پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت:

جنگ روسیه و اوکراین منتظر یک جرقه است

روسیه بین 75 هزار تا 100هزار نیرو در منطقه جمع آوری کرده است این موضوع نگرانی ها را افزایش داد که مبادا سال 2014 تکرار شود.

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت:«جنگ در حال نزدیک شدن است و بحران در حال تشدید ... بروکسل در حال بررسی اعمال "تحریم های سخت" علیه روسیه بخاطر اوکراین است و جانسون از پوتین می خواهد که "تنش را کاهش دهد"» این خلاصه ای از وضعیت اوکراین و روسیه است.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا اعلام کردند وزرای خارجه اتحادیه اروپا قصد دارند اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه را بررسی کنند تا این کشور از حمله به اوکراین همسایه پس از تجمع نیروهای مسکو در مرز بازدارند.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت که اگرچه وزرای خارجه اتحادیه اروپا خواهان تنش زدایی در وضعیت مسکو هستند، به عبارتى  گاهی اوقات مجبوری به آرامی زمزمه کنی اما به گونه ایی دیگر عمل کنی.

به گفته ناتو، روسیه بین 75 هزار تا 100هزار نیرو در منطقه جمع آوری کرده است این موضوع نگرانی ها را افزایش داد که مبادا سال 2014 تکرار شود،زمانی که روسیه کریمه اوکراین را ضمیمه کرد و شروع به حمایت از جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین کرد.

جمعه گذشته نیروی دریایی اوکراین براساس بیانیه ایى اعلام کرد که روسیه نزدیک به 70 درصد از دریای آزوف را در اطراف شبه جزیره کریمه بسته است.

وزرای خارجه گروه هفت کشور بزرگ صنعتی در نشست روز یکشنبه توافق کردند که اگر روسیه از مرز اوکراین عبور کند، براى روسیه پیامدهای سیاسی و اقتصادی عظیمی خواهد داشت.

آلمان، فرانسه و ایتالیا هم اتحادیه اروپا هستند و در کنارهم عضو گروه هفت هستند.

قرار است در این نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در مورد وخامت اوضاع اقتصادی و انسانی در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور در تابستان گذشته گفتگو کنند.

به گفته یک مقام ارشد اتحادیه اروپا، دشمنان اخیر چین و تحریم های گمرکی علیه لیتوانی پس از تلاش ویلنیوس برای ایجاد روابط نزدیک تر با تایوان از جمله موضوعاتی است که قرار است در این نشست مورد بحث قرار می گیرد.

همین مقام ارشد اروپایی  در گفتگو با خبرگزاری آلمان تاکید کرد که اتحادیه اروپا برای اولین بار گروه واگنر، که یک شرکت مزدور روسی  و متهم به ارتباط با کرملین است، را به دلیل فعالیت هایش در سوریه، اوکراین و لیبی و اتهامات نقض حقوق بشر تحریم می کند.

از طرفى هم  دولت بریتانیا گفت که بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور، روز دوشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت و گو کرد و از او خواست که تنش با اوکراین را کاهش دهد و هشدار داد که هرگونه مداخله نظامی یک «اشتباه استراتژیک» خواهد بود.

دولت بریتانیا در بیانیه ای اعلام کرد که جانسون در این تماس تلفنی  نگرانی عمیق بریتانیا را در مورد تقویت نیروهای روسیه در مرز با اوکراین ابراز کرد و بر اهمیت کار از طریق کانال های دیپلماتیک برای کاهش تنش ها تاکید کرد.

در همین حال، کاخ سفید اعلام کرد که در صورت تشدید تنش پیرامون اوکراین به اروپای شرقی نیرو اعزام می کند.

«جن بساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت که در صورتی که نیروهای روسیه وارد اوکراین شوند، آمریکا به کشورهای اروپای شرقی نیروی بیشتری اعزام می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.