دونالد ترامپ علنا گفته است که مایک پنس را کنار گذاشته و فرماندار فعلی فلوریدا را برای معاونت آینده در نظر دارد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ظاهرا «دونالد ترامپ»، «مایک پنس» را کنار گذاشته و در همین راستا اعلام کرده است که تصمیم گرفته تا «ران دی سانتیس» را به عنوان زوج انتخاباتی خود در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2024 معرفی کند.

ترامپ که با شبکه خبری فاکس‌ نیوز گفت‌ و گو می‌ کرد، گفت دی‌ سانتیس، فرماندار فعلی ایالت فلوریدا جزو «افراد فوق‌ العاده‌ ای» است که او قطعا انتخابش به عنوان زوج انتخاباتی خود در انتخابات آتی را در نظر دارد.

رئیس‌ جمهور سابق آمریکا پس از پاسخ مثبت به سوالی مبنی بر اینکه آیا دی‌ سانتیس را به عنوان زوج انتخاباتی خود در نظر خواهد گرفت، گفت: «اما می‌ دانید آدم‌ های زیادی هستند که فوق‌ العاده هستند. من مطمئناً انتخاب دی‌ سانتیس را در نظر خواهم گرفت.»

ترامپ گفته جزو نخستین کسانی بوده که از دی‌ سانتیس هنگامی که به کنگره راه یافته، حمایت کرده و همین حمایت کمک زیادی به او کرده است. او گفت: «او را خوب می‌ شناسم. آدم بی نظیری است.»

این اظهارات ترامپ یک روز بعد از آن مطرح شده که او در جلسه‌ ای در کارولینای شمالی اذعان کرد با «مایک پنس» اختلافاتی دارد. گرچه این دو «رابطه‌ ای خوب» داشتند اما آقای ترامپ اعتراف کرد «درباره یک چیز از مایک پنس ناامید» شده است، که ظاهرا اشاره به شورش در مجلس کشور در تاریخ 6 ژانویه داشت.

بسیاری از رسانه‌ های آمریکایی این اظهارات دونالد ترامپ را نشانه‌ ای برای عبور وی از معاون سابق خود یعنی مایک پنس، برای انتخابات ریاست‌ جمهوری آتی آمریکا دانسته اند.

در عین حال اخبار حاکی است که خود مایک پنس در تدارک کاندیداتوری برای انتخابات 2024 و رقابت رو در رو با ترامپ است. معاون رئیس جمهور سابق چهار روز پیش در یک رویداد این حزب  در ایالت مهم و اصلی اول کشور در نیوهمپشایر سخنرانی کرد.

 مایک پنس  در دومین سخنرانی عمومی خود پس از ترک کاخ سفید باز هم از ترامپ فاصله گرفت و گفت: کسانی را که شورش 6 ژانویه و حادثه حمله به کنگره را رقم زده اند به هیچ وجه نمی‌ شناسم. من هیچ وقت در این زمینه با دونالد ترامپ صحبت نکرده ام.

وی در ادامه اظهار داشت: همه ما می‌ دانیم این حادثه یک نقطه تاریک است که برای همیشه در حافظه تاریخی آمریکا ثبت شد. من از تمامی نیرو‌های امنیتی و پلیس فدرال که تلاش‌ های زیادی در زمینه بازگرداندن آرامش به پایتخت آمریکا کردند تشکر می‌ کنم.

مایک پنس در ادامه تصریح کرد: من هرگز رو در رو با دونالد ترامپ درباره این حادثه و علل آن صحبت نکرده ام، ولی بار‌ها سایر مسائل داخلی و خارجی آمریکا را با هم تحلیل کرده ایم. من ولی با وجود تمامی انتقادها، به کار‌هایی که در طول چهار سال گذشته برای مردم آمریکا انجام داده ام، افتخار می‌ کنم.

