با نزدیک شدن ارتش روسیه به کی یف پایتخت اوکراین این شهر وارد مرحله دفاعی شد.

به گزارش جماران به نقل از اسکای نیوز، با نزدیک شدن ارتش روسیه به کی یف پایتخت اوکراین این شهر وارد مرحله دفاعی شد.

استاندار شهر کی یف اعلام کرد که این شهر وارد مرحله دفاعی شد.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که نیروهای روسی کی یف را به محاصر در آوردند.

وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که کی یف از سمت غرب به محاصره در آمده است.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که  یک میدان هوایی در میدان در نزدیکی کی یف را به سیطره خود در آورده و اقدام به هلی برن نیروها کرده است.

این وزارتخانه تصریح کرد که یک فرودگاه استراتژیک را در حومه کی یف به سیطره خود در آورده است.

نیروهای روسی شهر«چرنیگوف» در شمال اوکراین را نیز از همه سمت ها به محاصره در آوردند.

وزارت دفاع اوکراین  از کشته شدن هزار نظامی روسی خبر داد.

 وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که تا کنون هزار نظامی روسی در حمله نظامی روسیه به اوکراین کشته شدند.

روسیه نیز اعلام کرد که تا کنون صدها نظامی اوکراینی را کشته است.

عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین روز گذشته با فرمان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور آغاز شد. به گفته رئیس جمهوری اوکراین تا کنون ده‌ها نفر در اثر حملات روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

در حالی که مقامات غربی خواهان توقف حملات روسیه شده‌اند در روز جمعه صدای چندین انفجار در چند شهر اوکراین از جمله در کی‌یف، پایتخت، و خارکیف شنیده شد.

بر اساس گزارش‌‌ها بر اثر شدت گرفتن درگیری‌ها تا کنون ده‌ها هزارنفر آواره شده‌اند.

 

 جدیدترین تحولات

 

اردوغان از عدم واکنش «مصمم» از سوی اتحادیه اروپا و ناتو انتقاد کرد

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز جمعه از ناتو و اتحادیه اروپا به دلیل عدم واکنش «مصمم» ناتو و اتحادیه اروپا در برابر حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه که کشورش عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است تاکید کرد که ناتو باید تدابیر «تعیین‌کننده‌تری» اتخاذ می‌کند.

رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه درباره حمله روسیه به اوکراین گفته بود که تصمیم ولادیمیر پوتین «ضربه‌ای مهلک به صلح و ثبات منطقه» است.

او همچنین مداخله روسیه در اوکراین را «غیرقابل قبول» خواند.

 

 

 

پاپ فرانسیس به سفارت روسیه رفت

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان صبح روز جمعه برای ابراز «نگرانی» از جنگ در اوکراین به سفارت روسیه رفت.

رهبر کاتولیک‌های جهان در جریان بازدیدش از سفارت روسیه با سفیر این کشور به مدت نیم ساعت گفتگو کرد.

پاپ فرانسیس روز چهارشنبه خواستار «حفاظت از جهان» در برابر «جنون جنگ» شده بود.

 

 

سخنگوی اتحادیه اروپا: پوتین مانند نازی‌ها عمل می‌کند

پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را متهم کرد که مانند «نازی‌ها» عمل می‌کند.

سخنگوی جوزپ بورل افزود: «ولادیمیر پوتین می‌گوید به دنبال پیشگیری از یک نسل‌کشی است اما خودش در حال ارتکاب همان است.»

 

بشار اسد در گفتگوی تلفنی با پوتین از حمله نظامی روسیه به اوکراین حمایت کرد

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، از حمله روسیه به اوکراین استقبال کرد و آن را «تصحیح تاریخ» خواند.

در بیانیه ریاست جمهوری سوریه از قول آقای اسد آمده است: «آنچه امروز اتفاق می افتد تصحیح تاریخ و بازگرداندن تعادل نظم بین الملل پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی است.»

 

ابراز تاسف کرملین از لغو بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا در سن‌پترزبورگ

کرملین از تصمیم اتحادیه فوتبال اروپا در بازپس گیری میزبانی مسابقه فینال لیگ قهرمانان اروپا از سن پترزبورگ ابراز تاسف کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه، گفت: «مایه تاسف است که چنین تصمیمی گرفته شد. سن پترزبورگ می توانست شرایط ایده آلی را برای برگزاری چنین جشنواره فوتبالی فراهم کند.»

