اروپا بر این باور است که بدون استقرار دیپلمات‌هایش در کابل، نمی‌تواند مقدمات اعطای بسته کمک ۱ میلیارد یورویی را که پیش از این متعهد شده بود، فراهم کند.

به گزارش جماران، اتحادیه اروپا قصد دارد تا یک ماه دیگر دفتر نمایندگی دیپلماتیک خود را در افغانستان باز کند و تعاملات محدودی را با رژیم طالبان از سر بگیرد.

به این ترتیب دیپلمات‌های اتحادیه اروپا حدود ۱۲ هفته پس از فرار از کابل، دوباره به این شهر برمی‌گردند تا هماهنگی‌های لازم را با هدف کمک‌رسانی به مردم و ادامه تخلیه شهروندان افغان انجام دهند.

بروکسل تاکید کرده است که از سر گیری فعالیت‌های نمایندگی این اتحادیه در افغانستان، به معنای به رسمیت شناحتن حکومت طالبان نیست.

به گزارش فایننشال تایمز، این اتحادیه معتقد است که برای ایفای نقش در افغانستان تحت رهبری طالبان، از جمله برای انجام مذاکرات در موضوعات حقوق بشری و پایبند کردن عناصر طالبان به تعهدات خود در جلوگیری از تبدیل مجدد این کشور به صادر کننده تروریسم همچنین جلوگیری از وقوع یک بحران انسانی، باید در کابل حضور داشته باشد.

سفارتخانه‌های چین، روسیه و ترکیه نیز از جمله معدود سفارتخانه‌هایی هستند که باوجود سرنگونی دولت اشرف غنی و فرار بسیاری از اتباع خارجی از افغانستان، همچنان در کابل فعالند و روابط نزدیکی نیز با رژیم طالبان دارند.

بروکسل می‌گوید بدون استقرار دیپلمات‌هایش در کابل، نمی‌تواند مقدمات اعطای بسته کمک ۱ میلیارد یورویی را که پیش از این متعهد شده بود، فراهم کند.

در یک‌ماه گذشته بروکسل به دنبال دستیابی به توافقی با کابل بوده تا بر اساس آن، محافظت از ساختمان‌ هایش را در کابل به نیروهای امنیتی بخش خصوصی یا نیروهای نظامی کشورهای عضو بسپارد. اما به گفته یک منبع آگاه، حکومت کابل حاضر به پذیرش چنین شرطی نشده و به این ترتیب محافظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک این اتحادیه به نیروهای امنیتی طالبان واگذار می‌شود.

با این وجود «نبیلا ماسرالی» سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد که «هنوز تصمیم نهایی در مورد تأمین امنیت» گرفته نشده است.

او همچنین گفت: «حضور ما در افغانستان به معنای به رسمیت شناختن نیست. ما می‌خواهیم با نزدیکتر شدن، به مردم افغانستان که به کمک ما احتیاج دارند بهتر کمک کنیم و در این راه ناگزیر باید با طالبان تعامل داشته باشیم.»

 

استقبال طالبان از اظهارات رئیس جمهور روسیه

در تحولی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه دولت موقت طالبان  از اظهارات رئیس جمهور روسیه مبنی بر احتمال خروج این گروه از فهرست سازمان های تروریستی، استقبال کرد.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه دولت موقت طالبان  اعلام کرد که از اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد امکان حذف این گروه از فهرست سازمان های تروریستی استقبال می کنند.

بلخی در همین رابطه با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد: وزارت خارجه طالبان افغانستان از اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهور فدراسیون روسیه مبنی بر حذف نام رهبران گروه طالبان از فهرست سیاه استقبال می‌کند.

وی در ادامه نوشت: همانطور که فصل جنگ به پایان رسیده است، کشورهای جهان نیز باید تغییر مثبتی در رابطه و رویکرد خود در قبال افغانستان ایجاد کنند. ما به دنبال روابط مثبت با جامعه بین المللی بر اساس اصل رابطه متقابل هستیم.

پیش از این رئیس جمهور روسیه در نشست باشگاه «والدای» طی سخنانی درباره احتمال به رسمیت شناختن طالبان گفته بود: به نظرم می‌رسد به این مرحله (به رسمیت شناختن طالبان) نزدیک می‌شویم و تاکید کرد که موضع مسکو، حرکت در این مسیر خواهد بود.

در همین حال، وزارت خارجه روسیه به پرسش لغو تحریم ها علیه طالبان پاسخ داد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه: سازمان ملل متحد آماده است تا تحریم های طالبان را لغو کند، این موضوع فنی است.

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان، مدیر بخش دوم آسیا در وزارت خارجه روسیه گفت: سازمان ملل متحد آمادگی دارد که تحریم های طالبان را لغو کند.

وی گفت: این فقط یک بحث تکنیکی است.

سخنگوی وزارت  خارجه افزود: "ما آن را حل خواهیم کرد. فناوری مانعی برای ما نیست. نکته اصلی، همانطور که من می فهمم، با قضاوت از اظهارات نمایندگان سازمان ملل، آمادگی داخلی برای این کار وجود دارد."

وی افزود که نیازی به پیشبرد رویدادها نیست. ما این را برای مهمانان افغان خود در مسکو توضیح دادیم: اگر می‌خواهید ما به شما کمک کنیم، باید انتظارات جامعه جهانی و بالاتر از همه، خود مردم افغانستان را برآورده کنید. و وقتی مردم متنوع باشند، همه چنین انتظارات مبنی بر حقوق بشر ندارند، آن طور که در وب سایت ها و صفحات، به ویژه در رسانه های غربی بسیار شنیده می شود. شما باید در انتظارات و الزامات خود به اندازه کافی منطقی باشید. و سپس برای ما آسان تر خواهد بود که مقامات جدید افغانستان را تشویق و ترغیب کنیم که به این شیوه عمل کنند.

 

بحران غذایی شدید در افغانستان

چندین آژانس سازمان ملل درباره گسترش بحران غذایی شدید در افغانستان هشدار دادند.

 چندین آژانس سازمان ملل متحد امروز دوشنبه اعلام کردند بیش از 22 میلیون افغان زمستان امسال با بحران غذایی شدیدی دست به گریبان خواهند بود. آنها همچنین افزودند این کشور با یکی از شدیدترین بحران‌های انسانی مواجه است.

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا در این خصوص گفت: «در زمستان پیش رو میلیون‌ها افغان مجبور خواهند شد از بین مهاجرت و مرگ بر اثر گرسنگی یکی را انتخاب کنند مگر اینکه بتوانیم کمک‌های نجات‌بخشمان را افزایش دهیم.»

مقامات به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند این بحران همین حالا نیز در قیاس با بحران‌هایی که یمن و سوریه با آن مواجه هستند بزرگتر و شدیدتر است و تنها جمهوری دموکراتیک کنگو با بحرانی شدیدتر از آن دست به گریبان است.

در بیانیه بیزلی آمده است: «افغانستان حالا در میان شدیدترین بحران‌های انسانی جهان جای دارد -- اگر نگوییم بدترین است -- و امنیت غذایی آن به کلی نابود شده است.»

بنا بر بیانیه برنامه جهانی غذا و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، از هر دو افغان یک نفر با بحران سطح 3 و یا سطح 4 غذایی مواجه است. سطح 4، یک درجه پایینتر از قحطی است و گفته می‌شود افغانستان شدیدترین زمستان یک دهه اخیر خود را پیش رو دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.