رئیس جمهوری ترکیه تأکید کرد که این کشور همچنان مخالف پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو است و این تصمیم را به اطلاع متحدان آنکارا نیز رسانده است.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه تأکید کرد که این کشور همچنان مخالف پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو است و این تصمیم را به اطلاع متحدان آنکارا نیز رسانده است. 

 اردوغان در یک سخنرانی همچنین تاکید کرد که نظر ترکیه در این رابطه تغییر نخواهد کرد. 

مقام‌های ترکیه بارها سوئد و فنلاند را به میزبانی از گروه‌های تروریستی از جمله یک گروه کرد متهم کرده‌اند و می‌گویند حضور این جریان‌ها امنیت ترکیه را تهدید می‌کند. 

اظهارات اردوغان یک روز پس از آن منتشر می‌شود که مقام‌های آمریکایی گفته بودند از یافتن راه حلی برای این موضوع اطمینان دارند. 

رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: فنلاند و سوئد از پ.ک.ک/ی.پ.گ میزبانی کرده و اجازه ‌می دهند همه جا نشان خود را برافراشته کنند، این کشورها منابع تروریستی علیه ترکیه را تقویت و تشویق و برای آنها منابع مالی و سلاح مهیا می کنند.

اردوغان با تاکید بر اینکه ناتو یک سازمان امنیتی است و نمی‌توانند بپذیرند که در چنین سازمان امنیتی کشورهایی از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند، گفت: «کسانی که در گذشته وارد شده‌اند از جمله آلمان و فرانسه برای همین اساس هستند. یونان و فرانسه قبلا وارد و خارج شده بودند، اما متأسفانه دولت ترکیه در آن زمان راه را برای آنها هموار کرد و آن‌ها توانستند دوباره به ناتو بازگردند. پس از بازگشت چه شد؟ به عنوان مثال، ایالات متحده در دده‌آغاچ پایگاه ایجاد کرده است».

اردوغان تصریح کرد: گروه تروریستی فتو از طریق یونان به اروپا سفر کردند، آن‌ها لیست تروریست‌هایی را که به آن‌ها دادیم نادیده گرفته و همچنان به حمایت از آن‌ها ادامه می‌دهند.

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: ما از یک سوراخ دو بار گزیده نخواهیم شد و این بار در دام عضویت فنلاند و سوئد نخواهیم افتاد.

اردوغان در خصوص جنگ روسیه و اوکراین گفت: «ما در حال دنبال کردن یک سیاست موازنه در مورد روسیه و اوکراین هستیم. در این سیاست، من قصد قطع رابطه با پوتین یا زلنسکی را ندارم. من دیپلماسی تلفنی خود را با آقای پوتین و زلنسکی ادامه می‌دهم. نماینده ویژه‌ای به این منظور اعزام کردم. آغاز یک جنگ جهانی جدید هیچ سودی برای منطقه و جهان نخواهد داشت».

از سوی دیگر، رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرد که درخواست‌های لازم برای روند رسمی الحاق فنلاند و سوئد به ناتو، به کنگره ارسال شده است

جو بایدن تأکید کرد که درخواست‌های لازم برای روند رسمی الحاق فنلاند و سوئد به ناتو، به کنگره ارسال شده است.

در همین حال، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو می‌گوید نگرانی‌های ترکیه در مورد درخواست‌های سوئد و فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف نظامی در حال رسیدگی است. 

آقای استولتنبرگ در یک نشست خبری در کپنهاگ همچنین افزود: «ما حتما به نگرانی‌های ترکیه رسیدگی می‌کنیم تا به توافقی در این زمینه دست یابیم و بتوانیم به سمت جلو حرکت کنیم.» 

 

فرماندار دونتسک: هیچ جای امنی وجود ندارد، ساکنان منطقه را ترک کنند 

پاولو کیریلنکو، فرماندار دونتسک می‌گوید با تشدید گلوله‌باران روسیه همه مردم باید این منظقه را ترک کنند. کیریلنکو در کانال تلگرامی خود همچنین با اشاره به اینکه دیگر هیچ مکان کاملا امنی در دونتسک باقی نمانده افزود: «روس‌ها به تیراندازی به غیرنظامیان ادامه می‌دهند اما تخلیه به موقع به ما امکان می‌دهد که جان صدها نفر را نجات دهیم.» 

اظهارات فرماندار دونتسک یک روز پس از آن مطرح می‌شود که اصابت گلوله باران نیروهای روسی به یک ساختمان ۵ طبقه در روستای باخموث که بیشتر جمعیت آن این منطقه را ترک کرده‌اند باعث فروریختن این ساختمان شده بود.  

گرهارد شرودر برای همکاری با شرکت‌های روس از برخی از مزایای خود در آلمان محروم می‌شود

گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان به دلیل روابط نزدیک با ولادیمیر پوتین و داشتن چندین سمت در شرکت‌های روسی، بخشی از مزایای خود را به عنوان یک رهبر سابق آلمان از دست می‌دهد. 

کیته بودجه مجلس آلمان با اعلام این مطلب تاکید کرد که بر اساس تصمیم جدید دفتر آقای شرودر و همچنین کارمندان آن که هزینه‌هایش با مالیات شهروندان آلمانی پرداخت می‌شود از او گرفته می‌شود. 

این در حالیست که محافظه‌کاران آلمان خواستار قطع شدن مستمری آقای شرودر که معادل سالانه ۱۰۵ هزار یورو است نیز شده بودند. پارلمان اعلام کرده که با این تصمیم و تعطیلی دفتر آقای شرودر، هزینه‌ای معادل سالانه ۴۲۵ هزار یورو از دوش مالیات‌دهندگان آلمانی برداشته خواهد شد. 

با این حال او همچنان دسترسی خود به اطلاعات امنیتی را حفظ خواهد کرد. 

شرودر رئیس هیئت مدیره شرکت نفت و گازی روس نفت است و از سال ۲۰۱۷ مشغول همکاری با این شرکت است. پس از حمله روسیه به اوکراین آقای شرودر به شدت مورد انتقاد رسانه‌های آلمانی قرار گرفته بود و بسیاری خواهان استعفای او از این شرکت شده بودند. 

 

درخواست دادستان اوکراین برای صدور حکم حبس ابد برای سرباز روس 

دادستانی اوکراین در جلسه محاکمه وادیم شیشیمارین، سرباز ۲۱ ساله روس از دادگاه خواست تا حداکثر مجازات برای او یعنی حبس ابد صادر شود. 

شیشیمارین که یک غیرنظامی را روز ۲۴ فوریه کشته بود، به اتهام جنایت جنگی در کی‌یف محاکمه می‌شود. 

این سرباز جوان در جلسه امروز از همسر مردی که او را به قتل رسانده خواست تا او را ببخشد. او خطاب به خانم کاترینا شالیپووا گفت: «من مقصرم و خطای خود را می‌پذیرم. از شما می‌خواهم من را ببخشید.» 

در پاسخ به این درخواست خانم شالیپووا گفت: «من صدای شلیک گلوله‌ها را از حیاط خانه می‌شنیدم. وقتی صدا را شنیدم به طرف همسرم دویدم ولی او کشته شده بود. من جیغ زدم، فریاد زدم، اما او دیگر مرده بود.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.