دستکم ۹۰۰ غیرنظامی در جریان حمله روسیه کشته شده‌اند، آمار آوارگان اوکراینی که در نتیجه این نزاع از خانه‌های خود آواره شده‌اند از عدد ۱۰ میلیون نفر عبور کرده است.

به گزارش جماران، حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی چهارمین هفته خود را پشت سر می‌گذارد که نبرد بر سر کنترل‌ شهرها میان نیروهای روسی و اوکراینی همچنان ادامه دارد.

در شرایطی که سازمان ملل گفته است دستکم ۹۰۰ غیرنظامی در جریان حمله روسیه کشته شده‌اند، آمار آوارگان اوکراینی که در نتیجه این نزاع از خانه‌های خود آواره شده‌اند از عدد ۱۰ میلیون نفر عبور کرده است.

همزمان تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدن به آتش‌بس تا کنون بی‌نتیجه بوده است.

 

آخرین اخبار و تحولات مرتبط با حملۀ روسیه به اوکراین 

شطرنج‌باز روس به دلیل حمایت از تهاجم نظامی شش ماه محروم شد

استاد بزرگ شطرنج روسیه به دلیل حمایت از تهاجم نظامی کشورش به خاک اوکراین به مدت شش ماه از حضور در کلیه مسابقات بین‌المللی این رشته محروم شد.

سرگئی کاریاکین که سال ۲۰۱۶ با قهرمانی در مسابقات فیده برای کسب عنوان قهرمانی جهان به مصاف مگنوس کارلسن، نابغه نروژی و مرد شماره یک فعلی شطرنج جهان رفته بود از سوی کمیسیون اخلاق فدراسیون جهانی شطرنج به مدت شش ماه از حضور در مسابقات بین‌المللی محروم شده است.

در بیانیه فدراسیون جهانی شطرنج آمده است که اظهارات این شطرنج باز ۳۲ ساله روس در تایید تهاجم نظامی به خاک اوکراین، می‌تواند به شهرت و اعتبار این رشته ورزشی و یا فدراسیون جهانی لطمه وارد کند.

سرگئی کاریاکین که در حال حاضر هجدهمین رتبه در رده‌بندی جهانی رشته شطرنج را به خود اختصاص داده قرار بود ماه ژوئن در تورنمنت کاندیداتوری فیده در شهر مادرید شرکت کند.

 

تیراندازی به روی تظاهرکنندگان در شهر اشغال شده «خرسون»

ویدئوهایی که روز دوشنبه توسط دو رسانه محلی در اوکراین منتشر شد از تیراندازی به سوی شماری تظاهرکننده در «خرسون» شهری اشغال شده توسط نیروهای روسیه در جنوب این کشور حاکایت دارد.

خبرگزاری فرانسه با استناد به این منابع آورده است که در جریان تیراندازی با سلاح خودکار و نیز پرتاب گاز اشک‌آور به سوی تظاهرکنندگان مخالف اشغال شهر توسط نیروهای ارتش روسیه دست کم یک نفر مجروح شده است.

فرانس‌پرس در گزارش خود یادآور شده است که از این تصاویر هیچ نشانه‌ای مبنی بر جان باختن فردی بر اثر شلیک سلاح‌های خودکار دیده نمی‌شود. 

خرسون با ۲۰۰ هزار نفر سکنه، نخستین شهر بزرگ اوکراین است که از ۲۴ فوریه گذشته، زمان آغاز تهاجم نظامی به خاک این کشور تاکنون به تصرف ارتش روسیه درآمده است.

گفتنی است که وزیر امور خارجه اوکراین نیز روز دوشنبه با انتشار ویدیوی تیراندازی به روی تظاهرکنندگان در شهر خرسون از نیروهای ارتش روسیه به عنوان «جنایتکاران جنگی» نام برد.

 

کی‌یف از پکن خواست برای یافتن راه‌حل پایان جنگ «نقش مهمی» ایفا کند

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه از چین خواست برای یافتن راه حل پایان درگیری‌های نظامی با روسیه در کشورش «نقش مهمی‌» ایفا کند.

