طالبان اعلام کرد که بر اساس دستور سرکرده این گروه در سه روز عید فطر آتش‌ بس اعلام می‌ کند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، طالبان در بیانیه‌ ای از سه روز آتش بس به مناسبت عید فطر خبر داد.

گروه طالبان اعلام کرد که بر اساس دستور سرکرده این گروه در سه روز عید فطر آتش‌ بس اعلام می‌ کند. دولت افغانستان نیز از این تصمیم طالبان استقبال کرده است.

در بیانیه طالبان آمده است: برای این که امسال باز هم در شب‌ و‌ روزهای عید سعید فطر، «فضای امن و اعتماد» را برای شهروندان افغان مهیا سازند و «هموطنان عید را با آرامی و اطمینان تجلیل» کنند، به تمام افراد این گروه دستور داده شده که از روز اول تا روز سوم عیدفطر «در تمام کشور در برابر دشمن هرگونه عملیات‌ تعرضی شان را متوقف» کنند.

«محمد نعیم» یک سخنگوی طالبان گفت این گروه به افرادش دستور داد که اگر در سه روز عید «از سوی دشمن بر شما تعرض یا حمله می‌ شود، از خود و مناطق خود به جدیت نگهداری و دفاع» کنند.

این گروه از افرادش خواسته که به مناطق تحت کنترل دولت نرفته و به نیروهای دولتی نیز اجازه ورود به قلمروی گروه طالبان را ندهند.

سخنگوی طالبان اعلام کرد که جنگجویان این گروه همه عملیات نظامی علیه نیروهای دولتی افغانستان را متوقف می‌ کنند اما اگر حمله‌ ای به آنها بشود، آماده مقابله هستند.

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از اعلام آتش‌ بس توسط طالبان در روزهای عید استقبال کرده است.

«فریدون خوزون» سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از جانب «عبدالله عبدالله» در توئیتی نوشت: با وجودی که این اعلام در آستانه ماتم‌ ملی و بعد از دست دادن شماری زیادی از هموطنان بی‌ گناه مان صورت می‌ گیرد، اما برای نجات زندگی انسان‌ های دیگر این سرزمین اقدام خوب و ستودنی است.»

به گفته او آتش‌ بس خواست همه مردم افغانستان است.

او افزود: دولت افغانستان نیز برای این کار آمادگی دارد و امیدوار است که این روند تمدید و با دوام مذاکرات سازنده و هدفمند جریان پیدا کند.

احتمال دارد چهارشنبه یا پنج‌ شنبه این هفته هلال ماه نو دیده شود و آن روز در افغانستان روز عید فطر اعلام شود.

این اولین بار نیست که در روزهای عید فطر طالبان و دولت افغانستان آتش‌ بس اعلام می‌ کنند.

نخستین بار در عید فطر سه سال پیش «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که به حمایت از فتوای عالمان دین این کشور و با قبول پیشنهاد آنها برای آتش بس، از 27 رمضان تا روز 5 عید فطر در جنگ علیه طالبان آتش‌ بس اعلام می‌ کند. این اعلام غنی مورد استقبال طالبان نیز واقع شد و آنان نیز آتش‌ بس سه روزه را قبول کردند و مردم نیز از این کار استقبال کرد.

در سال گذشته نیز طالبان اعلام آتش‌ بس سه روزه کرد که دولت از آن استقبال کرد. البته دولت چندین بار دیگر نیز اعلام آتش‌ بس کرده ولی طالبان آن را رد کرده‌ است.

اما آتش‌ بس امسال درست زمانی اعلام می‌ شود که خشونت‌ ها در روزهای گذشته شدت یافت و طالبان تلاش کردند تا با حمله به مناطق تحت کنترل دولت، آن را تصرف کنند.

در ولایت «بغلان» در شمال افغانستان، طالبان موفق به تصرف ولسوالی «بورکه» این ولایت شدند. همچنین آنان توانستند وارد شهر کهنه ولایت بغلان شوند که با حمله متقابل نیروهای امنیتی افغان مواجه شدند.

اعلام آتش بس از سوی طالبان دو روز پس از انفجارهای مرگبار در بیرون یک مدرسه دخترانه در غرب کابل صورت گرفته است. بر اساس آخرین آمار، این حمله باعث کشته شدن بیش از 50 دانش آموز و زخمی شدن 151 نفر دیگر شد که با واکنش گسترده داخلی و بین‌ المللی همراه بود. دولت، طالبان را عامل این حمله معرفی کرد.

 

15

 

کاخ ریاست جمهوری افغانستان اعلامیه جداگانه‌ ای از قول اشرف غنی منتشر کرده که می‌ گفت: «طالبان با تشدید جنگ نامشروع و خشونت یکبار دیگر نشان دادند که نه تنها به حل بحران کنونی به گونه صلح‌ آمیز و اساسی تمایل ندارند، بلکه با پیچیده ساختن وضعیت، فرصت فراهم شده به خاطر صلح را از بین می‌ برند».

اعلامیه رئیس جمهور افغانستان می‌ افزاید: این گروه «وحشی صفت» که در میدان نبرد توان مقابله با نیروهای شجاع امنیتی و دفاعی کشور را ندارند، اماکن عمومی و مدرسه دخترانه را با قساوت و بی‌ رحمی هدف قرار می‌ دهند.

ولی طالبان آن را محکوم، و دست داشتن در این حمله را رد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.