انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان با یک غافلگیری همراه بود و حزب پاشینیان به رغم برخی مخالفت ها و اعتراضات پس از جنگ قره باغ پیروز شد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آلمان، انتخابات پارلمانی پیش از موعد در ارمنستان با یک غافلگیری همراه بود. حزب «نیکول پاشینیان» نخست وزیر این کشور کسب با 53.9 درصد آرا پیروز شد.

میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی ارمنستان حدود 50 درصد اعلام شده است. پاشینیان که 46 سال دارد، در سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات خطاب به هواداران خود گفت: «پس از آزمون‌ های سخت گذشته اکنون نوبت وحدت ملی رسیده است.»

پاشینیان نتیجه این انتخابات را «انقلاب فولادی» خوانده اما مخالفان مدعی هستند که در انتخابات تقلب شده و به نتیجه آن اعتراض دارند. پیشتر هم پاشینیان اعلام پیروزی در انتخابات کرده بود.

پاشینیان صبح روز دوشنبه مدعی پیروزی شد و از هوادارانش خواست تا عصر در میدان اصلی «ایروان» پایتخت این کشور جمع شوند. او گفت: «مردم ارمنستان به حزب ما ماموریت دادند که کشور را هدایت کند و به من هم ماموریت دادند تا نخست وزیر کشور شوم. ما از حالا می‌دانیم که پیروز انتخابات شده‌ ایم و ما اکثریت پارلمان را هم در دست خواهیم گرفت.»

ارمنستان پس از جنگ سال گذشته با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌ باغ کوهستانی که بیش از شش هزار کشته و هزاران آواره بر جای گذاشت، با بحرانی سیاسی روبرو شد.

«روبرت کوچاریان» رئیس جمهور سابق ارمنستان این نتیجه را «متقلبانه» خوانده است. وی در انتخابات پارلمانی این کشور 21.4 درصد آرا را کسب کرد؛ این در حالی است که حزب «پیمان مدنی» 53.9 درصد رای آورده است.

 

کوچاریان

 

کوچاریان از صدها مورد «تقلب ساماندهی شده» در حوزه‌ های انتخاباتی خبر داده و تاکید کرده که نتیجه انتخابات را تا رسیدگی کامل به تخلفات قبول نخواهد کرد.

احزاب وابسته به سه رئیس جمهور پیشین ارمنستان شامل «پتروسیان، کوچاریان و سرکیسیان» در ائتلافی با یکدیگر با حزب پیمان مدنی به رهبری پاشینیان رقابت می‌ کردند.

کوچاریان و هم‌ پیمانانش در بیانیه‌ ای گفته‌ اند: «صدها نشانه از شعبه‌ های رای‌ دهی به دست ما رسیده که خبر از تقلب دارد.»

دادستانی کل ارمنستان می‌ گوید 319 گزارش از تخلف و بی‌ نظمی در حوزه‌ ها دریافت کرده و شش پرونده نیز برای رسیدگی به رشوه‌خواری احتمالی در جریان مبارزات انتخاباتی تشکیل داده است.   

انتخابات ارمنستان با نظارت «سازمان همکاری و امنیت اروپا» برگزار شد. قرار است این ناظران امروز دوشنبه نتیجه گیری خود از سلامت حوزه‌ های رای‌ گیری را اعلام کنند.

21 حزب و چهار فراکسیون در انتخابات پیش از موعد پارلمانی ارمنستان شرکت داشتند که از همیشه بیشتر بود. حد نصاب قانونی برای ورود احزاب به مجلس 5 درصد و برای فراکسیون‌ ها 7 درصد است. اکثر آنها به چنین حد نصابی دست نیافته‌ اند.

 

E4T00eTWEAApUr8

 

از نظر مسکو، پیروزی پاشینیان تضمینی است بر توافق آتش‌ بس ایروان و باکو که با میانجی‌ گری روسیه به دست آمد.

انتخابات پارلمانی ارمنستان تحت تاثیر درگیری نظامی اخیر ایروان و باکو بر سر منطقه قره‌ باغ قرار داشت. این جنگ که شش هفته طول کشید، با عقب‌ نشینی ارمنستان در ماه اوت 2020 به پایان رسید. طرفین در این منازعه خونین، بیش از 6500 کشته دادند. ارمنستان بخش بزرگی از قره‌ باغ را که از دهه 1990 در کنترل خود داشت، به جمهوری آذربایجان تسلیم کرد. بعد از آن بود که تظاهرات گسترده و نسبتا پیوسته علیه پاشینیان در کشور برقرار شد و معترضان خواهان استعفای نخست وزیر شدند. با ادامه اعتراضات مردمی بالاخره قرار شد انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار شود.

پاشینیان در سال 2018 در یک کودتای مخملی با وعده‌ مبارزه با فساد نخبگان بر سر کار آمد، اما شکست نظامی از باکو به وجهه او آسیب جدی زد. 

