نزدیک به دو ماه از آغاز حمله نیروهای روسی به شهر سورودونتسک می گذرد. اما علیرغم قدرت آتش بسیار زیاد، آنها هنوز نمی توانند مقاومت مصمم اوکراینی را از بین ببرند -- و خطوط تدارکاتی را که برای مدافعان باقیمانده شهر با اسلحه و مهمات تغذیه می کند، قطع کنند.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان دفاع شدید اوکراینی ها از سورودونتسک، علیرغم تلفات سنگین، روس ها را مجبور کرده است که قدرت آتش را در یک منطقه نسبتا کوچک متمرکز کنند و تلاش های خود را برای تصرف 10 درصد از منطقه لوهانسک که هنوز تحت کنترل آنها نیستند، متوقف کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تصرف مناطق لوهانسک و دونتسک شرقی اوکراین را یکی از اهداف عملیات نظامی ویژه مسکو اعلام کرد که در فوریه آغاز شد. در حال حاضر، این عملیات تا حد زیادی متوقف شده است. بخش بزرگی از دونتسک فراتر از دسترس روس ها باقی مانده است.

نیروهای روسیه در حال دستیابی به دستاوردهای اندکی هستند -- وزارت دفاع روسیه یکشنبه گفت که شهر متلکینو در جنوب شرقی سورودونتسک تصرف شده است. اما هدف روس‌ها از محاصره کردن سربازان اوکراینی که از شهرهای دوقلوی لیسیچانسک و سورودونتسک دفاع می‌کنند هنوز دور از دسترس به نظر می‌رسد.

در کمپین فاقد چابکی و تخیل، روس‌ها به یک تاکتیک اصلی متوسل شده‌اند: شلیک غیرمستقیم غیرمستقیم علیه مواضع اوکراینی بدون توجه به تخریب جانبی.

هدف این است که چیزی باقی نماند که بتوان از آن دفاع کرد. استفاده از نیروها در زمین برای تصرف و نگهداری مناطق شهری کمتر و موفقیت آمیزتر بوده است.

در ویدئویی از نیروهای ویژه اوکراینی در این منطقه که در آخر هفته منتشر شد، یک سرباز اوکراینی ناشناس می‌گوید: "آنها هر چه دارند، تمام مهماتی را که دارند پرتاب می‌کنند. برای آنها فرقی نمی‌کند که مواضع ما باشد یا مناطق غیرنظامی. همه چیز را از روی زمین پاک می کنند و سپس از توپخانه استفاده می کنند و سپس کم کم به جلو می روند

در میان نبردهای شدید شهری، حدود 500 غیرنظامی، از جمله ده ها کودک، در کارخانه شیمیایی آزوت در سورودونتسک پناه گرفته اند. برخلاف کارخانه آزوفستال در ماریوپول، حفاظت کمی از زیر زمین ارائه می کند. مقامات اوکراینی می گویند مردم آنجا که قبلاً از ترک آنجا امتناع می کردند، مواد غذایی دارند اما به دلیل درگیری شدید دیگر نمی توان آنها را از کارخانه تخلیه کرد.

اما مانند آزوفستال، نیروگاه آزوت و اطراف آن به نقطه کانونی مقاومت اوکراین تبدیل شده است - فرماندهان روسی را ناامید کرده است.

به گفته اندیشکده مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) در واشنگتن، «نیروهای روسی احتمالاً با تلفات فزاینده و تخریب نیروها و تجهیزات مواجه هستند که تلاش‌ها برای تجدید عملیات تهاجمی در سایر مکان‌های حیاتی را با ادامه نبرد آهسته برای سورودونتسک پیچیده خواهد کرد.

درست همانطور که دفاع از ماریوپل بیش از دوازده گروه تاکتیکی گردان را جذب کرد، غلبه بر مقاومت در سورودونتسک نیز کار فشرده ای را نشان می دهد.

