ده ها هواپیمای چینی به شکل بی سابقه ای بر فراز تایوان به پرواز در آمدند.

به گزارش جماران،نیروی هوایی چین امروز دوشنبه ۴ اکتبر (۱۲ مهر) در سومین روز متوالی و در بزرگترین نمایش قدرتی که تا کنون علیه تایوان به ثبت رسانده است، ۵۲ جنگنده خود را به سوی این شبه‌جزیره به پرواز درآورد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و به نقل از وزارت دفاع تایوان، ۳۴ هواپیمای نظامی جی-۱۶ و ۱۲ بمب‌افکن اچ-۶ در میان جنگنده‌هایی بودند که در این عملیات به کار گرفته شدند. این وزارتخانه اعلام کرده است که حرکت جنگنده‌های چینی را زیرنظر داشته و تحرکات آنان را در محدوده پدافند هوایی خود تعقیب کرده است.

پیش از این در روز جمعه نیز وزارت دفاع تایوان اعلام کرده بود ۲۲ فروند جنگنده، دو بمب افکن و یک هواپیمای جنگی ضد زیردریایی چینی وارد ناحیه جنوب غربی این جزیره شده‌اند. به گفته این نهاد نظامی، در حدفاصل شب جمعه تا صبح شنبه گروه دوم از ۱۳ هواپیما وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان شدند و تعداد کل هواپیماها به ۳۸ فروند رسید.

بسیاری از کارشناسان این پروازها و سایر مانورهای نظامی پکن را که با نمایش قدرت و جنگ لفظی همراه است «تکراری» می‌دانند و می‌گویند هرچند تنش‌ها را افزایش می‌دهد ولی منجر به رویارویی مستقیم نظامی نخواهد شد.

این در حالی است که شماری از مقامات نظامی غربی این تهدیدها را جدی و با هدف نهایی تصرف نظامی تایوان می‌دانند.

تعدد پروازهای چین در محدوده پدافند هوایی تایوان در آخر هفته گذشته باعث شده بود ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، فعالیت نظامی چین در نزدیکی تایوان را «خطرناک» و حاصل «اشتباه محاسباتی» بخواند که صلح و ثبات منطقه را تضعیف می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «ما از پکن می‌خواهیم فشارها و کاربرد زور نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی علیه تایوان را متوقف کند.»

از سال ۲۰۱۶ بدین سو هواپیماهای نظامی چین به طور متناوب به محدوده هوایی تایوان نفوذ می‌کنند،. چین همچنین پرواز جنگنده‌های خود را در نزدیکی مرز تایوان و در تنگه تایوان افزایش داده است.

پکن استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد و تایوان را یک استان شورشی می‌داند که می‌تواند آن را در صورت لزوم حتی «با زور» به منطقه خود باز گرداند. در مقابل تایوان هیچگاه حاضر نشده است بپذیرد که بخشی از «چین واحد» است.

اصل «چین واحد» که پکن به آن اعتقاد دارد تصریح می‌کند که تایوان و چین بخشی از یک چین بزرگ هستند. این در حالی است که دولت تایوان خود را جزیره‌ای در عمل مستقل می‌داند که حق دارد اصل حاکمیت ملی را اعمال کند.

نمایش قدرت جمعه، چند روز پس از آن صورت گرفت که پکن، لندن را متهم کرد که برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ یک کشتی جنگی را به تنگه تایوان فرستاده است. چین مدعی تنگه‌ای است که سرزمین اصلی چین را از جزیره تایوان جدا می‌کند. ایالات متحده و دیگر کشورها معتقدند که این منطقه متعلق به آب‌های بین‌المللی است و بنابراین برای همه باز است.

سال گذشته ۳۸۰ هواپیمای نظامی چین در منطقه شناسایی پدافند هوایی جزیره تایوان شناسایی شد اما این رقم از ابتدای سال جاری تاکنون به بیش از ۵۰۰ فروند هواپیما رسیده است.

از سوی دیگر،اواسط ماه سپتامبر  ارتش چین پس از عبور یک ناوشکن موشک انداز آمریکایی از تنگه تایوان ، یک رزمایش شبیه نبرد واقعی در این منطقه برگزار کرد.

در تحولی دیگر، وزارت دفاع انگلیس دوشنبه اعلام کرد که بدون توجه به هشدارهای چین، ناو هواپیمابر "ملکه الیزابت" و ناو گروه همراه آن برای دومین بار وارد دریای چین جنوبی شدند.

این دومین بار است که این ناو گروه انگلیسی وارد منطقه مورد مناقشه می‌شود. چین پیشتر به ناو گروه انگلیس هشدار داده بود اقدام نادرستی در منطقه مرتکب نشود.

چین تقریباً تمام 1.3 میلیون مایل مربع دریای چین جنوبی را قلمرو مستقل خود می‌داند و حضور کشتی های جنگی خارجی در آن منطقه را ریشه تنش‌ها در منطقه دانسته است. ایالات متحده، انگلیس و استرالیا به طور معمول مخالف مواضع چین در منطقه و با تردد در دریای چین جنوبی موجب نگرانی چین شده‌اند.

دای بینگ، معاون نماینده چین در سازمان ملل متحده چندب قبل از آمریکا و انگلیس به دلیل ارسال خودسرانه کشتی‌های نظامی پیشرفته و ناو هواپیمابر به دریای چین جنوبی انتقاد کرد و گفت واشنگتن و لندن در تلاش است میان کشورهای منطقه شکاف ایجاد کند.

وی گفت: "آمریکا به تنهایی به بزرگترین تهدید علیه صلح و ثبات در دریای چین جنوبی تبدیل شده است".

دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی در منطقه آسیا-اقیانوسیه واقع شده است و در سال‌های اخیر به منبع تنش‌ها میان چین و همسایگان این کشور از جمله ژاپن، ویتنام و فیلیپین تبدیل شده است و این کشورها همچنان به جدال بر سر مرزهای دریایی آب‌ها ادامه می‌دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.