نخستین نشست حضوری وزاری خارجه اروپایی پس از شیوع کرونا در سایه تنش میان ترکیه و اروپایی در مدیترانه، در برلین برگزار شد.

 

به گزارش جماران به نقل، وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز گذشته -چهارشنبه- ۲۶ اوت (۵ شهریور) برای اولین بار پس از شیوع ویروس کرونا در این قاره، به صورت حضوری در برلین دیدار و گفتگو کردند.

در این جلسه غیررسمی به جز وزیران دفاع ۲۷ کشور عضو، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کمیسرهای اروپایی «وستاگر و برتون» و هم چنین دبیرکل ناتو، «ینس استولتنبرگ» حاضرشدند. محور اصلی گفتگوها نیز تنش‌ها در شرق مدیترانه و ناآرامی‌ها در بلاروس بود.

در این نشست، وزیر دفاع آلمان که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را هم عهده دار است، از اینکه موقعیت حضور فیزیکی وزیران فراهم شده اظهار خوشحالی کرد.« آنگرت کرامپ- کارنباوئر» در این جلسه گفت: «این نخستین بار است که پس از مدت زمان طولانی وزرای دفاع اروپا می‌توانند شخصاً با یکدیگر ملاقات کنند، خصوصا در دورانی که چالش‌ها بیشتر شده‌اند. ما شاهد بحران اقتصادی در اروپا هستیم و همچنین مردم معترض در بلاروس را می‌بینیم و نهایتا شاهد افزایش تنش و جدال در شرق مدیترانه هستیم و این ضرورت را می‌بینیم که اروپا بتواند متحد و یکپارچه برای امنیت خود تصمیم‌گیری کند.»

در ادامه این نشست روز پنج شنبه وزرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره چگونگی واکنش به ترکیه در تنش‌های ناشی از استخراج نفت و گاز از سوی این کشور و رزمایش مشترک یونان و فرانسه در شرق مدیترانه گفتگو خواهند کرد.

قرار است نشست رسمی مهمی در ماه نوامبر میان وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار شود. نشست دو روزه برلین نیز که امروز آغاز شد، در واقع مقدمه‌ای برای دیدار رسمی وزرای دفاع در ماه نوامبر است.

این در حالی است که دو ناو نظامی ترکیه روز چهارشنبه ۲۶ اوت (۵ شهریور) در آب‌های شرق مدیترانه به همراه نیروی دریایی ایالات متحده تمرین‌های نظامی انجام دادند.

خبرگزاری آناتولی با انتشار گزارشی ضمن اشاره به انجام این تمرین‌های نظامی به نقل از وزارت دفاع ترکیه نوشت: «دوره‌های آموزشی یگان‌های نیروی دریایی با نیروی دریایی متفقین در مدیترانه شرقی برگزار شد.»

در این گزارش بدون ارائه جزئیات بیشتر آمده است که دو ناوچه ترک «بارباروس» و «بورغاز آدا» به همراه ناوشکن «یواس‌اس وینستون چرچیل» آمریکا در آب‌های شرق مدیترانه تمرین‌های دریایی انجام دادند.

این تمرین‌ها که آنکارا از آن به عنوان آموزش‌های دریایی یاد کرده در حالی انجام‌ می‌شود که تنش در شرق مدیترانه به واسطه حضور کشتی‌های اکتشافی و حفاری ترکیه،‌ میان این کشور و یونان افزایش یافته است.

کشتی‌های حفاری که توسط ناوچه‌های جنگی ترکیه در این منطقه حمایت می‌شوند ماموریت دارند تا منابع هیدروکربن را شناسایی و زمینه بهره‌برداری از این منابع را برغم اعتراض‌های یونان و قبرس برای آنکارا فراهم کنند.

اوضاع در شرق مدیترانه برغم درخواست‌ جامعه بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز اختلاف‌ها و اعلام آمادگی دو طرف برای گفتگو و مذاکره همچنان متشنج گزارش می‌شود. ترکیه و یونان،‌ دو کشوری که هر دو عضو ناتو هستند طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه به صورت جداگانه اقدام به مانوورهای متقابل دریایی کردند.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی اعلام کرد که فرانسه و ایتالیا نیز برای مشارکت در تمرین نظامی مشترک با یونان و قبرس روز چهارشنبه نیروها و تجهیزاتی دریایی به شرق مدیترانه اعزام کردند.

وزیر دفاع فرانسه که کشورش پیش از این در همراهی با یونان به ترکیه هشدارداده بود، در توئیتی گفت که منطقه مدیترانه نباید به مکانی برای «جاه طلبی بعضی ها» تبدیل شود.

روابط فرانسه و ترکیه در ماه های گذشته بر سر موضوع هایی چون ناتو و لیبی تیره شده است.

با این حال وزیر دفاع فرانسه گفت: «پیام ما ساده است، اولویت ما گفتگو و همکاری های دیپلماتیک است تا شرق مدیترانه، منطقه ای باثبات با رعایت کامل قواعد بین‌المللی باشد.»

رزمایش نیروهای نظامی چهار کشور فرانسه، ایتالیا، قبرس و یونان در حالی انجام می‌شود که آلمان در تلاش است تا میان آنکارا و آتن میانجیگری کند.

علاوه بر آن، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان تماس تلفنی برقرار کرد و درباره تنش در مدیترانه با وی رایزنی کرد.

در این تماس تلفنی ترامپ نسبت به افزایش تنش میان یونان و ترکیه ابراز نگرانی کرد و از دو شریک در ناتو خواست با هم گفت و گو کنند.

«جود دیری» سخنگوی کاخ سفید در این زمینه گفت که ترامپ در تماس تلفنی با میتسوتاکیس تأکید کرد که گفت و گو تنها راه حل اختلاف ها میان آتن و آنکاراست.

از جهتی دیگر، وزرای خارجه ترکیه و یونان پس از گفتگوهای روز سه شنبه با وزیر خارجه آلمان بر تمایل کشورشان برای حل و فصل مسائل اختلافی از طریق مذاکره تأکید کردند. هرچند هر دو کشور هشدار دادند که ترکیه و یونان به دفاع از حقوقشان در منطقه ادامه خواهند داد.

ترکیه با وجود درخواست اروپا برای توقف تحرکات دریایی این کشور در شرق مدیترانه و به رغم درخواست ایالات متحده و ناتو برای فروکش کردن تنش در این منطقه همچنان مصمم به دست‌یابی به منابع انرژی در مناطقی است که یونان و قبرس نیز ادعای مالکیت بر آنها را دارند. «رجب طیب اردوغان»‌ رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه ضمن هشدار به یونان در خصوص ارتکاب هر گونه «اشتباهی» که به قیمت نابود شدن این کشور تمام شود،‌ تاکید کرد که آنکارا برای دفاع از منافع خود در شرق مدیترانه هیچگونه امتیازی نخواهد داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.