مجله پزشکی لنست به پنهان کردن حقایقی در مورد خطر ویروس کرونا متهم شد. لنست تحت فشار مقامات چینی قرار داشت، که نمی خواستند این اطلاعات را منتشر کنند.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیلی میل با اشاره به کتاب محقق پزشکی  مدیر Wellcome Trust «جرمی فارار» در این باره می نویسد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، مجله پزشکی انگلیسی لنست (The Lancet) دسترسی منحصر به مقالات علمی داشت، که انتقال عامل بیماری زا از فردی به فرد دیگر را تأیید می کرد، اما آنها را پنهان می کرد.

به گفته این متخصص، اطلاعاتی که ناشران در ابتدای شیوع همه گیر می دانستند می توانست از افزایش تعداد عفونت ها جلوگیری کرده و جان میلیون ها انسان را نجات دهد.با این حال، سردبیران نشریه لَنسِت اولین مطالعات پزشکان چینی را "وقتی هر ثانیه در حال شمارش بود" منتشر نکردند و به توصیه های اپیدمیولوژیست های برجسته توجه نکردند.

فارار گفت: شواهدی مبنی بر شیوع ویروس توسط حاملان بدون علامت نیز در دسترس عموم قرار نگرفته است.

وی افزود: دنیا باید فوراً این را می دانست.... سرعت شاید بیش از هر چیز دیگری هنگام شیوع بیماری مهم است.

 

لنست تحت فشار مقامات چینی قرار داشت

 

فارار خاطرنشان کرد که در چین، مقامات صحبت در مورد خطر ویروس جدید را در اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز کردند، زمانی که اولین موارد آلودگی در شهر ووهان ثبت شد.

ظاهراً، لنست تحت فشار مقامات چینی قرار داشت، که نمی خواستند این اطلاعات را منتشر کنند. در ابتدا، شهر«ووهان» کانون شیوع ویروس کرونا شد. خیلی زود سارس-کوو-۲ وارد قلمرو شهرهای دیگر چین شد و در سراسر جهان گسترش یافت و در ۱۱ مارس ۲۰۲۰، رئیس سازمان جهانی بهداشت یک بیماری همه گیر اعلام کرد. از آن زمان، بیش از ۱۹۳ میلیون نفر با کووید-۱۹ روبرو شده اند و ۴.۱۵ میلیون نفر جان خود را از دست داده اند.

بر اساس داده های دانشگاه «جونز هاپکینز» آمریکا تا کنون در آمریکا 34.4 میلیون مورد ابتلا به کرونا و مرگ بیش از 610 هزار نفر در اثر این بیماری ثبت شده است. آمریکا هم به لحاظ مبتلایان و هم به لحاظ فوتی ها در جهان رتبه نخست را از آن خود کرده است.

 

ابتلا به کووید 19، سطح هوش را پایین می آورد

دانشمندان از انگلستان تأیید می کنند که کووید 19 به طور برگشت ناپذیری سطح هوش را کاهش می دهد.

 دانشمندان کالج امپریال لندن و دانشگاه کمبریج کاهش قابل توجهی در سطح هوش افرادی که از کووید 19 در امان مانده اند را یافته اند.

به نقل از تحقیقات منتشر شده در The Lancet، در یک آزمایش 81337 نفر شرکت کردند که از این تعداد 12689 با درجات مختلف شدت دچار به کووید 19 دچار شده بودند. این آزمون شامل اندازه گیری جنبه های توانایی شناختی بود. در نتیجه، اکثر کسانی که بیمار بودند، از جمله کسانی که به شکل خفیف دچار این بیماری شده بودند، در انجام کارها خیلی بیشتر از کسانی که با ویروس مواجه نشده بودند، مشکل داشتند.

بیشترین دشواری هنگام حل مسائلی که نیاز به استدلال و مهارت برنامه ریزی داشت، آشکار شد. علاوه بر این ، نتایج داده های قبلی در مورد علائم کووید19 طولانی مدت، به ویژه در  مغز ، مشکلات تمرکز و انتخاب کلمه را تأیید کرد.

شدت اختلال شناختی تا حدی به شدت بیماری مربوط بود. بنابراین، در بیمارانی که نیاز به اتصال به دستگاه تنفس داشتند، بیشترین مشکلات نشان داده شد: ضریب هوشی آنها هفت واحد کاهش یافته بود.

نویسندگان این پژوهش، همچنین بررسی کردند که آیا بین کاهش توانایی های شناختی و زمانی که از ابتدای ابتلا می گذرد همبستگی وجود دارد یا خیر. آنها در پایان هیچ ارتباطی نمی دیدند: بنابراین ، ابتلا به کووید 19 عواقب جبران ناپذیری ایجاد کرد.

 

چه رده سنی از سویه جدید ویروس کرونا درامان نیستند

اخیراً بیماران واکسینه نشده بالای 40 سال به طور فزاینده ای از ویروس کرونا فوت می کنند.

به گزارش دیلی میل، پزشکان انگلیسی گزارش می دهند که تا به امروز، حدود 70٪ از افراد در انگلیس علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند ، با این حال ، میزان مرگ و میر همچنان بالا است.

نظرسنجی پزشکان نشان داد که اغلب مبارزه با این بیماری و سویه جدید ان برای افراد بالای 40 سال که علیه ویروس کرونا واکسینه نشده اند ، بسیار دشوار است. علاوه بر این، مشخص شد که حدود 5٪ از افراد به واکسیناسیون پاسخ نمی دهند و در 5٪ دیگر از افراد واکسیناسیون شده ، پاسخ ایمنی به اندازه کافی در برابر این بیماری دریافت نمی کنند.