پیشتر یوفا ضمن همدردی با بازیکنان اوکراینی و خانواده هایشان اعلام کرده بود «به دلایل امنیتی» بازی فینال در سن پترزبورگ را به پاریس منتقل می کند.

 

طالبان روسیه و اوکراین را به «خویشتنداری» دعوت کرد

حکومت طالبان افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد در تحولات اوکراین «سیاست بی طرفی» را دنبال می کند و از طرفین خواسته است از خود «خویشتنداری» نشان دهند.

طالبان از دو سوی منازعه خواسته است از طریق «گفتگو و روش‌های مسالمت آمیز» بحران را حل و فصل کنند و از «اقدامی که به بالا رفتن سطح خشونت منجر شود» پرهیز کنند.

 

سرگئی لاوروف: روسیه می‌خواهد اوکراینی‌ها را از بند ظلم آزاد کند

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت که قصد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور از انجام عملیات نظامی ویژه «آزاد کردن اوکراین از بند ظلم» است.

آقای لاوروف که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولادیسلاو دینگو، وزیر امور خارجه جمهوری خلق لوگانسک و سرگئی پرسادو، معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق دونتسک شرکت کرده بود هدف روسیه را «نازی‌زدایی» در اوکراین خواند و گفت: «کسی قصد اشغال اوکراین را ندارد. روسیه می خواهد که مردم اوکراین استقلالشان را حفظ کنند.»

وزیر خارجه روسیه غرب را به «چشم بستن» بر نسل‌کشی ادعایی در جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک متهم کرد و گفت روسیه نمی‌توانسته نسبت به «درخواست دفاع از متجاوز» از سوی این دو ناحیه بی‌تفاوت بماند.

 

یوفا فینال لیگ قهرمانان اروپا را از سن‌پترزبورگ گرفت

اتحادیه فوتبال اروپا یوفا اعلام کرد که محل بازی حساس فینال لیگ قهرمانان از سن پترزبورگ به پاریس منتقل شده است.

تصمیم برای انتقال بازی به خارج از روسیه صبح روز جمعه در نشست فوق العاده کمیته اجرایی یوفا در واکنش به «تشدید فوق‌العاده وضعیت امنیتی در اروپا» برگزار شد.

یوفا همچنین با تشکر از فرانسه برای موافقت با برگزاری بازی در پاریس، حمایت خود را از بازیکنان فوتبال اوکراینی و خانواده‌هایشان که با «رنج دشوار انسانی، ویرانی و آوارگی» روبرو هستند، اعلام کرده است.

بازی پایانی لیگ قهرمانان اروپا قرار بود روز ۲۸ مه در ورزشگاه کرستوفسکی شهر سن پترزبورگ روسیه انجام شود.

 

روسیه حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای بریتانیا بست

روسیه اعلام کرد به هواپیماهای بریتانیایی که قصد گذر از حریم هوایی این کشور را داشته باشند اجازه عبور نخواهد داد. سازمان هوایی این کشور اعلام کرده این اقدام در واکنش به «تصمیمات غیردوستانه» بریتانیا اتخاذ شده است.

پیشتر در روز پنجشنبه بریتانیا پرواز هواپیماهای شرکت روسی «ائروفلوت» (Aeroflot ) را در حریم هوایی خود ممنوع اعلام کرده بود.

 

گفتگوی تلفنی نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس جمهوری اوکراین

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، روز جمعه در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، متعهد شد که در روزهای آینده از کی‌یف حمایت بیشتری کند.

بنابر اعلام دفتر نخست‌وزیری بریتانیا رئیس جمهور اوکراین در این تماس آقای جانسون را در جریان آخرین پیشروی‌های نظامی روسیه و تحولات پایتخت قرار داده است.

در مقابل بوریس جانسون از «شجاعت و دلیری مردم اوکراین در ایستادگی در برابر کارزار خشونت‌بار روسیه» تمجید کرده است.

بریتانیا همچنین  اعلام کرده است که آماده است حمایت نظامی بیشتری، از جمله تسلیحات دفاعی مرگبار، به اوکراین ارائه کند.

بن والاس، وزیر دفاع، با این حال اعزام نیرو به اوکراین را رد کرده و گفته است خط مقدم در مواجهه با روسیه «مرزهای ناتو» خواهد بود.

