ایزابل دیاز آیوسو، رئیس حزب مردمی از جناح محافظه‌ کار و رئیس فعلی مجلس محلی به شخصیتی نوظهور در سپهر سیاسی اسپانیا تبدیل شده است.

 

به گزارش جماران، در انتخابات پارلمانی محلی زودهنگام ایالت مادرید، پایتخت اسپانیا که در روز سه شنبه 4 مه (14 اردیبهشت) برگزار شد، «حزب مردمی» از جناح محافظه‌ کار به رهبری «ایزابل دیاز آیوسو» به پیروزی رسید و این رویداد شکست بزرگی را برای دولت سوسیالیست «پدرو سانچز» نخست وزیر رقم زد.

این انتخابات همچنین سبب برجسته‌ تر شدن آیوسو، شخصیت نوظهور در سپهر سیاسی اسپانیا شد.

آیوسو 42 ساله پس از فروپاشی دولت محلی به دلیل شکست ائتلاف حزب متبوعش با حزب لیبرال «کویدادانوس» به ناچار انتخابات جاری را برگزار کرد.

 

808x539_cmsv2_2bf739af-2535-5db1-a02b-e6dc7a99f19f-5621060

 

دیاز آیوسو پس از اعلام پیروزی حزبش در انتخابات در برابر جمعیتی که جلوی دفتر «حزب مردمی» در مادرید جمع شده بودند، گفت: «فصل جدیدی از تاریخ اسپانیا از امروز آغاز می‌ شود. زیرا امروز ما از مادرید، یعنی از کیلومتر صفر، افتخار وحدت‌ بخشی و آزادی مورد نیاز اسپانیا را باز خواهیم یافت.»

دیاز آیوسو با آن که در انتخابات مادرید پیروز شده، خطاب به تمام مردم اسپانیا سخنرانی کرد و گفت که کار دولت چپ‌ گرای پدرو سانچز تمام است. او که مخالف سرسخت محدودیت‌ های شدید بهداشتی در دوران کروناست، در این انتخابات دو برابر آرایی را که در آخرین انتخابات در ماه مه 2019 به دست آورده بود، کسب کرد.

او که طرفدار بازگشایی کسب و کار و چرخش اقتصادی است، در سخنرانی خود گفت: «من فکر می‌ کنم باید بتوانیم از زندگی‌ مان لذت ببریم و آن گونه که سوسیالیست‌ ها می‌ خواهند، خودمان را در خانه حبس نکنیم.»

ایزابل دیاز آیوسو، دستور دولت به نخست‌ وزیری پدرو سانچز سوسیالیست را نادیده گرفت و در مدت همه‌ گیری کرونا مغازه‌ های مادرید را باز نگه داشت.

 

808x539_cmsv2_ca68a86e-2922-5853-95d9-795f4a33fb61-5619386

 

این انتخابات با جار و جنجال همراه بود و برخی سیاستمداران تهدید به مرگ شدند. در نهایت خانم آیوسو 44.7 درصد آرا را به دست آورد و به این ترتیب 65 کرسی از 136 کرسی مجمع مادرید به محافظه کاران اختصاص یافت. 

نتایج؛ موفقیت راست افراطی

بر پایه نتایج قطعی، کاندیداهای فهرستی که خانم دیاز آیوسو در رأس آن بود، توانسته‌ اند بیش از 44 درصد آرا و 65 کرسی از 136 کرسی پارلمان را به دست آورند. به این ترتیب حزب مردمی که 26 سال است هدایت ثروتمندترین و مهم‌ ترین ایالت اسپانیا را در اختیار دارد، بار دیگر مدیریت این ایالت را در دست خواهد گرفت.

با این حال حزب مردمی چون اکثریت مطلق و حد نصاب لازم برای تشکیل دولت محلی را به دست نیاورده، باید به حزب راست افراطی «بُکس» اعتماد کند که قبلاً به مدت دو سال از خانم دیاز آیوسو حمایت کرده و روز سه شنبه نیز نشان داد که می‌ تواند روی پشتیبانی او حساب کند. اما شاید مهم‌ ترین پیامد تاریخی این انتخابات باشد، زیرا حزب راست افراطی بُکس برای نخستین بار قرار است به ائتلاف حاکم دولت منطقه‌ ای در مادرید راه پیدا کند. این حزب با این موفقیت برای صعود به رده‌ های بالاتر در عرصه حاکمیت اسپانیا امیدوارتر شده است.

