ژاپن در انتخاباتی که به عنوان "دفاع از دموکراسی" اعلام شد رای داد زیرا پلیس به "مشکلات امنیتی" در هنگام ترور شینزو آبه نخست وزیر سابق اعتراف کرد.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان رای دهندگان ژاپنی روز یکشنبه برای برگزاری انتخاباتی که به عنوان دفاع از دموکراسی عنوان شده بود، به مراکز رای گیری رفتند، درست دو روز پس از ترور شینزو آبه، نخست وزیر سابق این کشور در جریان مبارزات انتخاباتی.

 آبه در روز جمعه در شهر مرکزی نارا هنگام سخنرانی در حمایت از یکی از نامزدهای محلی حزب لیبرال دموکرات خود هدف گلوله قرار گرفت، قتلی که در سراسر جهان طنین انداز شده است.

این قتل همچنین سوالاتی را در مورد نبود امنیت در اطراف آبه در زمان تیراندازی ایجاد کرده است، رئیس پلیس محلی به "مشکلات" اعتراف کرد و شبکه تلویزیونی NHK گزارش داد که مظنون در ابتدا قصد استفاده از مواد منفجره را داشته است.

ناظران می‌گویند که با عزاداری ژاپن، موجی از حمایت‌های بیشتر می‌تواند چیزی را که پیش‌تر انتظار می‌رفت یک پیروزی راحت برای حزب آبه در انتخابات مجلس نمایندگان در روز یکشنبه باشد، افزایش دهد.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن - که قتل آبه را "اقدامی بزدلانه و وحشیانه" توصیف کرد - از مردم خواسته است که برای شرکت در انتخابات شرکت کنند و انتخابات را دفاع از دموکراسی دانست. کیشیدا روز جمعه گفت: "ما باید به طور مطلق از انتخابات آزاد و عادلانه که اساس دموکراسی است، دفاع کنیم. ما به کمپین انتخاباتی خود همانطور که برنامه ریزی شده است، با این اعتقاد راسخ ادامه خواهیم داد که هرگز تسلیم خشونت نخواهیم شد." رای گیری در ساعت 7 صبح یکشنبه به وقت محلی باز شد و در اکثر 46017 شعبه در ساعت 20 بسته خواهد شد. زمان محلی. بیش از 125 کرسی توسط 545 نامزد در حال رقابت است.

مظنون قتل صحبت می کند

پلیس روز جمعه تتسویا یاماگامی 41 ساله را در محل تیراندازی دستگیر کرد. آنها می گویند که او مظنون به قتل است اما به طور رسمی متهم نشده است. شبکه تلویزیونی ژاپنی NHK یکشنبه گزارش داد یاماگامی به بازرسان گفت که در ابتدا قصد داشت آبه را با استفاده از مواد منفجره در رویدادی در اوکایاما، استانی که سه ساعت با ماشین از نارا فاصله دارد، بکشد.

به گزارش NHK یاماگامی به بازرسان گفت: "من به کشتن نخست وزیر سابق آنجا (اوکایاما) فکر می کردم، اما دیدم که در ورودی مراحل پذیرش وجود دارد و احساس کردم ورود به آن دشوار است."

یاماگامی صبح یکشنبه به دادستانی ناحیه نارا منتقل شد. پلیس استان نارا روز شنبه به سی‌ان‌ان گفت که دوربین‌های نظارتی مظنون را نشان می‌دهند که روز جمعه پس از سوار شدن به قطار و رفتن به سمت رویداد آبه، ایستگاه یاماتو-سایدایجی در نارا را ت    ک می‌کند.

این قتل سوالاتی را در مورد سطح امنیتی ارائه شده به آبه ایجاد کرده است. توموآکی اونیزوکا، رئیس پلیس نارا، روز شنبه گفت که "نمی توان منکر وجود مشکلات" با امنیت آبه شد و او "مسئولیت این شکست را بر عهده می گیرد". اونیزوکای احساسی گفت: «بعد از اینکه اولین گزارش از این حادثه منتشر شد... این اوج احساس گناه و پشیمانی بود که در 27 سال خدمتم در اجرای قانون احساس کردم. من سنگینی مسئولیت خود را احساس می کنم.

پلیس چه گفت؟

پلیس ژاپن تایید کرده که در تامین امنیت آقای آبه، «ضعف‌هایی» وجود داشته است.

