جو بایدن، ‌رئیس‌جمهوری آمریکا در هنگام خوش‌آمد گویی به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق این کشور، خطاب به حضار گفت: من جو بایدن هستم، معاون باراک اوباما. به کاخ سفید خوش آمدی مرد! احساس روزهای خوش گذشته را دارم.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق و میت رامنی، نامزد سابق جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری - دو رقیب قدیمی که در آن سال مبارزات انتخاباتی سختی را به راه انداختند - در حال ایجاد چشم‌اندازی زودگذر از این هستند که حتی واشنگتن با عملکرد کم‌اش چه شبیه به نظر می‌رسد.

اوباما اولین سفر پس از ریاست جمهوری خود را سه شنبه به کاخ سفید انجام داد و نشان داد که در یک گام سیاسی شکست نخورده است، و به دموکرات‌های ضعیف - که نگران احتمال حمله انتخاباتی میان دوره‌ای بودند- گفت که دست به کار شده و به یاد بیاورند که قدرت سیاسی برای چیست.

در همین حال، رامنی - که اکنون یک سناتور یوتا است - ناگهان در حال تبدیل شدن به یک نیرومند مدرسه قدیمی کاپیتول هیل است. او قصد دارد از بسیاری از همکاران خود در جمهوری خواهان جدا شود و به قاضی کتانجی براون جکسون، نامزد دیوان عالی، بر اساس منطق بازگشتی که وی واجد شرایط است، رأی دهد.رامنی همچنین در تلاش برای ایجاد مصالحه در مورد بودجه Covid-19 است، که برای آن تمجیدهای نادری از کاخ سفید به دست آورده است.

احساس می کنم روزهای خوب گذشته است. رئیس جمهور جو بایدن در اتاق شرقی کاخ سفید، جایی که تشویق برای اوباما در مراسمی برای ترویج گسترش قانون مراقبت مقرون به صرفه در کاخ سفید، تیرگی دموکرات ها را برانگیخت.

اما هر قدر که کسی بخواهد آن را باور کند، با وجود جنایات روسیه در اوکراین و حزب جمهوری خواه که به طور کامل با دموکراسی رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که اقتدارگرایی را تهدید می کند، امضا کرده است، روزهای خوب گذشته دور از انتظار هستند - و آنقدرها هم عالی نبودند. به هر حال، همانطور که هرکسی که دشمنی های شدید بر سر تصویب اوباماکر و تعطیلی دولت در آن دوران را به خاطر می آورد، به یاد خواهد آورد. با این حال، اگر در آن زمان اوضاع بد بود، اکنون بدون شک بدتر شده است.

اطلاعات نادرست، تئوری‌های توطئه، دروغ‌ها، جنگ‌های فرهنگی و نژادپرستی به سختی پنهان‌شده اکنون بر واشنگتن مسلط است - و با قضاوت بر اساس رویدادهای اخیر، تعداد فزاینده‌ای از قانون‌گذاران آن را نردبانی برای رسیدن به قدرت می‌دانند. اوباما قرار است روز چهارشنبه در یک سخنرانی در شیکاگو درباره اطلاعات نادرست صحبت کند.

روز سه‌شنبه، مت گاتز، نماینده جمهوری‌خواه ترامپ از فلوریدا، لوید آستین وزیر دفاع را مورد سرزنش قرار داد و هشدار داد که هرج و مرج ناشی از خروج افغانستان و حمله روسیه به اوکراین به این دلیل رخ داده است که ارتش ایالات متحده به جای استراتژی، «ووکیسم» را مطالعه کرده است.

هیستریونیک گاتز نمونه ای کلاسیک از نسل جدیدی از قانونگذاران بود که از پلتفرم خود برای خلق لحظات رسانه ای ویروسی استفاده می کنند که به جای ساختن یک حرفه قانون گذاری، طراحی شده اند تا نظریه های ناپایدار اخبار محافظه کارانه را زنده کنند.

طغیان او در یک هفته زمانی رخ داد که سناتورهای جمهوری خواه تهمت خود را نسبت به جکسون تکرار کردند و او را به عنوان عاملی برای مجرمان جنسی معرفی کردند، علیرغم سابقه محکومیت به عنوان قاضی که در جریان اصلی قرار دارد. در حالی که تقریباً مطمئناً تأیید می شود، رفتار جکسون نشان داد که چگونه روند نصب قاضی جدید در دیوان عالی به یک بازی سیاسی شرورانه برای رأی دهندگان پایه تبدیل شده است.

