اقدام های وحشیانه و ضد بشری طالبان برخلاف ادعاهای شان است که پیش از این اعلام کرده اند. یکی از شاهدان گفت: کماندو‌های افغان درخواست کمک هوایی و زمینی کردند، اما هیچ کمکی ارسال نشد. بعد آن‌ها تسلیم شدند اما طالبان به آن‌ها شلیک کردند. مسلح گروه طالبان 22 نیروی «کوماندوی» افغانی را پس از تسلیم شدن شان اعدام کردند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، وزارت دفاع افغانستان تأکید کرد که عناصر مسلح گروه طالبان 22 نیروی «کوماندوی» افغانی را پس از تسلیم شدن شان اعدام کردند.

وزارت دفاع افغانستان در بیانیه ای اعلا کرد که گروهی از نیروهای ویژه افغانستان متشکل از 22 نیرو که در استان«فاریاب» با طالبان درگیر بودند پس از پایان یافتن مهمات شان تصمیم به تسلیم شدن گرفتند اما عناصر مسلح طالبان  از آنها خواستند که جلیقه های ضد گلوله خود را دربیاورند و سپس آنها را به گلوله بسته و کشتند.

خبرنگار سی ان ان در گزارش خود از کابل گفت: بعد از بیش از دو ساعت درگیری شدید کماندو‌های افغان در حالی که دست هایشان را به نشانه تسلیم بالا برده بودند از سنگرها بیرون آمدند. یکی از اعضای طالبان فریاد زد: «تسلیم شو، کماندو، تسلیم شو». اما خبری از قواعد جنگی در این میدان نبرد نیست. چند ثانیه بعد، چندین نفر از اعضای نیرو‌های ویژه افغان اعدام شدند. صلیب سرخ تایید کرد اجساد ۲۲ کماندو کشف شد.

 

کماندو‌های افغان درخواست کمک هوایی و زمینی کردند، اما کمکی ارسال نشد

 

یکی از روستائیان از طالبان خواست تیراندازی را متوقف کنند و از آن‌ها پرسید شما چه جور پشتون‌هایی هستید که افغان‌ها را می‌کشید؟ سی ان ان با پنج تن از شاهدان این قتل عام که ماه گذشته در منطقه دولت آباد در ولایت فاریاب واقع در شمال افغانستان صورت گرفت گفتگو کرده است. همه آن‌ها وقوع این رویداد را تایید کردند.

یکی از شاهدان گفت: کماندو‌های افغان درخواست کمک هوایی و زمینی کردند، اما هیچ کمکی ارسال نشد. بعد آن‌ها تسلیم شدند اما طالبان به آن‌ها شلیک کردند.

 

12

 

یکی از کماندوها قرار بود هفته آینده با نامزد آمریکایی خود ازدواج کند

 

یکی از کشته ها، سهراب عظیمی، کماندوی ۳۲ ساله بود که فرزند یکی از فرماندهان بازنشسته افغان بود. او در آمریکا آموزش نظامی دیده بود و قرار بود هفته آینده با نامزد آمریکایی اش ازدواج کند. پدرش، حضیر عظیمی گفت در آن حمله سهراب تلاش کرد درخواست کمک کند، اما هیچ کمکی ارسال نشد. هر کسی باشد، وقتی چنین اتفاقی برای پسرش بیفتد عصبانی می‌شود. چرا آن‌ها از این عملیات حمایت نکردند و چرا به طالبان گفته بودند که آن‌ها می‌آیند.

شاهدان می‌گویند زبانی را که جنگجویان با آن حرف می‌زدند، نمی‌فهمیدند. این امر گواه این است که جنگجویان محلی نبودند و شاید بعضی هایشان اهل جایی خارج از افغانستان باشند. همین هفته پیش صلیب سرخ اعلام کرد دست کم ۲۴ جسد دیگر از کماندو‌های افغان را در فاریاب کشف کرده است که نتیجه درگیری جدید بود.

با وجود تلفات گسترده، جو بایدن، رئیس جمهور افغانستان می‌گوید به توانمندی نیرو‌های افغان باور دارد. اما وقتی چنین تعداد زیادی از نظامیان افغان، از جمله کماندو‌ها دارند کشته می‌شوند، سؤال خیلی‌ها این است که آیا ارتش افغانستان به تنهایی می‌تواند طالبان را شکست دهد. این مبارزان جوان افغان با سرعتی نگران کننده کشته می‌شوند.

 

طالبان انکار کرد: ویدیو ساختگی و پروپاگاندای دولت است

 

خبرنگار سی ان ان گفت: ما با طالبان تماس گرفتیم تا پاسخشان را درباره ویدئوی اعدام کماندو‌ها بشنویم. آن‌ها گفتند این ویدئو ساختگی است و پروپاگاندای دولت است. آن‌ها کاملاً انکار کردند که چنین جنایت‌های جنگی را مرتکب شده اند.

