اروپایی ها و آمریکا تلاش می کنند با تهدید کردن روسیه، مسکو را از حمله احتمالی به اوکراین منع کنند.

به گزارش جماران،«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همزمان با تشدید تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف در چارچوب سفری سه روزه و با هدف نمایش حمایت همه جانبه بروکسل از کی‌یف، سه‌شنبه شب وارد اوکراین شد.

آقای بورل در جریان این سفر ابتدا در خط مرزی شرق اوکراین حاضر شد، جایی که جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه با نیروهای دولتی اوکراین در جنگی تقریبا هشت ساله هستند؛ جنگی که تا کنون بیش از ۱۳ هزار و ۲۰۰ کشته بر جای گذاشته است. این نخستین باری است که دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا از زمان تشدید تنش‌ها در شرق اوکراین به منطقه سفر می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی توئیتری در مورد هدف از سفرش به شرق اوکراین نوشت: «با افزایش تدارکات نظامی روسیه، من اینجا هستم تا حمایت اتحادیه اروپا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را نشان دهم.»

او همچنین در جریان بازدید از مناطق مرزی استانیتسا لوهانسکا تصریح کرد که هر گونه تجاوز نظامی بیشتر عواقب عظیمی در پی خواهد داشت. او همچنین از روسیه خواست تا ضمن تنش‌زدایی، توافق مینسک را به طور کامل اجرا کند.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد که وضعیت فعلی تهدیدی برای ثبات و امنیت اوکراین و کل منطقه است. آقای بورل در ادامه سخنان خود، گفت که اگر روسیه واقعا بخواهد در مورد ساختار امنیتی اروپا بحث کند، اتحادیه اروپا نمی‌تواند یک تماشاگر بی‌طرف باشد.

او همچنین خواستار حضور همه بازیگران مرتبط با مساله اوکراین و طرف‌های درگیر آن در یک گفتگوی همه‌جانبه شد و از ادامه همکاری اتحادیه اروپا با ایالات متحده و ناتو برای حل دیپلماتیک بحران اوکراین خبر داد.

این دیدار در بحبوحه نگرانی‌های غرب مبنی بر این که استقرار حدود ۱۰۰ هزار نیروی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین می‌تواند مقدمه‌ای برای تهاجم احتمالی به خاک این کشور باشد، انجام می‌شود؛ نگرانی‌ که مسکو آن را بی‌مورد می‌داند.

با این حال، پس از این که مسکو خواستار تضمین‌های امنیتی گسترده از ایالات متحده و متحدانش شد، ناتو اعلام کرد که نشست مجازی وزرای خارجه ۳۰ کشور عضو و نمایندگان روسیه را هفته آینده برگزار خواهد کرد.

خواسته‌های اصلی روسیه شامل تضمین عدم پیوستن اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق به ناتو و عقب‌نشینی از استقرار نظامی این ائتلاف در اروپای مرکزی و شرقی است.

البته غرب تاکنون اولتیماتوم‌های مسکو در مورد ناتو را رد کرده و مسکو را تهدید کرده است که در صورت تهاجم تازه به خاک اوکراین، تحریم‌های شدیدتری اعمال می‌کند و واکنش متناسب نشان خواهد داد.

در تحولی دیگر، دیپلمات‌های ارشد دو کشور ایالات متحده و آلمان روز چهارشنبه بار دیگر هشدار دادند که پیامدهای حمله احتمالی روسیه به اوکراین، برای مسکو بسیار سنگین خواهد بود.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با همتای آمریکایی خود آنتونی بلینکن، بر لزوم رسیدن به راه‌حلی دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها میان غرب و مسکو تاکید کرد و گفت: «هیچ جایگزینی برای راه حل سیاسی وجود ندارد. این باید برای دولت روسیه روشن باشد.»

او افزود که روسیه آگاه است که اروپا و ایالات متحده برای تحمیل «پیامدهای سنگین» به روسیه در صورت تهاجم، دارای «موضع مشترک» هستند؛ با این وجود مشخص نکرد که آلمان برای تحریم روسیه چه اقدامی انجام خواهد داد.

دیدار دو جانبه وزرای خارجه آلمان و آمریکا در آستانه گفتگوی غرب با مقامات روسیه هفته آینده در اروپا انجام شد؛ واشنگتن که از تقویت قدرت نظامی روسیه در امتداد مرزهای اوکراین نگران شده، متحدان اروپایی را برای تهدید روسیه به تحریم‌های بیشتر گرد هم آورده است.

بر همین اساس آنتونی بلینکن ضمن هشدار در این باره که هرگونه اقدام نظامی از سوی مسکو هزینه‌های سنگینی برای اقتصاد روسیه به همراه خواهد داشت، گفت: «همبستگی قوی ترانس‌آتلانتیک مؤثرترین پاسخ و مؤثرترین ابزاری است که ما برای مقابله با تجاوز روسیه داریم.»

او همچنین با اشاره به امیدواری روسیه برای پیشرفت در زمینه‌هایی مانند کنترل تسلیحات گفت: «تا زمانی که "تفنگ بر سر اوکراین" است در مذاکرات با روسیه هیچ پیشرفتی وجود نخواهد داشت. پیشرفت واقعی در هر یک از این حوزه‌ها، آن هم در فضای تشدید تنش و تهدید اوکراین با اسلحه بسیار سخت است. روسیه نباید شک داشته باشد که تجاوز نظامی بیشتر به اوکراین، برای او عواقب هنگفت و هزینه‌های سنگینی در پی خواهد داشت».

به گزارش یورونیوز، سخنان وزیر خارجه آمریکا در حالی بیان می‌شود که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز سه‌شنبه در جریان سفر خود به اوکراین اعلام کرد هرگونه تجاوز نظامی عواقب سنگینی در پی دارد و از روسیه خواست توافق مینسک را به طور کامل اجرا کند. او افزود اگر روسیه بخواهد ساختار امنیتی اروپا را زیر سوال ببرد، اتحادیه اروپا نمی‌تواند یک تماشاگر بی‌طرف باشد.

اوکراین روسیه را به جمع آوری حدود ۱۰۰ هزار سرباز برای تهاجم احتمالی به خاکش متهم کرده و هشدار داده است که درگیری‌ها در منطقه دونباس واقع در شرق این کشور می‌تواند به جنگی تمار عیار میان همسایگانی تبدیل شود که زمانی عضو اتحاد جماهیر شوروی پیشین بودند.

حمایت پزشکی و درمانی آلمان از اوکراین

آمریکا وعده داده که به ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین برای دفاع از خود در برابر تجاوز احتمالی روسیه ادامه خواهد داد. اما خانم بائربوک گفت که آلمان در مورد تامین تسلیحات اوکراین «موضع متفاوتی» با ایالات متحده دارد و به جای این کار، از نیروهای مسلح اوکراین با ارسال تجهیزات پزشکی و کمک به درمان سربازان اوکراینی زخمی شده در درگیری‌ها حمایت می‌کند.

بلینکن و بائربوک دربارۀ آینده پروژه خط لوله گاز طبیعی نورد استریم۲ نیز گفتگو کردند و خانم بائربوک گفت: «ما توافق کردیم که چنانچه روسیه از انرژی به عنوان سلاح استفاده کند یا به اقدامات تهاجمی خود علیه اوکراین ادامه دهد، به همراه دیگر شرکای اروپایی اقدامات مؤثری علیه مسکو انجام دهیم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.