آمریکا این روزها در آستانه اعتراض های گسترده مردمی به دلیل افزایش بهای بنزین و رسیدن هر گالن آن به بیش از پنج دلار برای نخستین بار در تاریخ است.

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: ایالات متحده آمریکا این روزها در آستانه اعتراض های گسترده مردمی به دلیل افزایش بهای بنزین و رسیدن هر گالن آن به بیش از پنج دلار برای نخستین بار در تاریخ است.قیمت همه کالاها در آمریکا  به دلیل گرانی معیشت و افزایش میانگین تورم به 8.6 درصد شاهد افزایش بوده است از بلیت هواپیما و مواد غذایی گرفته تا خدمات بهداشتی اما افزایش قیمت هر گالن بنزین به خاطر اهمیت تکیه بیشتر آمریکایی به حمل و نقل و جا به جایی به خودروهای خود، مساله دیگری است؛ خودروهایی که موتورهای بزرگ و پرمصرف دارند. به ویژه آن که آمریکایی ها به تعطیلات تابستانه که روند سفر و جا به جایی میان ایالت ها افزایش پیدا می کند، نزدیک می شوند.

جنگ اوکراین که از چند روز پیش وارد دومین صد روز خود شد و نشانه های قوی بروز کرده که می گوید روسیه در آن به لحاظ اقتصادی و نظامی پیروز شده است و این را کارشناسان غربی و پیش بینی های شان که در سرمقاله های روزنامه ها و مناقشات شبکه های تلویزیونی اعتراف کردند، نقش مهمی در افزایش شدید بهای نفت و میانگین تورم بازی کرده است.

همچنین باور بر این است که اقتصاد کشورهای غربی شاهد رکود زودهنگام می شود و قمیت نفت نیز به دلیل آن که ( به باور روزنامه رأی الیوم) به زودی فروپاشی مذاکرات هسته ای ایران و غرب اعلام می شود ، فرایند تولید نفت لیبی به دلیل درگیری میان شبه نظامیان رقیب متوقف شده است و فشارهای دولت بایدن در قانع کردن کشورهای حاشیه خلیج فارس( عربستان، امارات،کویت و عمان) در افزایش تولیدشان و  پایان توافقنامه آنها با اوپک پلاس با روسیه شکست خورده است، در روزهای آینده هر  بشکه نفت به 150 دلار خواهد رسید( در حال حاضر بهای نفت خام برنت بشکه ای 124 دلار است).

خانم «رونا ماکدانل»رئیس کمیته ملی در حزب جمهوریخواه دو روز پیش وضع آشفته در میان اقشار مختلف در آمریکا را این گونه خلاصه کرد:« قیمت کالاهای اساسی شبیه قیمت کالاهای لاکچری شده است و افزایش بهای بنزین نشانه مهمی است که بر همه آمریکایی ها تأثیر می گذارد».

در مقابل، روسیه ای که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا می خواهد که آن را فرسایش کرده و به لحاظ اقتصادی به زانو دربیاورد، برنده بزرگ بیرون می آید زیرا هر چه قیمت نفت و گاز بیشتر شود اقتصادش را بیشتر تقویت می کند و خزانه های بانک مرکزی اش پر از میلیاردها دلار درآمد صادراتش می شود زیرا نخستین صادر کننده گاز  و دومین صادرکننده نفت در جهان است.

افزایش بهای بنزین در صورتی که با همین روند در هفته ها و ماه های آینده ادامه پیدا کند و هیچ دلیلی هم وجود ندارد که مانعی در راه این افزایشبه وجود بیاید، این یعنی شکست تقریبا قطعی بایدن و حزبش در انتخابات میان دوره ای کنگره در ماه نوامبر آینده است. تازه اگر خشم مردمی به شکل اعتراض گرسنگان به دلیل گرانی معیشت رخ ندهد. و ما هیچ شکی نداریم «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در حال حاضر از سر خوشحالی دستانش را به هم می مالد و اخبار این تنش ها و خشم مردمی را دنبال می کند زیرا جادوی آمریکایی علیه صاحبانش و علیه دوستان اروپایی برگشته است ... و خدا بهتر می داند.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.