به‌گفته توماآکی اونیزوکا، رئیس پلیس نارا (شهری که آقای آبه در آن ترور شد): «نمی‌توان انکار کرد که در اقدامات حفاظتی مشکلاتی وجود داشته است.»

پیشتر پلیس شهر نارا گفته بود فردی که بلافاصله پس از حمله دستگیر شد، اعتراف کرد آقای آبه را هدف قرار داده است. او به پلیس گفت از سازمانی که به باور او آقای آبه با آن مرتبط بوده، کینه داشته است. او گفت از یک اسلحه دست‌ساز استفاده کرده است.

پلیس گفت مواد منفجره در خانه فرد مظنون کشف کرده است و به ساکنان هشدار داده شده که منطقه را ترک کنند.

این فرد به پلیس گفت که در نیروی دریایی ژاپن خدمت کرده است.

نیروهای امنیتی مهاجم را که هیچ تلاشی برای فرار نکرد، بازداشت کردند. پلیس اسلحه ضارب را ضبط کرده است.

انتخابات در حال انجام است

مبارزات انتخاباتی روز جمعه پس از قتل آبه به حالت تعلیق درآمد، اما سیاستمداران فعالیت های قبل از انتخابات را از روز شنبه از سر گرفتند. در حالی که مجلس علیا در بین دو مجلس پارلمان ژاپن از قدرت کمتری برخوردار است - و می تواند توسط مجلس پایین در مسائل حیاتی غلبه کند - یک نمایش قوی برای LDP می تواند به کیشیدا کمک کند تا برنامه ای را که شامل افزایش هزینه های دفاعی و احتمالاً بازنگری می شود، انجام دهد. قانون اساسی صلح طلب ژاپن هر دوی این دلایل توسط آبه قبل از مرگش حمایت شده بود.

جیمز بردی از مشاوران Teneo در یادداشتی که رویترز منتشر کرد، گفت: ائتلاف حاکم LDP-Komeito قبلاً در مسیر یک پیروزی محکم بود. برادی افزود که در ماه های آینده دولت "مطمئناً به دنبال تقویت امنیت داخلی خواهد بود." رویترز گزارش داد، نظرسنجی‌هایی که پیش از مرگ آبه انجام شد، پیش‌بینی می‌کرد که LDP حداقل 60 کرسی از 125 کرسی مورد رقابت را در روز یکشنبه به دست آورد، در حالی که اکنون 55 کرسی در اختیار دارد و به آن اجازه می‌دهد اکثریتی را که با شریک کوچک ائتلافی کومیتو در اختیار دارد، حفظ کند.

رویترز گزارش داد که دستیابی به 69 کرسی در مجلس علیا به LDP اکثریت می دهد، آستانه ای که قبل از قتل آبه به عنوان یک کشش تلقی می شد و احتمالاً توانایی آن را برای پیشبرد دستور کار خود افزایش می دهد.

جهانی در ماتم

 از زمان مرگ آبه، عزاداران ژاپنی در حال جمع آوری و قرار دادن گل در یک یادبود موقت در خارج از ایستگاه یاماتو-سایدایجی در نارا، نزدیک به محل کشته شدن رهبر سابق بوده اند. اما طنین قتل بسیار فراتر از مرزهای ژاپن احساس شده است، جایی که شوک گسترده ای وجود دارد که نخست وزیر سابقی که برای یک نسل سیاست را تعریف کرده بود،  در کشوری با یکی از پایین‌ترین نرخ‌های جنایات اسلحه در جهان از فاصله نزدیک به ضرب گلوله کشته شود.

رؤسای جمهور، نخست وزیران و دیگر رهبران بین المللی با ارسال ادای احترام، خشم و اندوه خود را از این قتل ابراز کرده اند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه روز دوشنبه برای ادای احترام به مردم ژاپن به توکیو سفر خواهد کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که بلینکن با مقامات ارشد ژاپنی نیز دیدار خواهد کرد و افزود: "ائتلاف آمریکا و ژاپن سنگ بنای صلح و ثبات در هند و اقیانوس آرام است و هرگز قوی تر از این نبوده است." دفتر او به سی ان ان گفت که مراسم خاکسپاری آبه در روزهای دوشنبه و سه شنبه برگزار می شود و روز دوشنبه پس از آن مراسم یادبودی در روز سه شنبه برگزار می شود.

