به نظر می رسد کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دچار مشکل بزرگی شده است. کشور او شیوع "منفجره" کووید-19 را اعلام کرده است و بیش از 2 میلیون مورد از آنچه را "تب" می نامد در کمتر از یک هفته از اولین مورد گزارش شده خود گزارش کرده است.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان، اما پیونگ یانگ شبیه هیچ دولت دیگری نیست. در واقع، برخی از کارشناسان می گویند که شیوع این بیماری به جای تضعیف کیم، می تواند او را قدرتمندتر کند - با دادن بهانه ای به او برای سفت کردن کنترلش.

کیم یک ماشین تبلیغاتی گسترده و توانایی مسدود کردن اطلاعات بیرونی را در اختیار دارد که می‌تواند به او کمک کند روایت این بحران را به نفع خود شکل دهد - درست همانطور که پیشینیانش با قحطی دهه 1990 که تصور می‌شد صدها هزار نفر از مردم کره شمالی را گرسنگی می‌کشاند، انجام دادند. تا مرگ. در آن زمان، پیونگ یانگ مشکلات خود را به عنوان یک "راهپیمایی سخت" در نظر گرفته بود - و آنها را تا حدی به دلیل سیل و بخشی دیگر به دلیل تحریم های آمریکا مقصر دانست.

کیم در حال حاضر نشانه هایی از تلاش برای مدیریت این بحران اخیر را نشان می دهد. حتی قبل از اعلام شیوع، کیم به مقامات خود هشدار داده بود که برای "یک راهپیمایی دشوارتر دیگر" آماده شوند. به نظر می رسد که این اشاره ای به کمبود شدید مواد غذایی است که بار دیگر کشور با آن مواجه است و احتمالاً با محدودیت های مرزی که کیم برای جلوگیری از شیوع ویروس معرفی کرده است، بدتر شده است.

تحلیلگران همچنین نسبت به زمان اعتراف پیونگ یانگ به شیوع کووید مشکوک هستند. اصرار قبلی این کشور مبنی بر اینکه این کشور عاری از کووید بوده است منبع شک و تردید گسترده ای بوده است و برخی معتقدند که باز بودن ناگهانی آن در مورد مشکلاتش عمداً همزمان با سفر رئیس جمهور جو بایدن به منطقه است که قرار بود عصر پنجشنبه به وقت محلی وارد کره جنوبی شود.

لینا یون، محقق ارشد کره ای در دیده بان حقوق بشر، گفت: این واقعیت که کیم جونگ اون تصمیم گرفته است بیرون بیاید و علناً این بحران بهداشتی را اعلام کند، کاملاً گویای است.

این ممکن است تنها راهی نباشد که کیم برای اطمینان از اینکه پیونگ یانگ در صدر دستور کار قرار دارد، زمانی که رئیس جمهور با یون سوک یول، رهبر جدید جنوب دیدار می کند، نیست.

اطلاعات واشنگتن نشان می‌دهد که کیم در حال برنامه‌ریزی یک آزمایش هسته‌ای یا پرتاب یک موشک بالستیک قاره‌پیما برای مصادف با این سفر است - ارزیابی‌ای که کره جنوبی به اشتراک گذاشته است و برنامه‌هایی را برای پاسخ به «تحریک‌های» احتمالی پیونگ یانگ آماده کرده است. این با رفتار اخیر کیم مطابقت دارد. به گفته سئول، در همان روزی که کره شمالی شیوع بیماری خود را اعلام کرد، سه موشک بالستیک کوتاه برد به آب های بین شبه جزیره کره و ژاپن شلیک کرد.

ناشناخته ماندگار این است: آیا مشکلات کیم با کووید او را از چنین نمایش قدرتی منحرف می کند یا او را جنگ طلب تر می کند؟

"شدیدترین حالت اضطراری"

در حالی که پیونگ یانگ ممکن است به دنبال جلب توجه باشد، تعداد کمی پیشنهاد می کنند که در حال اغراق در شیوع خود است. در واقع، تا همین اواخر، فقدان موارد گزارش شده رسمی، باعث ایجاد شک و تردید گسترده شده بود.

آمار رسمی تلفات آن تا روز پنجشنبه 62 کشته بود، اما کارشناسان می گویند که رقم واقعی می تواند بسیار بیشتر باشد و احتمالاً افزایش خواهد یافت.

