سومین رئیس جمهور در جهان در کمتر از یک ماه از یک ترور جان سالم به در برد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادستانی کل ماداگاسکار امروز پنجشنبه اعلام کرد که «آندری راگولینا» رئیس جمهور این کشور از یک ترور جان سالم به در برد و شماری مظنون داخلی و خارجی دستگیر شدند.

دو تن از مهاجمانی که بازداشت شده اند فرانسوی هستند.

ماداگاسکار با نام رسمی جمهوری ماداگاسکار کشوری جزیره‌ای واقع در خاور قاره ی آفریقاست و در آب های اقیانوس هند جای گرفته است که پایتخت آن، شهر آنتاناناریوو است. ماداگاسکار چهارمین جزیره بزرگ جهان است. این کشور از غرب به موزامبیک می رسد و جزایر سیشل، قمر و موریس را در اطراف خود دارد. 

 

ترور نافرجام رئیس جمهور مالی 

رسانه‌های خبری، روز سه‌شنبه  هفته جاری، از حمله دو فرد مسلح به «آسیمی گویتا» (Assimi Goita) رئیس‌جمهور موقت مالی در باماکو، پایتخت این کشور، خبر دادند.

 گزارش‌ها حاکی است صبح روز سه شنبه زمانی که رئیس‌جمهور موقت مالی برای برپایی نماز عید قربان در مسجد جامع باماکو حاضر شد، دو فرد به او حمله کردند که یکی از آن‌ها سلاح سرد در دست داشته است.

طبق گفته شاهدان، گویتا در این حمله آسیبی ندیده و نیروهای امنیتی بلافاصله او را از محل دور کرده‌اند، اما یکی از حاضران در مسجد مجروح شده است.

اسیمی گویتا از فرماندهان ارتش مالی، شهریور ماه گذشته با بخشی از نیروهای ارتش این کشور، نخست کنترل پادگان بزرگ «کاتی» در ۱۵ کیلومتری باماکو پایتخت را در اختیار گرفت و پس از آن، رئیس جمهوری و نخست وزیر و برخی مقامات دیگر را بازداشت و وادار به کناره گیری کرد.

در پی این کودتا ابراهیم بوبکر کیتا رئیس‌جمهور مالی به  اجبار ضمن انحلال پارلمان، از قدرت کناره‌گیری کرد.

به دنبال این اقدام، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و کمیسیون آفریقا این اقدام کودتاچیان را محکوم کردند و خواستار آزادی مقام‌های ارشد مالی شدند.

شورای نظامی مالی اعلام کرد انتقال قدرت به غیرنظامیان تنها پس از برگزاری انتخابات سالم در این کشور انجام خواهد شد.

گویتای ۳۸ ساله که از سوی نیروهای آمریکایی، فرانسوی و آلمانی آموزش دیده، سابقه همکاری با نیروهای ویژه آمریکا را در کارنامه دارد.

 

ترور رئیس جمهور هائیتی

«جوونل موئیز» رئیس جمهور هائیتی دو هفته پیش در خانه‌اش به ضرب گلوله کشته و «مارتین موئیز»، بانوی اول هائیتی نیز به دلیل شدت جراحات وارده به او، روانه بیمارستان شد.

«کلود جوزف» نخست وزیر موقت هائیتی با اعلام این خبر گفت که اقامتگاه شخصی رئیس جمهوری این کشور شامگاه سه‌شنبه از سوی گروه ناشناس مسلح مورد حمله قرار گرفت. آقای جوزف این حمله را «اقدام غیرانسانی و وحشیانه» توصیف کرد و خواستار حفظ آرامش عمومی در کشور شد. او تاکید کرد که او مسئول اداره هائیتی است و پلیس و نیروهای مسلح نیز اوضاع کشور را تحت کنترل دارند.

آقای موئیز از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۷، همواره با امواج مختلف اعتراض‌های مردمی مواجه و برای کناره‌گیری از قدرت تحت فشار مخالفان سیاسی خود بوده است.

شورای عالی دادگستری هائیتی نیز فوریه گذشته پایان دوره ریاست جمهوری آقای موئیز را به رسمیت شناخت ولی او با رد این حکم اعلام کرد که یکسال دیگر از دوره قانونی پنج ساله ریاست جمهوری او باقیمانده است. آقای موئیز ابتدا در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری اکتبر ۲۰۱۵ پیروز انتخابات اعلام شد ولی نتیجه این انتخابات به دلیل رخداد تقلب رد شد اما او در دومین انتخابات ریاست جمهوری که یکسال بعد برگزار شد، بار دیگر پیروز شد ولی مراسم سوگند ریاست جمهوری او تحت تاثیر مناقشه سیاسی موجود در مورد نتایج انتخابات، یکسال دیرتر برگزار شد. بر همین اساس، آقای موئیز موعد رسمی آغاز ریاست جمهوری خود را سال ۲۰۱۷ می‌دانست.

او هر چند به مردم وعده انجام اصلاحات سیاسی، مبارزه با فساد و بهبود شرایط اقتصادیِ فقیرترین کشور قاره آمریکا را داده بود ولی هیچگاه در ایجاد وفاق ملی در میان گروه‌ها و احزاب سیاسی این کشور موفق نبود و با سرکوب خونین خیابانی با اعتراض‌های مردمی مقابله کرد. مقاومت او در برابر برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور که قرار بود در سال ۲۰۱۸ برگزار شود، به تشدید موج اعتراض‌ها و خشونت‌ها در این کشور دامن زده بود.

چنان که شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز اخیرا با انتشار بیانیه‌ای که به اتفاق آرای اعضای این شورا رسید با محکوم کردن خشونت‌ها در هائیتی، خواستار برگزاری فوری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آزاد در این کشور شده بود.

 از سوی دیگر، «لئون چارلز» مدیرکل پلیس ملی هائیتی با اشاره به اینکه تیمی مسلح و ۲۸ نفره شامل ۲۶ کلمبیایی و ۲ آمریکایی عملیات ترور «ژوونل موئیز» را اجرا کردند، خاطرنشان کرد که از کل این مهاجمان دو آمریکایی و ۱۵ کلمبیایی دستگیر شده، سه کلمبیایی دیگر کشته شده و هشت کلمبیایی مظنون دیگر تحت تعقیب هستند.

وی در ادامه افزود که «تسلیحات و ادوات بکار رفته در این عملیات ترور توسط پلیس جمع آوری شد».

«دیه گو مولانو آپونته» وزیر دفاع کلمبیا نیز اندکی بعد اعلام کرد که مظنونان به قتل موئیز، نظامیان بازنشسته ارتش کلمبیا بودند.

وی  در یک پیام توئیتری نوشت: «اینترپل از دولت کلمبیا و پلیس ملی خواسته تا اطلاعات مربوط به عاملان این جنایت را در اختیار آنها قرار دهند. اطلاعات اولیه نشان می دهد که آنها شهروندان کلمبیایی بوده و بازنشسته ارتش و ارتش ملی این کشور هستند».

وی در ادامه گفت که دولت کلمبیا به پلیس و ارتش گفته بود که در جریان تحقیقات کمک خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.