این اقدام وحشیانه طالبان بر خلاف ادعاهای این گروه است که بارها تکرار کرده است که تسلیم شدن نیروهای دولتی را می پذیرد.

گروه طالبان در ادعایی به سی‌ان‌ان گفته است که ویدیوهای مرتبط با کشته شدن کماندوها جعلی و نوعی تبلیغات دولتی برای تشویق مردم به تسلیم نشدن است.

سخنگوی طالبان همچنین در این خصوص بدون ارائه هیچ مدرکی گفته که این گروه شبه‌نظامی هنوز ۲۴ کماندوی دستگیر شده در ولایت فاریاب را در اسارت خود دارد.

خبرنگار در پاسخ به سؤال مجری درباره تاثیر این اقدامات طالبان بر مردم افغانستان، به ویژه زنان و دختران گفت: ما با خبرنگاران محلی که در مناطق تحت کنترل طالبان فعالیت می‌کنند در تماس بوده ایم. آن‌ها می‌گویند اخطار‌ها مبنی بر اینکه زنان باید در خانه بمانند و اجازه خارج شدن از خانه بدون مرد را ندارد، در روز‌های اخیر افزایش یافته است. در واقع یکی از خبرنگاران، شاهد بود زنی که برقع زده بود و در خیابان داشت با تلفن همراه حرف می‌زد، با شلاق مجازات شد. این‌ها با آنچه هیئت اعزامی طالبان هفته گذشته در دیدار با دولت روسیه در مسکو بیان کرد همخوانی ندارد. سخنگو‌های طالبان در آنجا می‌گفتند ما می‌خواهیم دختران به مدرسه بروند و زنان تحصیل کنند و کار کنند. اما روشن است این چیزی نیست که از مناطقی که به دست طالبان افتاده است، می شنویم.

در همین حال «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای هرگونه وضع محدودیت برای مردم افغانستان را در مناطق زیر کنترل طالب‌ها به شدت تکذیب کرد و افزود: در روز‌های اخیر گزارش‌ها، بیانیه‌ها، ویدیو‌ها و ابلاغیه‌های منتسب به طالبان منتشر می‌شود که همه آن‌ها جعلی و شایعات بی اساس است.

سخنگوی طالب‌ها ادعا‌هایی مبنی بر اینکه طالبان دستور داده است دختران بالای پانزده سال و زنان بی سرپرست زیر چهل و پنج سال به عقد نکاح طالبان درآید به شدت رد کرد و افزود: طالبان اجازه نمی‌دهد که با مردم افغانستان رفتار نادرست شود و بر مردم مقررات و محدودیت‌های خودسرانه وضع شود.

طالبان از مردم افغانستان خواسته است فریب چنین دروغ‌هایی را نخورند و به افراد این گروه باور و اعتماد داشته باشند. مجاهد، دولت افغانستان را به شایعه سازی در برابر طالب‌ها متهم کرد و افزود: ادعا‌های همه روزه دولت درباره آمار تلفات طالبان نیز نادرست است و صحت ندارد.

این در حالی است که برخی منابع گزارش دادند که کمیسیون فرهنگی گروه تروریستی طالبان که این روزها خود را «امارت اسلامی افغانستان» می‌نامد، با انتشار اعلامیه‌ای به عوامل خود در ولایات و شهرهای افغانستان دستور داد اسامی دختران ۱۵ سال به بالا و زنان بیوه ۴۵ سال به بالا را فهرست کنند و به کمیسیون فرهنگی این گروه ارائه نمایند تا آنها را به ازدواج تروریست‌های طالبان و به تعبیر خودشان «مجاهدین» درآورند. 

در شبکه‌های اجتماعی فیلمی از تروریست‌های طالبان در حال انتشار است که دو نفر از زنان محجبه یکی از مناطق افغانستان که بدون همراهی یک مرد محرم از خانه خارج شده‌اند را با چوب کتک می‌زنند. زن‌ها با گریه و آه و ناله می‌گویند برای خرید دارو از خانه بیرون آمده‌ایم ولی تروریست‌های طالبان بدون توجه به گریه آنان، به کتک زدن ادامه می‌دهند.

 

هشدار روسیه

یک دیپلمات ارشد روسیه گفت کشورش به آمریکا در مورد استقرار سربازانش در کشورهای آسیای میانه شوروی سابق پس از خروج آنها از افغانستان، شدیداً هشدار داده است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با مجله «مژدونارودنایا ژیزن» که متن آن روز سه‌شنبه ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیر) منتشر شد، گفت که مسکو این پیام هشدار را ماه گذشته در جریان دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به واشنگتن منتقل کرده است.

