رژیم اسرائیل درباره تحولات افغانستان واکنش نشان داد.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «موشیه یعالون» وزیر جنگ سابق رژیم اسرائیل امروز یکشنبه گفت که سلطه گروه طالبان بر افغانستان بر امنیت رژیم صهیونیستی تأثیر می گذارد.

یعالون در توئیتی در حساب خود در توئیتر نوشت که به رغم فاصله دور میان افغانستان و فلسطین اشغالی اما خروج آمریکا  از افغانستان و سلطه طالبان بر این کشور می تواند پیامدهایی بر موضع گیری آمریکا درباره خارومیانه و بر امنیت رژیم صهیونیستی داشته باشد.

این در حالی است که «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان با ورود عناصر گروه طالبان به پایتخت پس از استعفا از مقام خود کابل را ترک کرد.

برخی رسانه در تاجیکستان اعلام کردند که غنی راهی این کشور شده است.

برخی منابع نیز گفتند که غنی با استعفا از قدرت موافقت کرده است.

نیروهای طالبان پس از آنکه در ۱۰ روز اخیر حملات خود را در مرکز ولایت‌های افغانستان تشدید کردند هم اکنون در دروازه کابل حضور دارند. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به تاجیکستان رفته است. عبدالله عبدالله نیز خروج غنی را تایید کرد.

از سوی دیگر عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت داخله افغانستان در یک ویدئو اعلام کرد که «به شهر کابل حمله نمی‌شود و انتقال قدرت به شکل مسالمت آمیز صورت می‌گیرد.»

نیروهای طالبان از حدود ۱۰ روز پیش حملات خود را به مراکز ولایت‌های افغانستان شدت بخشیدند و ابتدا با تصرف زرنج مرکز ولایت نیمروز نخستین مرکز ولایت را تصرف کردند و به سرعت اکثر شهرهای مهم را در اختیار گرفتند.

پنتاگون شب گذشته اعلام کرد که گروه جدیدی از سربازان ایالات متحده به منظور تامین امنیت تخلیه هزاران آمریکایی و افغان وارد کابل شده‌اند. وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد که این سربازان به عملیات تخلیه پرسنل دیپلماتیک آمریکا و افغان‌هایی که برای ایالات متحده کار کرده‌اند کمک خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به تحولات اخیر افغانستان تأکید کرد که جهان با وحشت نظاره‌گر نتیجه اقدامات آمریکا در افغانستان است.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (یکشنبه) در واکنش به تحولات اخیر افغانستان گفت که جهان با وحشت نظاره‌گر پیامد یکی دیگر از تجارب تاریخی واشنگتن است.

وی در کانال تلگرامی خود در این خصوص نوشت: «حیرت آور است اما حقیقت دارد. درگیری بین دو نیرو در افغانستان وجود دارد که نتیجه روند فکری ایالات متحده است. جهان با ترس و وحشت نتیجه یک تجربه تاریخی واشنگتن را دنبال می‌کند».

تحولات اخیر در افغانستان و پیش‌روی طالبان در اکثر شهرهای مهم این کشور از جمله «کابل» پایتخت افغانستان موجی از واکنش‌ها را در جامعه بین‌الملل به همراه داشته است.

شبکه سی ان ان امروز (یکشنبه) به نقل از یکی از مقام‌های روس گزارش کرد که مسکو با دیگر کشورها برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت ملل درباره وضعیت افغانستان همکاری می‌کند.

«ضمیر کابلوف» رئیس اداره دوم آسیا در وزارت خارجه روسیه در این خصوص گفت: «ما در خصوص این موضوع در حال همکاری هستیم. همکاران ما از نزدیک روی این موضوع کار می‌کنند».

وی با این حال تصریح کرد، نشست شورای امنیت سازمان ملل در حال حاضر و در این مرحله تغییری در اوضاع افغانستان ایجاد نمی‌کند و زودتر از این‌ها می‌بایست خواستار مهار بحران فعلی افغانستان می‌شد.

پیش از این نیز، «ولادیمیر جباروف» معاون اول کمیته شورای فدراسیون روسیه در امور بین‌الملل امروز (یکشنبه) طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری روسی «تاس»، خواستار تصویب قطعنامه‌ای درباره افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل به منظور آغاز گفت‌وگوها در این کشور شد.

این مقام پارلمانی روس تأکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل باید به آن چه در حال حاضر در افغانستان در حال رخ دادن است، واکنش نشان دهد و با تصویب قطعنامه‌ای، طرفین درگیر در این کشور را ملزم کند تا به منظور جلوگیری از خونریزی گسترده در افغانستان، بر سر میز مذاکره بنشینند.

بسیاری از تحلیلگران، وضعیت فعلی افغانستان را ناشی از سیاست‌های شکست‌خورده آمریکا در افغانستان می‌دانند و در حالی که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیروهای خود را از خاک افغانستان خارج کرده است، در پی فشارهای خارجی تهدید کرد که در صورتی که وضعیت فعلی افغانستان ادامه داشته باشد، پنج هزار نظامی آمریکایی را وارد افغانستان می‌کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.