یک افسر نظامی ارشد ناتو می‌گوید تخمین زده می‌شود که در ماه اول جنگ نیروهای روسی بین ۷ تا ۱۵ هزار نظامی روس کشته شده‌اند.

به گزارش جماران،در حالی که نزدیک به یک ماه از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد، گزارش‌ها حاکی از توقف یا پیشرفت کند نیروهای روسی در جبهه‌های جنگ است. 

 

جدیدترین تحولات

افسر نظامی ناتو: تاکنون ۷ تا ۱۵ هزار نظامی روس کشته شده‌اند

یک افسر نظامی ارشد ناتو می‌گوید تخمین زده می‌شود که در ماه اول جنگ نیروهای روسی بین ۷ تا ۱۵ هزار نظامی روس کشته شده‌اند. این مقام ارشد در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین تاکید کرد که این تخمین‌ها بر اساس ترکیبی از اطلاعات دولت اوکریان و همچنین نشانه‌هایی از دولت روسیه و البته منابع دیگر است. 

تاکنون دولت ایالات متحده تا حد زیادی از ارائه تخمین عمومی از تلفات روسیه و اوکراین جلوگیری کرده است. این افسر نظامی ناتو روز چهارشنبه در جلسه توجیهی از مقر نظامی این پیمان در بلژیک همچنین اضافه کرد که مجموع افراد کشته شده، مفقود، اسیر و همچنین زخمی روس‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود. 

 

جو بایدن واشنگتن را برای سفری ۴ روزه به اروپا ترک کرد

جو بایدن قرار است در سفر خود به اروپا با متحدان اصلی ایالات متحده در خصوص حمله روسیه به اوکراین گفتگو کند. آقای بایدن هنگام ترک واشنگتن در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد که استفاده از سلاح شیمیایی توسط روسیه در جنگ اوکراین یک «تهدید واقعی» است. 

او توضیحات بیشتری در این خصوص نداد و تاکید کرد در این رابطه در گفتگو با رهبران اروپایی سخن خواهد گفت. بروکسل نخستین ایستگاه بایدن است و او در پایتخت بلژیک در نشست اضطراری ناتو شرکت خواهد کرد. رئیس جمهوری آمریکا همچنین در نشست‌های اتحادیه اروپا و گروه ۷ نیز حضور خواهد داشت. او در نهایت روز جمعه برای دیدار با مقام‌های لهستانی به ورشو سفر می‌کند. 

 

شهردار کی‌یف: روس‌ها تاکنون ۲۶۴ غیر نظامی اوکراینی را در کی‌یف کشته‌اند

ویتالی کلیچکو، بوسکور پیشین و شهردار کنونی پایتخت اوکراین می‌گوید از زمان آغاز تهاجم مسکو به این کشور دست‌کم، نیروهای روس ۲۶۴ غیر نظامی از جمله ۴ کودک را در کی‌یف کشته‌اند. آقای کلیچکو همچنین تاکید کرد که روز چهارشنبه نبرد میان اوکراین و روسیه در ۳۰ کیلومتری شمال کی‌یف در جریان است و نیروهای اوکراینی کنترل مناطق شمال غرب و شمال شرق کی‌یف را پس گرفته‌اند.

کلیچکو که این صحبت‌ها را در حالی در یک پارک مرکزی در کیف‌ به زبان می‌آورد که دائما صدای انفجار و تیراندازی در پس زمینه صحبت‌های او شنیده می‌شد. 

 

حمایت نظامی سوئد از اوکراین

سوئد اعلام کرد که تسلیحات نظامی جدیدی به اوکراین می دهد.

دولت سوئد تأکید کرد که 5هزار موشک ضد زره به اوکراین می فرستد.

 

رئیس کمیسیون اروپا: با بایدن در خصوص ارسال گاز مایع از آمریکا به اروپا گفتگو می‌کنیم

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در سخنانی در پارلمان اروپا گفت که در سفر جو بایدن به اروپا، با او در خصوص امکان ارسال گاز طبیعی مایع اضافی آمریکا به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا گفتگو خواهد کرد. اتحادیه اروپا حدود ۹۰ درصد گاز طبیعی مورد نیاز خود را وارد می‌کند و روسیه تقریبا ۴۰ درصد از سهم گاز این اتحادیه و همچنین یک چهارم نفت قاره سبز را تامین می‌کند. 