این هشدار در حالی بیان می‌شود که هفته گذشته ارتش آمریکا اعلام کرد ۹۰ درصد نیروها و تجهیزات ارتش خود را از افغانستان خارج کرده است. بایدن گفت که مأموریت نظامی ایالات متحده در افغانستان در تاریخ ۳۱ اوت به پایان می‌رسد.

ریابکوف گفت: «تأکید می‌کنم که انتقال مجدد حضور نظامی دائمی آمریکا به کشورهای همسایه افغانستان پذیرفتنی نیست. ما مستقیماً و آشکارا به آمریکایی‌ها گفته‌ایم که این امر باعث تغییر بسیاری از امور خواهد شد و نه تنها در برداشت ما از آنچه در آن منطقه مهم اتفاق می‌افتد، بلکه در روابط ما با ایالات متحده نیز تأثیر خواهد گذاشت.»

وی افزود که روسیه این هشدار را به کشورهای آسیای میانه نیز داده است.

ریابکوف در این مصاحبه همچنین گفت: «ما به آنها برای چنین اقداماتی هشدار دادیم و همچنین با متحدان‌مان در آسیای میانه، همسایگان و دوستان و همچنین سایر کشورهای منطقه که مستقیماً تحت تأثیر (این سیاست) قرار خواهند گرفت، در این زمینه صحبت کردیم.»

روز دوشنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان همگی اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی هستند و هرگونه حضور نیروهای خارجی در سرزمین‌های آنها باید به تایید اعضای این پیمان برسد. وی افزود هیچ یک از این کشورها تاکنون چنین موضوعی را مطرح نکرده‌اند.

لاوروف گفت: «من فکر نمی‌کنم که ظهور تأسیسات نظامی جدید آمریکا در آسیای میانه امنیت منطقه را تقویت کند.»

تاجیکستان و قرقیزستان هر دو میزبان پایگاه‌های نظامی روسیه هستند. یک پایگاه نظامی آمریکا نیز که در قرقیزستان بود و آمریکا از آنجا عملیات نظامی خود در افغانستان را پشتیبانی می‌کرد، اما دولت بیشکک این پایگاه را در سال ۲۰۱۴ تعطیل کرد.

ازبکستان هم که میزبان یک پایگاه آمریکایی بود در سال ۲۰۰۵ در میانه تنش با واشنگتن، دستور بستن آن را صادر کرد.

گفته می‌شود که دولت بایدن ازبکستان و تاجیکستان را که با افغانستان و همچنین قزاقستان هم‌مرز هستند، به عنوان مناطق احتمالی برای نظارت و واکنش سریع به مشکلات احتمالی امنیتی که ممکن است به دنبال خروج ارتش آمریکا از افغانستان رخ دهد، در نظر گرفته است.

لاوروف گفت: «فکر نمی‌کنم کسی علاقه‌مند باشد که گروگان این سیاست‌ها و اهداف آمریکا بشود و خود را در معرض تلافی قرار دهد.»

وزیر خارجه روسیه با طرح این پرسش که وقتی ناتو با ۱۰۰ هزار سرباز در افغانستان «کاری از پیش نبرد»، چه نتیجه‌ای از حضور ناچیز سربازان آمریکایی در خارج از افغانستان حاصل می‌شود، افزود: «به احتمال زیاد، آنها می‌خواهند خیلی راحت حضور نظامی خود را در آسیای میانه تضمین کنند تا بتوانند بر اوضاع این منطقه تأثیر بگذارند.»

همزمان با آغاز خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان، شبه‌نظامیان اسلام‌گرای طالبان به سرعت دستاوردهایی در سرتاسر این کشور کسب کردند. آنها روز جمعه ادعا کردند که اکنون ۸۵ درصد خاک افغانستان را تحت کنترل خود دارند.

مقامات روسی ابراز نگرانی کرده‌اند که افزایش قدرت طالبان ممکن است منطقه آسیای مرکزی را بی‌ثبات کند.

پیشروی‌های طالبان صدها سرباز افغان را مجبور به فرار به آن سوی مرز تاجیکستان کرده است. تاجیکستان ۲۰ هزار نیروی نظامی خود را برای تقویت مرز با افغانستان فراخوانده است.

هفته گذشته یک هیئت ارشد طالبان به مسکو رفتند تا اطمینان دهند که پیشرفت این گروه شورشی در افغانستان تهدیدی برای روسیه یا متحدان آن در آسیای میانه به وجود نمی‌آورد.

حجم ویدیو: 1.60M | مدت زمان ویدیو: 00:00:54
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.