احتمال لشکرکشی روسیه به اوکراین و چند کشور اروپایی که اقلیت روسی دارند بالا رفته است.

به گزارش جماران ،روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود به قلم عبدالبارى عطوان سردبیر روزنامه نوشت: کشورهای اروپایی این روزها نفس خود را در انتظار تهاجم نیروهای روسیه به شرق اوکراین حبس کرده اند و این حالت اضطراب در نشست های گروه 7 که دیروز به میزبانی انگلیس در لیورپول برگزار شد، قابل مشاهده بود.

دیدار مجازی که سه شنبه گذشته بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی او برای گفتگو درباره بحران اوکراین از طریق تلویزیون برگزار شد، به هیچ توافقی منجر نشد، بلکه شاهد تهدیدهای بایدن رئیس جمهور امریکا برای اعمال تحریم های اقتصادی «بی سابقه» علیه روسیه، مانند حذف آن از سیستم مالی «سوئیفت» و مسدود کردن خط لوله گاز نورد استریم به اروپا از طریق خاک اوکراین بود.

طرف روسی تمام اقدامات احتیاطی لازم را انجام داد و 175 هزار سرباز را با تجهیزات سنگین خود در مرزهای جنوبی روسیه در نزدیکی اوکراین بسیج کرد،بعید نمى دانیم که در یکی از چند روز یا چند هفته آینده با اخباری مبنی بر هجوم این نیروها به شرق اوکراین بیدار شویم، در تکرار سناریوی گرجستان، تأسیس یک کشور اوکراین که اکثر شهروندان آن روسی زبان هستند، مشابه آبخازیا و اوستیای جنوبی در شمال گرجستان.

رهبری کنونی اوکراین از همتای گرجی خود درس نگرفته و معتقد است که آمریکا و اروپا و پیوستن به ائتلاف «ناتو» می‌توانند به امنیت، ثبات و شکوفایی اقتصادی دست یابد، اما کریمه را از دست داده است و انتظار می رود که به زودی بیشتر شرق اوکراین را از دست بدهد.

هرگونه مسدود شدن پروژه خط لوله گاز روسیه که از طریق خاک اوکراین به اروپا امتداد می یابد، به فاجعه ای برای مردم اروپا منجر خواهد شد، زیرا قاره کهن برای مقابله با زمستان سخت به گاز روسیه وابسته است و قیمت گاز این روزها به طور مداوم در حال افزایش است،  و احتمال جنگ در اوکراین افزایش یافته است.

در مورد اعمال تحریم های اقتصادی بایدن، یک تهدید توخالی نتیجه معکوس خواهد داد.روسیه و چین اقدامات پیشگیرانه قبلی را برای ایجاد یک سیستم مالی مستقل که به دلار وابسته نیست انجام داده اند و سیستم جایگزین برای همتای آمریکایی آن ستون فقرات ارزهای محلی را تشکیل می دهد. به خصوص روبل روسیه و یوان طلایی چین که بخش زیادی از تراکنش های مالی آنها بر اساس دلار به عنوان ارز اصلی انجام نمی شود، معاملات مبادله ای با ارز محلی کشورهای مربوطه مانند هند، ایران، پاکستان امضا می شود و این لیست ادامه دارد.

بایدن در پیامی به رهبران اوکراین به صراحت گفت که یک سرباز به اوکراین نمی‌فرستد، بلکه مقداری کمک نظامی و افزایش کمک مالی سالانه به 300 میلیون دلار خواهد فرستاد  و این به معنای نشان دادن چراغ سبز "ناخواسته" به رئیس جمهور پوتین برای پیشبرد برنامه های خود برای حمله به شرق اوکراین است که هیچ توضیح دیگری جزاطمینان بخش تر بودن وجود ندارد.

آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا گرجستان را از تهاجم نظامی روسیه و ایجاد دو کشور در سرزمین های شمالی آن با حمایت روسیه نجات ندادند و هر لحظه ممکن است همین سناریو در شرق اوکراین تکرار شود و بیشتر به طور خطرناکی، ممکن است به سه کشور بالتیک، استونی، لتونی و لیتوانی که در آن اقلیت های روسی دولت های خود را به رسمیت نمی شناسند و به زبان روسی صحبت می کنند، گسترش یابد. این اقلیت منتظر ورود ارتش روسیه برای آزاد کردن مناطق خود هستند و ما این را از تجربه شخصی می گوییم که هشت سال پیش در سفر به یکی از آنها داشتیم و اطلاعاتی در اختیار ما قرار دارد می گوید که بحران داخلی در این کشورها استقلال خود را پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به دست آوردند و در حال بدتر شدن است و در شرف رسیدن به نقطه انفجار است.

تحریم های آمریکا که نتوانست ایران را به زانو درآورد، نتیجه معکوس داد و به کارت قدرتمندی در دست مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات وین برای بازگشت به توافق هسته ای تبدیل شد، در به زانو درآوردن روسیه موفق نخواهد بود  و اوکراین و مردمش بزرگترین بازنده خواهند بود، زیرا کسانی که تحت پوشش آمریکایی ها هستند برهنه هستند ،همانطور که حسنی مبارک گفت. این جمله تنها میراث باقی مانده از 30 سال حکومت او را تشکیل می دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.