‌ای از این حکم بازرسی را دیده‌اند.

آقای ترامپ هرگونه کار غیرقانونی را رد کرده است و می‌گوید این اسناد محرمانه نبودند.

در پی شکسته شدن لاک سند هفت صفحه‌ای، که شامل حکم بازرسی اقامتگاه آقای ترامپ بود، مشخص شد که ماموران اف بی آی به دنبال آن بوده‌اند که آیا قانون مقابله با جاسوسی که نگهداری اسناد محرمانه و یا حساس امنیتی را ممنوع می‌کند نقض شده است یا نه.

برداشتن اسناد و یا اقلام طبقه‌بندی شده طبق این قانون ممنوع است.

آقای ترامپ خود هنگام ریاست جمهوری، جریمه چنین کاری را افزایش داد و حالا مجازات این کار بالغ بر ۵ سال حبس است.

در حکم بازرسی آمده است که از جمله مناطق جستجو شده در مارآلاگو، دفتر ۴۵ و انبارها بوده اما اتاق‌های اختصاصی مهمان که توسط آقای ترامپ و کارکنانش استفاده می‌شده بازرسی نشده است.

روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داده که این اسناد شامل ۲۰ جعبه، پوشه‌های عکس و نامه درخواست عفوی که به از طرف راجر استون، استراتژیست و متحد دیرین آقای ترامپ نوشته شده است.

این روزنامه نوشته است که اطلاعاتی نیز درباره «رئیس جمهوری فرانسه» به دست آمده اما جزئیات بیشتری را مشخص نکرده است.

فهرستی که برخی رسانه‌های آمریکایی به آن دسترسی پیدا کرده‌اند نشان می‌دهد که دست کم یکی از مجموعه اسناد مهر فوق محرمانه دارد.

در بیانیه‌ای که ترامپ در شبکه اجتماعی خود منتشر کرده است آمده اسناد ضبط شده همه در «مکانی امن» قرار داشته‌اند و او مشکلی با بازپس دادن اسناد بدون حکم بازرسی نداشته است. او نوشته «هر وقت می‌خواستند می‌توانستند اسناد را بگیرند. کافی بود بپرسند».

این اولین بار است که ملکی از یک رئیس جمهور سابق آمریکا در چارچوب تحقیقات مجرمانه بازرسی می‌شود.

آقای ترامپ و بسیاری از متحدان جمهوری خواه او می‌گویند این کار با انگیزه سیاسی صورت گرفته است.

استدلال حقوقی حامیان آقای ترامپ، که تا حدی مورد سئوال بوده، این است که او به عنوان رئیس جمهوری اختیار دارد که این اسناد را از طبقه‌بندی محرمانه خارج کند. اما کارشناسان حقوقی به رسانه‌های آمریکا گفته‌اند که مشخص نیست دادگاه چنین استدلالی را بپذیرد.

تام دوپری، وکیلی که پیشتر با وزارت دادگستری آمریکا همکاری می‌کرده می‌گوید: باید فرم پر کنند. باید مجوزهای خاص صادر کنند. نمی‌توانند صرفا بگویند که اسناد را از طبقه‌بندی محرمانه خارج کرده‌اند.

تیلور بودویچ یک سخنگوی آقای ترامپ، به سی‌بی‌اس، شریک خبری بی‌بی‌سی در آمریکا گفت دولت جو بایدن در تلاش است که بحران ایجاد شده با یورش به اقامتگاه ترامپ را مدیریت کند. آقای بودویچ افزود که این عملیات نه تنها بی‌سابقه که غیرضروری بوده است.

سخنگوی آقای ترامپ دولت بایدن را متهم کرد که تلاش می‌کند با دروغ پراکنی و نیش و کنایه تسلیحاتی کردن دولت علیه رقیب سیاسی اصلی خود را توجیه کند.

نیروهای حافظ نظم و قانون در سراسر کشور بر اساس گزارش‌های تهدیدهایی را رصد می‌کنند که در پی فاش شدن بازرسی اف بی آی از اقامتگاه آقای ترامپ افزایش یافته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.