تورم شدید و به خصوص افزایش قیمت مواد غذایی، سوخت و دارو به دلیل کمبود واردات باعث نارضایی عمومی شده است.

به گزارش جماران، با تمام شدن سوخت در سریلانکا، مردم به ویژه پزشکان و بانکداران به "وضعیت غیرممکن" اعتراض کردند.

تظاهرات گسترده ضد دولتی در کلمبو، پایتخت سری‌لانکا به دلیل بحران اقتصادی و وخامت اوضاع معیشتی ادامه دارد و در این راستا معترضان به کاخ ریاست جمهوری حمله و آنجا را محاصره کردند.

هزاران معترض از سراسر این کشور با در دست داشتن پرچم‌های سیاه در کلمبو، مقررات منع رفت و آمد را زیر پا گذاشته و با عبور از موانع پلیس به محل اقامت رئیس جمهوری حمله کردند.

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های سری‌لانکا، پلیس برای متفرق کردن معترضان تیر هوایی شلیک کرده است. همچنین به گزارش رسانه‌های آسیایی، قبل از حمله معترضان به کاخ، گوتابایا راجاپاسکا، رئیس جمهور سری‌لانکا از اقامتگاهش به جای امن منتقل شده است.

دیروز از ساعت 21 به وقت محلی در کلمبو مقررات منع رفت و آمد اعمال شده بود که به دلیل مخالفت سیاستمداران و نمایندگان مخالف لغو شد.

گفتنی است تظاهرکنندگان معترض به بحران اقتصادی در سریلانکا در روز 31 مارس سال جاری پس از 13 ساعت قطع برق در نزدیکی اقامتگاه رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا تجمع کرده بودند.

در تظاهرات تاریخ 9 مه بین معترضان و حامیان دولت درگیری ایجاد شده بود. ماهیندا راجاپاکسا، نخست وزیر سری‌لانکا پس از افزایش فشار مخالفان در 9 مه استعفا داد و کابینه منحل شد.

در این اعتراضات در سراسر این کشور، 8 نفر از جمله معاون حزب حاکم و 2 مامور پلیس جان خود را از دست دادند و دستکم 250 نفر زخمی شده اند.

پزشکان و بانکداران از جمله هزاران نفر از سریلانکایی هایی بودند که روز چهارشنبه برای رفع کمبود شدید سوخت در قلب بدترین بحران اقتصادی جزیره اقیانوس هند در چند دهه اخیر راهپیمایی کردند یا از قدرت کناره گیری کردند.

چند هزار تظاهرکننده که در اعتراض به شرایط اقتصادی و درخواست استعفای گوتابایا راجاپاکسه، رئیس جمهوری در کلمبو، پایتخت سریلانکا تجمع کرده بودند به اقامتگاه رسمی رئیس جمهوری حمله کرده‌ و وارد ساختمان شده‌اند. رئیس جمهوری پیش از حمله از این اقامتگاه گریخته بود.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی جمعیت معترضان را در محوطه بیرونی و همچنین داخل اقامتگاه نشان می‌دهد اما گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که آقای راجاپاکسه پیشتر به «محل امنی» منتقل شده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نخست وزیر سریلانکا از رهبران احزاب مختلف برای شرکت در یک نشست اضطراری دعوت کرده است.

پیشتر، پلیس برای متفرق کردن جمعیت بزرگی از تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور شلیک کرده بود اما تظاهرکنندگان خشمگین با عبور از صف نیروهای امنیتی به اقامتگاه رئیس جمهوری حمله کردند.

برای شرکت در این تظاهرات گروه‌های متعددی از مردم از نقاط مختلف سریلانکا به پایتخت سفر کرده بودند و مقامات ناچار شدند تصمیم خود برای وضع مقررات منع رفت و آمد و تجمع را لغو کنند..

سریلانکاست که در چند دهه اخیر سابقه نداشته است. برای مقابله با این اعتراضات، چند هزار مامور و نیروهای ارتش در پایتخت مستقر شده بودند.

تورم شدید و به خصوص افزایش قیمت مواد غذایی، سوخت و دارو به دلیل کمبود واردات باعث نارضایی عمومی شده است.

در دو سال اخیر، سریلانکا با کاهش ذخایر ارزی مواجه بوده که آن را به سوء مدیریت اقتصادی و تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا نسبت داده‌اند. کمبود عواید ارزی باعث مشکل در واردات کالاهای ضروری شده است.

در حال حاضر، دولت سریلانکا برای دریافت کمک مالی ۳ میلیارد پوندی در حال مذاکره با صندوق بین‌المللی پول است. دولت سریلانکا گفته است برای پشت سر گذاشتن مشکلات اقتصادی کنونی، امسال به ۵ میلیارد دلار کمک از سوی جامعه جهانی و صندوق بین‌المللی نیاز دارد.