به گزارش شبکه تلویزیونی عمومی ژاپن، NHK، مراسم تشییع جنازه توسط بیوه او آکی آبه در معبدی در توکیو برگزار می شود و حضور اعضای خانواده و افراد نزدیک به نخست وزیر سابق محدود می شود.

قتل آقای آبه، واکنش‌های جهانی در پی داشت. ژایر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل، سه روز عزای عمومی اعلام کرد و خشم و اندوه خود را ابراز کرد. در هند نیز یک روز عزا اعلام شده است و نارندرا مودی، نخست‌وزیر، آقای آبه را یک دولتمرد جهانی توصیف کرد. سفارت چین در توکیو پیام تسلیت فرستاد. در خود ژاپن، نخست وزیر، فومیو کیشیدا، گفت که تیراندازی یک اقدام وحشیانه بود که کاملا غیرقابل بخشش است.

ایران نیز ترور آقای آبه را محکوم کرده است. حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران در توییتر، ترور نخست‌وزیر سابق ژاپن را محکوم کرده و گفته است «خدمات ارزنده ایشان بعنوان سیاستمداری برجسته، از جمله در گسترش مناسبات دو ملت ایران و ژاپن فراموش نخواهد شد.

قانون اساسی صلح‌جویانه چیست؟

در پی جنگ جهانی دوم، قانونگذاران قانون اساسی صلح جویانه‌ای را در کشور وضع کردند که برای نزدیک به نیم قرن دست نخورده باقی ماند. از ابتدای قرن بیست و یکم بعضی از مفاد این قانون که ژاپن را از ورود به جنگ باز می‌دارد، دوباره تفسیر شده است.

اقدام ارتش ژاپن در اعزام نیرو به عراق بعد از حمله آمریکا به آن کشور در سال ۲۰۰۳ افکار عمومی را تغییر داد. منتقدان می‌گفتند این اقدام قانون حمایت از صلح این کشور را نقض کرده است.

در دهه گذشته بعضی از سیاستمداران ژاپنی به منظور حضور بیشتر ژاپن در جامعه جهانی و مشخصا گسیل نیروهای نظامی حافظ صلح به خارج از کشور، خواهان بازنگری در قانون اساسی شده‌اند.

چین با تغییر ماهیت صلح‌طلبانه قانون اساسی ژاپن مخالفت کرده است. با شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم قانون اساسی این کشور، استفاده از زور برای حل اختلافات را رد کرد. ارتش امپراتوری ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم مرتکب جنایات جنگی فراوانی در کشورهای همسایه، به خصوص چین شده بود.

نتایج اولیه انتخابات ژاپن

شبکه ان‌اچ‌کی ژاپن اعلام کرد، نتایج اولیه انتخابات مجلس علیای پارلمان ژاپن نشان می‌دهد که ائتلاف حزب حاکم لیبرال دموکرات این کشور اکثریت این مجلس را حفظ کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نتایج دو روز پس از آن منتشر می‌شود که شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن در یک سخنرانی انتخاباتی در حمایت از حزب لیبرال دموکرات، مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جان باخت. همانطور که از نتایج پیداست، انتظار می‌رفت ترور آبه تاثیر مثبتی بر پیروزی این حزب در انتخابات مجلس علیا بگذارد.

بر اساس نظرسنجی شبکه خبری ان‌اچ‌کی ژاپن در مراکز رای‌گیری، انتظار می‌رود احزاب لیبرال دموکرات و «کمیتو» ۶۹ تا ۸۳ کرسی از ۱۲۵ کرسی مورد آزمون را در انتخابات امروز (یکشنبه) از آن خود کنند.

شایان ذکر است: تحلیلگران ژاپن بر این عقیده هستند که ترور شینزو آبه، نخست وزیر سابق این کشور باعث تقویت حمایت‌ها از حزب حاکم لیبرال دموکرات وابسته به وی در این انتخابات می‌شود.

میزان مشارکت در انتخابات هم در این دوره نسبت به دوره قبل بالاتر بوده است.

وزارت کشور ژاپن اعلام کرد که میزان مشارکت در این انتخابات تا ساعت 11 صبح به وقت محلی 10.44 درصد بوده است.

