ربوده شدن دختر سفیر افغانستان در اسلام آباد و شکنجه او، تنش ها میان دو کشور را تشدید کرده است.

 

به گزارش جماران، ربوده شدن دختر سفیر افغانستان در اسلام آباد و  شکنجه وی، روابط دو کشور را وارد فاز جدیدی از تنش ها کرده است؛ سفیر پاکستان در کابل به وزارت خارجه افغانستان فرا خوانده شده و اعتراض شدید دولت کابل به وی ابلاغ شده است.

بعدازظهر شنبه وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد که «سلسله علی‌ خیل» دختر «نجیب‌ الله علی‌ خیل» سفیر افغانستان در اسلام‌ آباد روز گذشته ربوده، و پس از شکنجه شدید اکنون آزاد شده است و در حال حاضر تحت مراقبت‌ درمانی قرار دارد.

 

E6g03mgVoAE7T5C

 

هیچ فرد یا گروهی تاکنون مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

ظاهرا این ماجرا چند ساعتی طول کشیده است.

گفته می‌ شود که خانم سلسله علی‌ خیل 26 ساله، که برای خرید به یکی از مغازه های شهر اسلام آباد رفته بود، در مسیر بازگشت به منزل بعد از سوار شدن در یک خودروی کرایه‌ ای توسط افراد ناشناس ربوده و پس از شکنجه شدید در جاده رها شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که خانم علی‌ خیل حدود پنج ساعت در قید ربایندگان بوده است.

 

Silsila-Alikhil-abducted-pakistan-17072021

 

وزارت خارجه هیچ توضیحی در مورد جزئیات وقایع نداده و تنها این رویداد «شنیع» را محکوم، و نسبت به حفظ امنیت و مصونیت دیپلمات‌ ها و اعضای خانواده‌ شان در پاکستان ابراز نگرانی کرده است.

وزارت خارجه افغانستان که «منصور احمد خان» سفیر پاکستان در کابل را احضار کرده، مراتب شدید اعتراض خود را با وی در میان گذاشته و از دولت پاکستان خواسته است تا بر اساس منشورها و تعهدات بین‌ المللی اقدامات لازم را برای تأمین امنیت جان دیپلمات‌ های افغان و اعضای خانواده‌ شان انجام دهد.

 

E6f1iAsXMAM4o2Z

 

پاکستان نیز ضمن «بسیار نگران‌ کننده» خواندن این حمله، حفاظت از محل اقامت سفیر افغانستان و خانواده‌ اش در اسلام آباد را شدت بخشیده است.

این خبر یک روز بعد از آن منتشر می‌ شود که اختلاف میان کابل و اسلام‌ آباد بر سر طالبان بالا گرفت. مقامات افغانی می‌ گویند که پاکستان مستقیما از طالبان پشتیبانی می‌ کند.

«اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در نشست ازبکستان اعلام کرد که گروه هایی در پاکستان ویرانی افغانستان را جشن می گیرند. غنی افزود : 10 هزار تروریست خارجی طی روزهای گذشته وارد خاک افغانستان شده اند و در کنار طالبان با دولت کابل در حال جنگ هستند که این مسئله روابط دو  کشور را  پر تنش کرد ه است.

از سوی دیگر «امرالله صالح» معاون رئیس جمهور افغانستان نیروی هوایی ارتش پاکستان را متهم کرده که به سربازان افغانی در گذرگاه «اسپین بولدک» حمله کرده و به اسلام آباد هشدار داده است.

ربایش دختر سفیر افغانستان در پاکستان واکنش های مردمی به ویژه شماری از فعالان حقوق زنان را بر انگیخته است. این زنان به این باورند که پس از اظهارات مقام های افغانستان درباره پاکستان، این رویداد اتفاق افتاده است.

این فعالان زن با نکوهش این رویداد می گویند که زنان و کودکان نباید به عنوان ابزار سیاسی به کار گرفته شوند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.