رئیس جمهوری سریلانکا برای جلب حمایت مالی با چین و هند مذاکره کرده و چند روز پیش گزارش شد که از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواستار اعتبار مالی جهت واردات نفت از آن کشور شده است. این درخواست پس از آن مطرح شد که وزیر انرژی سریلانکا هشدار داد که ممکن است ذخیره بنزین به زودی تمام شود.

رئیس جمهوری سریلانکا همچنین گفت که با رئیس جمهوری روسیه در زمینه «تقویت روابط دوجانبه در بخش‌هایی مانند گردشگری، تجارت و فرهنگ و تحکیم دوستی مشترک دو ملت» به توافق‌هایی دست یافته است.

هفته‌ها تظاهرات خیابانی علیه مشکلات آبشاری مانند قطع برق و کمبود غذا و دارو باعث تغییر حکومت در ماه گذشته پس از کشته شدن 9 نفر و زخمی شدن حدود 300 نفر در تظاهرات شد.

دولت که با سوخت کافی برای حدود یک هفته و محموله‌های تازه حداقل دو هفته دیگر باقی مانده بود، روز سه‌شنبه عرضه خدمات ضروری مانند قطار، اتوبوس و بخش بهداشت را به مدت دو هفته محدود کرد.

دفتر نخست وزیری در بیانیه ای اعلام کرد که یک محموله بنزین به دستور دولت در 22 جولای وارد خواهد شد، در حالی که IOC لانکا، واحدی از شرکت نفت هند، انتظار دارد محموله بنزین و گازوئیل در حدود 13 جولای ارسال شود.

چند هزار تظاهرکننده که در اعتراض به شرایط اقتصادی و درخواست استعفای گوتابایا راجاپاکسه، رئیس جمهوری در کلمبو، پایتخت سریلانکا تجمع کرده بودند به اقامتگاه رسمی رئیس جمهوری حمله کرده‌ و وارد ساختمان شده‌اند. رئیس جمهوری پیش از حمله از این اقامتگاه گریخته بود.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی جمعیت معترضان را در محوطه بیرونی و همچنین داخل اقامتگاه نشان می‌دهد اما گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که آقای راجاپاکسه پیشتر به «محل امنی» منتقل شده بود.

پزشکان، پرستاران و کادر پزشکی می گویند که علیرغم تعیین کارگران ضروری، آنها برای یافتن سوخت کافی برای رسیدن به محل کار خود با مشکل مواجه هستند. مدیواتا، دبیر یکی از بزرگترین اتحادیه های پرستاری سریلانکا، اتحادیه پرستاران تمام جزیره، به خبرنگاران گفت: این یک وضعیت غیرممکن است، دولت باید به ما راه حل بدهد.

جدی‌ترین بحران اقتصادی این کشور جنوب آسیا از زمان استقلال از بریتانیا در سال 1948 پس از آن رخ می‌دهد که کووید-19 اقتصاد متکی به گردشگری را تحت تأثیر قرار داد و حواله‌های کارگران خارج از کشور را کاهش داد. افزایش قیمت نفت، کاهش مالیات پوپولیستی و ممنوعیت هفت ماهه واردات کودهای شیمیایی در سال گذشته که کشاورزی را ویران کرد، مشکلات را تشدید کرده است. رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا گفت که بانک جهانی با بازسازی 17 پروژه ای که در سریلانکا تامین مالی می کند موافقت کرده است. حمایت مشابهی که قبلاً تمدید شده بود برای خرید سوخت و دارو استفاده شده بود.

پس از نهایی شدن مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول، کمک‌های بیشتر بانک جهانی دنبال خواهد شد، یک تیم صندوق بین المللی پول در کلمبو برای مذاکره در مورد بسته کمک مالی به ارزش 3 میلیارد دلار به سر می برد. سریلانکا امیدوار است تا روز پنجشنبه به توافقی در سطح کارکنان برسد، اما با این وجود، بعید است که بودجه فوری به همراه داشته باشد.

غیر قابل تحمل

 راهپیمایی یک اتحادیه صنفی از بانکداران، معلمان و افراد خوداشتغال به سمت خانه رئیس جمهور توسط پلیس ضد شورش که برای محافظت از منطقه سنگرهایی ایجاد کرده بود، متوقف شد. یکی از مسئولان اتحادیه معلمان می گوید: چیزها برای مردم عادی غیرقابل تحمل شده است. ما می خواهیم این دولت به خانه برگردد. بیش از 100 پرسنل پزشکی بیمارستان ملی در کلمبو به سمت دفتر نخست وزیر راهپیمایی کردند و از دولت خواستند تا از عرضه سوخت و داروی تازه اطمینان حاصل کند.

