در صورت وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین، انتظار می رود مسکو خطوط لوله ای را که گاز روسیه را از طریق اوکراین به اروپا منتقل می کند، تعطیل کند.

  به گزارش جماران، روزنامه واشنگتن  پست در گزارشی نوشت: همزمان با افزایش خطرات ژئوپلیتیکی ناشی از تنش‌ اخیر در اوکراین، اروپا به دنبال جایگزین‌های جدید برای واردات گاز به قاره سبز است و از این رو نگاه خود را به قطر و امریکا معطوف کرده است.

تحولات اخیر اوکراین و افزایش تنش‌ها در هفته گذشته میان روسیه و امریکا و ناتو باعث شده تا اروپا به دنبال بررسی سناریوهای احتمالی برای تامین گاز مورد نیاز خود در صورت تحریم روسیه باشد؛ اروپا در حال حاضر 40 درصد از گاز مورد نیاز خود را از روسیه تامین می‌کند.

مارکو جولی تحلیلگر مرکز سیاست‌های اروپا نیز گفت که اتحادیه اروپا ممکن است در صورت استفاده از ذخایر خود در صورت کاهش عرضه گاز روسیه از مسیر اوکراین با مشکلات جدی مواجه شود.

وی افزود که در حال حاضر میزان عرضه گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین کاهش داشته است اما بعید به نظر می رسد که روسیه ارسال گاز به اروپا را به طور کامل متوقف کند.

وی با بیان اینکه توقف صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا بر امنیت انرژی جهان تاثیر منفی خواهد گذاشت، تاکید کرد که افزایش قیمت جهانی انرژی همزمان با کاهش عرضه گاز طبیعی باعث شده تا نشود جایگزین‌های زیادی برای روسیه متصور بود.

وی تصریح کرد که خارج کردن روسیه از سیستم نقل و انتقالات مالی جهانی (سوئیفت) هم معاملات تجاری را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و باعث افزایش قیمت نفت خام، مشتقات نفتی و گاز طبیعی خواهد شد.

 شیخ  تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر روز دوشنبه با بایدن، رئیس جمهور قطر در کاخ سفید دیدار کرد، در حالی که دولت به دنبال کمک برای تامین گاز طبیعی به اروپا در صورت افزایش بحران اوکراین  و قطع جریان گاز طبیعی روسیه به قاره اروپا است. 

یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز جهان، قطر هشدار داده است که توانایی این کشور برای افزایش عرضه به اروپا با قراردادهای بلندمدت، عمدتا با کشورهای آسیایی محدود شده است.

یک منبع آگاه در این باره گفت گفت‌وگوها بین قطری‌ها، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها برای کمک به این بحران ادامه دارد. برای دستیابی به یک راه حل کوتاه مدت، برخی از خریداران بلندمدت LNG قطر [گاز طبیعی مایع] باید تمایل داشته باشند که محموله ها را به اروپا هدایت کنند. دولت دوحه ترجیح می دهد که هرگونه درخواست انحراف مستقیماً از ایالات متحده به خریداران ارائه شود.

امیر قطر اولین رهبر در میان رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس است که از زمان انتخاب بایدن با بایدن دیدار می کند و این به نشانه تغییر روابط آمریکا با منطقه است. دولت ترامپ از روابط مستحکم با عربستان سعودی و امارات حمایت می کرد که گاهی اوقات به هزینه قطر، در میان دشمنی های منطقه ای انجام می شد. بایدن، در حالی که روابط نظامی قوی با هر سه آنها حفظ کرده است، در برخی مواقع دو مورد دیگر را در فاصله دیپلماتیک نگه داشته است.

بایدن درست پیش از نشست  روز دوشنبه در کنار تمیم گفت که قطر را به عنوان "متحد بزرگ غیر ناتو" معرفی می کند و آن را در ردیف بالاترین شرکای امنیتی ایالات متحده قرار می دهد که اعضای ناتو نیستند. تنها کویت و بحرین، سایر کشورهای منطقه با استقرار عمده ایالات متحده، در خلیج فارس گماشته  شده اند.

بایدن همچنین به بحران در حال گسترش در اوکراین اشاره کرد و گفت هفته گذشته با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین «گفتگوی سازنده‌ای» داشته و ما همچنان به دیپلماسی بی وقفه و تنش زدایی ادامه می دهیم و مانند شیطان تلاش می کنیم تا امنیت متحدان و شرکای خود و برای کل اروپا را بهبود بخشیم.

بایدن با اشاره به جلسه بحث برانگیز شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز دوشنبه، که در آن روسیه، ایالات متحده را به دلیل "تحریک تنش ها" و "افزایش هیستری" در مورد اوکراین محکوم کرد، افزود که ایالات متحده از این نشست برای تشریح جزئیات نگرانی های خود در مورد تجاوز روسیه نسبت به اوکراین استفاده کرد، که مقامات دولت بیم آن را دارند که به تهاجم قریب الوقوع منجر شود.

بایدن گفت امروز در سازمان ملل ماهیت کامل تهدید روسیه برای حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین اصول اصلی نظم بین‌المللی مبتنی بر قانون را بیان کردیم و همچنان  دیپلماسی را به عنوان بهترین راه به جلو می‌خواهیم. اما با توجه به تداوم نیروهای روسیه در اطراف اوکراین، ما براى هر اتفاقی که بیفتد آماده هستیم.

این دیدار (بایدن و امیر قطر) که کمی بعد از ساعت 14 آغاز شد، حدود یک ساعت و 15 دقیقه به طول انجامید.