سناتور آرکانزاس تام کاتن - یکی از چندین سناتوری که از جلسات استماع جکسون برای برجسته کردن جاه طلبی های احتمالی خود برای ریاست جمهوری استفاده کرد - با اثبات این که می توان در واشنگتن همیشه این نوار را کاهش داد، پیشنهاد کرد که اولین زن سیاه پوستی که برای خدمت بر روی نیمکت عالی کشور نامزد شده است، باید این کار را انجام دهد. نسبت به نازی ها ملایم بود. در یک سخنرانی در سنا، کاتن به رابرت جکسون قاضی سابق دیوان عالی اشاره کرد که دادستان اصلی دادگاه نورنبرگ زیردستان آدولف هیتلر پس از جنگ جهانی دوم بود.

می دانید، آخرین قاضی جکسون دادگاه عالی را ترک کرد تا به نورنبرگ برود و پرونده علیه نازی ها را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. این قاضی جکسون ممکن است برای دفاع از آنها به آنجا رفته باشد.

در همین حال، واشنگتن همچنان با یک اپیزود عجیب و غریب که توسط مدیسون کاوتورن، نماینده جمهوریخواه کارولینای شمالی آغاز شد، در حال طنین انداز است. حزب جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا از محکوم کردن اعضا به دلیل شرکت در راهپیمایی های برتری طلبان سفیدپوست یا به خاطر پاک کردن تلاش برای کودتای ترامپ از تاریخ خودداری کرد. اما این خط را در Cawthorn ترسیم کرد. این نماینده کنگره به دلیل شرمساری همکارانش در مقابل رأی دهندگانشان مورد سرزنش قرار گرفت. در نشانه دیگری از احساس پیچ خورده درست و نادرست، حزب جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا از قبل تهدید کرده است که از اکثریت جدید احتمالی خود در سال آینده برای کشتن کمیته منتخب که در حال بررسی یک تخلف بسیار بزرگتر است، استفاده خواهد کرد، تحریک ترامپ به شورش کنگره در 6 ژانویه 2021.

اوباما تنها کارگزار قدرتمند کاخ سفید نبود که روز سه شنبه به صحنه مرکزی واشنگتن بازگشت. ایوانکا ترامپ در حال شهادت در کمیته مجلس نمایندگان بود، در حالی که اعضا تلاش می‌کردند بفهمند که او تا چه اندازه در مورد خنثی کردن سنت ایالات متحده در انتقال مسالمت‌آمیز قدرت توسط پدرش می‌داند. اینکه ظاهر یک دختر اول سابق قبل از چنین بدنی اکنون کاملاً معمولی تلقی می شود، نشانه ای از این است که واشنگتن به طرز حیرت انگیزی منحرف شده است.

اوباما بازگشته است

اوباما در کاخ سفید همانند قهرمان مورد استقبال قرار گرفت. بیش از پنج سال از بیرون آمدن او از جلوی در زیر ایوان شمالی می گذشت. هرگز شانسی وجود نداشت که ترامپ او را برای رونمایی سنتی از پرتره رئیس جمهور سابق بازگرداند. و با توجه به کمپین نژادپرستانه مادرزادی ترامپ علیه سلف خود، احتمال کمتری وجود دارد که اوباما در چنین رویدادی حضور داشته باشد.

اوباما که بلافاصله پشت مهر ریاست جمهوری روی تریبون بایدن راحت بود، به آرامی معاون رئیس جمهور سابق خود را به خاطر عینک آفتابی هوانوردی و عشق به بستنی به تمسخر گرفت. او سخنان خود را با خطاب کردن میزبانش به عنوان "معاون رئیس جمهور بایدن" آغاز کرد و سپس به سرعت خود را اصلاح کرد و گفت: "این یک شوخی بود!" اما دو نفر از نزدیکان اوباما بعداً به جف زلنی از سی‌ان‌ان گفتند که این یک لغزش بود و نه اینکه چگونه اوباما قصد داشت سخنان خود را با تبلیغ میراث قانون مراقبت مقرون به صرفه آغاز کند.

او مشکلاتی را که این زوج با هم جنگیدند تا در نهایت قانون مراقبت مقرون به صرفه را تصویب کنند، یادآور شد، قانون بیمه درمانی میلیون ها آمریکایی را برای اولین بار پس از امضای قانون در سال 2010 تضمین کرد. اوباما از این تجربه به عنوان تمثیلی استفاده کرد تا دموکرات ها را ترغیب کند که از اصلاحات دست نکشند - حتی اگر این اصلاحات از آرزوهای اولیه خود کوتاهی کند.