وی در ادامه سخنان خود دموکرات‌ ها را به ایجاد دو دستگی در موضوع بررسی علل حادثه حمله به ساختمان کنگره متهم کرد و گفت: این یک موضوع امنیت ملی است و همه باید برای آن تلاش کنیم. همه ما جدای از اعتقاداتی که در احزاب خود داریم باید این موضوع را به دلیل امنیت مردم آمریکا در اولویت کار‌های خود قرار دهیم.

پنس همچنین افزود: برخی فکر می‌ کنند من با ترامپ کمی تفاوت دارم. ولی رفتار دونالد ترامپ در زمان انتخابات نشان داد اگر رهبران جمهوری خواه ما بر سر اصول محافظه کارانه خود پافشاری کنند و از آن عقب نشینی نکنند ممکن است چه عواقبی برای ما به همراه داشته باشد.

پنس خودش نگفته که آیا قصد دارد کاندیدای جمهوری خواهان بشود یا خیر، اما تصور می شود که وی کاندیدای انتخابات باشد. چندین شخصیت جمهوری خواه دیگر گمانه زنی در مورد علاقه شان برای کاندیداتوری را برانگیخته اند زیرا آنها هم در مراحل اولیه به برخی ایالت ها سفر کرده اند، از جمله «مایک پومپئو» وزیر خارجه سابق و «ریک اسکات» و «تیم اسکات» سناتورهای آمریکایی که همه در هفته های اخیر به آیووا سفر کرده اند.

ترامپ و پنس از زمان صدور مجوز انتخاب جو بایدن دموکرات به عنوان رئیس جمهور، که پنس بر آن نظارت داشت، رابطه سردی با هم دارند. ترامپ از پنس خواسته بود تا نتایج انتخابات را نادیده بگیرد، که معاون وقت رئیس جمهور اختیار قانونی برای انجام این کار را نداشت.

ترامپ در سخنرانی خود در آن روز در فاصله کمتر از دو مایلی از کنگره، در جمع طرفداران خود گفت: «آنچه پنس معاون رئیس جمهور باید انجام دهد این است که آن را به آمریکا برگرداند تا مجدداً تأیید شود و ما رئیس جمهور می شویم و شما خوشبخت ترین مردم هستید. و من در واقع، من فقط با مایک صحبت کردم. من گفتم: مایک، این جسارت نمی خواهد. آنچه شجاعت می خواهد این است که هیچ کاری انجام ندهی. این شجاعت می خواهد.»

در آن زمان پنس به سرعت بیانیه ای منتشر کرد مبنی بر اینکه وی قصد ندارد به ادعای ترامپ پاسخ مثبت بدهد، و باعث شد گروهی از طرفداران خشمگین ترامپ به کنگره حمله کنند و این روند برگزاری مراسم را برای ساعت ها مختل کرد در حالی که نمایندگان مجلس و پنس در مناطق امن مخفی بودند.

در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا،  ترامپ تا پیش از شمارش آرای پستی از بایدن پیش افتاده بود؛ اما با شمارش آرای پستی که در برخی ایالت‌ ها تا چند روز طول کشید، نتیجه انتخابات به نفع بایدن تغییر کرد.

ران دی سانتیس کیست؟

ران دی سانتیس متولد 14 سپتامبر 1978 فرماندار فلوریدا است. او پیشتر نماینده حوزه انتخابیه ششم فلوریدا از جمهوری‌ خواه در مجلس نمایندگان آمریکا بوده است. او در 2005 جی دی خود را از مدرسه حقوق هاروارد دریافت کرد.

 

Ron-DeSantis (1)

 

دی سانتیس که از متحدان دونالد ترامپ است به کرات از تحقیقات  «رابرت مولر» دادستان ویژه در خصوص مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 انتقاد کرد و به ترامپ اصرار کرد این تحقیقات را خاتمه دهد یا محدود کند.

بر اساس نظرسنجی مارس 2019 دانشگاه کویینیپیک دی سانتیس دارای 59% مقبولیت و 17% عدم رضایت است که او را بدل به یکی از محبوب‌ ترین فرمانداران آمریکا می‌ کند.

او با 40 سال سن جوان ترین فرماندار کنونی در آمریکاست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.