شمار تلفات جنگ احتمالی در میان سربازان اوکراینی بین ۵ هزار تا ۲۵ هزار نفر، در میان نیروهای روس بین ۳ هزار تا ۱۰ هزار نفر و در میان غیرنظامیان بین ۲۵ هزار تا ۵۰ هزار نفر خواهد بود.

به گزارش جماران، دو مقام آمریکایی روز شنبه مدعی شدند که روسیه حدود ۷۰ درصد از قدرت رزمی لازم برای تهاجم تمام عیار به اوکراین را آماده کرده و همچنان در حال فرستادن گروه‌های تاکتیکی بیشتری به مناطق مرزی خود با این کشور است.

این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفتند که در دو هفته گذشته تعداد گروه‌های تاکتیکی حاضر در مناطق مرزی اوکراین از ۶۰ گروه به ۸۳ گروه افزایش یافته و ۱۴ گروه دیگر نیز در حال انتقال به این مناطق هستند.

به گفته آنها پیش‌بینی می‌شود که انتقال کامل نیرو و تجهیزات روسیه به مناطق مرزی در اواسط ماه فوریه کامل شود و از آن زمان باید انتظار وقوع هرنوع تهاجمی را داشت. این مقامات هیچ مدرک و شاهدی برای اثبات ادعاهای خود ارائه نکردند.

تحلیل‌های نظامی از وضعیت منطقه و افزایش روزافزون شمار نیروهای روس پشت مرزهای اوکراین همچنین نشان دهنده آن است که فرصت برای یافتن راه حلی دیپلماتیک برای پایان دادن به این بحران نیز رو به پایان است.

روسیه بیش از ۱۰۰ هزار سرباز را در نزدیکی مرز اوکراین جمع و همزمان اعلام کرده که قصد حمله به این کشور را ندارد؛ با این وجود تاکید کرده است که چنانچه خواسته‌های امنیتی‌اش برآورده نشود، ممکن است دست به اقدام نظامی نامشخصی بزند.

از جمله خواسته‌های امنیتی روسیه، دریافت تضمین در این باره است که اوکراین هرگز به عضویت ناتو در نیاید؛ درخواستی که از سوی ناتو و ایالات متحده رد شده است.

این مقامات همچنین اعلام کردند که به باور واشنگتن، روسیه ممکن است گزینه‌های دیگری غیر از یک تهاجم تمام عیار را مدنظر داشته باشد؛ از جمله یک تهاجم محدود. واشنگتن همچنین معتقد است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته است.

با این وجود به گفتۀ آنها پوتین در حال ایجاد قدرتی در مناطق مرزی است که بتوان به وسیله آنها همه سناریوهای ممکن را اجرا کرد و برآوردهای واشنگتن حاکی از آن است که چنانچه روسیه به کی‌یف حمله کند، پایتخت اوکراین احتمالا ظرف چند روز سقوط خواهد کرد.

یکی از دو این دو مقام آمریکایی نیز افزود که بر اساس پیش‌بینی‌ها وقوع یک تهاجم تمام عیار، تلفات بسیاری را برجای خواهد گذاشت. شمار این تلفات در میان سربازان اوکراینی بین ۵ هزار تا ۲۵ هزار نفر، در میان نیروهای روس بین ۳ هزار تا ۱۰ هزار نفر و در میان غیرنظامیان بین ۲۵ هزار تا ۵۰ هزار نفر خواهد بود.

واشنگتن همچنین معتقد است که تهاجم کامل، باعث فرار میلیون‌ها نفر می‌شود و گروه بزرگی از آوارگان داخلی را در اروپا بوجود می‌آورد.

در تحولی دیگر، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد روز شنبه ۲ بمب‌افکن توپولف تو-۲۲ام، با قابلیت حمل بمب هسته‌ای را در آسمان بلاروس به پرواز درآورده است. از زمان بالا گرفتن بحران در مرزهای روسیه و اوکراین، این دومین بار است که مسکو چنین عملیاتی را در آسمان کشور متحدش بلاروس انجام می‌دهد.