بازرسان بهداشت عمومی و سایر کارکنان خدمات صحی نیز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه اعتصاب می کنند.

این جزیره 22 میلیونی تقریباً از ذخایر ارزی قابل استفاده برای واردات کالاهای ضروری مانند غذا، دارو، بنزین و گازوئیل به پایان رسیده است. با افزایش بحران، بسیاری از مردم در تلاش برای فرار از کشور با قایق بازداشت شده اند. دولت همچنین به دنبال کمک در خارج از کشور از خاورمیانه گرفته تا روسیه است. روز سه‌شنبه، در تلاش برای تامین سوخت، کانچانا ویجسکرا، وزیر نیرو و انرژی، با وزیر کشور قطر در امور انرژی و مدیر اجرایی شرکت انرژی قطر دیدار کرد. او همچنین به دنبال یک خط اعتباری از یک صندوق توسعه قطر است. یکی دیگر از وزیران سریلانکا در آخر هفته در جستجوی قراردادهای انرژی به روسیه سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مردم معترض که گوتابایا راجاپاکسه، رئیس جمهور، را عامل ورشکستگی مالی و بحران بزرگ اقتصادی کشورشان می‌دانند، با عبور از پست‌های بازرسی پلیس و پریدن از حصارهای امنیتی در اطراف اقامتگاه ریاست جمهوری، وارد ساختمان شدند.

در حالی که نیروهای پلیس اقدام به شلیک و پرتاب گاز اشک‌آور می‌کردند، معترضان از جمله وارد استخر کاخ ریاست جمهوری شده و شادمانی می‌کردند. گروه‌هایی از آن‌ها وارد دفتر کار رئیس جمهوری شدند.

همزمان معترضانی دیگر وارد ساختمان وزارت دارایی شدند. شبکه‌های تلویزیونی سری‌لانکا از ساعاتی پیش این صحنه‌ها را مستقیم پخش می‌کنند.

در عین حال خبرگزاری‌ها از زخمی شدن ده‌ها تظاهرکننده در رویدادهای روز شنبه خبر داده‌اند.

یک منبع امنیتی، بدون ذکر نام، به خبرگزاری فرانسه گفت که رئیس جمهوری از اقامتگاه رسمی گریخت، اما به «مکانی امن» منتقل شده و ارتش از او مراقبت می‌کند.

رانیل ویکرم‌سینگه، که دو ماه است دولت را اداره می‌کند، در پی رویدادهای روز ۱۸ تیر، سران احزاب را به یک نشست اضطراری فرا خواند. او همچنین خواهان تشکیل نشست فوری پارلمان شد.

در ناآرامی‌های سری‌لانکا در اعتراض به بحران بزرگ اقتصادی تاکنون ۳۹ تن کشته شده‌اند. دو تن از کشته‌ها نیروی پلیس بودند.

شرایط کنونی وخیم‌ترین وضعیت در ۷۳ سال استقلال این جزیره از زیر قیمومیت بریتانیا است.

اعتراضات پس از استعفای ماهیندا راجاپاکسه، برادر بزرگ رئیس جمهوری که نخست وزیر بود، به امید بهبود اوضاع اندکی کاهش یافته بود تا نخست ‌وزیر جدید بتواند منابع مالی تازه‌ای برای کشور فراهم کند. اما معترضان اکنون خواهان استعفای او نیز هستند.

سری‌لانکا با ۲۲ میلیون تن جمعیت با کمبود شدید ارز خارجی روبه‌روست و از جمله واردات سوخت، مواد غذایی و دارو را محدود کرده است. نرخ تورم سالانه در پایان ماه ژوئن در این کشور ۵۴.۶ درصد اعلام شد.

رئیس جمهوری گفته است که جنگ روسیه علیه اوکراین در تشدید وخامت اوضاع کشورش نقش دارد.

دولت گوتابایا راجاپاکسه، رئیس جمهور، ماه‌ها بود که با خاموشی گسترده و کمبود مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کند،‌ اما موفق به حل این مشکلات نشده و همین به بدترین بحران اقتصادی در سری‌لانکا از سال ۱۹۴۸ که این کشور به استقلال رسید دامن زده است.

معترضان به فساد در خانواده راجاپاکسه اعتراض دارند و خواستار کناره‌گیری کامل آنها هستند

موافقت نخست‌وزیر سریلانکا با کناره‌گیری 

پس از هجوم هزاران معترض به اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهور سریلانکا، دفتر نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد وی حاضر به کناره‌گیری است تا راه را برای دولت همه حزبی باز کند.