اتحادیه اروپا در پی یافتن راه‌هایی برای پایان دادن و یا دست‌کم کاهش وابستگی خود به انرژی روسیه از طریق ایجاد تنوع در تامین‌کنندگان آن است.

 

دبیر کل ناتو: مسکو نمی‌تواند در جنگ هسته‌ای پیروز شود

ینس ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در جمع خبرنگاران در واشنگتن به مسکو هشدار داد که نمی‌تواند در جنگ هسته‌ای پیروز شود و از کرملین خواست «لفاظی‌های خطرناک و غیرمسئولانه هسته‌ای» را متوقف کند. آقای استولتنبرگ همچنین اعلام کرد که ناتو برای تقویت جبهه شرقی خود چهار گروه نبرد جدید در بلغارستان، مجارستان، رومانی و اسلواکی ایجاد خواهد کرد. 

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش از پکن خواست تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کند و همچنین در تلاش‌های دیپلماتیک برای یافتن راهی مسالمت آمیز برای پایان دادن به جنگ شرکت کند. 

استولتنبرگ در بخش دیگری از صحبت‌هایش بار دیگر تاکید کرد که ناتو به اوکراین نیرو اعزام نخواهد کرد اما در عین حال تاکید کرد که این بحران نشان داده ائتلاف باید وضعیت بازدارندگی و دفاعی خود را تغییر دهد. 

 

روسیه دیگر در برابر صادرات گاز به اروپا دلار و یورو قبول نمی‌کند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور دیگر برای صادرات گاز به اتحادیه اروپا دلار و یورو قبول نمی‌کند. رئیس جمهوری روسیه یک هفته به مقام‌های روس برای جایگزینی نظام جدید دریافت پول گاز با روبل روسیه فرصت داده است. 

رئیس جمهوری روسیه در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه این تصمیم واکنشی به بلوکه شدن حساب‌های روسیه در غرب بوده، درباره این برنامه گفت: «تصمیم گرفتم برای گذار به پرداخت با روبل برای گاز صادراتی به کشورهای متخاصم و واحد پولی آن‌ها مجموعه‌ای از اقدامات را اجرایی کنم.»

از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین ارزش روبل به‌شدت سقوط کرده است. 

 

لهستان ۴۵ مامور دیپلماتیک روسیه را به ظن جاسوسی اخراج می‌کند

ماریوس کامینسکی وزیر کشور لهستان اعلام کرد این کشور یک شبکه ۴۵ نفری از جاسوسان روسیه را که در پوشش کارمند دیپلماتیک در این کشور فعالیت می‌کردند شناسایی کرده و این افراد باید فورا خاک لهستان را ترک کنند. 

سفیر روسیه در ورشو که روز چهارشنبه به وزارت امور خارجه لهستان فراخوانده شده بود با تائید این خبر گفت ۴۵ دیپلمات این کشور باید حداکثر تا ۵ روز دیگر خاک کشور میزبان را ترک کنند. 

 

روسیه و اوکراین از زمان آغاز جنگ دو بار اسرا را مبادله کرده اند

وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از زمان آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» (نام رسمی حمله روسیه به اوکراین) دو کشور دو مرتبه اسرای جنگی را مبادله کرده اند. 

هیچ جزئیاتی درباره زمان، مکان، چگونگی و شمار اسرای مبادله شده منتشر نشده است. 

 

ارتش روسیه یک منطقه مسکونی در کی‌یف را گلوله باران کرد

مقام‌های اوکراینی می‌گویند بامداد چهارشنبه ارتش روسیه منطقه مسکونی نیوکی در کی‌یف را گلوله باران کرده اند. در جریان این حمله که در نزدیکی محل استقرار کاروان نظامیان روسیه روی داد، تنها چهار نفر به‌صورت «سطحی» زخمی شدند. 

روسیه نظامیان و شبه‌نظامیان اوکراینی را به استقرار و اختفا در مناطق مسکونی متهم می‌کند. 

 

روسیه: بدون نفت و گاز ما بازار انرژی جهان فرو می‌پاشد

معاون نخست وزیر روسیه روز دوشنبه به دولت‌های غربی هشدار داد در صورت تحریم نفت و گاز این کشور باعث فروپاشی بازار انرژی خواهند شد. 

ایالات متحده آمریکا واردات گاز از روسیه را متوقف کرده و بریتانیا هم برنامه‌ای برای توقف واردات تا پایان سال جاری دارد. کمیسیون اروپا برنامه‌ای را برای کاهش ۲/۳ واردات نفت و گاز روسیه تصویب کرده است. با وجود تلاش‌ها برای تحریم نفت و گاز روسیه، هند و چین پیشاپیش مخالفت خود را با چنین طرحی اعلام کرده‌اند. 