وزیر امور خارجه در پیامی که در شبکه اجتماعی توییتر منتشر شد تاکید کرد: «ما با موضع پکن در مورد لزوم یافتن راه حل سیاسی برای جنگ علیه اوکراین همراه هستیم و از چین به عنوان یک قدرت جهانی می خواهیم که نقش مهمی در این تلاش ها ایفا کند.»

 

مسکو: بایدن روابط روسیه با آمریکا را «تا لبه پرتگاه» پیش برده است

روسیه روز دوشنبه پس از احضار سفیر ایالات متحده در مسکو، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را متهم کرد که با اظهاراتی «بی‌ارزش» علیه ولادیمیر پوتین، روابط دو کشور را تا مرز قطع کامل و «لبه پرتگاه» پیش برده است.

وزارت امور خارجه روسیه پس از احضار سفیر ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که اظهارات اخیر آقای بایدن، بویژه بخشی از آن که ولادیمیر پوتین به دلیل تهاجم ارتش روسیه به خاک اوکراین به عنوان «جنایتکار جنگی» معرفی شده «در شان یک دولتمرد عالی رتبه» نیست.

 

 

فعالیت فیس‌بوک و اینستاگرام در روسیه به دلیل «افراط گرایی» ممنوع اعلام شد

دادگاهی در مسکو روز دوشنبه فعالیت دو شبکه اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام را به دلیل آنچه «افراط‌گرایی» خوانده شده، ممنوع اعلام کرد.

در بخشی از سخنان قاضی دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده که توسط خبرگزاری های روسیه منعکس شده آمده است: «ما به درخواست دادستانی مبنی بر ممنوعیت فعالیت شرکت متا، شرکت مادر فیس بوک و اینستاگرام، پاسخ مثبت می دهیم.»

بر اساس حکم دادگاه، اپلیکیشن پیام رسان واتس‌اپ که متعلق به شرکت متا می باشد، مشمول این اقدام قانونی قرار نمی‌گیرد.

 

 

افزایش ۵ درصدی بهای نفت

مناقشه جاری در اوکراین که با تلاش ارتش روسیه برای پیشروی به سوی کی‌یف و تصرف شهرهای بزرگ این کشور همراه شده، همچنان بر روند افزایش قیمت جهانی نفت تاثیر‌گذار است.

خبرگزاری فرانسه در تازه‌ترین گزارش خود در این خصوص از افزایش پنج درصدی هر بشکه نفت «برنت» و نفت «وست تگزاس اینترمدیت» آمریکا خبر داده است.

 

کی‌یف ضرب‌الاجل کرملین برای تسلیم شدن ماریوپل را نپذیرفت

اوکراین روز دوشنبه ضرب‌الاجل کرملین برای تسلیم شهر محاصره شده ماریوپل را که همچنان در برابر حملات ارتش روسیه و نیروهای جدایی‌طلب تحت حمایت مسکو مقاومت می‌کند، رد کرد. 

به گفته ژنرال میشل یاکولف، معاون سابق رئیس ستاد نیروهای متحد در اروپا، نظامیان مسکو به دلیل مشکلات تدارکات و پشتیبانی که از ظرفیت‌های بالقوه آنها کاسته به کندی در حال پیشروی به سوی اهداف تعیین شده در خاک اوکراین هستند.

از سوی دیگر جدایی‌طلبان شرق اوکراین که در نبردها جاری در این مناطق با نیروهای ارتش روسیه مشارکت دارند اعلام کرده‌‌اند به زودی شهر ماریوپل را به تصرف کامل در خواهند آورد.

 

بیش از ۳ میلیون نفر تاکنون از اوکراین گریخته‌اند

بر اساس آمار تازه‌ای که سازمان ملل متحد روز دوشنبه منتشر کرد، نزدیک به ۳ میلیون و پانصد هزار نفر

از شهروندان اوکراین از ابتدای تهاجم نظامی روسیه به کشورشان در روز بیست و چهارم فوریه تاکنون از کشور گریخته و به دنبال پناه در دیگر کشورها هستند.

این در حالیست که فیلیپو گراندی، کمسیر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان روز یکشنبه اعلام کرده بود که حدود ۱۰ میلیون نفر از ساکنان اوکراین که بیش از یک چهارم جمعیت این کشور را در مناطق تحت کنترل کی‌یف تشکیل می‌دهند به دلیل جنگ ویرانگری که روسیه علیه کشورشان به راه انداخته خانه و کاشانه خود را ترک کرده و آواره شده‌اند.

