دولت عراق از ترکیه خواست که همه نیروهای خود را از اراضی عراق خارج کند و مشکلات داخلی خود را به دور از اراضی عراق حل کند.

به گزارش جماران به نقل از موازین نیوز، در پی حمله ارتش ترکیه به شمال عراق و کشته و زخمی شدن ده ها شهروند عراقی، وزارت خارجه عراق امروز پنجشنبه سفیر ترکیه در عراق را فرا خواند و یادداشت اعتراض شدید اللحن خود را به وی تحویل داد.

در پی حمله ارتش ترکیه به یک منطقه گردشگری در روستای«برخ» در استان«دهوک» در اقلیم کردستان عر اق که منجر به کشته شدن 9 شهروند عراقی و زخمی شدن ده ها تن دیگر و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم شد، وزارت خارجه عراق«علی رضا کونای» سفیر ترکیه در بغداد را به این وزارتخانه فراخواند.

وزارت خارجه عراق به سفیر ترکیه یادداشت اعتراض شدید اللحن دولت بغداد را به وی تحویل داد که در این یادداشت دولت عراق این جنایت که نیروهای ترکیه مرتکب شدند را به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه عراق در این یادداشت اعتراض تأکید کرد  که عراق حق دارد همه تدابیر لازم را بر اساس قوانین بین المللی برای حمایت از حاکمیت و اراضی و سلامت شهروندانش در برابر تجاوزها را اتخاذ کند.

همچنین دولت عراق از ترکیه خواست که همه نیروهای خود را از اراضی عراق خارج کند و مشکلات داخلی خود را به دور از اراضی عراق حل کند.

علاوه بر آن از ترکیه خواسته شده است که به دلیل این جنایت  رسما عذرخواهی کرده و به خانواده های قربانیان و زخمی ها غرامت دهد.

ترکیه دیروز (چهارشنبه) مرکز گردشگری «په رخ» واقع در شهر زاخو از توابع استان دهوک اقلیم کردستان عراق را بمباران کرد که در نتیجه آن ۹ شهروند غیرنظامی کشته و ۳۲ تن زخمی شدند.

هدف گرفتن این مرکز و در پی آن کشته و زخمی شدن ده ها غیرنظامی عراقی، خشم و انزجار گسترده مردم و مقام های این کشور را برانگیخت و «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر امروز پنجشنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

دبیرخانه هیات دولت عراق اعلام کرد که نخست وزیر روز پنجشنبه را به احترام روح شهدایی که در حمله ترکیه به مرکز گردشگری «په رخ» در استان دهوک جان خود را از دست دادند، عزای عمومی اعلام کرد.

دیروز (چهارشنبه) شورای وزیران عراق از وزات خارجه این کشور خواست پرونده ای کامل را از تجاوزهای مکرر ترکیه به حاکمیت عراق و امنیت شهروندان آن تهیه کند؛ پرونده ای که قرار است مبنای شکایت فوری بغداد از آنکارا در شورای امنیت سازمان ملل باشد.

در همین حال، گروه های هکری عراق به دنبال حمله روز چهارشنبه (دیروز) به شمال عراق، چند شبکه تلویزیونی ترکیه را از دسترسی خارج کردند.

یک روز پس از حمله به گردشگاهی در شمال عراق، چند شبکه تلویزیونی ترکیه‌ای حین پخش زنده هک شدند.

«صابرین نیوز» در توئیتی گزارش داد که این حمله سایبری توسط گروهی کردی موسوم به «۱۸۷۷ » و گروه عراقی «الطاهره» انجام شد و عاملان آن پیام «بمباران عراق را متوقف کنید، بمباران کردستان را متوقف کنید» را روی شبکه‌های ترکیه‌ای مذکور قرار دادند.

ابراز خشم و اعتراض مردم عراق به حمله روز گذشته به شهر «زاخو» واقع در استان «دهوک» در منطقه کردستان عراق که به کشته شدن ۹ تن و مجروحیت ۳۱ نفر منجر شد، همچنان ادامه دارد و آنها با تاکید بر این‌که، مسئولیت این حمله به گردن ترکیه است، خواستار اتخاذ تصمیمی قاطعانه از سوی بغداد هستند.

بر اساس برآورد برخی سایت ها و کانال های خبری عراقی مانند صابرین نیوز، دولت ترکیه در طول ۷ ماه گذشته ۲۸۱ حمله به استان های دهوک، اربیل، سلیمانیه و موصل عراق انجام داده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.