این رقم مشارکت در زمان مشابه مربوط به انتخابات قبلی مجلس علیای پارلمان ژاپن در سال 2019، 9.7 درصد بود.

بر اساس نظرسنجی‌ها نخست‌وزیر ژاپن می‌تواند روی یک پیروزی آشکار برای ادامه ائتلاف حزب لیبرال دموکرات خود و حزب متحدش کومیتو حساب کند.  تاکنون هر دو حزب اکثریت را در مجلس علیا و همچنین در مجلس نمایندگان داشتند. شعبه‌های رای‌گیری در ساعت ۱۳ به وقت محلی بسته می‌شوند. آبه یکی از حامیان دولت کنونی ژاپن بود.

تمرکز کارزار انتخاباتی افزایش قیمت‌ها در پی جنگ اوکراین، به ویژه انرژی و مواد غذایی بوده است. حزب حاکم لیبرال دموکرات قصد دارد بودجه نظامی کشور را افزایش دهد. ر

انتخابات ژاپن تحت‌الشعاع ترور شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق قرار گرفته است. آبه روز جمعه ۸ ژوئیه در جریان یک گردهمایی تبلیغاتی در شهر نارا واقع در غرب کشور به ضرب گلوله کشته شد.

کارزار انتخاباتی بعد از انتشار خبر ترور آبه از سوی احزاب مختلف به حال تعلیق درآمد اما  روز شنبه ۹ ژوئیه از سر گرفته شد.

شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن، روز جمعه، ۱۷ تیرماه، در شهر نارا در جنوب غربی این کشور هدف شلیک گلوله قرار گرفت و پس از انتقال با هلی کوپتر به بیمارستان جان باخت.

بر اساس گزارش خبرگزاری کیودو، رهبر سابق ژاپن در حال سخنرانی در یک کارزار انتخاباتی بود که صدای گلوله شنیده شد و آبه از ناحیه گردن هدف گلوله قرار گرفت.

در خبرها آمده است که آبه از پشت سر با یک اسلحه دست‌سازِ خانگی هدف قرار گرفته است و تصویری از سلاحی که وی با آن ترور شد در شبکه های مجازی منتشر شده است.

بنابر گزارش ها مظنون به ترور نخست وزیر سابق ژاپن افسر ۴۱ ساله نیروی دریایی به نام تتسویا یاماگامی است که برای شلیک از تفنگ ساچمه‌ای بهینه سازی شده استفاده کرده است. طبق قوانین ژاپن این تنها سلاحی است که یک غیرنظامی می‌تواند داشته باشد. تصویر زیر لحظه دستگیری ضارب آبه را نشان می دهد.

در تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شده تصویر فرد ضارب هنگامی سخنرانی آبه دیده می شود. ضارب در تصویر زیر فردی است که در کنار پرچم و پشت به جمعیت به حالت دست به کمر ایستاده و در انتظار موقعیت مناسب برای شلیک است.

به نوشته نیویورک تایمز، آبه پیش از زخمی شدن در روز جمعه، در یک رویداد تبلیغاتی در نارا سخنرانی می‌کرد و از رای‌دهندگان خواست که از حزب او در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه حمایت کنند.

سخنرانی هایی مانند سخنرانی آبه در ۲۰ روز قبل از انتخابات معمول است، تنها دوره ای که تبلیغات انتخاباتی مجاز است. حضور پلیس در اطراف سیاستمداران مشهوری مانند آبه امری عادی است، اما اختلالات و خشونت از هر نوع بسیار نادر است.

در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی در خصوص سوابق ترور و اتفاقات مشابه نوشت: در سال ۲۰۰۷ سرگرد ناکازاکی توسط یک گانگستر یاکوزا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

همچنین رئیس حزب سوسیالیست ژاپن طی یک سخنرانی در سال ۱۹۶۰ توسط یک جوان راستگرا با شمشیر کوتاه سامورایی ترور شد.

در همین راستا نیویورک تایمز نوشت: طبق آمار آژانس پلیس ملی ژاپن، در سال ۲۰۲۱، تنها ۱۰ مورد تیراندازی در ژاپن گزارش شده است که منجر به مرگ، جراحت یا خسارت مالی شده است. از این حوادث مربوط به اسلحه، تنها یک نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند.

مقامات ژاپنی گفتند که همه مبارزات انتخاباتی پس از تیراندازی به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است.

