از رهبر طالبان تاکنون به‌جز یک عکس که زمان و مکان آن مشخص نیست، هیچ ویدیو و عکس واضحی به‌ویژه در ۱۰ ماه گذشته منتشر نشده است.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان به گزارش رسانه های دولتی کابل، مولوی هیبت الله آخوندزاده رهبر ارشد طالبان در سخنرانی استثنایی روز جمعه در یک گردهمایی روحانیون اسلامی در کابل بار دیگر به خارجی ها هشدار داد که در افغانستان مداخله نکنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی باختر، رهبر منزوی در کنفرانس گفت که افغانستان "بدون مستقل بودن نمی تواند توسعه یابد." آخوندزاده افزود: خدا را شکر ما اکنون یک کشور مستقل هستیم.

آخوندزاده در این سخنرانی، تسلط طالبان بر افغانستان را در ماه اوت گذشته، تقریباً دو دهه پس از بیرون راندن آنها از کابل توسط نیروهای آمریکایی، ستایش کرد و گفت: «موفقیت جهاد افغانستان نه تنها برای افغان‌ها، بلکه برای همه مسلمانان در سراسر جهان مایه مباهات است.

سرعت تسخیر، تنها چند هفته پس از آغاز خروج نیروهای آمریکایی، جهان را غافلگیر کرد و منجر به انحلال دولت اشرف غنی که از کشور تحت حمایت خارجی گرفته بود، شد.

آخوندزاده این اظهارات را در یک فایل صوتی در یک گردهمایی مذهبی سه روزه با 3000 شرکت کننده - که همگی مرد بودند، بیان کرد. این نشست برای رسانه ها آزاد نبود، اما سی ان ان  به فایل صوتی سخنرانی آخوندزاده گوش داد.

این گردهمایی در کابل روز پنجشنبه آغاز شد. آخوندزاده در قندهار، زادگاه و قلب معنوی طالبان مستقر است، به ندرت در انظار عمومی عکس گرفته می شود، واقعیتی که در طول سال ها به شایعات مبنی بر بیماری یا احتمالاً مرده بودن او دامن زده است. هیچ عکسی از حضور آخوندزاده در این نشست که روز پنجشنبه در کابل آغاز شد، منتشر نشده است.

یک روحانی ارشد مذهبی از نسل بنیانگذار طالبان، آخوندزاده، در سال 2016 پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر قبلی این گروه در حمله هوایی آمریکا در پاکستان، به عنوان رهبر طالبان معرفی شد.

او زمانی که این گروه در ماه سپتامبر دولت موقت خود را اعلام کرد، این سمت را حفظ کرد. آخوند زاده گنجاندن دولت های گذشته در تشکیل دولت آینده را رد کرد، اگرچه گفت که آنها را "بخشید".

من ستمگران رژیم سابق را بخشیدم. من آنها را مسئول اعمال گذشته خود نمی دانم، اگر کسی بدون ارتکاب جنایات جدید برای آنها دردسر ایجاد کرد، آنها را مجازات خواهم کرد. آخوندزاده در این فایل صوتی گفت: اما بخشش به معنای وارد کردن آنها به دولت نیست.

به نظر می‌رسد که این پیام با اظهارات دیگر اعضای رهبری طالبان در ماه‌های اخیر که آمادگی خود را برای یک دولت فراگیرتر به منظور جلب حمایت بین‌المللی ابراز کرده‌اند، در تضاد است.

جامعه جهانی بارها از طالبان خواسته است که در صورت به رسمیت شناختن رسمی، درجات حکومت خود را گسترش داده و حقوق زنان و دختران را که از زمان به دست گرفتن قدرت توسط این گروه سلب شده است، احیا کنند. بانک جهانی پروژه های صدها میلیون دلاری را به دلیل این موضوع متوقف کرده است.

زنان در افغانستان دیگر نمی‌توانند در بیشتر بخش‌ها کار کنند و برای سفرهای طولانی به یک سرپرست مرد نیاز دارند، در حالی که دختران از بازگشت به مکتب متوسطه منع شده‌اند.

سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله افغانستان و معاون رهبر طالبان از سال 2016، در ماه می به سی ان ان گفت که "به زودی خبرهای خوبی" در مورد تعهد هنوز محقق نشده طالبان برای اجازه دادن به دختران به مدرسه خواهد بود، اما پیشنهاد کرد که زنانی که اعتراض کردند محدودیت های رژیم برای حقوق زنان باید در خانه بماند.

میشل باشله، مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد، در جریان یک نشست فوری که روز جمعه در ژنو برگزار شد، هشدار داد که "زنان و دختران در افغانستان مهم ترین و سریع ترین عقب نشینی را در برخورداری از حقوق خود در سراسر دهه های گذشته تجربه می کنند."