بر اساس گزارش تازه سازمان ملل متحد، حدود ۹۰ درصد از افرادی که از اوکراین گریخته‌اند زن و کودک هستند؛ اوکراینی های ۱۸ تا ۶۰ سال هر لحظه ممکن است برای مقابله با متجاوزان به کشورشان فراخوانده شوند و اجازه خروج از کشور را ندارند.

به گزارش یونیسف، در میان افرادی که برای نجات جان خود و نزدیکانشان از کشور گریخته‌اند بیش از ۱.۵ میلیون کودک دیده می‌شود.

سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرده است که حدود ۱۸۶ هزار تن از افرادی که از اوکراین گریخته‌اد شهروند‌های کشورهای ثالث بوده‌اند. 

اروپا پس از جنگ دوم جهانی هیچ گاه  شاهد چنین هجوم سریعی از سوی پناهندگان نبوده است.

 

دفتر بوریس جانسون: روسیه پشت سر تماس‌های دروغین با وزرای بریتانیا بوده است

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرد دولت روسیه مسئول تماس‌های دروغین با شماری از وزرای کابینه بریتانیا بوده است.

پیشتر در هفته گذشته تماس‌هایی مشکوک با دفاتر بن والاس وزیر دفاع و پریتی پاتل وزیر کشور بریتانیا گرفته شده بود که در آن‌ها به دروغ وانمود می‌شد نخست‌وزیر اوکراین پشت خط قرار دارد.

دفتر بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، جزئیات بیشتری از این تماس‌ها منتشر نکرده است.

مقامات انگلیسی می‌گویند هدف روسیه از این تماس‌ها احتمالا ضبط جملات وزرای بریتانیایی و استفاده از آن‌ها برای اهداف تبلیغاتی بوده است.

 

 

اعلام مقررات جدید منع رفت و آمد در پایتخت اوکراین

مقامات کی‌یف پایتخت اوکراین مقررات منع رفت و آمد در این شهر را برای ۳۵ ساعت صادر کردند.

بنا بر اعلام مسئولان شهری این وضعیت از ساعت ۲۰ امشب تا ساعت ۷ صبح چهارشنبه ادامه خواهد داشت و هرکسی که در خیابان‌ها بدون برگه عبور ویژه یا در مسیری غیر از رفتن به پناهگاه دیده شود، «دشمن محسوب خواهد شد».

پیشتر در شب گذشته موشکباران یک مرکز تجاری در شمال غربی شهر دستکم ۸ کشته برجا گذاشت.

 

نخست‌وزیر جمهوری چک: ولادیمیر پوتین در حال ارتکاب «جنایات جنگی» در اوکراین است

پتر فیالا، نخست‌وزیر جمهوری چک، گفته است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حال ارتکاب «جنایات جنگی» در اوکراین است.

آقای فیالا در ادامه خواستار اعمال تحریم‌های شدیدتر برای متوقف کردن ولادیمیر پوتین شده است.

 

رئیس‌جمهور اوکراین از اتحادیه اروپا خواست هرگونه تجارت با روسیه را متوقف کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز دوشنبه در پیامی ویدئویی از اتحادیه اروپا و به‌ویژه آلمان خواست تا کلیه روابط تجاری با روسیه به خصوص در زمینه منابع انرژی را متوقف کند.

رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «پولی برای اشغالگران نفرستید، همه بنادر خود را به روی آنها ببندید، کالاهای خود را برای آنها ارسال نکنید، منابع انرژی‌شان را دریافت نکنید. بدون تجارت با شما، بدون شرکت‌ها و بانک‌های شما، روسیه پول بیشتری برای این جنگ نخواهد داشت.»

اظهارات آقای زلنسکی همزمان با نشست وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا در بروکسل در روز دوشنبه بیان می‌شود. قرار است در این جلسه تحریم‌های جدید احتمالی علیه مسکو به بحث گذاشته شود.

