اسناد طبقه بندی شده از وزارت دفاع انگلیس که در آن درباره واکنش احتمالی روسیه به عبور ناوشکن «دیفندر» بحث شده، در یک ایستگاه اتوبوس در کنت پیدا شده است.

 

به گزارش جماران به نقل از اسپوتنیک، شخصی در یک ایستگاه اتوبوس در «کنت» سند 50 صفحه ای طبقه بندی شده از وزارت دفاع انگلیس را پیدا کرده، اعلام کرد که مایل است ناشناس بماند.

طبق اطلاعات طبقه بندی شده، طرف انگلیسی احتمال واکنش تهاجمی مسکو به عبور کشتی جنگی را پیش بینی می کرد به همین دلیل یک مسیر جایگزین برای ناوشکن نیز در نظر گرفته شده بود. در این صورت، روسیه امکان داشت فکر کند که انگلیس ترسیده است.

همچنین گزارش شده است که در این اسناد، سیاست دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در قبال چین و برنامه های انگلیس برای افغانستان پس از پایان مأموریت «حمایت قاطع ناتو» مورد بحث قرار گرفته بود.

بی‌ بی‌ سی گزارش داد که این اسناد در بسته‌ ای خیس شده که شامل 50 صفحه از نامه‌ های الکترونیکی و پاورپوینت‌ های متعلق به دفتر یک مقام ارشد در وزارت دفاع انگلیس بوده، صبح روز سه‌ شنبه در پشت یک ایستگاه اتوبوس در کنت توسط یک فرد عادی پیدا شده و سپس در اختیار این رسانه قرار گرفته است.

اسناد مربوط به آن چه که وزارت دفاع انگلیس عبور «بی‌ خطر» ناوشکن دفاع هوایی اچ‌ ام‌ اس(HMS) یاد کرده بود، نشان می‌دهد که این ناوشکن به هنگام عبور از آب های سرزمینی اوکراین با لحاظ احتمال واکنش روسیه، تسلیحات خود را پوشانده و بالگرد آن نیز در آشیانه خود مستقر شده بوده است.

چهارشنبه گذشته بیش از 20 هواپیمای روسی و دو ناو گارد ساحلی این کشور، ناوشکن انگلیسی را در 19 کیلومتری سواحل کریمه احاطه کردند و به گفته وزارت دفاع روسیه، یک کشتی گشت‌ زنی این کشور اخطارهای شلیک صادر کرده و یک جت روسی نیز در مسیر ناوشکن انگلیسی بمب اخطار فرود آورده ولی دولت انگلیس این گزارش را رد کرده و هرگونه شلیک اخطار را انکار کرده است.

اما اسناد پیدا شده در ایستگاه اتوبوس کنت نشان می‌ دهد که ماموریت ناوشکن دفاع هوایی اچ‌. ام‌. اس اواخر روز دوشنبه در میان سطوح بالای وزارت دفاع انگلیس مورد بحث قرار گرفته و احتمال واکنش قاطع روسیه به این ماموریت نیز از سوی برخی مقامات مطرح شده بود.

این اسناد تایید می‌ کند که ماموریت ناوشکن دفاع هوایی اچ‌. ام‌. اس تصمیمی محاسبه شده توسط دولت انگلیس برای ابراز حمایت از اوکراین در برابر روسیه با وجود تمامی خطرات احتمالی موجود بوده است.

بخش دیگری از این اسناد به بروزرسانی اطلاعاتِ کارزارهای صادرات اسلحه و ارزیابی صورت گرفته در مورد مناطقی است که می‌ تواند به رقابتی تازه میان انگلیس و متحدان اروپایی این کشور دامن بزند.

همچنین یادداشت‌ هایی حاوی خلاصه‌ ای از جلسه دفاعی دوشنبه گذشته انگلیس و آمریکا با محوریت تمرکز امنیتی دولت بایدن بر چین و هند و اقیانوس آرام و نیز توصیه‌ های امنیتی در مورد نحوه خروج نیروهای نظامی انگلیس از افغانستان در میان اسناد یافت شده وجود دارد.

وزارت دفاع انگلیس می‌ گوید هفته پیش یکی از کارکنان وزارت دفاع گم شدن این اسناد را گزارش کرده و تحقیقات برای بررسی موضوع آغاز شده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.