کرونا باعث کاهش جمعیت ایالت کالیفرنیای آمریکا شد که بالاترین تراکم جمعیتی را دارد. کرونا در سال 2020 جان 51هزار نفر را در این ایالت گرفت.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آسوشتیدپرس، جمعیت ایالت «کالیفرنیا»ی آمریکا که بیشترین تراکم جمعیتی را داراست در اثر کرونا کاهش یافت.

جمعیت ایالت کالیفرنیا سال گذشته 180 هزار نفر کاهش یافت و این برای نخستین بار از سال تأسیس آن در 1850 رخ می دهد.

دفتر آمار آمریکا هفته گذشته هشدار داد که کالیفرنیا با جمعیتی بیش از 39 میلیون نفر برای نخستین بار صاحب یک کرسی در کنگره خواهد شد.

جمعیت ایالت های دیگر آمریکا با روندی سریعتر از کالیفرنیا رشد کرد به طوری که براساس تحلیل جمعیتی که مرکز سیاست های عمومی کالیفرنیا آن را انجام داد از سال 2010 تا 2020 نزدیک به 4.9 میلیون نفر به کالیفرنیا منتقل شدند این در حالی است که نزدیک به 6.1 میلیون نفر به هر ایالت دیگر منتقل شدند.

جمهوریخواهان بر این باورند که این کاهش به دلیل افزایش مالیات ها و قیمت خانه و سیاست های«ترقی خواهانه» است اما «جاوین نیوسوم» فرماندار دموکرات کالیفرنیا دلیل کاهش جمعیت این ایالت را شیوع ویروس کرونا دانست. بیش از 51 هزار نفر در سال 2020 در اثر ویروس کرونا در ایالت کالیفرنیا جان خود را از دست دادند. همچنین تعداد زاد و ولد در این ایالت نیز کاهش یافته است.

 

کرونا در جهان 

 

سرایت کرونای هندی به همسایگانش

مقامات بهداشتی نپال در روزهای گذشته با افزایش چشمگیر میزان ابتلا به بیماری همه‌گیر «کووید۱۹» در این کشور روبرو شده‌اند.

موارد ابتلا به ویروس کرونا در نپال در حالی افزایش یافته است که نظام بهداشت و درمان هند، کشور همسایه نپال به دنبال موج جدید شیوع این ویروس شرایطی بحرانی را پشت سر می‌گذارد. تعداد بیماران مبتلا به «کووید۱۹» در نپال از سه هفته پیش تاکنون سیری صعودی داشته است.

نتیجه آزمایش کرونای دو نفر از هر پنج نفری که این روزها در نپال تست ابتلا به «کووید۱۹» می دهد مثبت است. این رقم به این معنا است که نتیجه ۴۰ درصد تست‌هایی که انجام می‌شود مثبت است.

به این ترتیب تنها در روز پنج‌شنبه ۹۰۲۳ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در این کشور ۳۰ میلیون نفری شناسایی شد. از سوی دیگر از بیش از ۳۵۰۰ مورد مرگ و میر که از زمان آغاز همه‌گیری کرونا بر اثر ابتلا به این ویروس در نپال ثبت شده، تعداد ۴۰۰ مورد طی دو هفته اخیر بوده است.

یکی از مسئولان بهداشتی نپال در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت که مراکز درمانی این کشور با کمبود کپسول اکسیژن روبرو نیستند اما به اندازه کافی دستگاه‌های تنفس مصنوعی و تجهیزات مراقبت‌های ویژه برای رسیدگی به بیماران بدحال وجود ندارد.

نپال ۱۸۵۰ کیلومتر مرز مشترک با هند دارد. مرز این کشور با هند همچنان به روی مسافرانی که برای کار یا دیدار خانواده‌هایشان بین دو کشور رفت و آمد می‌کنند باز است.

دولت نپال این هفته بسیاری از پروازهای هوایی به خارج از کشور را متوقف کرد. از سوی دیگر ۸۰ درصد شهرستان‌های این کشور نیز یا قرنطینه شده‌اند یا در آنها محدودیت‌هایی برای پیشگیری از شیوع کرونا وضع شده است.