 

لاوروف ایالات متحده را به کارشکنی در مذاکرات روسیه و اوکراین متهم کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه ایالات متحده آمریکا را به کارشکنی در مذاکرات پیچیده میان روسیه و اوکراین متهم کرد.

آقای لاوروف گفت مذاکرات با طرف اوکراینی پیشاپیش و به‌ویژه به‌دلیل تغییر مداوم مواضع کی‌یف پیچیده است و ایالات متحده می‌خواهد با استفاده از تحریم‌ها سیادت خود بر نظم جهانی را حفظ کند.

وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی در جمع دانشجویان افزود: «همکاران آمریکایی ما مذاکره کنندگان اوکراینی را بازیچه خود کرده‌اند و آن‌ها را هدایت می‌کنند.»

 

اوکراین: روسیه کارگاه مدیریت زباله‌های هسته‌ای چرنوبیل را نابود کرده است

مقام‌های اوکراینی روز سه‌شنبه اعلام کردند در جریان حمله نیروهای نظامی روسیه به این منطقه هسته‌ای حفاظت شده، یک کارگاه-آزمایشگاه فعال برای بهبود مدیریت زباله‌های هسته‌ای ویران شده است.

قرار است وضعیت نگران‌کننده نیروگاه‌های اتمی اوکراین در جلسه امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد بررسی قرار گیرد. 

 

اولاف شولتس: پوتین اوکراین و آینده روسیه را ویران کرد

اولاف شولتس صدر اعظم آلمان روز سه‌شنبه در مجلس فدرال این کشور (بوندستاگ) گفت رئیس جمهوری روسیه اگرچه اوکراین را ویران کرد، اما آینده کشور روسیه را هم به تباهی کشاند. آقای شولتس با تاکید بر اینکه اوکراین می‌تواند روی کمک‌های آلمان حساب کند گفت پیشروی نیروهای روسیه متوقف شده است.

 

 

 

پایتخت های اروپایی در تیررس موشک های مافوق صوت روسیه

روسیه برای اولین بار در جنگ اوکراین از موشک مافوق صوت «کینژال» استفاده کرد.

موشکی که تا پیش از جنگ اوکراین از در زمره سلاح های مخفی روسیه بود و اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هنوز موفق نشده اند «کارآیی» را بشناسند. این موشک مافوق صوت سریع و دقیق است.

اولین بار در سال ۲۰۱۸، از این موشک پرده برداری شد. در آن زمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه آنرا «سلاح شکست ناپذیر» خوانده بود.

سرعت مافوق صوت این موشک گمراه کننده است

به گزارش یورونیوز، به نوعی می‌توان برچسب «فوق صوت» را برای این نوع جدید از سامانه های تسلیحاتی را گمراه‌ کننده تلقی کرد، زیرا لزوماً سرعت مافوق صوت که با آن حرکت می‌کنند پیشرفت قابل‌ توجهی به حساب نمی آید. در مقابل، چیزی که این نوع جدید از سلاح‌ها را متمایز می‌کند، توانایی آن‌ها در تغییر مسیر پس از پرتاب و توانایی آن‌ها برای فرار از تشخیص رادار با پرواز در ارتفاع پایین در جو، علاوه بر حرکت با سرعت مافوق صوت بین۵ تا ۱۰ ماخ است.

۱۰ ماخ یعنی حدود ۱۲۰۰۰ کیلومتر در ساعت. این موشک توان حمل ۴۸۰ کیلوگرم مواد منفجره یا کلاهک هسته ای را دارد. برد این موشک به گفته ارتش روسیه نزدیک به دو هزار کیلومتر است. یعنی این موشک می تواند تمام پایتخت های اروپایی را از خاک روسیه مورد هدف قراردهد و کمتر از ۳۰ دقیقه به هدف برخورد کند.

دکتر کریس کامبز، استادیار دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو به یورونیوز می گوید: «پیش‌بینی مسیر این موشک ها بسیار دشوار هستند خصوصا اینکه آنها مرتب در حال مانورهستند و مسیر عوض می کنند.» به گفته این استاد دانشگاه همین موضوع بسیاری از رهبران در دنیای غرب را بسیار نگران کرده است. چون هنوز در مقابل این موشک ها ناتو نتوانسته سلاحی تولید کنند.

