در دولت جدید تونس 8 زن وزیر هستند. خود نخست وزیر نیز زن است.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، بعد از آن که «قیس سعید» رئیس جمهور تونس برای نخستین بار در تاریخ این کشور یک زن را برای تشکیل دولت جدید مکلف کرد، کابینه این کشور شاهد حضور پر قدرت زنان شد.

«نجلاء بودن» نخست وزیر تونس اعلام کرد که کابینه خود را به رئیس جمهور این کشور ارائه کرد و وی نیز این کابیته را تأیید کرده است.

دولت جدید تونس 8 زن را در برگرفت که برخی از آنها پست های کلیدی و مهمی را در دولت به عهده گرفتند. دولت جدید تونس 23 وزارتخانه دارد.

و اما وزارتخانه هایی که زنان از آن خود کردند عبارتند از:

1-  لیلی جفال،وزیر دادگستری،

2- سهام بوغدیری نمصیه،وزیر دارایی.

3- نیله نویره غوندی، وزیر صنایع و انرژی.

4- فضیله الرابحی بن حمیده، وزیر بازرگانی.

5- ساره زعفرانی جندری،وزیر مهاجرت و اسکان.

6- امال بالحاج،وزیر امور زنان.

7-حیاه قطاط القرمازی،وزیر فرهنگ.

8-لیلی الشیخاوی،وزیر محیط زیست.

در همین حال، دولت جدید تونس به نخست‌وزیری «نجلاء بودن» امروز در برابر رئیس جمهور این کشور سوگند یاد کرد.

«نجلاء بودن» نخست‌وزیر دولت جدید تونس امروز دوشنبه ترکیب کابینه خود را اعلام کرد و پس از آن اعضای کابینه در برابر «قیس سعیّد» رئیس جمهور این کشور در کاخ قرطاج سوگند یاد کردند.

خانم بودن تأکید کرد که اولویت کابینه او بازگرداندن اعتماد شهروندان به دولت و احیای امید در میان شهروندان نسبت به آینده و زندگی بهتر است.

بودن افزود که برای احیای اعتماد جامعه جهانی به دولت تونس تلاش خواهد کرد و شایستگی و تجربه اساس تحقق اهداف دولت است.

رئیس‌جمهور تونس نیز گفت که در آینده نزدیک برای ایجاد چارچوبی برای گفت‌وگوی ملی واقعی چارچوبی وضع خواهیم کرد.

 به دنبال اعلام ترکیب کابینه جدید تونس، "قیس سعید" رئیس‌جمهور، امروز- دوشنبه- طی سخنرانی در کاخ ریاست‌جمهوری "قرطاج" در پایتخت گفت: "ایمان به موفقیت و اصرار بر آن باعث وحدت ما می‌شود و ما در این مرحله برای خارج کردن کشور از این وضعیت موفق خواهیم شد."

وی گفت: "بزرگ‌ترین چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم نجات دولت تونس از چنگال‌های کسانی هستند که معتقدند مناصب غنیمت هستند."

"قیس اضافه کرد: "تمام پرونده‌ها را فعال خواهیم کرد و هیچ پرونده‌ای و هیچ احدی مستثنی از این امر نمی‌شود . کسانی که حاکمیت کشور و ملت را بازیچه کرده‌اند، جایگاهی ندارند."

رئیس‌جمهور تونس در ادامه گفت: "به زودی روی ایجاد چارچوبی برای گفت‌وگوی ملی واقعی اقدام خواهیم کرد و ما وارد نبرد آزادسازی ملی می‌شویم و به یاری خداوند، در آن پیروز خواهیم شد."

نجلاء بودن کیست؟

نجلا بودن رمضان متولد ۱۹۵۸ در استان القیروان، استاد آموزش عالی در مدرسه ملی مهندسان در تونس و متخصص در علوم زمین شناسی است. او در حال حاضر طرحی را اجرا می‌کند که وظیفه پژوهش درباره برنامه‌های بانک جهانی در وزارت آموزش عالی و علمی را بر عهده دارد.

او در سال ۲۰۱۱ به عنوان مدیرکل مسئول کیفیت در وزارت آموزش عالی منصوب شده بود.

نخست‌وزیر مکلف تونس همچنین سمت رئیس بخش هدفگذاری را در همان وزارتخانه داشت و در سال ۲۰۱۵ رئیس دفتر «شهاب بودن» وزیر سابق آموزش عالی بود.

نجلا بودن رمضان اولین زنی است که در تاریخ تونس منسب نخست وزیری را بر عهده می‌گیرد.

 

 

کریم اسدی اصل

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.