گزارش‌های تایید نشده و شایعات درباره احتمال ابتلای آقای پوتین به سرطان رو به افزایش است. رهبر روسیه امسال ۷۰ ساله می‌شود

به  گزارش جماران به نقل از سی ان ان، بیل برنز، رئیس سیا، ارزیابی غیرمعمولی صریح و غیرمعمولی را در این هفته، زمانی که به شرکت کنندگان در کنگره امنیتی سالانه موسسه در اجلاس امنیتی اسپن در کلورادو به شوخی گفته که ولادیمیر پوتین "بیش از اندازه سالم است و هیچ اطلاعات و شواهدی برای این شایعات وجود نداردارد" ارائه کرد.

ویلیام برنز رئیس سازمان سی.آی.ای به شوخی گفته که ولادیمیر پوتین بیش از حد سالم به نظر می‌رسد و مبنایی اطلاعاتی برای این شایعات وجود ندارد.

 برنز مراقب بود که اظهارات ظاهراً زبانی را واجد شرایط کند و گفت که آنها "یک قضاوت رسمی اطلاعاتی" نیستند.

اما به طور مستقیم در پاسخ به این سوال که آیا پوتین ناسالم است یا ناپایدار، او گفت: "شایعات زیادی در مورد سلامت رئیس جمهور پوتین وجود دارد و تا آنجا که ما می توانیم بگوییم، او کاملا سالم است." پس از حدس و گمان در مورد سلامت پوتین چه کنیم؟ این شایعات چیز جدیدی نیست. زبان بدن، گفتار و راه رفتن او بی وقفه مورد بررسی قرار گرفته است. و هر بار که پوتین برای چند روز از انظار عمومی ناپدید می‌شود - یا حتی یک اشتباه جزئی انجام می‌دهد، مانند آنچه اخیراً پس از کنفرانس در تهران انجام داد - می‌تواند باعث ایجاد دوری از گمانه‌زنی‌های شدید و به سبک روزنامه‌ها درباره سلامت جسمانی او شود.

این ماهیت پوتینیسم است، نوعی پست مدرن که حول یک مرد ساخته شده است. کرملین سخت کار کرده است تا هاله ای در اطراف پوتین به عنوان تنها حل کننده مشکلات کشور ایجاد کند: او میزبان یک برنامه فراخوان سالانه است که در آن به معنای واقعی کلمه نقش اصلی را بر عهده می گیرد. و در طول دو دهه، او قدرت را تثبیت کرد، و سیستمی را ساخت که توسط هوس ها و هوس های یک نفر هدایت می شود (مورد آشکار: تهاجم به اوکراین). بنابراین روسیه بدون جانشین واضح پوتین، همیشه چند عطسه از یک بحران سیاسی تمام عیار فاصله دارد.

کرملین به طور معمول هرگونه گمانه زنی در مورد سلامت پوتین را به سخره می گیرد. روز پنجشنبه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین گفت که پوتین احساس "خوب" و "سلامتی خوبی" دارد، قبل از اینکه حدس و گمان های خلاف این را به عنوان "چیزی جز فریبکاری" توصیف کند. اما اظهارات برنز، حتی اگر به شوخی بیان شده باشد، شاید بیشتر به ما در مورد سیاستگذاران غربی بگوید تا در مورد تناسب اندام پوتین. برای شروع، وقتی صحبت از رهبر کرملین به میان می آید، این نشان دهنده یک عنصر قوی از تفکر آرزویی است. این نشان می دهد که نگران کننده ترین بحران های بین المللی ممکن است به سادگی از بین برود اگر یک نفر - پوتین - از صحنه جهانی ناپدید شود.

و این یک برداشت نادرست بالقوه از روسیه است. مطمئناً، تصمیم برای حمله به اوکراین به یک نفر رسید: رئیس جمهور روسیه، که به نظر می رسد با خوانش نادرست خود از تاریخ و مقداری جاه طلبی امپراتوری هدایت می شود. و تقابل روسیه با غرب سال‌ها به دلیل نارضایتی شخصی، شخصی است که از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ابراز تاسف کرد. اما ساده لوحانه است که امیدوار باشیم پوتینیسم بدون پوتین ادامه پیدا نکند. تقریباً نیم سال پس از تهاجم، تلفات سنگین پوتین در میدان نبرد، مثلاً باعث مقاومت گسترده ای نشده است.

جمعیت روسیه - به استثنای هزاران نفری که در اعتراضات ضد جنگ دستگیر شده اند - کم و بیش منفعلانه درد اقتصادی تحریم های جدید اعمال شده بر کشورشان را پذیرفته اند. اگر بتوان به یافته های نظرسنجی دولتی WCIOM باور کرد، رتبه پوتین از زمان حمله به 24 فوریه افزایش یافته است.

اظهارات رئیس سیا، در چارچوب، نشان می دهد که درک پوتین، کسی که فرآیندهای تصمیم گیری اش برای جهان خارج مبهم است، چقدر چالش برانگیز است. برنز به حلقه محدود مشاوران مورد اعتماد پوتین اشاره کرد. اما در طول همه‌گیری، انزوای پوتین ابعاد بسیار فیزیکی به خود گرفت، همانطور که در دیدارهای او با برخی از رهبران جهان در یک میز طولانی و پوچ مشاهده شد. به نظر می‌رسد فاصله‌گذاری اجتماعی شدید پوتین نشان‌دهنده مدت‌هایی است که کرملین مایل است برای محافظت از سلامت جسمانی او – و در نتیجه، هرگونه اطلاعاتی در مورد سلامتی او – انجام دهد.