به گفته وزارت دفاع روسیه این رزمایش با مشارکت نیروی هوایی بلاروس و سامانه دفاع ضدهوایی این کشور به مدت ۴ ساعت برگزار شد.

روسیه شماری از واحدهای ارتش خود را از سیبری و شرق دور برای انجام یک رزمایش بزرگ با بلاروس به پادگان‌های این کشور در نزدیکی مرزهای اوکراین منتقل کرده است. بلاروس مانند روسیه با اوکراین مرز مشترک دارد و همین امر نگرانی از بروز برخورد نظامی خطرناک میان این دو کشور را افزایش داده است. الکساندر لوکاشنکوِ، رئیس جمهوری بلاروس پیشتر تاکید کرده بود در صورت بروز جنگ میان روسیه، اوکراین و متحدان غربی اوکراین در کنار مسکو قرار خواهد گرفت.

با وجود افزایش شدید شمار نظامیان روس در مرز با اوکراین و ابراز نارضایتی مسکو از داده نشدن تضمین‌های امنیتی به این کشور درباره عدم گسترش ناتو، روسیه تاکید می‌کند هیچ برنامه‌ای برای حمله نظامی به اوکراین ندارد. شورشیان جدایی‌طلب اوکراین از بیش از ۷ سال پیش عملا کنترل بخش قابل توجهی از سرزمین‌های شرق این کشور را کنترل می‌کنند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) توان نظامی خود در اوکراین و دیگر کشورهای شرق اروپا را برای مقابله با تهاجم احتمالی ارتش روسیه به اوکراین افزایش می‌دهد. اوکراین هنوز به عضویت این سازمان نظامی بین‌المللی پذیرفته نشده است.

دولت اوکراین در هفته‌های اخیر رزمایش‌های گسترده‌ای با حضور نظامیان، شبه‌نظامیان و غیرنظامیان و با هدف آمادگی برای دفاع از این کشور در صورت حمله روسیه برگزار کرده است.

از  سوی دیگر،  ارتش لهستان روز شنبه اعلام کرد که نخستین گروه از نیروهای آمریکایی وارد این کشور شدند. آمریکا قرار است برای آنچه مقابله با تهدید‌های روسیه می‌خواند ۳ هزار سرباز را به کشورهای متحد خود در اروپای شرقی اعزام کند.

بر اساس این برنامه، لهستان میزبان هزار و ۷۰۰ نیرو خواهد بود. به گفته فرمانده ارتش لهستان بقیه نیروهای نظامی آمریکایی نیز «به‌زودی» وارد لهستان خواهند شد.

شب گذشته نیز یک هواپیمای نظامی سی ۱۳۰ آمریکا تجهیزات نظامی را در فرودگاه رژسوف یسیونکا در جنوب لهستان تخلیه کرد.

آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرده بود که ۳ هزار نیروی بیشتر را برای دفاع از کشورهای عضو ناتو در مقابل «هرگونه تجاوز» به شرق اروپا اعزام خواهد کرد. هشت هزار و پانصد نظامی آمریکایی نیز از اواخر ماه گذشته میلادی به منظور «واکنش سریع در صورت لزوم» در حالت آماده‌باش به سر می‌برند.

کشورهای غربی، روسیه را متهم می‌کنند که ده‌ها هزار نیروی خود را در مرزهای اوکراین مستقر کرده است تا در صورت لزوم این کشور را مورد حمله قرار دهند. واشنگتن حتی روز جمعه اعلام کرد که شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد مسکو قصد دارد یک حمله ساختگی ایجاد کرده و وانمود کند که مورد حمله اوکراین قرار گرفته تا به این بهانه این کشور را مورد تهاجم قرار دهد.

در مقابل مسکو تمام این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید که هیچ قصدی برای حمله اوکراین ندارد و تنها می‌خواهد امنیت خود را تامین کند. روسیه بارها نسبت به گسترش مرزهای ناتو به سمت شرق هشدار داده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.