کشورهای اروپایی که به شدت به صنعت نفت و گاز روسیه وابسته هستند تا کنون تحریم این بخش مهم از اقتصاد روسیه را رد کرده‌اند. آلمان از جمله کشورهایی است که به دلیل مخالفتش با تحریم‌ گاز روسیه مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

جوزپ بورل حمله روسیه به ماریوپل را «جنایت جنگی بزرگ» خواند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه گفت ویرانی‌های انجام شده توسط ارتش روسیه در شهر محاصره‌شده ماریوپل در اوکراین یک «جنایت جنگی بزرگ» است.

وی پیش از جلسه دیدار با وزرای خارجه و دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بررسی تحریم‌های جدید علیه مسکو گفت: «آن‌چه در ماریوپل اتفاق می‌افتد یک جنایت جنگی بزرگ است. بمباران‌های کور شهر را ویران می‌کند و همه را می‌کشد.»

 

نماینده پارلمان اوکراین: روسیه می‌خواهد با گرسنگی دادن، ماریوپل را وادار به تسلیم کند

دیمیترو گورین، نماینده اهل ماریوپل در پارلمان اوکراین، گفت روسیه در تلاش است با محاصره و گرسنگی دادن به این شهر ۳۰۰ هزار نفری آن را وادار به تسلیم کند.

او با بیان اینکه روسیه جلوی ورود کاروان‌های بشردوستانه به شهر را گرفته است، گفت: «اکنون به وضوح می‌بینیم که هدف روس‌ها ایجاد گرسنگی در شهر برای تحکیم موقعیت خود در روند دیپلماتیک است. اگر شهر تسلیم نشود، که تسلیم هم نخواهد شد، آن‌ها نخواهند گذاشت مردم از آنجا خارج شوند.»

 

دستکم هشت کشته در گلوله‌باران یک مرکز خرید در کی‌یف

گلوله‌باران یک مرکز خرید در کی‌یف در ساعات پایانی یکشنبه شب دستکم ۸ کشته برجا گذاشت.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه انفجار در مرکز خرید رتروویل در شمال غربی پایتخت رخ داد و طی آن طبقات پایینی این ساختمان تجاری ویران شد.

نیروهای آتش‌نشانی و امدادرسانی در صبح دوشنبه همچنان در حال جستجوی قربانیان دیگر احتمالی در زیر آوار هستند.

نیروهای ارتش روسیه در بیرون پایتخت حضور دارند و چندین هفته است با گلوله‌باران مناطق شهری در تلاش برای کامل کردن محاصره کی‌یف هستند.

 

جو بایدن به لهستان می‌رود

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه به لهستان سفر خواهد کرد تا درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین و بحران بشردوستانه در این کشور به رایزنی بپردازد.

آقای بایدن در این سفر با آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان، در ورشو دیدار خواهد کرد. ملاقات مقامات ارشد ایالات متحده و لهستان بر سر موضوع اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌ها حاکیست از زمان آغاز حمله روسیه در ۲۴ فوریه بیش از ۲ میلیون پناهجو از اوکراین وارد لهستان شده‌اند.

لهستان یکی از کشورهای عضو ناتو و از اصلی‌ترین مسیرهای تدارکاتی برای انتقال تجهیزات و کمک‌های کشورهای غربی به داخل اوکراین محسوب می‌شود.

 

اوکراین درخواست روسیه برای تسلیم ماریوپل را رد کرد

مقامات اوکراینی گفته‌اند که تقاضای روسیه مبنی بر تسلیم نیروهایشان در ماریوپل را نمی‌پذیرند.

روز گذشته ارتش روسیه که این شهر بندری در دریای آزوف را تحت محاصره گرفته است از نیروهای اوکراینی خواسته بود سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و تسلیم شوند. با این حال ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین، با رد این پیشنهاد گفت: «هیچ صحبتی از تسلیم و زمین گذاشتن سلاح‌ها وجود ندارد. ما قبلاً این موضوع را به طرف روسی اطلاع داده‌ایم.»

پیوتر آندریوشچنکو، شهردار ماریوپل، نیز مدت کوتاهی پس از ارائه طرح تسلیم نیروها آن را رد کرده و ضمن اعلام اینکه شهر تا آخرین سرباز مقاومت خواهد کرد گفت برای پاسخگویی و «لعنت فرستادن به روس‌ها» نیازی به صبر کردن تا مهلت صبح نیست.

