آیا به زودی شاهد آویختن تصاویر ایلهان عمر عضو کنگره آمریکا در خیابان ها و میادین اصلی صنعا در کنار تصاویر سید حسن نصرالله و جورج قرداحی خواهیم بود... چرا که نه؟

به گزارش جماران،روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به قلم عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه نوشت: به نظر می رسد در روزهای آینده خیابان های صنعا و بقیه شهرهای شمالی و شاید جنوبی یمن مملو از تصاویر شخصیت های عربی و بین المللی مخالف ائتلاف سعودی در یمن باشد کسانی که خواستار اقدام فوری پایان بدون تردید این جنگ "بیهوده"هستند.

بعد از جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان که در اظهارات خود حق دفاع از خود جنبش انصارالله را مشروعیت بخشید، خانم ایلهان عمر، نماینده سومالیایی-آمریکایی دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا ، روز جمعه  قطعنامه مشترکی را با هدف جلوگیری از اجرای قرارداد فروش تسلیحاتی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار که شامل ۲۸۰ موشک مى شود از سوی آمریکا به عربستان سعودی که مجوزش از سوی دولت بایدن صادر شده بود، ارائه کرد. (ایلهان عمر و همکار او رشیده طلیب ترورجمال خاشقجی، خبرنگار عربستانی ‌الاصل روزنامه واشنگتن ‌پست در اکتبر ۲۰۱۸ را به شدت محکوم کرده بودند).

خانم ایلهان عمر که شخصیتی قوی و استواری بی‌سابقه دارد، موضع خود را با توقف این معامله توجیه کرد و گفت ما هرگز نباید به ناقضان حقوق بشر سلاح بفروشیم، اما همچنین مطمئناً نباید در بحبوحه بحران انسانی که آنها مسئولش هستند، چنین کاری کنیم. کنگره این اختیار را دارد که جلوی این فروش‌های تسلیحاتی را بگیرد و ما باید از این اختیار استفاده کنیم.

درست است که احتمال ممانعت از تصویب این قرارداد موشکی اندک به نظر می رسد، زیرا تصویب آن در مجلس نمایندگان کافی نیست و باید برای رای گیری به مجلس سنا فرستاده شود و در نتیجه برای تصویب به رای مثبت یک اکثریت دو سومی هم در مجلس نمایندگان و هم در مجلس سنای آمریکا نیاز دارد و این در سایه لابى سیاسى صهیونیستی دشوار است و «وتو»ی رئیس جمهور بایدن بزرگترین مانع آن است. اما این نیز درست است که این اقدام در کنگره به رهبری یک نماینده زن مسلمان برای جلوگیری از این معامله، این آغازی برای ظهور یک لابی  قدرتمند آمریکایی در قانون گذاری علیه جنگ یمن، در همبستگی با قربانیان آن است، که تاکنون بیش از سه هزار شهید و نزدیک به یک میلیون مجروح داشته است که درصد زیادی از آنها را کودکان تشکیل می دهند.

این زن خودساخته اکنون با همکارانش در دو حزب اصلی آمریکا، دموکرات و جمهوری خواه، بلوکی را تشکیل می دهد که با سرعتی بی سابقه در حال رشد است و به شدت خود را به نخبگان سیاسی حاکم آمریکا تحمیل می کند این بلوک شکست لابی صهیونیستی است که از سوى اعراب  مورد حمایت قرار گرفته است، علیرغم کمپین های لکه دار که برای ایجاد رعب و وحشت تشکیل می شد به خصوص توسط دونالد ترامپ، رهبر این لابی بزرگ، و اینجا ترامپ می رود و پرونده ها با فساد و رسوایی او را تعقیب می کنند و خانم ایلهان عمر با سربلندی سرش را بالا می گیرد.

بیش از سه هزار مهاجر سومالیایی در یمن ساکن هستند که در اوج جنگ داخلی سومالی به یمن پناه بردند و برادران یمنی شان  با وجود محاصره و قحطی و سختی زندگی، لقمه نانی را با آنها تقسیم کنند. خانم ایلهان باید در میان آنها اقوام و دوستانی داشته باشد که اطلاعات دقیقی در مورد وخامت اوضاع انسانی و جنایات جنگی در یمن به او ارائه دهند، به ویژه تصاویر کودکان «شبه زنده» که به دلیل گرسنگی، سوءتغذیه، شیوع بیماری به اسکلت های بزرگ تبدیل شده اند. 

یمنی‌ها در صنعا عکس‌های  جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان را در خیابان‌ها و میادین اصلی خود بالا بردند، همانطور که قبل از او عکس‌های سید حسن نصرالله، رهبر مقاومت را بالا بردند. و برخی دیگرشان در سنگر استواری یمن در برابر جنگ ایستادند، در زمانی که اکثر اعراب آنها را به نفع متجاوزان ثروتمند ترک کردند. بعید نیست که به زودی تصاویری از خانم ایلهان عمر پس از موضع گیری تند ایشان در کنگره علیه فروش موشک های کشورش به متجاوزان که عمر جنگ را طولانی و تعداد قربانیان را چند برابر می کند، در کنار آنها ببینیم ، آن زمان ما یکی از برجسته ترین حامیان این اقدام شایسته خواهیم بود.

ایلهان عمر، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه مشترکی را با هدف جلوگیری از اجرای قرارداد فروش تسلیحاتی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار از سوی آمریکا به عربستان سعودی که مجوزش از سوی دولت بایدن صادر شده بود، ارائه کرد.

این قانونگذار اهل مینه‌سوتا گفت که این قطعنامه را در مخالفت با عملیات‌های تهاجمی ریاض علیه یمن و سرکوب مخالفانش در داخل و خارج از خاک خود ارائه کرده است.

ایلهان عمر در بیانیه‌ای گفت: فروش سلاح به عربستان سعودی در حالی که این کشور همچنان به کشتار مردم بی‌گناه و گرسنگی دادن به میلیون‌ها نفر در یمن، کشتن و شکنجه مخالفانش و حمایت از برده‌داری مدرن ادامه می‌دهد، غیرمنصفانه است. ما هرگز نباید به ناقضان حقوق بشر سلاح بفروشیم، اما همچنین مطمئناً نباید در بحبوحه بحران انسانی که آنها مسئولش هستند، چنین کاری کنیم. کنگره این اختیار را دارد که جلوی این فروش‌های تسلیحاتی را بگیرد و ما باید از این اختیار استفاده کنیم.

این اولین فروش تسلیحاتی مهم به دولت سعودی در زمان دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به شمارمی‌رود.

ایلهان عمر که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکاست، هفته گذشته با معرفی مجدد قانون نظارت بر فروش تسلیحات به اعلام این معامله فروش تسلیحاتی واکنش نشان داد؛ اقدامی که تلاشی برای اعمال کنترل بیشتر این مجلس بر این قرارداد پیشنهادی فروش تسلیحات است.

این لایحه با حمایت تد لیو و سارا جیکوبز، دو نماینده دموکرات مجدداً ارائه شد.

خبرگزاری رویترز نوشته شانس این طرح در جلوگیری از فروش سلاح به عربستان سعودی اندک است، چرا که نسخه موازی این طرح بایستی در سنا هم به تصویب رسیده و سپس از وتوی احتمالی رئیس‌جمهور هم عبور کند.

با وجود این، ارائه این طرح نشان‌دهنده مخالفت رو به رشد در میان نمایندگان کنگره آمریکا از فروش سلاح به عربستان سعودی است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی جنگ یمن و عربستان
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.