بایدن قول داده بود که از دیکتاتورها استقبال نکند. پس چرا او برای این شاهزاده سعودی فرش قرمز پهن کرد؟

 

به گزارش جماران، واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی خود قول داد که نسبت به سخاوتی که رئیس جمهور دونالد ترامپ در حق دیکتاتورهای خاورمیانه نشان می داد، تجدید نظر کند. بایدن قول داد که «دیگر هیچ چک سفید امضایی» برای افرادی امثال «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر نکشد. در مورد رهبران عربستان سعودی ، او «آنها را در حقیقت همانقدر طرد و منفور می‌ کند که هستند.» او گفت «ارزش مطلوب اجتماعی بسیار اندکی در دولت فعلی عربستان سعودی وجود دارد.»

پس چرا هفته گذشته بایدن فرش قرمز برای «شاهزاده خالد بن سلمان» برادر محمد بن سلمان حاکم واقعی عربستان سعودی پهن کرد؟ سفیر سابق در واشنگتن به طور مستقیم در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار واشنگتن پست در سال 2018 نقش داشت، اما با مقامات رده بالا از جمله با مشاور امنیت ملی، وزیر خارجه و وزیر دفاع بایدن نشست داشت. این همان استقبالی نیست که شما برای یک فرد مطرود انتظار دارید.

البته آمریکا هنوز دارای منافع امنیتی مشترک با عربستان سعودی است. به گفته وزارت خارجه آمریکا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه با خالد بن سلمان در مورد «مسائل امنیتی منطقه ای»، از جمله تلاش برای پایان دادن به جنگ فاجعه بار در یمن که توسط سعودی ها بیش از شش سال پیش آغاز شده است، صحبت کرد. این در حالی است که سمت این شاهزاده اکنون در حد معاون وزیر دفاع پایین است .اگر میزبانی یک مقام ارشد سعودی برای رسیدگی به این موارد ضروری بود، کاخ سفید می توانست وزیر خارجه را دعوت کند. در عوض، بایدن ترجیح داد تا دوباره به عضوی از این خاندان حاکم جان دهد که سال 2019 بعد از آنکه تاکید کرد گزارش‌ ها درباره قتل خاشقچی داخل کنسولگری ریاض در استانبول «کاملا نادرست و بی‌ اساس» است، با خفت واشنگتن را ترک کرد. سازمان سیا به این نتیجه رسید که خالد بن سلمان با ترغیب این ستون‌ نویس واشنگتن پست برای مراجعه به کنسولگری ریاض در استانبول به جای سفارت عربستان در واشنگتن دی سی برای دریافت مدارک مورد نیازش، در قتل او نقشی کلیدی ایفا کرد.

بایدن تاکنون از ملاقات مستقیم با محمد بن سلمان خودداری کرده است. دولت با انتشار گزارشی نتیجه گرفت که ولیعهد مسئول قتل خاشقچی است. اما «لوید آستین» وزیر دفاع در موارد مختلف با با بن سلمان تلفنی صحبت کرده است. کاخ سفید با اعطای مجوز به برادر او برای حضور در واشنگتن، محمد بن سلمان را یک گام به بهبود کامل سیاسی نزدیک کرده است. حاکم سعودی هیچ کاری انجام نداده است تا لایق این کار باشد: او همچنان به دستگیری، شکنجه و زندانی کردن منتقدان مسالمت آمیز حکومت خود ادامه می دهد. علی رغم فشارهای واشنگتن، وی از تحریم و یا حتی کنار گذاشتن مشاور ارشد نظارت بر عملیات خاشقچی امتناع ورزیده و همچنان به دستگیری و شکنجه زنانی که برای حق رانندگی فعالیت می کردند، ادامه داده است. همچنین تلاش های آمریکا برای میانجیگری به منظور توقف جنگ در یمن به نتیجه نرسیده است.

موفقیت سعودی ها و پیشرفت مشابه رژیم سیسی در مصر، پیامی را برای وحشی ترین خودکامه های جهان ارسال می کند: بایدن ممکن است در مورد حقوق بشر و اهمیت پرهیز از کسانی که بی رحمانه آن را نقض می کنند، صحبت کند. اما در پایان، شما هنوز اجازه حضور در جلسه کاخ سفید را خواهید داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.