وی افزود: "هرچه تعداد افراد بیشتری را  واکسیناسیون کنیم ، نسبت مرگ و میر در افراد واکسیناسیون نشده بیشتر خواهد بود. اگر همه را واکسینه کنیم ، انتظار می رود در مجموع مرگ کمتری داشته باشیم".

 

 

اعتراض مردم در اروپا به واکسیناسیون اجباری

مقامات کشورهای اروپایی که همزمان با تسریع فرایند واکسیناسیون تدابیر احتیاط آمیزی را برای جلوگیری از گسترش موج جدید همه‌گیری بیماری کووید۱۹ به اجرا گذاشته‌اند این روزها با خشم و عصبانیت بخشی از شهروندان روبرو هستند که این اقدامات را نقض آزادی‌های شخصی می‌دانند.

فرانسه یکی از این کشورها است که تظاهرات گسترده‌ای به همین منظور برای دومین هفته متوالی روز شنبه در بسیاری از شهرهای آن برگزار شد.

این تظاهرات که مقامات دولتی شمار شرکت کنندگان در آن را حدود ۱۶۱ هزار اعلام کرد در برخی شهرها از جمله پایتخت به درگیری‌هایی با ماموران پلیس منجر شد.

وزارت کشور فرانسه یک روز پس از تظاهرات اعلام کرد که ۷۱ نفر در ارتباط با ناآرامی‌های روز شنبه دستگیر و بازداشت شده‌اند.

مخالفت با الزامی شدن «گذرنامه‌ سلامت» و محکومیت آنچه «نقض آزادی‌های شخصی» و «تبعیض نسبت به شهروندان» خوانده شده اساس و محور این تظاهرات را تشکیل می‌داد.

مخالفان با واکسیناسیون اجباری و الزام ارائه «گذرنامه سلامت» برای استفاده از خدمات رفاهی،‌ تفریحی و فرهنگی در حالی به خیابان‌ها آمده بودند که شمار موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ و موارد بستری شدن بیماران در بیمارستان‌ها بار دیگر افزایش یافته است.

دولت فرانسه برای ترغیب بیشتر شهروندان به دریافت واکسن دسترسی به اماکن فرهنگی و هنری و همچنین مراکز تجاری و رستوران‌ها را منوط به ارائه «گذرنامه سلامت» کرده است.

ایتالیا و الزامی کردن «گذرنامه سلامت» از ششم اوت

شماری از شهروندان ایتالیایی هم روز شنبه در مخالفت با «گذرنامه سلامت» که ارائه آن از روز ششم اوت در کشورشان اجباری می‌شود دست به تظاهرات زدند.

نداشتن مجوز سلامت در ایتالیا از تاریخ یاد شده به بعد مانع ورود شهروندان به برخی اماکن فرهنگی و تفریحی نظیر موزه‌ها، سینما‌ها، سالن‌های اجرای تئاتر و کنسرت‌ها، رستوران‌ها و سالن‌های ورزشی می‌شود.

دولت ماریو دراگی اعلام کرده که برای جلوگیری از وضع محدودیت‌های تازه‌ای شبیه آنچه در قرنطینه‌های سراسری اعمال می‌شود مجبور به الزامی کردن مجوز سلامت شده است.

این در حالیست که تظاهرکنندگان الزام ارائه چنین مجوزی را مغایر با آزادی‌های فردی می‌دانند. یکی از شهروندان رُم که در تظاهرات روز شنبه شرکت کرده بود در این خصوص به خبرنگاران گفت: «آزادی را نمی‌توان محدود کرد و این مغایر با قانون اساسی است. تحمیل چنین دستورالعملی باید توسط دادگاه قانون اساسی مورد بررسی قرار گیرد و چه بسا دولت ماه‌های آینده مجبور به لغو آن شود.»

تدابیر سخت‌گیرانه آلمان برای غیرواکسینه‌ها

دولت آلمان نیز در نظر دارد در صورت ادامه روند افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ که عمدتا از گسترش ناگهانی سویه دلتا ناشی می‌شود محدودیت‌های تازه‌ای را برای افراد واکسینه نشده وضع کند.

از جمله این تدابیر ممانعت از ورود افراد غیرواکسینه به اماکنی چون رستوران‌ها یا سینماها حتی در صورت ارائه تست منفی کووید عنوان شده است.

رئیس دفتر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در گفتگویی با نشریه بیلد ضمن تایید این خبر تصریح کرد که از این پس افراد واکسینه شده از آزادی‌‌های بیشتری نسبت به واکسینه‌ نشده‌ها برخودار خواهند بود.

این چرخش موضع از سوی دولت آلمانی در حالی مشاهده می‌شود که آنگلا مرکل پیش‌تر گفته بود بنا نیست همچون فرانسه با وضع تدابیری زمینه الزامی کردن واکسیناسیون در کشورش فراهم شود.

تظاهرات در آمستردام

در برخی کشورها نظیر هلند ارائه مجوز سلامت یا همان گواهینامه واکیناسیون تنها برای حضور در رویدادهایی نظیر کنسرت‌های موسیقی که رعایت فاصله اجتماعی در آنها عملی نیست الزامی شده است.

با این حال هزاران نفر از شهروندان هلندی روز شنبه نسبت به همین اجرای محدود مقرارت بهداشتی در شهر آمستردام دست به تظاهرات زدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.