سوسیالیست‌ ها که در انتخابات 2019 با 24 کرسی پیشتاز شده بودند، در انتخابات امسال 13 کرسی را از دست داده‌ اند. تمام احزاب چپ در مجموع فقط 58 کرسی را به دست آورده‌ اند.

میزان مشارکت نیز با وجود شرایط بحرانی کرونا بسیار بالا بود به طوری که شمار رای‌ دهندگان به بیش از 5.1 میلیون نفر رسید و میزان مشارکت 75 درصد تخمین زده شد. این میزان مشارکت که بیش از 10 درصد بیشتر از دور قبلی است، نشان‌ دهنده اهمیت و دامنه تاثیرات این رای‌ گیری در سطح ملی است.

کناره‌ گیری ایگلسیاس؛ شکست بزرگ برای سانچز

نخستین پیامد پیروزی راست‌ گرایان، کناره‌گیری «پابلو ایگلسیاس» بنیانگذار و تا این زمان رهبر پودموس بود که در جمع شماری از اعضای حزب خود گفت: «ما شکست خوردیم» و افزود: «احساس می‌ کنم که در بسیج کردن تیره‌ ترین و ضد دموکراتیک‌ ترین گرایش‌ ها، من مقصر اصلی بوده‌ ام.»

 

808x539_cmsv2_c0a8e881-52e2-553a-bd97-f391922c3281-5622558

 

ایگلسیاس 42 ساله ادامه داد: «فکر می‌کنم بدیهی است که از امروز [...] دیگر در متحد کردن مردم نقشی نداشته باشم. به همین دلیل از همه سمت‌های [سیاسی] خود چشم‌پوشی می‌کنم و سیاست را به معنای حزبی و تشکیلاتی ترک می‌گویم تا مانعی برای تجدید مدیریت مورد نیاز در جنبش سیاسی ما به وجود نیاید.»

پابلو ایگلسیاس همچنین پیروزی حزب مردم در انتخابات و بهبود جایگاه حزب افراطی بُکس را «تراژدی» خواند و با تشبیه این جبهه با دولت رئیس جمهور پیشین آمریکا، آن را «راست ترامپی» نامید.

ایگلسیاس که تا پیش از این انتخابات، معاون نخست وزیر بود، از این سمت استعفا داده بود تا بتواند حزب خودش را در این چالش بزرگ سیاسی هدایت کند.

استعفای این سیاستمدار سرشناس اسپانیایی از آن جهت حائز اهمیت است که حزب متبوع او، پودموس اصلی‌ ترین شریک دولت سوسیالیست و مهم‌ ترین نیروی حاضر در ائتلاف حاکم اسپانیاست. به این ترتیب پدرو سانچز که حساب زیادی روی این انتخابات باز کرده بود، دست کم از دو جهت خود را شکست خورده می‌ یابد زیرا هم مخالفان جدی او در انتخابات مادرید پیروز شدند و هم به متحد اصلی او ضربه بزرگی وارد شد.

ایزابل دیاز آیوسو کیست؟

«ایزابل دیاز آیوسو» متولد 17 اکتبر 1978 در ناحیه «چمبری» در مادرید است.

والدین وی در تجارت تجهیزات پزشکی و ارتوپدی مشارکت داشتند. وی دارای مدرک روزنامه نگاری از دانشگاه مادرید (UCM) و مدرک کارشناسی ارشد در رشته ارتباطات سیاسی و پروتکل است. 

زندگی سیاسی

وی توسط «آلفردو پرادا» وزیر دادگستری و امور داخلی دولت مادرید در بخش مطبوعات استخدام شد. 

وی که متخصص ارتباطات سیاسی بود، منطقه آنلاین حزب مردم جامعه مادرید را هدایت کرد و مسئولیت تبلیغات دیجیتالی «کریستینا سیفوئنتس» را در سال 2015 بر عهده گرفت.