چرا ارتش روسیه از موشک های مافوق صوت در اوکراین استفاده می کند؟

اهداف اصلی موشک های کینژال در روزهای گذشته انهدام دو انبار مهمات زیرزمینی اوکراین یکی در غرب و یکی در نزدیکی میکولایف بودند.

ارتش روسیه موفق شد در ۱۸ و ۱۹ مارس گذشته این دو انبار را منفجر کند.

نکته اصلی این است که روسیه همانطور که قبلا در سوریه این کار را کرده بود، در حال حاضر تسلیحات جدید خود را در اوکراین آزمایش می کند.

روسیه اولین کشور در جهان است که چنین موشک های تولیدکرده است. کینژال قادر به تغییر ارتفاع و جهت با سرعت بسیار زیاد و فرار از دفاع ضدهوایی دشمن است.

دلیل اصلی توسعه این موشک ها اراده مسکو برای غلبه بر سپر مشهور موشکی آمریکا است که از طریق ناتو بر فراز آسمان اروپا قراردارد. روسیه ولادیمیر پوتین با استفاده از این موشک ها در جنگ اوکراین بنوعی قصد دارد قدرت تسلیحاتی پیشرفته خود را نمایش دهد.

 

پوتین در نشست گروه20 شرکت می کند

سفیر روسیه در جاکارتا از قصد ولادیمیر پوتین برای شرکت در نشست گروه ۲۰ که اواخر امسال به میزبانی اندونزی، رئیس دوره ای این گروه برگزار می شود، خبر داد.

لیودمیلا وروبیوا، سفیر روسیه در اندونزی روز چهارشنبه ۲۳ مارس در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «نه تنها گروه ۲۰، بلکه بسیاری از سازمان‌ها در تلاش برای بیرون راندن روسیه هستند؛ واکنش غرب نیز کاملاً نامتناسب است.» جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، روز سه‌شنبه در مورد احتمال حذف ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از گروه بیست، که نشست بعدی آن در پایان سال جاری در اندونزی برنامه‌ریزی شده است، موضع گرفت.

ایالات متحده به همراه متحدان غربی خود در حال ارزیابی این موضوع هستند که آیا روسیه باید در گروه اقتصادهای بزرگ گروه بیست پس از تهاجم این کشور به اوکراین، باقی بماند یا خیر. غربی‌ها که در حال آماده‌سازی دور تازه ای از تحریم‌ها علیه روسیه هستند، فردا پنجشنبه یعنی یک ماه پس از حمله مسکو به اوکراین، در بروکسل با حضور جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده دیدار می کنند.

اولاف شولتس صدر اعظم آلمان روز سه‌شنبه در مجلس فدرال این کشور گفت رئیس جمهوری روسیه اگرچه اوکراین را ویران کرد، اما آینده کشور روسیه را هم به تباهی کشاند.

رئیس جمهوری روسیه ظاهرا در واکنش به درخواست برخی از اعضای این گروه مبنی بر لغو عضویت روسیه این تصمیم خود را علنی کرده است.

همزمان وانگ ونبین، سخنگوی دیپلماسی چین در واکنش به احتمال حذف روسیه از نشست بعدی گروه ۲۰ به خبرنگاران گفت: «روسیه یک کشور مهم عضو گروه ۲۰ است، هیچ عضوی حق ندارد کشور دیگری را اخراج کند.»

پکن که با کرملین روابطی نزدیک دارد وهر دو کشور خصومتی آشکار با ایالات متحده دارند تا به امروز از محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرده است.

گروه ۲۰ یا G20 یا گروه بیست اقتصاد بزرگ گروهی متشکل از وزرای اقتصاد و مسئولان بانک‌های مرکزی بیست اقتصاد برتر جهان است. گروه ۲۰ متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان در زمینه اقتصاد است که در حال حاضر ۹۰ درصد تولید ناخالص جهان و ۸۰ درصد تجارت جهانی را در اختیار دارند.

اولین نشست گروه ۲۰ در سال ۱۹۹۹ به میزبانی آلمان و با حضور وزرای اقتصاد و روسای بانک مرکزی آرژانتین، استرالیا، برزیل، چین، هند، اندونزی، مکزیک، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، کشورهای عضو گروه ۸ (گروه هفت باضافه روسیه) و اتحادیه اروپا برگزار شد. البته اسپانیا نیز همواره به عنوان عضو میهمان در نشست‌های گروه ۲۰ شرکت داشته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.