پس از آنکه ناتو، مسکو را بزرگترین «تهدید مستقیم» برای امنیت غرب نامید و با طرح‌های مدرن‌سازی نیروهای مسلح کی‌یف موافقت کرد روسیه روز پنجشنبه به حملات خود در شرق اوکراین ادامه داد.

به گزارش جماران، ارتش روسیه روز پنجشنبه نیروهای خود را از جزیره «مار» دریای سیاه که با حملات بی‌امان اوکراین مواجه بودند بیرون کشید، اما به تلاش خود برای محاصره آخرین سنگر مقاومت اوکراین در استان شرقی لوهانسک ادامه می‌دهد.

 نیروهای روسیه بر محاصره و تصرف لیسیچانسک آخرین پایگاه باقیمانده اوکراین در استان لوهانسک متمرکز هستند.

نشست ناتو نیز روز گذشته در مادرید اسپانیا و در حالی برگزار شد که روسیه حملات خود در اوکراین را تشدید کرده است.

به گزارش یورونیوز، دبیرکل ناتو روز گذشته در این نشست، مسکو را بزرگترین تهدید مستقیم علیه امنیت غرب توصیف کرد. همزمان اعضای این ائتلاف نظامی، سوئد و فنلاند را به‌طور رسمی برای پیوستن به ناتو دعوت کردند.

ولادیمیر پوتین در واکنش به این موضوع گفت که نمی‌تواند احتمال بروز تنش در روابط مسکو با هلسینکی و استکهلم را رد کند.

 

 

آخرین تحولات و خبرها 

 

 

شولتس: آلمان تا حد امکان توانایی‌های نظامی خود را گسترش می‌دهد

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان می‌گوید این کشور تا جایی که می‌تواند توانایی‌ نظامی خود را به سرعت افزایش می‌دهد. 

آقای شولتس در حاشیه نشست ناتو در گفتگو با خبرنگاران همچنین تاکید کرد که برلین با بیشترین سرعتی که می‌تواند توانایی‌های نظامی خود را گسترش خواهد داد. او در ادامه گفت: «برای آلمان این راهبرد بدین معناست که ما به گسترش سهم دفاعی خود در زمین، دریا و آسمان ادامه خواهیم داد.»

 

سازمان ملل: ۱۶ میلیون نفر در اوکراین به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند 

اسنات لوبرانی، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در اوکراین می‌گوید میلیون‌ها نفر در داخل این کشور به کمک‌های بشردوستانه احتیاج دارند و ادامه حملات روسیه وضعیت مردم اوکراین را بدتر از قبل کرده است. 

این مقام سازمان ملل در یک نشست مطبوعاتی همچنین گفت که تقریبا ۱۶ میلیون نفر در اوکراین به کمک‌های بشردوستانه مانند آب، غذا و خدمات بهداشتی نیاز دارند. 

او همچنین افزود که دسترسی گروه‌های بشردوستانه به مناطقی که تحت کنترل کی‌یف نیستند بسیار دشوار شده است. 

 

اردوغان خواهان افزایش تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در اوکراین شد 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه خواستار تشدید تلاش‌ها برای رسیدن به «آتش‌بس پایدار» در اوکراین شد. 

او در گفتگو با خبرنگاران در خصوص وضعیت جنگ اوکراین گفت: «ما یک سیاست متعادل را رعایت می‌کنیم و به دنبال رویکرد تهاجمی نیستیم. ما بیش از ۴۰ درصد از گاز خود را از روسیه وارد می‌کنیم، در حال ساخت نیروگاه هسته‌ای خود با روسیه هستیم و همه اینها برای ما اهمیت بسیاری دارد.» 

اردوغان با اشاره به اینکه باید تلاش‌ها برای دستیابی به صلح و آتش‌بس از سوی کشورهای جهان شدت گیرد، تاکید کرد که با به دست آمدن صلح، برای ترکیه هیچ باختی وجود نخواهد داشت.

از زمان شروع جنگ بین روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه، آنکارا تلاش کرده ارتباطات خود را با هر دو طرف حفظ کند و چندین دور گفتگو میان طرفین برای رسیدن به صلح هم در این کشور برگزار شده است. 