رد درخواست روسیه در حالی صورت می‌گیرد که نبردهای سنگین در شهر ادامه داشته است. مسکو گفته بود در در صورت پذیرش درخواست تسلیم ماریوپل اجازه خواهد داد کاروان‌های امدادرسانی وارد شهر شوند.

 

آیا می‌توان ولادیمیر پوتین را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی محاکمه کرد؟

افزایش تعداد تلفات غیرنظامیان در اوکراین باعث شده است که مسکو متهم به بمباران بی‌امان اهداف غیرنظامی همچنین استفاده از سلاح‌هایی شود که خطر مرگ و جراحت غیرنظامیان را افزایش می‌دهد؛ بر همین اساس بسیاری دولت این کشور و بطور روشن شخص ولادیمیر پوتین، رئیس دولت را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند.

بر همین اساس دولت اوکراین نیز با استناد به شواهد، جبهۀ جدیدی را برای مبارزه با کرملین باز کرده و به دنبال شکایت از روسیه در دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در شهر لاهه هلند است.

ماه گذشته نیز دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از آغاز تحقیقات دربارۀ احتمال وقوع جنایات جنگی در اوکراین خبر داد؛ اقدامی که مورد استقبال سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز قرار گرفت.

منظور از جنایات جنگی چیست و چگونه می‌توان آن را اثبات کرد؟

مطابق با قوانین بین‌المللی منظور از جنایات جنگی همه فعالیت‌هایی است که بگونه‌ای نقض قوانین جنگ محسوب می‌شود؛ چراکه به قول کمیته بین‌المللی صلیب سرخ «حتی جنگ نیز قوانینی دارد». این مقررات در معاهدات بین‌المللی مختلف از جمله کنوانسیون ژنو درج شده است.

از جمله اقداماتی که جنایات جنگی محسوب می‌شوند می‌توان به هدف قرار دادن «عمدی» غیرنظامیان یا انجام حملاتی اشاره کرد که اگرچه با هدف کسب امتیازات نظامی انجام می‌شود اما در میان غیرنظامیان تلفات بسیار زیادی برجای می گذارد؛ مانند حمله به بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مدارس، بناهای تاریخی و سایر مکان‌های مهم غیرنظامی همچنین حمله یا بمباران شهرها، روستاها یا خانه‌ها و در مجموع همه مکان‌هایی که بی‌دفاع هستند و اهداف نظامی محسوب نمی‌شوند.

همچنین بر اساس همین قوانین، نمی‌توان زیرساخت‌هایی را هدف قرار داد که وجود آنها برای بقای غیرنظامیان حیاتی است.

استفاده از برخی سلاح‌ها به دلیل رنج وحشتناکی که بوجود می‌آورند یا موجب کشتار انبوه می‌شوند نیز ممنوع است؛ مانند سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی یا بمب‌های خوشه‌ای.

حتی در میانۀ جنگ نیز باید مراقبل بیماران و مجروحان بود و اسرای جنگ نیز دارای حقوق تعریف شده‌ای هستند.

قوانین جنگ شکنجه، نسل‌کشی و تلاش عمدی برای از بین بردن یک گروه مشخص از مردم را ممنوع می‌کند.

جرایمی همچون قتل، تجاوز جنسی نیز «جنایت علیه بشریت» محسوب می‌شوند.

با این وجود اعمال خشونت‌آمیز وحشتناک دیگری نیز وجود دارد که اگرچه منجر به مرگ گستردۀ غیرنظامیان می‌شود اما معیارهای لازم برای گنجانده شدن در تعریف جنایات جنگی را ندارد؛ علاوه بر این در بیشتر موارد اثبات اینکه کشتار غیرنظامیان «جنایت جنگی» بوده، بسیار دشوار است.

مارتی فلکس، مدیر دفتر حقوق بشر در «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» در واشنگتن به یورونیوز می‌گوید: «استانداردهای بسیار بالایی برای محکوم کردن فردی در دیوان کیفری بین‌المللی به جرم ارتکاب جنایات جنگی مد نظر است. برای محاکمه افراد به اتهام جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت، ابتدا باید بتوان مسئولیت فردی او را اثبات کرد و نشان داد که او سیاست ارتکاب این جنایات را هدایت می‌کرده است. این کار بسیار دشوار است بویژه زمانی که با دولتی که آن فرد از آن برخاسته نیز [برای رسیدگی به این اتهام] همکاری نداشته باشید؛ مانند آنچه در موضوع روسیه صادق است.»