از سوی دیگر، فشارها بر دولت «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند نیز برای وضع مقررات قرنطینه سراسری در این کشور افزایش یافته است. بسیاری از کارشناسان پزشکی، رهبران مخالف دولت و حتی قضات دیوان عالی هند از دولت خواسته‌اند که برای مقابله با موج شیوع کرونا در این کشور قرنطینه سراسری اعلام کند.

 

 

ادامه بحران در هند

هند برای نخستین بار از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا از مرگ بیش از ۴ هزار نفر در ۲۴ ساعت خبر داد.

دولت هند امروز شنبه با انتشار این خبر اعلام کرد که در شبانه روز گذشته و با مرگ ۴۱۷۹ نفر، شمار قربانیان بیماری کووید در این کشور بحران زده به ۲۳۸هزار و ۲۷۰ نفر رسید.

این در حالی است که در بازه زمانی مشابه، ۴۰۱ هزار و ۷۸ مورد دیگر ابتلا به کرونا در این کشور مصیبت زده شناسایی شده‌اند.

این آمارها در حالی منتشر می‌شود که با توجه به جمعیت زیاد و توسعه‌نیافتگی مناطق روستایی و دورافتاده، احتمال ارقام مبتلایان و قربانیان بیشتر از این شمار است.

با وجود کمک‌های گسترده بین‌المللی، بیماران همچنان به دلیل کمبود امکانات از جمله نایابی اکسیژن در مقابل بیمارستان‌های مملو از مریض جان خود را از دست می‌دهند. این در حالیست که به گفته کارشناسان، هندوستان هنوز به پیک موج جاری نرسیده و هفته‌های پیش رو به مراتب شرایط فاجعه‌بارتری را رقم خواهند زد.

دولت ناسیونالیست و دست راستی ناراندا مودی با وجود درخواست‌های مکرر اپوزیسیون، حاضر به برقراری قرنطینه و شهربندان سراسری نشده است. بازی تبلیغاتی با بیماری کووید و «رهبری داهیانه» دولت در مهار ویروس کرونا در آستانه برگزاری کارزارهای انتخاباتی، یکی از دلایل عمده شیوع موج جدید ویروس کرونا در این کشور به شمار می‌رود. از سوی دیگر، مجوز برگزاری جشن‌های مذهبی در آستانه فصل بهار آن هم بدون رعایت محدودیت‌ها، به همه‌گیری دوباره ویروس کرونا در هند دامن زد.

رائول گاندی، رئیس حزب کنگره، جریان اصلی اپوزیسیون، با ارسال نامه از نخست وزیر خواست تا برای جلوگیری از گسترش ویرانگر بیماری فرمان شهربندان سراسری صادر کند.

دولت فدرال با وجود تمام انتقادها اختیار وضع محدودیت‌ها را به دولت‌های محلی سپرده است.

با اینکه شرایط در شهرهای بزرگ نظیر دهلی نو و بمبئی به لطف دریافت محموله‌های جدید اکسیژن، به ویژه از خارج، پایدار شده است، اما گسترش ویروس در مناطق روستایی جنوب هند با سرعت ادامه دارد.

دولت محلی کارناتاکا در جنوب غربی هند، منطقه‌ای که مراکز صنعتی و فن‌آوری بزرگ بنگلور را در خود دارد، به امید کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا از روز دوشنبه قرنطینه کامل دو هفته‌ای اعلام کرده است.

همزمان دولت محلی کرالا در منتهی‌الیه جنوب غربی این کشور هم از روز شنبه یک هفته تعطیلی و قرنطینه کامل اعلام کرده است.

به‌علاوه در ایالت تامیل نادو، همسایه شرقی کرالا، شهربندان ۱۰ روزه از روز دوشنبه به اجرا در می‌آید.

 

انتقاد اروپا از آمریکا

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا ایالات متحده آمریکا و دیگر تولید کنندگان واکسن کووید-۱۹ را دعوت کرد تا به جای بحث درباره مالکیت معنوی، واکسن‌های تولیدی را به سراسر جهان صادر کنند.