وی که در آن زمان کاندیدای لیست حزب مردم جامعه مادرید برای انتخابات مجمع مادرید بود، در آن زمان به عنوان نماینده پارلمان انتخاب نشد. وی در 15 ژوئیه وارد نهمین مجلس قانونگذاری پارلمان منطقه شد و جای خالی ناشی از استعفای «انگراشیا هیدالگو» را پر کرد. وی فعالیت خود را به عنوان معاون در انتخابات 2015 تمدید کرد. وی در زمان پارلمان X به عنوان معاون سخنگوی گروه خود خدمت کرد، پستی که وی پس از انتصاب به عنوان معاون مشاور ریاست جمهوری و دادگستری دولت منطقه آن را کنار گذاشت.

در 11 ژانویه 2019 ، «پابلو کاسادو» رئیس حزب مردم جامعه مادرید  او را به عنوان رهبر حزب در انتخابات منطقه ای مادریلانیا 2019 منصوب کرد. در آن انتخابات در 26 مه، لیست مردم جامعه مادرید 22.23٪ از آراء معتبر و 30 کرسی را به دست آورد، و پس از حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا، با 27.31٪ آراء معتبر و 37 کرسی، در دومین جایگاه لیست قرار گرفت.

ریاست مجلس محلی مادرید

در ژوئیه 2019 دیاز توسط «خوان ترینیداد» رئیس مجلس مادرید به عنوان کاندیدای ریاست جامعه مادرید پیشنهاد شد. آیوسو در 14 اوت، با 68 رأی موافق به عنوان رئیس مجلس محلی سوگند یاد کرد.

 

چ

در ژانویه 2020، او «میگل آنخل رودریگز» را به عنوان رئیس ستاد کارکنانش استخدام کرد. «ایگناسیو آگوادو» معاونش اما با این تصمیم مخالفت کرد.

شش ماه پس از آغاز به کار وی به عنوان رئیس مجلس محلی مادرید، بیماری همه گیر کووید 19 با حدت خاصی در جامعه مادرید به اسپانیا رسید. مطابق با وضعیت هشدار اعلام شده توسط دولت اسپانیا در 14 مارس 2020، دولت مادرید، مانند سایر جوامع خودمختار، اقدامات فوری مانند تعطیلی مدارس و مراکز تفریحی، نمایش ها و رویدادهای ورزشی  مراکز روزانه بازنشستگان، جشن های مذهب ، تعطیلی هتل ها و اقامتگاه های توریستی، مغازه هایی که نیاز اساسی ندارند و محدودیت سفر به افراد مورد نیاز برای رفتن به محل کار یا خرید غذا را انجام داد. همچنین اقدامات حفاظتی در حمل و نقل عمومی و کاهش مالیات در پرداخت مالیات تجارت (IAE) و مالیات بر دارایی (IBI) برای اوقات فراغت، هتل و اماکن تجاری، آژانس های مسافرتی و فروشگاه های بزرگ، به شرط حفظ شغل تا پایان سال فعالیت مقدماتی در کلیه دفاتر خدمات شهروندی جامعه به حالت تعلیق درآمد و دورکاری تشویق شد. 

با توجه به اشباع بودن خدمات بیمارستان، از هتل های مادرید برای مراقبت از بیماران استفاده شد.

 

773x435_cmsv2_bf2e63aa-5b3e-52c0-9be2-5c80f9a02109-5622558

 

آیوسو در 5 مارس 2020 در پارلمان مادرید حاضر نشد و این نهاد بیش از یک ماه بسته شد.

ایوسو به دلیل ارائه ماسک های محافظتی با کیفیت بالا FFP2 و FFP3 به شهروندان جامعه مادرید به صورت رایگان مورد انتقاد قرار گرفت ، که گفته می شد بدون شک می تواند باعث کمبود این نوع ماسک ها در بیمارستان ها شود - بعداً مشخص شد که بیمارستان ها نیز از این طریق تأمین می شوند.

آیوسو همواره منتقد اصلی سیاست‌ های دولت پدرو سانچز، نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا به ویژه در مدیریت بحران کرونا بوده است. او که با شعار انتخاباتی «یا کمونیسم یا آزادی» به میدان آمد، با محدودیت‌ های سفت و سخت، اجبار ماسک زدن و بستن کسب و کار مغازه‌ ها و شرکت‌ ها مخالف است، چون این همه را سبب نابودی اقتصاد می‌ شمرد. همین موضوع سبب محبوبیت زیاد او در میان بسیاری از صاحبان مشاغل شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.