 

وزیر دارایی فرانسه: اتحادیه اروپا می‌خواهد «تمامی ارتباطات بین روسیه و سیستم مالی جهانی را قطع کند»

برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه، در آستانه اجلاس مشترک با وزرای دارایی اتحادیه اروپا در پاریس گفت این اتحادیه قصد دارد با وضع تحریم ها علیه روسیه کلیه ارتباطات این کشور با سیستم مالی جهانی را قطع کند.

آقای لومر گفت: «ما می‌خواهیم روسیه را از نظر مالی منزوی کنیم... ما قصد داریم قدرت تامین مالی اقتصاد روسیه را بخشکانیم.»

 

فرانسه: امنیت رئیس‌جمهوری اوکراین در خطر است

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، با بیان اینکه جان ولودمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در خطر است گفت فرانسه آماده است «در صورت لزوم به او کمک کند».

.آقای لودریان همچنین گفت ولادیمیر پوتین تصمیم گرفته است نام اوکراین را از نقشه ملل جهان خارج کند.

 

ارتش اوکراین: نبرد با نظامیان روسیه به نزدیکی پایتخت رسیده است

ارتش اوکراین روز چمعه اعلام کرد که نبرد با نیروهای نظامی روسیه به دو منطقه دیمر و ایوانکیف در ۴۵ و ۸۰ کیلومتری شمال پایتخت رسیده است. 

نیروی زمینی ارتش اوکراین این خبر را در صفحه فیسبوک خود متتشر کرده است. به ادعای کی‌یف، تعداد زیادی خودروی زرهی به مناطق اشاره شده رسیده‌اند. 

 

زلنسکی: در دفاع از اوکراین تنها هستیم

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در دومین پیام ویدئویی خود گفت که قدرت‌های جهانی اوکراین را در جنگ مقابل روسیه تنها گذاشته‌اند.

وی با ناکافی دانستن تحریم‌های اعلام شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه مسکو گفت: «آیا روسیه با تحریم‌های دیروز متقاعد شد که دست از حمله بردارد؟ امروز از ۲۷ رهبر اروپا پرسیدم که آیا اوکراین عضو ناتو خواهد بود یا نه؟ مستقیم پرسیدم. همه می ترسند. آنها پاسخ نمی دهند.»

آقای زلنسکی همچنین اضافه کرد شخص وی هدف اول روسیه است و مسکو می خواهد با نابودی رئیس حکومت، نظام سیاسی اوکراین را از بین ببرد. رئیس جمهوری اوکراین با رد شایعات خروجش از کشور گفت: «من در پایتخت می مانم و با مردمم در پایتخت خواهم ماند. خانواده و فرزندان من نیز در اوکراین هستند.»

آقای زلنسکی همچنین اعلام کرد ۱۳۷ نفر از شهروندان کشورش در جریان حملات روز گذشته روسیه کشته شده اند که ۱۰ تن از آن‌ها را افسران نظامی بوده اند. به گفته او ۳۱۶ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

 

وزیرخارجه اوکراین: کی‌یف از زمان حمله نازی‌ها در جنگ جهانی دوم چنین حمله‌ای را تجربه نکرده است

دیمیتریو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، با انتشار توییتی حمله روسیه به خاک این کشور را از زمان جنگ جهانی دوم بدین سو بی سابقه خوانده ا

آقای کولبا نوشت: «آخرین باری که پایتخت ما چنین چیزی را تجربه کرد در سال ۱۹۴۱ بود که توسط آلمان نازی مورد حمله قرار گرفت. اوکراین آن نیروی شر را شکست داد و این شر را نیز شکست خواهد داد.»

وزیر خارجه اوکراین همچنین خواستار انزوای بین المللی روسیه شده است.

 

آنتونی بلینکن: پوتین می‌خواهد امپراتوری شوروی را احیا کند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پنجشنبه شب در مصاحبه با تلویزیون سی بی سی گفت هدف مسکو از اشغال اوکراین سرنگون کردن دولت کی‌یف است و ولادیمیر پوتین قصد دارد امپراتوری شوروی را احیا کند.

آقای بلینکن گفت: «این دقیقاً همان چیزی است که رئیس جمهور پوتین می خواهد. برای اثبات این شما نیازی به اطلاعات ندارید. او به صراحت گفته که می‌خواهد امپراتوری شوروی را از نو احیا کند و این بدین معناست که قصد دارد حوزه نفوذ را در کشورهای همسایه، که زمامی جزو اتحاد جماهیر شوروی بودند، بار دیگر گسترده کند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.