مقاومت در برابر سنگ زنی

اوکراینی‌ها ادعا می‌کنند که خسارات سنگینی به نیروهای روسی در این منطقه وارد کرده‌اند - تا حدی به لطف تجهیزات جدید متحدان غربی، از جمله سلاح‌های ضد تانک و هویتزرهای دوربرد که توسط ایالات متحده و فرانسه تهیه شده است. روز شنبه، نیروهای مسلح اوکراین ادعا کردند که واحدهای هنگ تفنگ موتوری یازدهم روسیه متحمل خسارات قابل توجهی شده و "از منطقه عملیات رزمی برای بازگرداندن توانایی رزمی خارج شده اند."

با این حال، خطوط تدارکات اوکراین تحت حمله دائمی قرار دارند و حمل و نقل تجهیزات از غرب در منطقه دونتسک در امتداد بزرگراه به لیسیچانسک دشوارتر شده است.

ISW هنوز هم انتظار دارد که "نیروهای روسی به احتمال زیاد می توانند سورودونتسک را در هفته های آینده تصرف کنند، اما به قیمت تمرکز بیشتر نیروهای موجود خود در این منطقه کوچک."

تاکتیک‌های روس‌ها تا کنون حاکی از کارزاری برای سرکوب مقاومت در جنوب شهر - در مکان‌هایی مانند Syrotyne - و سپس حمله به دفاع اوکراین از چندین جهت است.

مقامات اوکراینی می گویند روس ها به طور فزاینده ای از هواپیماهای بدون سرنشین برای شناسایی مواضع دفاعی خود استفاده می کنند. سرهی هایدی، رئیس اداره نظامی منطقه لوهانسک گفت: «ارتش روسیه روز و شب با هواپیماهای بدون سرنشین هوا را رصد می کند، قدرت آتش را تنظیم می کند، به سرعت با تغییرات ما در مناطق دفاعی سازگار می شود.

در جاهای دیگر در امتداد خط مقدم فعال که بیش از 1000 کیلومتر (بیش از 620 مایل) امتداد دارد، در حال حاضر قلمرو کمی واگذار یا تصرف شده است.

اهداف اصلی روس‌ها در دونباس، تصرف شهر صنعتی و مرکز حمل‌ونقل اسلوویانسک و شهر باخموت، هر دو در دونتسک است -- اما پیشرفت‌های بسیار محدودی در جهت هر دو هدف داشته‌اند. آنها همچنین ممکن است در مقابل ضد حملات اوکراینی در جنوب و غرب شهر ایزیوم آسیب پذیر باشند.

جنوب اوکراین تصویر متفاوتی را نشان می دهد. به نظر می رسد روس ها در حال تثبیت دستاوردهای به دست آمده در روزهای آغازین جنگ هستند، در امتداد خطوطی که به آنها اجازه می دهد تا از کمربند ساحلی در عمق دفاع کنند. ضدحملات اوکراینی به سمت شهر خرسون پیشرفت محدودی داشته است، زیرا روس‌ها اکنون به خوبی حفاری شده‌اند و اشتهای کمی برای به دست آوردن قلمرو بیشتر نشان می‌دهند.

همانطور که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا یکشنبه، پس از دومین سفر خود به کیف گفت: "زمان عامل حیاتی است. همه چیز به این بستگی دارد که آیا اوکراین بتواند سریعتر از روسیه توانایی خود را برای دفاع از خاک خود تقویت کند یا خیر."

روحیه شکننده

برخی از بهترین واحدهای نظامی اوکراین در جریان دفاع از دونباس مجازات شده اند. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع هفته گذشته به سی ان ان گفت که از زمان آغاز تهاجم روسیه در 24 فوریه، ده ها هزار اوکراینی کشته شده اند. احتمالا اکثریت قریب به اتفاق سربازان بوده اند.

وزارت دفاع بریتانیا این آخر هفته ارزیابی کرد که نیروهای اوکراینی احتمالاً در هفته‌های اخیر متحمل فرار از خدمت شده‌اند - هرچند که معتقد است روحیه روسیه بسیار شکننده‌تر است.

بنابراین، این فقط در مورد رساندن تسلیحات دوربرد دقیق به نیروهای اوکراینی نیست، بلکه افزایش آموزش نیز مطرح است. جانسون در حال اجرای طرحی است که به موجب آن متحدان پتانسیل آموزش 10000 سرباز در هر 120 روز را توسعه دهند.

