سواحل دریای مدیترانه شاهد آتش سوزی های گسترده است.آتش سوزی هایی که دامنه آنها در ترکیه بسیار وسیع است.

به گزارش جماران، آتش سوز های موسمی همچنان در مناطقی از جنوب ترکیه و یونان و جنوب ایتالیا و اسپانیا ادامه دارد و آتش‌سوزی‌ در نزدیکی برخی شهرهای ساحلی جنوب ترکیه طی پنج روز گذشته جان دست‌کم ۸ تن را گرفته است.

در این کشور، از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون ۱۳۳ حریق پراکنده روی داده که بیش از ۹۵ هزار هکتار از مراتع ترکیه را سوزانده است. در روستاها و مناطق شهری مختلف« آنتالیا، ماناوگات،‌ آکسسی، موگلا و بدروم» ساکنان و گردشگران ناگزیر از تخلیه محل شده‌اند.

دمای هوا در ترکیه ماه گذشته به رکورد تازهٔ ۴۹/۱ درجهٔ سانتی‌گراد رسید و پیش‌بینی می‌شود که گرمای شدید همچنان در این کشور ادامه داشته باشد. تاکنون کشورهای روسیه، یونان، آذربایجان، فرانسه و ایران با ارسال هواپیمای آب‌پاش یا تیم‌های آتش‌نشان به یاری آنکارا شتافته‌اند.

از سوی دیگر مناطقی از جنوب یونان نیز طعمهٔ حریق‌های موسمی شده است و از آغاز سال جاری ۱۳۵۰۰ هکتار از مراتع این کشور سوخته است که رقمی دو برابر سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ میلادی است.

در نزدیکی شهر «پاتراس» یونان ۸ تن به خاطر مواجهه با آتش و دود، دچار سوختگی و مشکل تنفسی شده و در مراکز درمانی بستری شده‌اند. گردشگران اقامتگاه ساحلی لوگوس در جنوب یونان نیز به فرودگاه «آیجیو» در نزدیکی این محل فرستاده شدند.

ایتالیا نیز هفتهٔ گذشته شاهد حریق‌های موسمی پراکنده بود که بسیاری از آنها در جزیرهٔ ساردنیا روی داد. سازمان آتش‌نشانی ایتالیا اعلام کرده است تنها طی ۲۴ ساعت گذشته در نواحی مختلفی از جنوب این کشور بیش از ۸۰۰ عملیات اطفاء حریق اجرا کرده است.

آتش‌نشانان اسپانیایی نیز که دو هفته پیش حریقی را در ساحل کاتالونیا مهارکرده بودند، طی دو روز گذشته مشغول خاموش کردن آتشی بودند که در ناحیه سن‌خوان واقع در ۷۰ کیلومتری شرق مادرید ایجاد شده بود.

از سوی دیگر، رسانه‌های صهیونیستی یکشنبه شب فاش کردند که ترکیه درخواست اسرائیل برای خاموش کردن آتش سوزی‌های گسترده در جنوب کشورش را نپذیرفته است.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در این باره نوشت: اسرائیل خدمات خود را به ترکیه در صورتی که آنکارا نیازمند خاموش کردن آتش سوزی‌های گسترده باشد، ارائه کرده است.

این روزنامه به نقل از یک مقام وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مذاکرات در خصوص کمک تل آویو به آنکارا برای خاموش کردن، آتش با مسؤولان ترک مطرح شده است، اما آنکارا اعلام کرده است که توانایی کنترل آتش سوزی‌ها را دارد و نیازی به کمک (این رژیم) نیست.

درحالی که خود رژیم صهیونیستی با آتش سوزی‌های گسترده روبهروست و توانایی کنترل آن را ندارد، این مقام وزارت خارجه اسرائیل مدعی شده است: اسرائیل قادر خواهد بود که برای اطفای حریق اقدام کند.

سواحل جنوبی  ترکیه برای پنجمین روز متوالی در آتش می‌سوزد و زبانه‌های آن در حال شعله‌کشیدن و بلعیدن هر چیز در مسیر خود است.

وزارت بهداشت ترکیه اعلام کرد که با جان‌باختن ۲ نفر دیگر در شهر ماناوگات، مجموع کل قربانیان این آتش سوزی‌ها به هشت نفر رسیده است.

مقام‌های ترکیه‌ای می‌گویند آتش‌سوزی‌هایی که در بیش از ۱۰۰ نقطه در ترکیه از پنج روز پیش شعله‌ور شدند، همچنان در حال سوختن، تخریب منازل و جاده‌ها، قربانی گرفتن و پیشروی به سمت دیگر مناطق است.

وزارت جنگل‌داری ترکیه می‌گوید ۱۳ هواپیما و ۴۵ بالگرد اطفای حریق و ۸۲۸ خودروی آتش‌نشانی در تلاش شبانه‌روزی برای مهار این آتش‌سوزی گسترده هستند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.