موشک‌هایی که در جریان عملیات «طوفان یمن» از آنها استفاده شده، موشک‌های بالدار «قدس ۲» بودند که پالایشگاه نفت در المصفح امارات را هدف قرار دادند.

به گزارش جماران، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن فرودگاه «أبوظبی» را به وسیله موشک بالستیک «ذوالفقار» هدف قرار دادند.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن فرودگاه بین المللی «أبوظبی» را به وسیله موشک بالستیک «ذوالفقار» هدف قرار دادند.

بر اساس این گزارش، سخنگوی نیروهای مسلح یمن یادآور شد: موشک‌هایی که در جریان عملیات «طوفان یمن» از آنها استفاده شده، موشک‌های بالدار «قدس ۲» بودند که پالایشگاه نفت در المصفح را هدف قرار دادند.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر پهپادهای ارتش یمن نیز حملاتی را انجام داده و طی آن اهداف حساس و مهم در ابوظبی را مورد اصابت قرار دادند. در جریان حملات مذکور از پهپادهای صماد ۳ استفاده شد.

روز گذشته «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی نیروهای مقاومت یمن به عملیات استراتژیک این کشور علیه مواضع حساس امارات که انجام شد، واکنش نشان داد. البخیتی در این خصوص گفت: امارات با از سرگیری عملیات تجاوزکارانه علیه یمنی‌ها موجب شد تا نیروهای یمنی به آن پاسخ دهند. امارات به اندازه کافی در برابر هر نوع عملیات نظامی سست و ناتوان است. وی افزود: ما پاسخ حمله را با حمله می‌دهیم.

از سوی دیگر، به گزارش العالم، درحالی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در یک عملیات بزرگ و استراتژیک موفق شدند با ۲۰ پهپاد و ۱۰ موشک بالستیک، مناطق حساس و کلیدی را در امارات هدف قرار دهند، اما مسئولان ابوظبی تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا عملیات مذکور را کوچک جلوه داده و به گونه‌ای القا کنند که عملیات یمنی‌ها تنها منجر به وقوع چند آتش سوزی ساده شده است.

«ضیف الله الشامی» وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن نیز با انتشار توییتی به حمله پهپادی یمن به امارات واکنش نشان داد. وی نوشت: پیام تنبیهی که باید به امارات و عواملش می‌رسید، رسیده است.

الشامی در ادامه گفت: بوق و کرنای مزدوران و سازمانهایی که از پول شیخ نشینان در خلیج فارس تغذیه می‌کنند از جمله سازمان ملل و شورای امنیت بلند خواهد شد و موجی از محکومیت ایجاد خواهد شد اما ما به «غار غار» کلاغ‌ها و «وزوز مگس‌ها» اهمیتی نمی‌دهیم.

مدتی بود که اماراتی‌ها از سطح مشارکت خود در ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان علیه یمن کاسته بودند. همین مسأله موجب شده بود تا مواضع حساس، حیاتی و راهبردی آنها از گزند حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها در امان باقی بماند. با این حال، از چند هفته پیش، امارات فعالیت‌ها و اقدامات خصمانه خود علیه یمن را بار دیگر کلید زد و یمنی‌ها نیز در پاسخ به همین اقدامات، شوک بزرگی را به ابوظبی وارد کرده و مقامات و مسئولان اماراتی را در بهت و حیرت فرو بردند.

علیرغم تلاش اماراتی‌ها برای کوچک جلوه دادن عملیات بزرگ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، باید گفت که شهر مصفح از شهرهای مهم امارات محسوب می‌شود. در واقع، شهر مصفح منطقه صنعتی اصلی در امارات به شمار می‌رود. این شهر در طول سالیان گذشته به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک، پیشرفت‌های گسترده‌ای را به خود دیده است.

یکی دیگر از نکاتی که موجب شده است تا شهر مصفح از اهمیت به سزایی برخوردار باشد، نزدیکی آن به فرودگاه بین المللی ابوظبی است. در این شهر صنعتی شرکت‌های بسیاری واقع شده‌اند. از همین روی، شهر مذکور از اهمیت به سزایی برخوردار است. در این شهر بیش از ۱۵۰ هزار نفر سکونت دارند که اغلب دارای تابعیت‌های مختلف هستند.

از سوی دیگر، شرکت ملی نفت ابوظبی هنوز برآورد خود را درباره حمله روز دوشنبه منتشر نکرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، عکس‌های ماهواره‌ای که روز سه‌شنبه به دست آسوشیتدپرس رسیده است، پیامدهای حمله مرگبار به تأسیسات نفتی در پایتخت امارات متحده عربی را نشان می‌دهد که نیروهای یمنی مسئولیت آن را بر عهده گرفتند.

تصاویر Planet Labs PBC -- که به وسیله آسوشیتدپرس تجزیه و تحلیل شده است -- نشان می‌دهد که دود در روز دوشنبه بر فراز یک انبار سوخت شرکت ملی نفت ابوظبی در محله مصفح ابوظبی بلند شده است. تصویر دیگری که مدت کوتاهی پس از آن گرفته شده است، به نظر می‌رسد آثار سوختگی و فوم سفید مهارکننده آتش را نشان می‌دهد که در محوطه انبار پخش شده است. تصویر سوم نیز روز شنبه و چند روز پیش از حمله به این سایت نفتی ثبت شده است.

شرکت ملی نفت ابوظبی، که با نام اختصاری ADNOC شناخته می‌شود، یک شرکت انرژی دولتی است که بخش بزرگی از ثروت امارات متحده عربی را تامین می‌کند؛ فدراسیونی متشکل از هفت شیخ‌نشین که دبی نیز یکی از آنهاست.

ADNOC فوراً به سؤالات آسوشیتدپرس در مورد محل و برآورد خسارت ناشی از حمله پاسخ نداد. این شرکت گفت حمله حوالی ساعت 10 صبح روز دوشنبه رخ داد.

پلیس گفت در این حمله دو شهروند هندی و یک پاکستانی کشته شدند و سه تانکر در محل منفجر شدند. شش نفر نیز در این تأسیسات زخمی شدند که در نزدیکی پایگاه هوایی الظفره، یک تاسیسات عظیم اماراتی واقع شده که نیروهای آمریکایی و فرانسوی نیز در آن مستقر هستند.

آتش‌سوزی دیگری نیز فرودگاه بین‌المللی ابوظبی را درنوردید هرچند خسارات آن حمله مشاهده نشده است.

اگرچه امارات تا حد زیادی نیروهای خود را از یمن خارج کرده است، همچنان فعالانه در این منازعه مشارکت دارد و از شبه نظامیان یمنی که با دولت نجات ملی می‌جنگند حمایت می‌کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.