نیروهای روسی علیرغم تلفات خود و حتی با استقرار تانک های قدیمی T62 در برخی نقاط، برتری عظیمی در زره پوش و هوانوردی جنگی حفظ می کنند. و علیرغم یک استراتژی دشوار و قابل پیش بینی، آنها می توانند به محو کردن دفاعی اوکراین ادامه دهند. ویدئویی در آخر هفته منتشر شد که مقیاس ویرانی در لیمان، نزدیک اسلویانسک را نشان می‌داد، درست زمانی که پوپاسنا و روبیژن در شرق در ماه آوریل با خاک یکسان شدند.

اما با جریان تسریع شده تسلیحات که قادر به کاهش مزیت روسیه در توپخانه سنگین و سیستم های موشکی است، نیروهای اوکراینی هنوز ممکن است مانع از تحمیل چنین ویرانی دشمن به شهرها و شهرهای بیشتر در غرب شوند.

شایان ذکر است به دنبال اعلام ستاد کل ارتش اوکراین مبنی بر اینکه نظامیان روس روز پنجشنبه کنترل شهر «سورودوینسک» در شرق این کشور را به دست گرفته اند، یک مقام آمریکایی امروز جمعه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در حال دور شدن از این شهر هستند.

به گزارش رویترز به نقل از این مقام خبر داد که نیروهای اوکراینی در حال دور شدن از شهر به سمت مکان‌هایی هستند که به آنها برای دفاع بهتر از خود کمک می‌کند.

ستاد کل ارتش اوکراین روز گذشته اعلام کرده بود که نیروهای روسیه دو شهر در جنوب «لیسیچانسک» و «سورودوینسک» در شرق این کشور را به کنترل خود درآورده اند.

به گفته این مقام، نیروهای اوکراینی قرار بود به دنبال هفته‌ها بمباران شدید و درگیری‌های خیابانی از این شهر عقب نشینی کنند چر ا که پیشروی روس‌ها ترس نظامیان اوکراینی از به محاصره درآمدن را افزایش داده بود.

مقامات اوکراینی می‌گویند که نیروهای روس یک شهر در جنوب لیسیچانسک را به طور کامل اشغال کرده اند که در آن سوی رودخانه سورودوینسک واقع شده است.

مسکو مدعی است ارتش روسیه حدود دو هزار نظامی اوکراینی را در این منطقه محاصره کرده است.

اسکای نیوز عربی هم روز جمعه گزارش کرد: مقامات اوکراینی امروز اعلام کردند که نیروهای روسیه کنترل کامل منطقه هرکسی در استان لوگانسک را به دست گرفته اند.

پیشتر نیز مقامات جدایی طلب لوگانسک اعلام کرده بودند که نیروهای روسی کنترل تنها مسیر پشتیبانی نیروهای اوکراینی در شهر لیسیچانسک را تحت کنترل خود درآورده اند.

مقامات اوکراینی با وجود اعلام کمک یک میلیاردلاری از سوی دولت بایدن، این اقدام را برای عقب راندن قوای روسیه از خاک اوکراین کافی نمی‌دانند.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

نیروهای روسیه در ادامه پیشروی‌های خود کنترل دو شهر دیگر در شرق اوکراین را به دست گرفتند.

بنابر گزارش الجزیره، ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد، نیروهای روسیه دو شهر در جنوب «لیسیچانسک» و «سورودوینسک» در شرق این کشور را به کنترل خود درآوردند.

ساعتی پیش، مقامات جدایی طلب لوگانسک اعلام کردند که نیروهای روسی کنترل تنها مسیر پشتیبانی نیروهای اوکراینی در شهر لیسیچانسک را به دست گرفتند.

تارنمای خبری هیل گزارش داد: در حالی که روسیه تمرکز خود را بر منطقه دونباس در شرق روسیه معطوف داشته و اوکراین با این بحث مواجه بوده که برای صلح بخش های از قلمرو خود را واگذار کند، خواستار دریافت تسلیحات سنگین و مهمات بیشتری شده است.

مقامات اوکراینی با وجود اعلام کمک یک میلیاردلاری از سوی دولت بایدن، این اقدام را برای عقب راندن قوای روسیه از خاک اوکراین کافی نمی دانند.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.