نگاهی به زندگی سیاسی آبه

هفتم شهریورماه سال ۱۳۹۹ بود که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد از سمت خود به دلیل برخی مشکلات جسمانی استعفا می کند. آبه رکورد طولانی ترین مدت زمان رهبری در تاریخ ژاپن را دارد. او حدود هشت سال به عنوان نخست وزیر ژاپن خدمت کرد و در طول این مدت ناظر بر روند بازیابی کشورش از بحرانهای مختلف اعم از زلزله، سونامی و فاجعه هسته ای بوده است.

آبه در اواخر دوران کاری خود با کاهش محبوبیت روبرو شد و نارضایتی از او در میان ژاپنی ها به بالاترین حد در طی دومین دور نخست وزیری اش رسیده بود.

شینزو آبه در سال ۲۰۰۶ به این سمت برگزیده شده بود. آبه جانشین «جونیچیرو کویزومی» شد که پس از پنج سال تصدی سمت نخست‌وزیری و رهبری حزب لیبرال دموکرات از این دو مقام کناره گرفته بود.

در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۲، آبه وزیر دفاع سابق را در انتخابات داخلی حزب لیبرال دموکرات شکست داد و سپس با یک پیروزی قاطع در انتخابات سرتاسری سال ۲۰۱۲ بار دیگر به نخست‌وزیری رسید.

در سال ۲۰۱۴، آبه با پیروزی مجدد در انتخابات موفق به حفظ اکثریت دو سومی خود در پارلمان در ائتلاف با حزب کمیتوی نو شد. به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام در ژاپن و تشکیل پارلمان جدید، مجلس سفلای این کشور آبه را در سال ۲۰۱۵ مجددا به عنوان نخست وزیر تعیین کرد.

آبه در آخرین اظهار نظرهای خود از جمله معدود افرادی بود که زلنسکی را مقصر جنگ اوکراین عنوان کرد.

سال ۱۳۶۲ «شینزو آبه وزیر خارجه وقت ژاپن و پدر شینزو آبه با سفر به ایران برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق تلاش کرد که البته چندان نتیجه بخش نبود. آبه پدر برای خاتمه جنگ با مسافرت به منطقه در سال ۱۳۶۶ طرح معروف خودش را دایر بر جداسازی آتش جنگ از خلیج فارس اعلام کرد که با استقبال ایران و عدم تمایل عراق رو به رو شد. این کشور همچنین ۱۰ میلیون دلار از بودجه مالی سالانه خود را در اختیار ناظران نظامی سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۸۸ تشکیل شده بود، قرار داد تا بر آتش بس میان ایران و عراق نظارت کنند.

سال ۱۳۹۸ نیز آبه در سفر به تهران تلاش داشت تا با میانجی گری از تنش ها میان ایران و آمریکا بکاهد.

قاتل نخست وزیر سابق ژاپن باور داشت که شینزو آبه از یک گروه مذهبی حمایت کرده است، گروهی که مادر یاماگامی کمک مالی بزرگی به آن کرده بود.

 رویترز گزارش داد، تتسویا یاماگامی، مردی 41 ساله و بیکار، روز جمعه با شلیک به شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن در یک سخنرانی، او را به قتل رساند.

همسایگان یاماگامی به رویترز گفتند که او فردی تنها بوده و از هم‌کلام شدن با دیگران اجتناب می‌کرده است. همچنین خبرگزاری کیودو به نقل از مقامات بازجویی نوشت، یاماگامی باور داشت که شینزو آبه از یک گروه مذهبی حمایت کرده است، گروهی که مادر یاماگامی کمک مالی بزرگی به آن کرده بود.

او به پلیس گفت که مادرش پس از آن اهدای مالی، ورشکسته شد.

خبرگزاری کیودو به نقل از یاماگامی نوشت: «مادر من درگیر یک گروه مذهبی شد و من از این مسئله متنفر بودم».

به گفته رسانه‌ها، قاتل اسلحه خود را به کمک قطعاتی ساخت که به صورت برخط خریداری کرده و چندین ماه را صرف برنامه‌ریزی برای این حمله کرده بود.

یکی از رسانه‌ها مدعی شد که یاماگامی پیش از تهیه اسلحه، قصد داشته حمله را با بمب‌گذاری انجام دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.