اردوغان می‌گوید با حفظ یک روند متعادل می‌توان به دست‌آوردهای بیشتری دست یافت. 

 

بایدن: ۸۰۰ میلیون دلار دیگر کمک تسلیحاتی به اوکراین ارائه می‌کنیم  

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید این کشور قصد دارد ۸۰۰ ملیلون دلار کمک تسلیحاتی اضافی به اوکراین ارائه دهد. آقای بایدن که در اجلاس گروه ۷ حضور دارد همچنین تاکید کرد که واشنگتن و متحدانش در ناتو تا زمانی که حملات روسیه به اوکراین ادامه داشته باشد به حمایت‌های خود از کی‌یف ادامه خواهند داد. 

او در پاسخ به خبرنگاران در این رابطه گفت: «ما همچنان در کنار اوکراین هستیم و همه اعضای ناتو چنین می‌کنند تا زمانی مطمئن شوند اوکراین از روسیه شکست نخواهد خورد.» رئیس جمهوری آمریکا در ادامه با اشاره به اینکه اوکراین تاکنون ضربات سختی به روسیه وارد کرده، افزود: «ما نمی‌دانیم که این جنگ چه زمانی و چگونه به پایان خواهد رسید اما در عین حال ما متعهدیم که این جنگ با شکست اوکراین در مقابل روسیه به پایان نخواهد رسید.» 

 

دبیرکل ناتو اطمینان داد که «تا زمان پیروزی» از اوکراین حمایت می‌کنند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در دومین روز نشست سران ناتو در مادرید گفت که رهبران این ائتلاف نظامی درباره بحران جهانی غذا که نتیجه مستقیم تهاجم روسیه به اوکراین است بحث کردند.

وی همچنین گفت که رهبران ناتو تصمیم گرفتند از اوکراین حمایت کنند تا مطمئن شوند این کشور به‌عنوان یک کشور مستقل در اروپا پیروز می‌شود. 

او جنگ ولادیمیر پوتین علیه اوکراین را «غیرقابل قبول» توصیف کرد و گفت: «این پوتین است که باید نیروهای خود را خارج کند و با توقف حمله به یک کشور مستقل دموکراتیک فورا به این جنگ پایان دهد.»

 

خوشحالی اوکراینی‌ها از عقب‌نشینی نیروهای روسیه از جزیره «مار»

آندری ایرماک، رئیس اداره ریاست جمهوری اوکراین پس از اینکه نیروهای روس از جزیره مار عقب‌نشینی کردند به نیروهای مسلح کشورش تبریک گفت.

ایرماک در توییتی نوشت: «دیگر هیچ سرباز روسی در جزیره مار نیست. نیروهای مسلح ما کار بزرگی انجام دادند.»

 

 

روسیه: بیش از ۶ هزار اسیر جنگی اوکراینی را در اختیار داریم

روسیه می‌گوید که بیش از ۶ هزار اسیر جنگی اوکراینی را در اختیار دارد و همچنین تایید کرد که ۱۴۴ نیروی اوکراینی را روز گذشته با همین تعداد روس و جدایی‌طلب هوادار روسیه مبادله کرده است.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «تعداد کل سربازان اوکراینی اسیر یا تسلیم شده بیش از شش هزار نفر است.»

وی همچنین به تبادل ۱۴۴ زندانی در روز چهارشنبه اشاره کرد و گفت که این بزرگترین تبادل اسرا از آغاز جنگ بوده است. 

وی افزود: «تقریبا تمام افراد روس یا طرفدار روسیه که آزاد شده‌اند مجروح یا به شدت مجروح شده‌اند. آن‌ها در حال حاضر تحت درمان‌های پزشکی هستند.»

 

پارلمان روسیه قانونی برای اعمال محدودیت‌های بیشتر علیه رسانه‌های خارجی تصویب کرد

نمایندگان پارلمان روسیه روز پنجشنبه قانونی را تصویب کردند که محدودیت‌های بیشتری را علیه رسانه‌های خارجی کشورهایی که آن‌ها را «دشمن» نامیده‌اند اعمال می‌کند. 

