ولیعهد عربستان «می خواهد که اردوغان قول دهد که دیگر مساله قتل خاشقجی را مطرح نکند و رسانه های جمعی ترکیه را نیز قانع کند که درباره این موضوع سخن نگویند.»

به گزارش جماران، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه می خواهد که تعهد دهد که از به بعد سکوت کرده و دیگر چیزی درباره کشته شدن «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی که در کنسولگری عربستان در ریاض به قتل رسید، نگوید.

برخی مسئولان منطقه ای به روزنامه وال استریت ژورنال گفتند که ولیعهد عربستان «می خواهد که اردوغان قول دهد که دیگر مساله قتل خاشقجی را مطرح نکند و رسانه های جمعی ترکیه را نیز قانع کند که درباره این موضوع سخن نگویند.»

بعد از آن که اخباری مبنی بر دعوت اردوغان توسط بن سلمان برای سفر به عربستان منتشر شد، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که قصد دارد ماه آینده به ریاض سفر کند.

رئیس جمهور ترکیه روز گذشته نیز در یک کنفرانس اعلام کرد که در ماه فوریه آینده برای حل اختلاف آنکارا و ریاض به عربستان سعودی سفر می کند.

اردوغان در حاشیه کنفرانس صادر کنندگان در استانبول در واکنش به سخنان یکی از بانوان حاضر که از او خواست که در حل مشکل صادرات به عربستان سعودی(تحریم و ممنوعیت غیر رسمی که عربستان بر صادرات ترکیه اعمال کرده است)کمک کند، گفت که او ماه فوریه به عربستان سفر می کند و این مشکلات را حل می کند.

این اقدام تلاشی برای از بین بردن تیرگی روابط میان دو کشور است که بعد از قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018 تیره تر شد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت که عربستان سعودی دیدار بن سلمان و اردوغان را هنوز تأیید نکردند اما منابع آگاه تأکید کردند که رهبران دو کشور از هفته ها پیش تا کنون تلاش می کنند دیداری را برگزار کنند.

این منابع تصریح کردند که اردوغان در دیدار با بن سلمان تلاش خواهد کرد که برای کمک به حل بحران مالی و سقوط ارزش پول ترکیه حمایت اقتصادی  عربستان را دریافت کند.

در همین حال، دو روز پیش برخی رسانه های غربی شرایط زندگی مجلل قاتلان «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی را به دستور «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی فاش کردند.

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت که اعضای تیم ترور خاشقجی در تجمل و رفاه زندگی می‌کنند و این موضوع ادعاهای سعودی مبنی بر اجرای عدالت را بیشتر مورد تردید قرار می‌دهد.

این روزنامه اعلام کرد شاهدان محلی اعلام کردند که حداقل سه نفر از اعضای تیم قتل جمال خاشقجی در ریاض و زیر نظر این کشور در یک مجتمع هفت ستاره که از سوی آژانس امنیت ملی عربستان اداره می‌شود، اقامت دارند.

بر اساس اظهارات شاهدان، متهمان این جنایت به امکاناتی، چون باشگاه ورزشی و ایستگاه‌های کاری در محل دسترسی دارند و اعضای خانواده‌هایشان نیز به طور مرتب با این افراد ملاقات می‌کنند.

به نوشته این روزنامه، همه آنها در دادگاهی در  عربستان سعودی  در محاکمه ساختگی محکوم شده بودند و «صلاح الطبیقی» پزشکی که خاشقجی را در داخل کنسولگری عربستان در استانبول تکه تکه کرد، از جمله افرادی است که هنگام ورود به این مجتمع مشاهده شده است.

بر اساس گزارش روزنامه گاردین «این مشاهدات تردیدهای بیشتری را در مورد ادعاهای ریاض مبنی بر پاسخگویی قاتلان  خاشقجی و شاید «سعود القحطانی»  مورد اعتمادترین مشاور ولیعهد محمد بن سلمان ایجاد می‌کند.

القحطانی علیرغم ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی غرب مبنی بر اینکه او طراح ترورخاشقجی  به دستور بن سلمان بوده، پس از 3 سال مخفی شدن دوباره در دربار سلطنتی ظاهر شد.

این منبع به این روزنامه اعلام کرد که «مصطفی المدنی» و «منصور ابوحسین» که در این ماجرا  نیز نقش داشتند از جمله افرادی هستند که هنگام ورود به این مجتمع مشاهده شده‌اند.

به نوشته این روزنامه، «این دو شاهد در دو سال گذشته چندین بار به این مجتمع در ریاض رفته‌اند. افرادی تحت عنوان باغبان و تکنسین اجازه ورود به این ملک را دارند. شاهدان به دلیل ترس از انتقام بن سلمان از افشای هویت خود خودداری کردند.

این روزنامه همچنین از دیده شدن «الطبیقی»، «ابوحسین» و «مدنی» در اواخر سال 2019 و نزدیک به اواسط سال 2020 خبر داد و افزود که شاهدان به دلیل ترس از مجازات «بن سلمان» نام آنها را علنا ​​اعلام نکردند.

به نوشته این روزنامه، ابوحسین و مدنی از افسران اطلاعاتی هستند که در امنیت دولتی کار می‌کنند و «عبدالعزیز بن محمد الهویرینی»، رئیس آنها، با برخی از متهمان دیده شده  و او اغلب در ورزشگاه دیده می‌شود».

در دسامبر 2019، دادگاه عربستان طی احکامی، برخی از محکومین پرونده قتل روزنامه نگار سعودی را به اعدام محکوم کرد، اما محکومیت آن‌ها بعداً به حبس ابد تبدیل شد. سه متهم تبرئه و 10 نفر نیز به اعدام و حبس محکوم شدند.

این اطلاعات جدید در حالی منتشر می شود که معما در مورد هویت مردی که در ماه جاری توسط پلیس فرانسه دستگیر شده بود، ادامه دارد. چندی پیش، پلیس فرانسه فردی را به بهانه ارتباط با پرونده قتل خاشقجی دستگیر کرد. این شخص در 7 دسامبر در فرودگاه شارل دوگل پاریس بازداشت شد. با این حال، پلیس فرانسه کمی بعد او را آزاد و اعلام کرد که این اتفاق یک تشابه اسمی بوده است. مقامات ترکیه ضمن انتقاد از این اقدام پاریس گفتند که فرانسه ممکن است قاتل واقعی را دستگیر و به دلایل سیاسی او را آزاد کرده باشد.

خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی و ستون‌نویس واشنگتن پست در 59 سالگی در داخل ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول در تاریخ دوم اکتبر 2018 کشته شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.