انتخابات زودهنگام در اصل واکنشی به مطالبه ارتش و مردم برای کناره‌ گیری دولت پس از ناکامی در جنگ دوم قره‌باغ بود. افکار عمومی پاشینیان را عامل شکست و کشته شدن سربازان و غیرنظامیان می‌ دانست و و خواهان استعفای او بود. پاشینیان اما گفته بود که آتش‌ بس را برای خروج کشور از بحران پذیرفته است. 

این در حالی است که روبرت کوچاریان، رئیس جمهور سابق ارمنستان پاشینیان را بی‌ کفایت خوانده و دوره قدرت خودش در فاصله سال‌ های 1998 تا 2008 را دهه‌ طلایی این کشور می‌ داند.

روبرت کوچاریان 66 ساله از دوستان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه است که پیشتر متهم شده بود قصد تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را داشته است. او همچنین متهم به برخورد خشن با معترضان بوده است.

نیکول پاشینیان کیست؟

نیکول پاشینیان در 1 ژوئن 1975 در شهر «ایجوان» در استان «تاووش» به دنیا آمد.

از دوران کودکی و نوجوانی او مطالبی منتشر نشده است.

حرفه روزنامه نگاری

پاشینیان زندگی حرفه اش را به عنوان خبرنگار در روزنامه «دوران ارمنی» آغاز و سپس در سال 2015 حزب «پیمان مدنی» را تاسیس کرد و در سال 2017 موسس ائتلاف «یلک» می شود که رهبری آن را تا امروز برعهده دارد.

وی در سال 1992 یکی از خبرنگاران فعال ارمنستان بود، اما در سال 1995 زمانی که قرار بود در امتحانات سال پنجم دانشگاه رشته خبرنگاری شرکت کند رئیس دانشکده خبرنگاری دانشگاه ایروان بخاطر غیبت زیاد به او اجازه شرکت در این امتحانات را نداد.

 

nikool-472x265

 

اما بسیاری بر این باورند که دلیل اصلی این امر انتشار مقاله ای به قلم او علیه فساد اداری موجود در ساختار آموزشی کشور بود.

ورود به سیاست

پاشینیان در سال 2008 میلادی عضو ستاد «لئون ترپتروسیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد.

 

timthumb.php

 

او در سال 2009 به اتهام فعالیت ضد حکومتی به شیوه قهرآمیز محکوم به زندان شد و به علت اجتناب از دستگیری به زندگی زیرزمینی روی آورد و پس از یک سال داوطلبانه خود را به پلیس معرفی کرد و به هفت سال زندان محکوم شد اما پس از دو سال گذراندن محکومیت در بیستمین سالگرد استقلال ارمنستان با عفو عمومی، از زندان آزاد شد.

 

Nikol-Pashinyan-incident-in-Rome

 

او در سال 2012 به عنوان نماینده به مجلس ملی جمهوری ارمنستان راه یافت. پاشینیان در سال 2015 حزب «پیمان مدنی» را تاسیس کرد و در سال 2017 هم بنیانگذار ائتلاف «راه کار» شد که رهبری آن را تا به امروز بر عهده دارد.

 

timthumb.php1

Nikol-Pashinyan_Marti-1-768x511

وی در سال 2018 به ابتکار «اقدام من» علیه سومین دوره حکومت سرژ سرکیسیان اقدام کرد. در چارچوب این اقدام وی فاصله بین شهرهای «گیومری» تا «ایروان» را با پای پیاده طی کرد.

 

800px-Nikol_Pashinyan_13_Apr_2018

 

در این اقدام، افراد بسیاری به او پیوستند تا اینکه شمار آنان به ده‌ ها هزار نفر رسید. شکل‌ گیری و تداوم اعتراضات گسترده ضددولتی در ایروان و دیگر شهرهای ارمنستان سرکیسیان را وادار به استعفا از پست نخست‌ وزیری کرد و مبارزه مخالفان علیه حزب حاکم جمهوری خواه همچنان ادامه یافت تا این حزب راضی به پذیرش قدرت یافتن رهبر مخالفان شد. در نتیجه این اعتراضات همه احزاب کشور به پاشینیان پیوستند، اتئلاف حاکم فروریخت و چند وزیر از مقام خود استعفا کردند.

 

s1.reutersmedia.net

 

زندگی شخصی

نیکول پاشینیان صاحب سه دختر و یک پسر است.

 

 

nikol-bem-111-n123898-1

f5ad5f4e29ff79_5ad5f4e29ffb5

 

همسر او «آنا هاکوپیان» سردبیر روزنامه ای است که پاشینیان مبارزه سیاسی خود را از آنجا آغاز کرد؛ یعنی روزنامه «دوران نو».

پوشش ساده

نیکول پاشینیان ‌همیشه لباس راحت پوشیده، کلاه ‌آفتابگیر بر سر گذاشته و با شهروندان معترض در راهپیمایی‌ ها شرکت کرده است.

 

0

 

وی قول داد پس از نخست وزیری پوشش خود را عوض کند اما همچنان ساده زندگی می کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.