سه انتخابات مهم در همسایگی ترکیه برگزار شد، در حالی که ترکیه مشغول اجلاس ها و رویدادهای بین المللی بود.

 

به گزارش جماران، روزنامه ترکیه‌ ای دیلی صباح در گزارشی نوشت: انتخابات اخیر در سرزمین های اشغالی، ارمنستان و ایران هم بر منطقه و هم روابط این کشورها با ترکیه تأثیر می گذارد. به خصوص اظهارات تبعیض آمیز بنت نخست وزیر جدید تل آویو در دستور کار قرار گرفته است.

سه انتخابات مهم در همسایگی ترکیه برگزار شد، در حالی که ترکیه مشغول اجلاس ها و رویدادهای بین المللی بود.

در سرزمین های اشغالی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین در انتخابات زودهنگام 23 مارس پیروز شد ، با این حال نفتالی بنت موفق شد با هشت حزب دولت ائتلافی تشکیل دهد. در نتیجه، حکومت 12 ساله نتانیاهو در 14 ژوئن پایان یافت.

در ایران، انتخابات ریاست جمهوری در 18 ژوئن برگزار شد، و در نتیجه ابراهیم رئیسی به پیروزی رسید.

و درنهایت «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، که سال گذشته در قره باغ یک شکست تحقیرآمیز متحمل شده بود، اخیراً در انتخابات پارلمانی ارمنستان پیروز شد.

هنوز هم هیچ کس نمی داند که چگونه این تحولات بر آینده منطقه و روابط ترکیه با این کشورها تأثیر می گذارد.

دوران بنت

قابل توجه بود که دولت آمریکا نقشی فعال در تشکیل کابینه جدید رژیم اسرائیل داشت. در اتفاقی عجیب، توافق نامه ائتلافی، که نتانیاهو را مستثنی کرد، اندکی پس از سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا امکان پذیر شد.

بنت، که دو سال اول حکومت خواهد کرد، به نزدیکی با شهرک نشینان و داشتن دیدگاه های  راست افراطی شناخته شده است. بدیهی است که هنوز مشخص نیست که آیا کابینه ائتلافی می تواند دوام داشته باشد و شرکا چگونه اختلاف عقیدتی خود را مدیریت می کنند؟

برای نمونه، به سختی کسی انتظار دارد که بنت با اسلاف خود در زمینه های بیت المقدس، شهرک نشینان یا کرانه باختری متفاوت باشد. در حقیقت، اخراج فلسطینی ها از خانه هایشان در سلوان، یک محله عمدتاً عرب نشین در قدس شرقی، ممکن است بحران دیگری ایجاد کند. هنوز نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی بدون چمدانی که نتانیاهو طی 12 سال گذشته جمع کرده بود وارد دفتر شده است.

آیا بنت فرصتی برای عادی سازی بین آنکارا و تل آویو ایجاد خواهد کرد؟ پاسخ به روش دولت وی درمورد مسئله بیت المقدس و فلسطینیان بستگی دارد. نیازی به گفتن نیست، هرگونه تلاش برای حذف فلسطینی ها از خانه هایشان مانع تلاش های عادی سازی است.

گفت و گوهای عادی سازی روابط با ایران

بر هیچ کس پوشیده نیست که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قصد دارد فشار بین المللی بر ایران را کاهش دهد. اگر دیپلمات های ایرانی با وجود یک رئیس جمهور جدید موفق به انعقاد توافق هسته ای جدید شوند، نفوذ منطقه ای تهران افزایش خواهد یافت.

نکته مهم دیگر این است که کشورهای حاشیه خلیج فارس با آغاز مذاکرات عادی سازی با ایران به خروج جزئی واشنگتن از منطقه پاسخ داده اند.

آنکارا - تهران

بر کسی پوشیده نیست که روابط دو جانبه آنکارا و تهران بین همکاری و رقابت متغیر می باشد. در سال های اخیر، مذاکرات آستانه، همراه با سیاست های تهاجمی عربستان سعودی و امارات متحده عربی که با محاصره قطر تجسم یافته است، این دو کشور را به هم نزدیک تر کرد.

در عین حال تلاش برای عادی سازی روابط ترکیه با مصر، عربستان سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی اغلب به عنوان تلاش برای مقابله با ایران تلقی می شود.

آخرین مورد هم پیروزی پاشینیان در انتخابات زودهنگام ارمنستان است که نشان می دهد این کشور همچنان یک میدان نبرد بین غرب و روسیه خواهد بود.

آیا ممکن است پاشینیان که علی رغم شکست در قره باغ، در انتخابات پیروز شد، روابط کشور خود را با آذربایجان و ترکیه عادی کند؟ رهبری ترکیه در ازای امضای پیمان صلح ایروان با باکو، تجارت بیشتر، گشایش و ورود ارمنستان به یک سیستم شش جانبه را وعده داد. باید دید اوضاع چگونه پیش خواهد رفت.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.