اوباما گفت: من خارج از عرصه هستم و می دانم که مردم چقدر می توانند با واشنگتن دلسرد شوند - دموکرات ها، جمهوری خواهان، مستقل ها. پیشرفت گاهی بسیار کند به نظر می رسد. پیروزی ها اغلب ناقص هستند. و در کشوری به بزرگی و تنوع کشور ما، اجماع هرگز به راحتی به دست نمی آید.

به نظر می‌رسید که رئیس‌جمهور سابق مستقیماً با حزب خود صحبت می‌کرد، حزبی که به دلیل اختلافات بین مترقی‌ها و میانه‌روها که هزینه‌های اجتماعی جاه‌طلبانه و طرح تغییرات آب و هوایی بایدن را متوقف کرده‌اند، متلاشی شده است. همانطور که اغلب در دوران ریاست جمهوری او اتفاق می افتاد، سخنوری اوباما در بیانیه ماموریت انتخابات میان دوره ای، انتخاب های حزبش را به زبانی ساده اما قانع کننده بیان کرد.

اوباما گفت: اما آنچه قانون مراقبت مقرون به صرفه نشان می دهد این است که اگر شما بر اساس این ایده اصلی هدایت می شوید که با هم می توانیم زندگی این نسل و نسل بعدی را بهبود ببخشیم.

او افزود: "اگر پافشاری کنید -- اگر با آن بمانید و مایل باشید از موانع و انتقادات کار کنید و به طور مداوم در جایی که کوتاهی می کنید پیشرفت کنید، می توانید آمریکا را بهتر کنید. می توانید بر زندگی میلیون ها نفر تأثیر بگذارید. " ایمان اوباما به سیستم آمریکا در زمانی که دموکراسی در معرض تهدید مرگبار دروغ های ترامپ در مورد تقلب در انتخابات قرار دارد - و کمپین ظاهرا جدید رئیس جمهور سابق برای دور دومی که مطمئناً حتی از دوره اول او اقتدارگراتر و غیرقابل تغییر خواهد بود.

با این حال، اوباما سه شنبه مجلل را نیز داشت که از کاخ سفید خارج شد و کراواتی را که گفته بود اکنون به ندرت می پوشد، برداشت. بار ریاست جمهوری پاسخگویی به جنایات ولادیمیر پوتین، طوفان شدید تورم فزاینده و احتمالاً انتخابات میان دوره ای جمهوری خواهان، اکنون بر دوش بایدن است.

رامنی زمانی حزب خود را رهبری می کرد

زمانی که میت رامنی در سال 2012 برای محروم کردن اوباما از دومین دوره ریاست جمهوری در کاخ سفید نامزد شد، دموکرات ها نامزد جمهوری خواه و سرمایه دار سابق را به عنوان یک مهاجم شرکتی بی روح و بدون روح مورد انتقاد قرار دادند. اکنون، او ممکن است بهترین دوست جمهوری خواه آنها در واشنگتن باشد - و این واقعیت که در طی 10 سال از رهبری حزب خود به مخالفت با افراط گرایی دوران ترامپ تبدیل شد، نشان می دهد که جمهوری خواهان چقدر تغییر کرده است.

رامنی نیز به روش خود از یک برند کاربردی از سیاست دفاع می کند. حمایت او از جکسون یادآور دورانی - نه چندان دور - بود که روسای جمهور انتظار حمایت گسترده از نامزدهای دیوان عالی خود را داشتند. اما این روند آنقدر سیاسی شده است که دیگر اینطور نیست. دموکرات ها و جمهوری خواهان در مورد اینکه چه کسی ایدئولوژی را در مرکز این روند قرار داده است، بحث می کنند. اما اکنون به محرک اصلی جلسات تایید تبدیل شده است.

رامنی - که هیچ کس او را با یک لیبرال اشتباه نمی گیرد - توضیح داد که پس از گذراندن وقت با جکسون، قبل از رای تایید مورد انتظار او در سنا این هفته نظر خود را در مورد او تغییر داد.