الیزه گفت درست قبل از تهاجم، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، درخواست کرملین برای انجام آزمایش کووید-19 روسی را رد کرد، در حالی که از اظهار نظر در مورد گزارش های رسانه ها مبنی بر اینکه مکرون نمی خواست پزشکان روسی روی DNA او دست پیدا کنند، خودداری کرد. این منصفانه است که حدس بزنیم که اطرافیان پوتین برای جلوگیری از ارائه هر گونه سرنخی در مورد سلامتی او به هر سرویس اطلاعاتی خارجی کنجکاو، اقدامات مشابهی را انجام دهند.

تجزیه و تحلیل روسیه اغلب به مطالعه یک فرد ختم می شود. اما همانطور که برنز ممکن است به خاطر بیاورد، سیاست‌گذاری اجماع‌محور دفتر سیاسی متأخر شوروی همچنان توانست در جنگ فاجعه‌بار افغانستان در سال 1979 اشتباه کند. و همانطور که بسیاری از اوکراینی‌ها به سرعت اشاره می‌کنند، روس‌ها هنوز حسابی واقعی با گذشته امپراتوری شوروی خود نداشته‌اند. هر امیدی برای تغییر دور است: اگر برنز را باور کنیم، و اگر تاریخ راهنما باشد، پوتین احتمالاً تا رسیدن به اوج برژنف در اطراف خواهد بود.

پیشتر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته بود تمرکز نیروهای روسیه در اوکراین دیگر به شرق این کشور محدود نیست و تلویحا گفت استراتژی مسکو بعد از تامین تسلیحاتی اوکراین توسط غرب تغییر کرده است.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در کنفرانس امنیتی اسپن در کلورداو گفت شایعات زیادی درباره بیماری آقای پوتین وجود دارد و آنقدر که ما میدانیم او زیاده از حد سلامت است.»

آقای برنز در پاسخ به خنده حضار افزود این یک تحلیل رسمی اطلاعاتی نیست.

این مقام آمریکایی که مدتی را نیز سفیر آمریکا در مسکو بوده گفت او بیش از دو دهه است که رهبر روسیه را زیر نظر داشته و به نحوی با او سر و کار داشته است.

وی افزود آقای پوتین به ارعاب، مهار و تسویه حساب اعتقاد راسخی دارد و این اعتقادات در دهه اخیر سلبی‌تر شده و حلقه اطرافیان او نیز تنگ‌تر شده است.

به گفته آقای برنز ولادیمیر پوتین معتقد است که سرنوشت او «احیاء روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ است و راه اصلی برای رسیدن به این هدف بازتولید حوزه نفوذ روسیه در منطقه است و این کار بدون مهار اوکراین ممکن نیست.»

ویلیام برنز رئیس سازمان سی.آی.ای در سال ۲۰۱۴ سفیر آمریکا در مسکو بود.

این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا در ماه نوامبر به مسکو سفر کرد تا به روسیه درباره عواقب جدی اشغال اوکراین هشدار دهد.

آقای برنز گفت هنگام بازگشت از این سفر پریشان‌تر از قبل بوده و برنامه‌های رهبر روسیه صرفا براساس فرضیات غلط و توهمات جدی دربراه اوکراین و عزم این کشور برای مقاومت بوده است.

رئیس سازمان سی.آی.ای گفت رهبر روسیه واقعا به حرفهایی که می‌زند باور دارد و بارها شنیده‌ام که او در محافل خصوصی گفته اوکراین یک کشور واقعی نیست.

ویلیام برنز گفت تخمین او از میزان تلفات نیروهای روسیه در اوکراین نزدیک ۴۵ هزار مجروح و ۱۵ هزار کشته است. او گفت میزان تلفات اوکراین کمی کمتر از این میزان بوده است.

برنز اظهار کرد: «رهبر روسیه واقعا به حرف‌هایی که می‌زند باور دارد و بارها به طور خصوصی از او شنیده‌ام که گفته اوکراین یک کشور واقعی نیست.»

رئیس سازمان سیا همچنین در این اجلاس طی مصاحبه‌ای با خبرنگار ان‌بی‌سی مدعی شد: «دیدگاه ولادیمیر پوتین نسبت به آمریکایی‌ها این است که ما همیشه از مشکل کمبود توجه رنج می‌بریم و حواسمان از چیزهای دیگر پرت خواهد شد. اعتقاد راسخ من این است که پوتین در فرضیات پیش از جنگ خود پیرامون درهم شکستن نیروهای اوکراینی در اشتباه بود و فکر می‌کنم او همچنان در اشتباه است.»

وی افزود: «در یکی از صحبت‌های اخیرم با یکی از همتایان اوکراینی‌ام، او اشاره کرد که "روس‌های احمق" همگی مرده‌اند. من فکر می‌کنم که منظور او این بود که روس‌ها تغییر رویه داده‌اند... پوتین اهدافش را کوچک‌تر کرده است.»

برنز ادعا کرد: «پوتین فکر می‌کرد که می‌تواند خیلی سریع کنترل اوکراین را به دست بگیرد. سخت است که در این مقطع، چنین مسئله‌ای یک شکست استراتژیک برای پوتین و روسیه تلقی نشود.»

رئیس سازمان سیا در پایان گفت: «من فکر می‌کنم که رهبری چین تلاش می‌کند تا درس‌هایی از حمله روسیه به اوکراین بگیرد. اگر یک درس وجود داشته باشد، به نظرم احتمالا این است که از تجربه پوتین یاد بگیرند و بدانند که با زور ناچیز، پیروزی سریع و قاطع به دست نمی‌آید.»

شایان ذکر است کرملین روز پنجشنبه شایعاتی مبنی بر بیماری ولادیمیر پوتین را رد و اعلام کرد که او در سلامتی کامل به سر می‌برد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.