برای متهم کردن کسی، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی باید ثابت کند که جنایات ادعایی جنایات وحشیانه‌ای هستند؛ همچون نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت یا جنایات جنگی و برای این کار، دادستان باید مقیاس، ماهیت، نحوه و تأثیر جرایم ادعایی را بررسی کند.

باید به این نکتۀ مهم نیز توجه داشت که دیوان کیفری بین‌المللی افراد را محاکمه می‌کند و نه دولت‌ها را. به همین دلیل در مناقشه فعلی، نمی‌توان روسیه را متهم کرد اما می‌توان ولادیمیر پوتین را نشانه رفت.

آیا می‌توان برای پوتین حکم بازداشت صادر کرد؟

به گفتۀ مارتی فلکس «هر تعقیب کیفری مستلزم چندین مرحله است، از جمله جمع آوری شواهد فیزیکی، مصاحبه و جمع آوری شهادت شاهدان، همچنین جمع آوری اطلاعات زمینه‌ای و اسنادی که وضعیت ارتکاب جرم را توضیح می‌دهد.»

از نظر او انجام این مراحل در پروندۀ وقوع جنایات جنگی در اوکراین بسیار دشوار است زیرا «این تحقیقات باید در شرایطی انجام شوند که یک جنگ شدید همچنان در جریان است.»

پس از آنکه شواهد کافی برای اثبات اینکه جنایات وحشیانه‌ای در اوکراین روی داده جمع آوری شد، دادستان می‌تواند از دیوان کیفری بین‌المللی درخواست کند که حکم بازداشت پوتین صادر شود.

اما این تازه آغاز ماجراست؛ زیرا دیوان کیفری بین‌المللی بطور مستقل نیروی پلیس ندارد و برای بازداشت افراد به دولت‌های عضو متکی است.

در داخل روسیه نیز در حال حاضر امکان بازداشت پوتین یا رهبران ارشد این کشور وجود ندارد؛ مگر اینکه رژیم روسیه تغییر کند. اینکه پوتین توسط دولت خودش دستگیر شود، چندان قابل تصور نیست.

با این وجود، صدور حکم بازداشت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی برای پوتین باعث می‌شود که امکان سفر برای او به شدت محدود شود. مارتی فلکس می‌گوید: «اگر پوتین یا فردی در دستگاه رهبری او توسط دیوان کیفری بین‌المللی تحت تعقیب قرار بگیرد، همه ۱۲۳ کشور عضو اساسنامه رم موظف خواهند بود که آنها را به دیوان کیفری بین‌المللی تحویل دهند».

چقدر زمان مورد نیاز است تا سرانجام رئیس یک دولت محاکمه شود؟

حتی با وجود اثبات وقوع جنایات جنگی، تا زمانی که پوتین رئیس دولت است، کشاندن او مقابل قضات دیوان کیفری بین‌المللی برای محاکمه سخت خواهد بود.

پیش از این نیز اتهامات مشابهی علیه سران برخی کشورها مطرح شده بود اما هرگز امکان رسیدگی به این اتهامات در دیوان فراهم نشد بویژه آنکه حضور فیزیکی متهم در جلسات محاکمه مهم است ودیوان کیفری بین‌المللی کسی را به صورت غیابی محاکمه نمی‌کند.

بنابراین محاکمه پوتین و سایر مقامات ارشد نظامی و سیاسی روسیه یا هرگز ممکن نخواهند شد و یا احتمالا این کار سال‌ها طول می‌کشد.

اوکراین به دنبال راه دیگری نیز برای پاسخگو کردن روسیه به جرم تجاوز به خاک این کشور هست؛ یعنی مراجعه به دیوان بین‌المللی دادگستری. اگرچه از هم اکنون برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری جلسات عمومی در این موضوع انجام شده، اما این دادگاه که از رکن‌های اصلی سازمان ملل محسوب می‌شود نیز تنها به اختلافات میان کشورها رسیدگی می‌کند و بنابراین از این مسیر نیز اتهامات جنایی علیه شخص پوتین طرح نخواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.