در حالیکه چین و روسیه به هم نزدیک می شوند، رسانه های آمریکایی بر طبل جنگ می کوبند.

 

به گزارش جماران، گلوبال تایمز در گزارشی نوشت: قبل و بعد از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به اروپا، رسانه های برجسته آمریکایی درباره نتایج احتمالی درگیری نظامی بین آمریکا و چین یا روسیه گمانه زنی هایی می کنند. اگرچه آنها از نظر طیف سیاسی متفاوت هستند و بلومبرگ به سمت چپ متمایل است، اما در حالی که نشنال اینترست همچنان میانه رو است - لفاظی ها و نتیجه گیری ها کاملاً شبیه به هم هستند. آنها از شکل گرفتن اجماع ضد چین / روسیه نه تنها در بین دستگاه های سیاسی این کشور بلکه در رسانه ها صحبت می کنند.

در یک موضع نادر - برای رسانه های متکثر سیاسی آمریکا - ، نشنال اینترست محافظه کار با بلومبرگ طرفدار لیبرال در مواضع ملی موافق است. آنها استدلال می کنند که درگیری آمریکا با چین و روسیه طولانی مدت و «بزرگ» خواهد بود و با حمله پکن به جزیره تایوان و «حمله رعد آسای روسیه به بالتیک» و آزمایش دفاعی ناتو دنبال خواهد شد.

ریشه واقعی رویارویی تهدیدآمیز ممکن است در خصومت ایدئولوژیک اصلاح شده ای باشد که توسط بایدن به عنوان «دموکراسی علیه خودکامگی» تبلیغ شده است. در واقع، این واقعیت های جنگ سرد را بازیابی می کند.

بلومبرگ تأکید می کند که «پنتاگون در مورد پیروزی در مراحل آغازین جنگ جدی می شود.»

پنتاگون در حال حاضر در حال راه اندازی یک گروه ویژه نیروی دریایی دائمی در منطقه اقیانوس آرام است تا ابراز وجود قدرت نظامی چین را با اختیاری که به وزیر دفاع آمریکا داده است تا در صورت لزوم پول اضافی تزریق کند، به چالش بکشد. در ماه مارس فرماندهی اقیانوس هند-آرام آمریکا 4.68 میلیارد دلار برای سال مالی 2022 برای تأمین مالی طرح بازدارندگی اقیانوس آرام با هدف گرفتن چین درخواست کرد و به دنبال بودجه حتی بیشتر برای سالهای 2023 - سال 2027 بود.

وزارت دفاع آمریکا همچنین در ماه مه به دنبال افزایش 2 درصدی هزینه های دفاعی از بودجه اختصاص یافته به پنتاگون در سال 2021 بود تا بتواند «تهدیدهای پیشرفته و مداوم» از جمله تهدیدات ناشی از روسیه را برطرف کند. گنجاندن دو مخالف اصلی آمریکا در لایحه بودجه دفاعی، نمادی از اولویت دولت بایدن برای آماده سازی برای تشدید رقابت با هر دو است.

اقدامات فوق الذکر تحرکات دولت بایدن را برای مقابله با چین و روسیه تایید می کند. آنها شامل ایجاد بزرگترین کارگروه دفاعی اختصاص داده شده به چین، چندین دور تحریم علیه مسکو، تجمع دموکراسی ها و ارتقا ارزش های مشترک در سطح جهان به عنوان مخالفت با رژیم های استبدادی - یعنی چین و روسیه هستند.

رئیس جمهور بایدن مأموریت خود را برای ادغام متحدان در همان هدف اما در مقیاس جهانی آغاز کرد. سفر اخیر وی به اروپا با اجتماعات نزدیکترین دوستان تحت نظارت نشست های جی 7، ناتو و اتحادیه اروپا و آمریکا را می توان موثر دانست. هر سه اجلاس برجسته انتقادات سختگیرانه ای از مسکو و پکن با هدف اعلام شده قبلی برای مقابله با فعالیت های مضر دولت های [آنها] داشتند.

ناتو برای اولین بار چین را به عنوان «چالش های سیستماتیک» معرفی کرد، در حالی که «اقدامات تهاجمی» روسیه را «تهدیدی برای امنیت اروپا و آتلانتیک» خواند.

اگر ترامپ چهار سال پیش چین را به عنوان مهمترین اولویت سیاست خارجی دولت خود نهادینه کرد، رئیس جمهور بایدن با بین المللی کردن تهدید چین با قرار دادن آن در دستور کار همه پلت فورم های چند جانبه به رهبری آمریکا، این اقدام را پیش برد. آمریکا برای برتری در رقابت با پکن، همچنین « طرح ساخت دنیای بهتر به عقب»، با همکاری شورای تجارت و فناوری مشترکاً اتحادیه اروپا و ایالات متحده را انجام داد. مورد دوم اشاره ای به پروژه بزرگ اقتصادی بایدن است که با هدف به چالش کشیدن ابتکار «کمربند و جاده» پکن صورت گرفته است.

همانطور که اجلاس ژنو آمریکا و روسیه با اولویت «ثبات استراتژیک» خود متضمن است - واشنگتن تمایلی به جنگ ندارد. با این وجود، این کشور همچنان درگیر افزایش تقاضای روسیه و چین است. این به عنوان یک بار اضافی عمل می کند همانطور که نیروهای امنیتی آن را برای بدترین سناریوها آماده می کنند.

بنابراین، گزارش های اخیر در رسانه های برجسته آمریکا و دولت بایدن سیاست های ضد چین / روسیه را در مقیاس داخلی و جهانی اتخاذ کرده اند تا از آمادگی های فعلی آن برای رویارویی طولانی مدت - البته اگر جنگی در کار نباشد - رونمایی می کنند.

چنین اقدام منسجم غربی ای، مسکو و پکن را به یکدیگر نزدیکتر می کند و باعث می شود با تعمیق همکاری کامل و تشخیص «تلاش برای از بین بردن رابطه» چنین سناریویی را پیش بینی کنند - همانطور که رئیس جمهور پوتین در ان بی سی ادعا کرد. با این حال، بعید است این اتفاق بیفتد، زیرا وزارت امور خارجه چین تاکید کرد «هیچ محدودیتی برای همکاری روسیه و چین وجود ندارد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.