قطر میزبان مقر فرماندهی مرکزی ایالات متحده و حدود 10000 نیروی آمریکایی است. این کشور کمک مهمی در تخلیه غیرنظامیان از افغانستان توسط ایالات متحده ارائه کرده است و از زمان خروج آمریکا از افغانستان، منافع ایالات متحده را در آنجا مدیریت کرده است، و همچنین نقشی کلیدی در سایر زمینه‌های نگرانی ایالات متحده، از جمله ایران و مسائل فلسطین، ایفا کرده است.

دوحه هرگز از اشاره به این که شریک قابل اعتماد ایالات متحده بوده خجالت نمی کشد، یک مقام ارشد قطری، یکی از چندین نفر از هر دو کشور که در مورد این دیدار صحبت کرد، گفت: "روابط ما با ایالات متحده برای مدت طولانی قوی بوده است" و ثابت می کند که "می تواند کمک کند، حمایت کند، نظرات را به اشتراک بگذارد و ارائه دهد."

اگرچه قطر یکی از کوچکترین کشورهای منطقه است، اما با داشتن کنترل بر دو سوم گاز طبیعی جهان بزرگترین میدان گاز طبیعی جهان است،  و در میان ثروتمندترین کشورها قرار دارد. بقیه میدان متعلق به ایران است، کمتر از 100 مایل آن سوی خلیج فارس است،یک  نزدیکی اقتصادی و جغرافیایی که هر دو را ملزم به حفظ روابط صمیمانه می‌کند و دوحه را به گفتگو کننده  ارزشمندی برای تهران و واشنگتن تبدیل کرده است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر اواخر هفته گذشته و پیش از سفر امیر قطر مستقیماً پس از دیدار با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در تهران وارد واشنگتن شد. مذاکرات بین قدرت‌های جهانی و ایران بر سر احیای توافق هسته‌ای 2015 به مرحله مهمی رسیده است، با وجود پیشرفت‌هایی که ایالات متحده و اروپا مدعی شده اند که زمان برای توافق در حال کاهش است.

گفت‌وگوهای هفته گذشته در بحبوحه گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایران در حال بررسی دیدار مستقیم با مذاکره‌کنندگان آمریکایی است - مذاکرات تاکنون از طریق واسطه‌های اروپایی انجام شده است - و ممکن است مایل باشد حداقل برخی از چهار شهروند دوتابعیتی آمریکایی-ایرانی را که در ایران زندانی هستند، آزاد کند. قطر از هر دو ابتکار حمایت می کند و از جمله کشورهایی بوده است که از دولت خواسته است تا در تعریف اقداماتی که برای رفع تحریم ها در ازای بازگشت ایران به محدودیت های برنامه هسته ای خود تحت توافق 2015 آماده است، فعال تر عمل کند.

بایدن در این دیدار روز دوشنبه همچنین قراردادی 20 میلیارد دلاری بین گروه قطر ایرویز و بوئینگ برای هواپیماهای باربری 777X را اعلام کرد که به گفته اواین قرارداد از ده‌ها هزار شغل با درآمد خوب در آمریکا پشتیبانی خواهد کرد.

امیرقطر علاوه بر دیدار با بایدن،با لوید آستین وزیر دفاع، آلخاندرو مایورکاس وزیر امنیت داخلی و اعضای کنگره نیز گفتگو کرد. این گفتگوها بر افغانستان متمرکز بود، جایی که قطر همچنان نقش اصلی را در تسهیل تخلیه ده‌ها هزار شهروند آمریکایی، مقیم دائم و افغان‌های در معرض خطر ایفا می‌کند.

قطر همچنین به دنبال پاسخ به درخواست دیرینه خود برای خرید پهپادهای مسلح به ارزش تخمینی 600 میلیون دلار است، درخواستی که بیش از یک سال است در انتظار آن است، دولت آمریکا از ارائه دلیل برای توقف آن خودداری کرده است. اگرچه گزارش شده است که وزارت دفاع از این فروش استقبال کرده است،اما  وزارت امور خارجه - همراه با برخی از اعضای کنگره - نگران است که این امر توازن قوا در خلیج فارس را به هم بزند.

قطر میزبان گفتگوهای ایالات متحده با طالبان از طریق سه دولت بوده است، تا زمانی که شبه نظامیان افغانستان را در ماه اوت به دست بگیرند. از آن زمان، قطر همچنان به ایجاد ایستگاه بین راهی برای کسانی که در راه آمریکا هستند، ادامه داده است.

چارترهای پروازهای قطر ایرویز از کابل توسط ایالات متحده پس از اول دسامبر در بحبوحه یک سری اختلافات بین دولت قطر و طالبان در مورد اینکه چه کسی سوار این پروازها می شود و نحوه اداره فرودگاه کابل متوقف شد. اکنون به نظر می رسد که این اختلافات حداقل تا حدی حل شده است و به اولین پرواز تخلیه ایالات متحده از کابل  بعد از نزدیک به دو ماه اجازه داد تا هفته گذشته به دوحه برسد.

یک مقام ارشد دولت بایدن که یکشنبه در مورد دیدار امیر بایدن به خبرنگاران توضیح داد، گفت که ایالات متحده «به شدت از قطر به خاطر حمایتش از افغانستان سپاسگزار است. دولت آمریکا همچنین به قطر کمک می کند تا درگیری خشونت آمیز سال گذشته بین رژیم اشغالگر و حماس در غزه را محدود کند.

اما فوری ترین موضوع در دستور کار، تامین گاز بود. در صورت وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین، انتظار می رود مسکو خطوط لوله ای را که گاز روسیه را از طریق اوکراین به اروپا منتقل می کند، تعطیل کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.