چه بسا دیدار «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل از سلطنت عمان در دو روز پیش برای منحرف کردن افکار عمومی از این جنایت است ولی تأثیر آن موقت است زیرا اردوغان همچنان برگه برنده های زیادی دارد که در صورت فاش کردن آنها بار دیگر جنایت تبدیل به عناوین اصلی رسانه ها می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دو سئوال مهم درباره جنایت ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی در ساختمان کنسولگری کشورش در استانبول مطرح کرد اولی جسد مقتول کجاست؟ دوم چه کسی دستور ترور وی را صادر کرد؟

بعید است که رئیس جمهور ترکیه حداقل در آینده نزدیک به پاسخی به هیچ کدام از این دو سئوال از رهبران عربستان سعودی برسد؛ رهبرانی که تا همین روز گذشته و از زبان «عادل الجبیر» وزیر خارجه شان درخواست سابق آنکارا برای تحویل 18 عربستانی مظنون به دست داشتن در جنایت به ترکیه برای محاکمه شان در دادگاه های ترکیه را رد کردند.

آقای الجبیر گفت که اینها شهروندان سعودی بازداشت شده در عربستان هستند و از آنها تحقیقات صورت می گیرد . این سخنان بهانه های «قانع کننده» نیستند و منجر به تنش با ترکیه می شود و نیز باعث می شود که اردوغان با روی آوردن به تشکیل کمیته تحقیقات بین المللی و در نهایت امر رفتن به دادگاه جنایات بین المللی  این مساله را «بین المللی» کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تقریبا  طی چهار روز گذشته سکوت محض را در پیش گرفت و برخی روزنامه نگاران آمریکایی این سکوت را به دلیل وجود مدارک قاطعی دانستند که « جینا هاسپل» رئیس دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا(سی آی ای) پس از سفر به آنکارا به وی تحویل داد و شامل فایل های صوتی می شود که تأکید می کند تیم امنیتی سعودی خاشقجی را در کنسولگری اعدام کرد و هویت فردی که دستور قتل را داد نیز فاش می کند و همه ظن و شبهه ها حول و حوش  شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعوی می چرخد.

جیم ماتیس وزیر دفاع آمریکا که در نشست های مذاکرات استراتژیک منامه شرکت کرد موضع رئیس جمهورش ترامپ را به شیوه مورب بازتاب داد زمانی که در سخنانی مطبوعاتی قتل خاشقجی را این گونه توصیف کرد که بر امنیت منطقه و ثبات آن تأثیر می گذارد و در اشاره ای غیرمستقیم به عربستان سعودی افزود:« زمانی که یک کشور به معیارهای بین المللی و قوانین بین المللی احترام نمی گذارد با این کار ثبات منطقه ای را تضعیف می کند».ماتیس خواستار انجام تحقیقات شفاف درباره این جنایت شد.

چه بسا دیدار «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل از سلطنت عمان در دو روز پیش برای منحرف کردن افکار عمومی از این جنایت است ولی تأثیر آن موقت است زیرا اردوغان همچنان برگه برنده های زیادی دارد که در صورت فاش کردن آنها بار دیگر جنایت تبدیل به عناوین اصلی رسانه ها می شود به ویژه آن که روزنامه «واشنگتن پست» که قربانی یکی از ستون نویسانش است سر نیزه در این چارچوب است و به سرعت هر گونه مدرک جدیدی درباره جنایت را منتشر می کند.

فاش کردن مکان جسد و مزدور ترک که جسد را پیچیده در یک فرش تحویل گرفت آن هم بر اساس بیانیه رسمی عربستان با تأخیر صورت می گیرد زیرا فصل پایانی و جنجالی تر سریال درز دادن اطلاعات به بیرون است؛ امری که نظریه مثله کردن وی و چه بسا فرستادن سر به ریاض را محتمل تر می کند زیرا هر گونه فاش شدن مثله کردن جسد نظریه«قتل غیر عمد» که بیانیه مذکور عربستان بر آن اصرار دارد را خنثی می کند.

فشارها بر اردوغان برای فاش کردن مدارک جدیدی که در چنته دارد حداقل در حال حاضر بسیار بیشتر از فشاری است که بر عربستان سعودی وارد می آید به همین دلیل انتظار سورپرایزها و اطلاعات جدیدی داریم که طی روزهای آینده به بیرون درز  می کند.

کسی که به عامل وقت برای دفن کردن این جنایت  و کاهش توجه و اهتمام به آن دل خوش کرده اشتباه فاحشی را مرتکب می شود زیرا همه چیز در ابتدای راه است ... و اردوغان بهتر می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.