خانم فن در لاین شامگاه جمعه و در حاشیه نشست «اجتماعی» سران اروپا گفت بحث بر سر برداشتن مالکیت معنوی، حتی به تولید یک دوز بیشتر واکسن کرونا نمی‌انجامد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا هفته گذشته حمایت خود از لغو مالکیت معنوی تولید واکسن کووید-۱۹ را اعلام کرده بود. با این حال آلمان و سوئیس و همچنین شرکت‌های سازنده واکسن مخالفت خود را با این تئوری اعلام کردند.

رئیس کمیسیون اروپا به خبرنگاران گفت: «ما باید برای این بحث‌ها آماده باشیم. اما همزمان که داریم این صحبت‌ها را پیش می‌بریم احتیاج به نگرش ۳۶۰ درجه‌ای [جامع] به موضوع داریم چرا که همین حالا محتاج واکسیناسیون در همه جای جهان هستیم.»

کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از یک دوره کند واکسیناسیون در ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس، در هفته‌های اخیر کارزار مایه‌کوبی عمومی علیه ویروس کرونا را سرعت بخشیده اند.

به گزارش یورونیوز، اورزولا فن در لاین گفت: «اتحادیه اروپا تنها منطقه دموکراتیک جهان است که واکسن را در ابعاد گسترده صادر می‌کند.»

علاوه بر اتحادیه اروپا، چین و روسیه هم از صادرکنندگان عمده واکسن کووید-۱۹ در جهان هستند. ایالات متحده مقادیر عظیمی از واکسن را ذخبره کرده است.

رئیس کمیسیون اروپا با رد چالش ناسیونالسیم واکسن در اتحادیه اروپا گفت: «حدود ۵۰ درصد واکسن تولید شده در [کشورهای عضو] و به‌ویژه از راه برنامه کواکس سازمان جهانی بهداشت، به بیش از ۹۰ کشور صادر شده است.»

بخش قابل توجهی از واکسن‌های کووید-۱۹ در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تولید می‌شود. با این حال روند واکسیناسیون در این منطقه، برخلاف اسرائیل، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا سریع نبوده است.

خانم فن در لاین با انتقاد ضمنی از اولویت بحث مالکیت معنوی واکسن گفت: «ما همه طرف‌های درگیر در این بحث را دعوت می‌کنیم تا به اراده ما برای صادرات حداکثری واکسن‌های تولید شده در این منطقه [اتحادیه اروپا] بپیوندند. تنها افزایش تولید، برداشتن موانع و تقسیم واکسن‌های آماده و در دسترس می‌تواند به نبرد با پاندمی در سطح جهانی کمک فوری کند.»

اتحادیه اروپا در ماه‌های نخست واکیسناسیون به‌ویژه با انگلیس بر سر واکسن‌های آسترازنکا اختلاف داشت. دو طرف، در اوج بدبینی‌های ناشی از اجرای کامل جدایی (برکیسیت) یک‌دیگر را به ملی‌گرایی در امر صادرات و تقسیم واکسن متهم می‌کردند.

رئیس کمیسیون اروپا با اشاره به صادرات ۶۱۵ هزار دوز واکسن به کشورهای غرب بالکان، به‌عنوان نمونه‌ای از رویکرد اروپا برای مصونیت جهانی گفت: «آنچه در کوتاه مدت و میان مدت به آن نیاز داریم، اولا تقسیم گسترده واکسن، ثانیا صادرات [فوری] واکسن‌های تولید شده و ثالثا سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید واکسن است.»

سران اتحادیه اروپا روز‌های جمعه و شنبه برای بررسی وضعیت اجتماعی کشورهای عضو در دوران عبور از شیوع جهانی ویروس کرونا در پورتو گرد هم آمده اند.

 

تأیید نخستین واکسن چینی

«تدروس ادهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد که کمیته کارشناسان این نهاد با استفاده اضطراری از واکسن چینی «سینوفارم» برای پیشگیری از ابتلا به بیماری همه‌گیر «کووید ۱۹» موافقت کرده است.