پس از آنکه هزاران معترض به اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهور سریلانکا در کلمبو پایتخت این کشور یورش بردند، دفتر نخست‌وزیری این کشور شنبه (نهم ژوئیه) در بیانیه‌ای اعلام کرد، «رانیل ویکرمسینگ» مایل به استعفا است تا راه را برای دولت «همه حزبی» باز کند.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، سخنگوی نخست‌وزیر سریلانکا به رهبران حزب - که خواهان استعفای او بودند گفت که از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد و این امر زمانی اتفاق می‌افتد که دولت جدید مورد توافق قرار بگیرد.

پیش‌تر، ده‌ها هزار معترض به کاخ ریاست‌جمهوری در پایتخت سریلانکا حمله و آن را غارت کردند تا خشم خود را علیه رهبری که او را مسئول بدترین بحران اقتصادی این کشور می‌دانند، ابراز کنند. همزمان، صدها معترض به دفتر ساحلی رئیس‌جمهور «گوتابایا راجاپاکسا» جایی که معترضان ماه‌هاست در بیرون آن چادر زده‌اند، هجوم بردند.

به گزارش رویترز، سربازان و پلیس نتوانستند جمعیت معترضانی که شعار می‌دادند و خواستار استعفای رئیس‌جمهور سریلانکا بودند را مهار کنند، زیرا خشم عمومی نسبت به بدترین بحران اقتصادی این کشور در هفت دهه اخیر، افزایش یافته است.

به نوشته روزنامه «هندوستان تایمز» مقامات نظامی سریلانکا اعلام کردند در پی حمله شمار بالایی از معترضان، مجبور شده‌اند راجاپاکسا را به مکانی امن منتقل کنند. این روزنامه نوشت، معترضان از ساعاتی قبل در برابر اقامتگاه ریاست‌جمهوری دست به تجمع زده بودند و پس از هجوم آن‌ها به این ساختمان، نیروهای امنیتی اقدام به شلیک هوایی کردند. اندکی بعد رسانه‌ها اعلام کردند که معترضان سریلانکایی توانسته‌اند اقامتگاه ریاست‌جمهوری این کشور را تصاحب کنند.

پخش زنده فیس بوک از داخل خانه رئیس‌جمهوری صدها معترض را نشان داد که برخی از آنها در پرچم پوشیده شده بودند و در اتاق‌ها و راهروها جمع شده بودند و شعارهایی علیه راجاپاکسا سر می‌دادند.

همچنین صدها نفر در محوطه‌های بیرون از اقامتگاه رئیس‌جمهوری قرار داشتند و هیچ مامور امنیتی و پلیس با یونیفرم در میان آن‌ها مشاهده نمی‌شد.

منابع بیمارستانی به رویترز گفتند که حداقل ۲۱ نفر از جمله دو پلیس در اعتراضات جاری زخمی و در بیمارستان بستری شدند.

دفتر نخست‌وزیر سریلانکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، رانیل ویکرمسینگه، نخست وزیر، جلسه اضطراری رهبران احزاب را برای بحث در مورد وضعیت کنونی و دستیابی به یک راه‌حل سریع برگزار کرده است.

در این بیانیه آمده است که وی همچنین از رئیس مجلس درخواست کرده است که جلسه فوری مجلس هم برگزار شود.

یک منبع دولتی به رویترز گفت که ویکرمسینگه نیز به مکانی امن منتقل شده است.

تظاهرکنندگان روز شنبه با اتوبوس، قطار و کامیون‌ از سراسر این کشور جنوب آسیا وارد کلمبو شدند تا خشم خود را از ناتوانی دولت در غلبه بر بحران اقتصادی ابراز کنند.

این جزیره ۲۲ میلیون نفری با کمبود شدید ارز دست و پنجه نرم می‌کند که واردات ضروری سوخت، غذا و دارو را محدود کرده است و کشور را در بدترین نابسامانی مالی هفت دهه اخیر فرو برده است .

معترضان، بحران کنونی را نتیجه عملکرد رئیس‌جمهوری می‌دانند. در تظاهرات مسالمت‌آمیز گسترده‌ای که از ماه مارس آغاز شده است، معترضان خواستار استعفای بودخواستار استعفای گوتابایا راجاپاکسا شده‌اند.

نارضایتی‌ها در هفته‌های اخیر تشدید هم شده است. زیرا این کشور به دلیل کمبود ارز، عرضه سوخت، بنزین و گازوئیل را محدود و در بعضی نقاط متوقف کرده است. مدارس هم مجبور به تعطیلی شده‌اند.

بی ثباتی سیاسی در سریلانکا می‌تواند مذاکرات این کشور با صندوق بین المللی پول را هم متوقف کند. سریلانکا تقاضای دریافت ۳ میلیارد دلار وام برای غلبه بر بحران ارزی کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.