این قانون به دادستان این حق را می‌دهد فعالیت این رسانه‌ها را ممنوع یا محدود کند.

این قانون به‌عنوان یک اقدام تلافی‌جویانه ارائه شده است چراکه بسیاری از کشورهای غربی محدودیت‌هایی را برای رسانه‌های روسیه ایجاد کرده‌اند.

 

نروژ مانع دسترسی روسیه به جزایر قطب شمال نمی‌شود

وزیر خارجه نروژ گفت که این کشور دسترسی روسیه به مجمع الجزایر سوالبار در قطب شمال را مسدود نمی‌کند و تنها تحریم‌های بین‌المللی را اعمال می‌کند.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که روسیه روز چهارشنبه نروژ را به اخلال در تحویل اقلام حیاتی متهم کرد. 

 

 

روسیه نیروهای خود را از جزیره «مار» دریای سیاه خارج کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور از جزیره مار در نزدیکی بندر اودسا در دریای سیاه اوکراین خارج شده است. وی این موضوع را در راستای «حسن نیت» روسیه توصیف کرد.

این نهاد در بیانیه خود گفت: «این خروج نشان داده است که فدراسیون روسیه مانعی در تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد گذرگاه بشردوستانه برای انتقال محصولات کشاورزی از خاک اوکراین ایجاد نکرده است.»

روسیه کنترل این جزیره را در روزهای آغازین جنگ با این امید که از آن برای کنترل منطقه استفاده کند به دست گرفت. اوکراینی‌ها به‌طور مداوم به نیروهای روس مستقر در جزیره حمله‌ کرده‌اند.

 

 

نیروی اطلاعاتی آمریکا: پوتین همچنان می‌خواهد مناطق بیشتری را تصرف کند

یک نیروی ارشد اطلاعاتی آمریکا روز چهارشنبه گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه همچنان می‌خواهد مناطق بیشتری از اوکراین را تصرف کند اما نیروهای او به دلیل نبرد تا حدی تحلیل رفته‌اند. 

آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده آمریکا با تشریح ارزیابی‌های فعلی اطلاعاتی این کشور از جنگی که بیش از چهار ماه از آن گذشته است گفت که اجماع سازمان‌های جاسوسی ایالات متحده این است که حتی اهداف نظامی کوتاه مدت روسیه در حال حاضر قابل دستیابی نیست و روسیه بعید است که به اهداف خود به این زودی‌ها دست پیدا کند.

وی با این حال گفت که جنگ می‌تواند برای طولانی مدت ادامه پیدا کند. 

وی همچنین تاکید کرد در حال حاضر شرایط برای دو طرف در رسیدن به یک توافق صلح‌آمیز وجود ندارد. 

وی افزود: «به طور خلاصه تصویر همچنان مبهم است و نگرش روسیه نسبت به غرب در حال سخت‌شدن است.»

 

تشدید حملات روسیه در شرق اوکراین

پس از آنکه ناتو، مسکو را بزرگترین «تهدید مستقیم» برای امنیت غرب نامید و با طرح‌های مدرن‌سازی نیروهای مسلح کی‌یف موافقت کرد روسیه روز پنجشنبه به حملات خود در شرق اوکراین ادامه داد. 

مقامات اوکراینی اعلام کردند که در تلاش برای تخلیه ساکنان شهر لیسیچانسک مرکز حملات روسیه هستند جایی که حدود ۱۵ هزار نفر زیر گلوله‌باران بی‌امان قرار دارند.

سرهی گایدای، فرماندار منطقه به تلویزیون اوکراین گفت: «درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. روس‌ها دائما در حال حمله هستند.»

وی چند ساعت بعد در تلگرام نوشت که نیروهای روسیه صبح پنجشنبه به پالایشگاه نفت لیسیچانسک حمله کردند.

سفیر جمهوری خودخوانده مردم لوهانسک به یکی از رسانه‌های روسیه گفت که پالایشگاه نفت لیسیچانسک اکنون به‌طور کامل از سوی نیروهای روسیه و طرفدار این کشور کنترل می‌شود و تمام جاده‌های این منطقه نیز تحت کنترل آن‌ها قرار دارد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.