به این ترتیب واکسن «سینوفارم» اولین واکسن چینی کرونا است که سازمان جهانی بهداشت تزریق آن به افراد بالای ۱۸ سال را تائید می‌کند. این نهاد وابسته به سازمان ملل همچنان در حال بررسی یک واکسن چینی دیگر به نام «سینوواک» است.

برای ایجاد ایمنی در برابر بیماری «کووید۱۹» باید مانند اغلب واکسن‌های کرونا دو دُز از واکسن «سینوفارم» به افراد تزریق شود.

شرکت دارویی ملی چین (سینوفارم) علاوه بر واکسنی که روز جمعه از سازمان جهانی بهداشت مجوز اضطراری گرفت برای یک واکسن دیگر نیز درخواست مجوز کرده است. دومین واکسن شرکت دارویی ملی چین در شهر ووهان، کانون اولیه شیوع ویروس کرونا تولید شده است.

سازمان جهانی بهداشت مرکزی برای پیش‌بینی ظهور بیماری‌های واگیردار ایجاد می‌کند

سازمان جهانی بهداشت پیش از این با استفاده اضطراری از واکسن‌های «فایزر-بیون‌تک»، «مدرنا»، «آسترازنکا» و «جانسون اند جانسون» موافقت کرده بود.

روند تائید واکسن‌های کرونا از سوی سازمان جهانی بهداشت به کشورهایی که به تنهایی قادر به بررسی میزان کارایی و ایمنی واکسن‌ها نیستند کمک می‌کند تا کارزار واکسیناسیون خود در برابر بیماری «کووید۱۹» را با تکیه بر نظر کارشناسی این سازمان آغاز کنند.

صدور مجوز اضطراری برای استفاده از واکسن‌ها همچنین به ساز و کار «کوواکس» که از سوی سازمان جهانی بهداشت راه اندازی شده است، امکان دسترسی به این واکسن‌ها و توزیع آنها در بین کشورهای فقیر جهان را خواهد داد.

 

اروپا نزدیک به 2میلیارد دوز واکسن می خرد

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز شنبه از عقد قراردادی جدید برای خرید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دوز واکسن «فایزر-بیون تک» در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» خبر داد.

به گفته رئیس کمیسیون اروپا در این قرارداد خرید ۹۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا به صورت قطعی پیش بینی شده است و امکان خرید ۹۰۰ میلیون دوز بیشتر نیز وجود خواهد داشت. اورزولا فن درلاین افزود که قراردادهای بیشتری با استفاده از فناوری های دیگر در تهیه واکسن نیز بسته خواهد شد.

بنا به قرارداد جدید اتحادیه اروپا با شرکت های داروسازی «فایزر» و «بیون تک» زمان تحویل دوزهای واکسن از سال جاری میلادی آغاز خواهد شد و تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت.

اتحادیه اروپا امیدوار است که دوزهای جدید واکسن «فایزر-بیون تک» به واکسیناسیون کودکان و نوجوانان و ایجاد ایمنی در جمعیت کشورهای عضو این اتحادیه در مقابل گونه های جدید ویروس کرونا کمک کند.

اورزولا فن درلاین همچنین روند پیشرفت واکسیناسیون در اتحادیه اروپا را «خوب» توصیف کرد. وی با این حال افزود که بروکسل باید از حالا به دنبال آمادگی برای «گام بعدی» در برابر همه گیری بیماری «کووید ۱۹» باشد.

قرارداد روز شنبه اتحادیه اروپا با «فایزر» و «بیون تک» سومین قرارداد بروکسل برای خرید واکسن کرونا از این دو شرکت داروسازی است. اتحادیه اروپا پیش از این در ماه نوامبر سال گذشته برای خرید ۳۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا با امکان افزودن ۱۰۰ میلیون دوز بیشتر با این دو شرکت قرارداد بست. قرارداد دوم که مشابه قرارداد اول بود روز هشت ژانویه سال جاری (۱۸ دی سال ۱۳۹۹) امضاء شد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۶۷ میلیون دوز واکسن «فایزر-بیون تک» تحویل گرفتند. این رقم قرار است در سه ماهه دوم سال جاری به ۲۵۰ میلیون دوز برسد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.