آخوندزاده در سخنانی با روحانیون بر پایبندی خود به اجرای شریعت، نظام حقوقی اسلام برگرفته از قرآن، تاکید کرد و در عین حال مخالفت خود را با «شیوه زندگی غیر مؤمنان» اعلام کرد. تفسیر خشن طالبان از قوانین شریعت در زمان آخرین باری که در قدرت بود منجر به مجازات های خشونت آمیز بسیاری از جمله سنگسار زناکاران، اعدام در ملاء عام و قطع عضو شد.

شایان ذکر است: از رهبر طالبان تاکنون به‌جز یک عکس که زمان و مکان آن مشخص نیست، هیچ ویدیو و عکس واضحی به‌ویژه در ۱۰ ماه گذشته منتشر نشده است. او به ندرت در میان مردم ظاهر شده است و حضورش را در نشست علمای طالبان، «به نیت ثواب» خواند و گفت به مشاوره‌های علما احترام می‌گذارد.

نشست علمای طالبان، روز پنجشنبه آغاز شد و تا پنج روز ادامه خواهد داشت. در این نشست ۳۵۰۰ نفر از اعضای طالبان، روحانی ها و متنفذان حامی این گروه از سراسر افغانستان دعوت شده‌اند. طالبان هدف از برگزاری این نشست را دریافت مشاوره از روحانیان اعلام کردند، اما به گفته منابع آگاه، شرکت‌کنندگان این نشست قرار است موافقتشان را با حاکمیت امارت طالبان با‌عنوان حکومت رسمی افغانستان، تایید ملا هیبت‌الله با ‌عنوان امیرالمومنین و رهبر مذهبی کشور و موارد دیگر اعلام کنند.

طالبان توقع دارند که این نشست، آنان را از انزوا و بن‌بست خارج کند و باعث باز شدن مسیر دستیابی به مشروعیت بین‌المللی شود.

 «جبهه ملی آزادگان» که بر علیه طالبان به مبارزه مسلحانه روی آورده است، حمله روز گذشته را برعهده گرفته است. این جبهه در بیانیه‌ای کوتاهی گفته که نیروهای ویژه این جبهه «به هدف از بین بردن» طالبان به آن‌ها حمله کرده‌اند. جزئیات بیشتری منتشر نشده است.

این جبهه پیش‌تر نیز حمله به گردهمایی رهبران طالبان در مراسم بزرگداشت سالگرد دومین رهبر کشته‌شده طالبان را برعهده گرفته بود. گروه دولت اسلامی (داعش) نیز مسئولیت آن حمله را برعهده گرفت.

برخی از جاده‌های کابل روز چهارشنبه برای آمادگی این نشست به روی عابران مسدود شده بود

طالبان گفته در این نشست حدود سه‌هزار شرکت‌کننده از سراسر افغانستان دعوت شده‌اند.

از هیچ زنی برای حضور در این نشست دعوت نشده است. عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر دولت طالبان گفته است که زنان که مادران و خواهران علما هستند به نحویی در این نشست «دخیل هستند».

شماری از جریان‌های سیاسی افغانستان از جمله «شورای عالی مقاومت» و حزب جمعیت اسلامی افغانستان به رهبری صلاح‌الدین ربانی، با برگزاری این نشست مخالفت کرده و گفتند که طالبان با راه‌اندازی این نشست به دنبال کسب مشروعیت داخلی است تا زمینه شناسایی در سطح بین‌المللی را فراهم کند.

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود نیز با انتشار یک اعلامیه‌ چند صفحه‌ای و نقل آیاتی از قرآن و احادیث گفته است: «در فضای آکنده از انواع وحشت و دهشت، تدویر سناریویی به نام جلسه علما یا اهل حل و عقد، بازیچه‌ای بیش نیست که از ورای آن علمای کشور در انظار ملت به استهزا گرفته می‌شود».

در این اعلامیه آمده است «چه ظلمی دردناکتر از خودمحوری‌های جاهلانه و زیرپاگذاشتن حقوق شهروندان مظلوم و بی‌دفاع خواهد بود و نشاندن رسم و رواج بدوی قبیله در جایگاه اسلام خواهد بود؟»

پیشتر «کمیسیون پی‌گیری مطالبات شیعیان افغانستان» نیز خواستار واردشدن خواسته‌های شیعیان در برنامه این نشست شده بود.

حامد کرزی و عبدالله عبدالله که هر دو در کابل به سر می‌برند، در این نشست حضور ندارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.