رسانه‌های دولتی گزارش داده‌اند که نمونه‌هایی از برخی بیماران نشان می‌دهد که آن‌ها حامل نوع اومیکرون هستند، که قابلیت انتقال بالای آن می‌تواند در جمعیتی که نه تنها تا حد زیادی واکسینه نشده‌اند، بلکه - اگر به گزارش‌های رسمی باور کنیم - طبیعی نیست. از طریق عفونت های قبلی ایمنی طبیعی ندارد.

کره شمالی به رغم واجد شرایط بودن برای برنامه جهانی اشتراک گذاری واکسن کووید-۱۹، کوواکس، هیچ واکسنی برای کرونا وارد نکرده است. سال گذشته، علناً پیشنهاد نزدیک به سه میلیون دوز واکسن سینواک کووید 19 چین را رد کرد.

به گفته یک مقام دولتی کره جنوبی که از این موضوع مطلع است، روز دوشنبه، سه هواپیمای باری کره شمالی به چین پرواز کردند و برگشتند. مشخص نیست این هواپیماها چه چیزی را حمل می کردند، اما این سفر نادر پس از آن صورت گرفت که چین متعهد شد به کره شمالی در مقابله با شیوع کووید کمک کند.

بورام جانگ، محقق عفو بین‌الملل در آسیای شرقی گفت: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد کره شمالی به واکسن‌های کافی برای محافظت از جمعیت خود در برابر کووید-19 دسترسی دارد.

با انتشار اولین خبر رسمی از شیوع کووید-19 در کشور، ادامه این مسیر می‌تواند به قیمت جان بسیاری از مردم تمام شود و یک بی‌وجدانه از رعایت حق سلامت است.

در پاسخ، کیم به طور غیرعادی مایل به اعتراف به مشکلات پیش روی کشورش، اعلام "وخیم ترین وضعیت اضطراری" و دستور قرنطینه تمام استان ها و شهرها است.

اما با توجه به توانایی کیم در دستکاری دستگاه‌های تبلیغاتی قابل توجه دولت - تا زمانی که بتواند از تأثیر مستقیم بحران بر نخبگان حاکم کشور جلوگیری کند، به نظر بسیاری از کارشناسان بعید به نظر می‌رسد که این امر خشم عمومی علیه او را برانگیزد یا خیر.

قبلاً چاد اوکارول، مدیر عامل خبرگزاری مرکزی کره (KCNA)  مستقر در سئول، گفت: اگر نخبگان ارشد به طور دسته جمعی شروع به مردن کنند - تعداد آنها بسیار زیاد است، و ما نمی دانیم که آیا آنها واکسینه شده اند یا خیر - اگر بسیاری از آنها در اثر آن بمیرند، ممکن است سؤالاتی در مورد اینکه چرا کره شمالی واکسینه نکرده است مطرح شود.

از زمان اعلام شیوع، تلویزیون دولتی در کنار ویدئوهایی که به مردم می‌گوید در صورت بروز علائم کووید چه باید بکنند، زمان زیادی را به کلیپ‌هایی از کیم در حال بازرسی از مراکز فرماندهی و داروخانه‌ها اختصاص داده است - شاید برای نشان دادن کنترل اوضاع طراحی شده است.

آزمایش مراقبت های بهداشتی و رهبری کیم

با این حال، یون در دیده بان حقوق بشر گفت که این واقعیت که پیونگ یانگ علناً به بحران اذعان می کند نشان می دهد که "نگرانی های بسیار جدی" در مورد شیوع و احتمال گسترش آن دارد.

"کره شمالی" جمعیتی واکسینه نشده و سوءتغذیه مزمن دارد و آنها هیچ دارویی برای درمان علائم اولیه کووید-19 ندارند. یون گفت: کره شمالی بسیار شکننده تر از هر کشور دیگری است که ما می شناسیم.

یون گفت کره شمالی اکنون فوراً به کمک های خارجی، به ویژه واکسن و دارو نیاز دارد، و حتی اگر کمک بپذیرد - پیشنهاداتی هم از جنوب و هم از سازمان بهداشت جهانی ارائه شده است - روند واکسیناسیون به احتمال زیاد کند خواهد بود زیرا کشور فاقد زیرساخت برای ذخیره یا انتقال واکسن است.

اوکارول از خبرگزاری مرکزی کره (KCNA) می‌گوید: این امر رهبری او را آزمایش می‌کند و برای داستان سرایی بسیار خلاقانه در دستگاه تبلیغاتی کره شمالی فوریت ایجاد می‌کند.