رامنی به خبرنگاران گفت: "من متقاعد شدم که او در جریان اصلی است. او همچنین فردی بسیار واجد شرایط، باهوش و تواناست." او گفت که اگرچه انتظار ندارد با جکسون در مورد همه چیز به توافق برسد، اما به سناتورهای جمهوریخواه سوزان کالینز از مین و لیزا مورکوفسکی از آلاسکا در حمایت از نامزدی او خواهد پیوست.

رامنی همچنین این هفته هدیه دیگری را به کاخ سفید تحویل داد. او در حال هدایت یک سازش برای تأمین 10 میلیارد دلار بودجه برای یک طرح جدید امدادی کووید-19 است که کاخ سفید معتقد است برای جلوگیری از هر گونه موج آتی ویروس لازم است. این طرح بودجه برای واکسیناسیون جهانی را که می تواند انواع آینده را از بین ببرد، حذف می کند. اما رامنی بهترین امید دولت برای جلب حمایت جمهوری خواهان است که برای تحمیل هرگونه توافق نهایی از طریق سنا لازم است.

مانند لیز چنی نماینده ایالت وایومینگ و آدام کینزینگر نماینده ایلینوی، نامزد سابق حزب جمهوری خواه نیز یکی از معدود افراد حزب خود است که افراط گرایی ترامپ را با علم به اینکه او خود را از حزب خود طرد می کند، صدا می کند.

رامنی اخیراً به دلیل هشدار در سال 2012 مبنی بر اینکه روسیه "دشمن ژئوپلیتیکی" شماره 1 آمریکا است، مورد تحسین قرار گرفته است.

ضربه تند و تیز اوباما به رقیب خود در مناظره ریاست جمهوری مبنی بر اینکه "دهه 1980 اکنون فراخوانده اند تا سیاست خارجی خود را پس بگیرند" با طعنه همراه بود. اما وقایع بعدی، به ویژه تهاجم به اوکراین، نشان داد که مسکو همچنان یک دشمن اصلی ایالات متحده است. محافظه کاری شرکتی و اخلاق مردان ثروتمند رامنی یک بازی منصفانه برای مبارزات انتخاباتی اوباما در یک دهه پیش در سیاست های خشن بود. اما شجاعت اخلاقی که رامنی در اواخر دوران حرفه‌ای خود نشان می‌دهد، نشان می‌دهد که کاریکاتور دموکرات‌ها از مردی بدون روح بسیار ناعادلانه بود.

شایان ذکر است باراک اوباما پس از پنج سال به کاخ سفید پا گذاشته و بایدن را معاون خود نامید!

وبسایت روزنامه دیلی‌میل نوشت ، جو بایدن، ‌رئیس‌جمهوری آمریکا در هنگام خوش‌آمد گویی به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق این کشور، خطاب به حضار گفت: من جو بایدن هستم، معاون باراک اوباما. به کاخ سفید خوش آمدی مرد! احساس روزهای خوش گذشته را دارم.

اوباما - که برای حمایت از لایحه مراقبت مقرون به صرفه یا «اوباماکر» به کاخ سفید رفته بود - سخنرانی خود را با شوخی آغاز کرد و بایدن را معاون خود معرفی کرد. او گفت، در پنج سال گذشته «تغییراتی در کاخ سفید اتفاق افتاده» از جمله اینکه گربه‌ای سرگردان در کاخ سفید حضور دارد. او همچنین با اشاره طنزآمیز به عینک‌های آفتابی جو بایدن، گفت، ظاهرا همه ماموران سرویس مخفی در کاخ سفید «باید عینک خلبانی بزنند.»

حضور دوباره اوباما در کاخ سفید و نادیده گرفته شدن بایدن

او در ادامه گفت: ممنونم معاون بایدن!

اوباما همچنین با علاقه شدید بایدن به بستنی شوخی کرده و گفت، بایدن سالن غذاخوری نیروی دریایی را تعطیل کرده و بجای آن یک شرکت بستنی‌سازی زده است!

بایدن و اوباما در این دیدار از روزهای خوش گذشته گفتند و اوباما در ادامه بایدن را «رئیس‌جمهور من» خطاب کرد، اما در تصاویری که از این دیدار منتشر شده، حضار در حال گفت‌وگو با اوباما هستند و جو بایدن که سرگردان به دور خود می‌چرخد، دستانش را از روی استیصال و عصبانیت بالا می‌آورد.

در تصویر دیگری نیز بایدن در پشت سر اوباما و هریس دیده می‌شود، آن‌ها با حضار گفت‌وگو کرده و به تقلاهای بایدن توجهی نمی‌کنند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.