اولویت رسانه های دولتی کیم توضیح این است که چرا قرنطینه سخت مرزی نتوانست اومیکرون را بیرون نگه دارد. اوکارول خاطرنشان کرد که نه تنها این قرنطینه ها شکست خورده است، بلکه عاملی محرک در کمبود شدید مواد غذایی هستند که کشورها با آن مواجه هستند، زیرا از تحویل غلات و کود جلوگیری کرده اند.

یکی از گزینه‌های کیم این است که یک نمایش عمومی از فروتنی برگزار کند.

ما دیده‌ایم که کیم جونگ اون در حال گریه کردن درباره فداکاری‌های ملت (در گذشته) -- من فکر می‌کنم این همان کاری است که او ممکن است برای فرونشاندن خشم انجام دهد."

شهروندان کره شمالی قطعاً چیزهای زیادی را متحمل شده اند.» او گفت: «اولین کاری که او می تواند انجام دهد این است که واقعاً عذرخواهی کند و برای آن مقصر بپذیرد.

در همین حال، اگر کیم واقعاً به نمایش قدرت همزمان با دیدار بایدن فکر می‌کند، بهتر است به یکی از آخرین نمایش‌های قدرت خود فکر کند.

اوکارول گفت که زمان شیوع این بیماری در کره شمالی نشان می دهد که رژه نظامی عظیم کیم که ماه گذشته به مناسبت نودمین سالگرد تاسیس ارتش این کشور برگزار کرد، به یک "رویداد فوق گسترده" تبدیل شده است.

جمعیتی که رژه را تماشا می کردند در فیلمی که بدون ماسک صورت را جشن می گرفتند نشان داده شد.

او گفت: ما می دانیم که آنها شهروندانی را از سراسر کره شمالی به پرواز درآوردند تا در آن رویداد شرکت کنند و جشن بگیرند. این غذای عالی برای گسترش این ویروس است، بنابراین من فکر می کنم که این رژه به عنوان یک ایده بسیار بد برای کره شمالی در تاریخ ثبت خواهد شد.

شایان ذکر است  یکی از عکس‌های خبرگزاری مرکزی کره شمالیِ سربازانی را نشان می‌دهد که در کنار صف طولانی کامیون‌های سبز رنگ ایستاده اند.

رسانه‌های دولتی کره شمالی روز سه شنبه ضمن اعلام ابتلای نزدیک به یک و نیم میلیون نفر به «تب» از افزایش توزیع دارو توسط پزشکان ارتش این کشور خبر دادند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که پیش‌تر دستور قرنطینه سراسری در این کشور را صادر کرده بود تا بلکه از سرعت گسترش این بیماری در بین جمعیت واکسینه نشده کره شمالی کاسته شود، با ناموفق خواندن نحوه برخورد مقامات بهداشتی این کشور با شیوع این بیماری، ارتش را به میدان مبارزه با آن وارد کرد.

در عکس‌هایی که خبرگزاری مرکزی رسمی کره شمالی منتشر کرد، صد‌ها پرسنل از واحد‌های پزشکی ارتش خلق کره با یونیفرم‌های نظامی در حال صف‌آرایی در پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی دیده می‌شوند. بر همین اساس، ارتش «فورا نیرو‌های خود را در تمام داروخانه‌های شهر پیونگ‌یانگ مستقر و توزیع بیست چهار ساعته دارو را آغاز کرده است».

پیش‌تر، کیم جونگ اون به شدت از مقامات مراقبت‌های بهداشتی به دلیل ناتوانی آن‌ها در باز نگه داشتن داروخانه‌ها انتقاد کرده بود.

بنا بر داده‌های اعلامی خبرگزاری مرکزی کره شمالی، مقامات این کشور بیش از یک میلیون و چهارصد و هشتاد هزار مورد ابتلا به «تب» و پنجاه و شش مورد مرگ ناشی از کرونا را تا روز دوشنبه گزارش کرده‌اند و حداقل نزدیک ششصد و شصت و چهار هزار نفر نیز تحت درمان هستند.

به گزارش خبرگزاری مرکزی کره شمالی، مقامات این کشور کارزار‌های آگاهی‌‌بخشی به مردم از طریق رسانه‌ها را به راه انداخته‌اند و کارخانه‌های داروسازی نیز تولیدات خود را افزایش داده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.