حملات مایکروویوی به دیپلمات‌ ها و جاسوس‌ های آمریکایی تبدیل به موضوعی برای مناقشه و سردرگمی مقامات آمریکایی شده است.

 

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان، بررسی حملات مایکروویوی به دیپلمات‌ ها و ماموران اطلاعاتی آمریکا در کانون تحقیقات سازمان سیا و سنا قرار گرفته است.

در اواخر سال 2020 سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) کمیته‌ ای برای بررسی حملات نامرئی به دیپلمات‌ ها و جاسوس‌ های این کشور تشکیل داد. به‌ گفته یک مقام آمریکایی، این کمیته منابع زیادی در اختیار خواهد داشت و شماری از آژانس‌ های این کشور اعلام کرده‌ اند حملات مرموز را بررسی می‌ کنند و تحقیقات در این‌ باره در اولویت قرار دارد. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز شخصاً در این  زمینه مشارکت داشته است.

اکنون نمایندگان آمریکایی از هر دو جناح جمهوری خواه و دموکرات خواستار پاسخگویی سیا، وزارت خارجه، پنتاگون و اف بی آی در مورد مسئولیت این حملات هستند که به گفته کمیته اطلاعات سنا در حال افزایش است.

در همین راستا، شب گذشته سازمان سیا جلسه محرمانه اطلاع رسانی برای کمیته اطلاعاتی سنا برگزار کرد اما این جلسه، به یک جلسه پرتنش بدل شد.

 

Untitled

 

بر اساس اظهارات یک مقام آگاه آشنا با آنچه که روی داده است، سناتور‌ها از توضیحات مقامات سیا قانع نشده اند. به آنها اطلاعاتی کلیدی درباره حملات اخیر ارائه نشده است و مقامات سنا اطلاعات لازم را درباره عوامل این حملات و اهمال در هشدار دادن درباره آنها دریافت نکرده اند.

 

AP21055594140483-e1619882416450-1024x640

 

آنها همچنین اطلاعاتی درباره دو حمله احتمالی مایکروویوی در خاک آمریکا دریافت نکرده اند. 

محدودیت های قابل توجهی در ارائه داده ها و دسترسی به آنها وجود دارد. اولاً ، بسیاری از داده های ارائه شده به کمیته، داده های جمع شده مربوط به پرونده های دیپلمات ها است، نه داده های موردی. علاوه بر این، برخی از داده ها ماه ها پس از بیماری دیپلمات ها جمع آوری شد و ارزیابی تأثیر آن بر سلامتی دشوار است.

در ادامه مجری سی ان ان از «کایلی آتوود» خبرنگار آن در وزارت خارجه آمریکا پرسید: این جلسات اطلاع رسانی مطالبی را درباره این حملات آشکار ساخته است؟

خبرنگار گفت: مهم ترین بخش که در این جلسات پوشش داده شده است این بوده که این حملات در جریان هستند و احتمالا در حال افزایش هستند. ما پیشتر گزارش‌ هایی درباره حملات مایکروویوی به نیرو‌های اطلاعاتی آمریکایی در اروپا داشتیم. این نشانی از مهم و خطیر بودن این موضوع برای تمامی بخش‌ های دولت آمریکا است. به همین دلیل سناتور‌ها خواهان پاسخ‌ های بیشتر و دریافت اطلاعات بیشتر در این جلسه اطلاع رسانی شده  اند. آنها همچنین خواسته اند که بدانند که بر سر افرادی که هدف این حملات مشکوک مایکروویوی قرار گرفته اند، چه آمده است. در این حملات از انرژی مایکرویو برای آسیب رساندن به قربانیان استفاده می‌ شود. برخی از این افراد دچار آسیب‌ های مغزی شده اند. خستگی، دردسر‌های شدید، ناشنوایی و بی خوابی از جمله اثرات این حملات بوده است. این موضوع سبب بازنشستگی زودرس افراد شده است.

وی افزود: دولت آمریکا نمی‌ داند که چه طرفی این حملات را انجام داده است. دولت آمریکا دقیقا نمی‌ داند که چه روی داده است. موضوع جان افراد در میان است. من باید به این موضوع اشاره کنم که کمیته اطلاعاتی سنا جزئیاتی را درباره این جلسه اطلاع رسانی در اختیار ما قرار نداده است. آنها تنها یک هفته پیش یک بیانیه صادر، و اعلام کردند به نظر می‌ رسد که حملات مایکروویوی رو به افزایش است. آنها به دنبال یافتن عامل این حملات و پاسخگو کردن وی هستند. سازمان سیا هم ما را با سخنان رئیس آن رجوع داد. او در جلسه اطلاع رسانی متعهد به متمرکز شدن بر روی این حملات و اولویت دادن به این موضوع شده است تا عامل آن را شناسایی و پاسخگو کند و از طرف دیگر افرادی را که از این حملات آسیب دیده اند درمان کند. هنوز سوالات زیادی درباره چگونگی رسیدگی سازمان سیا به این حملات وجود دارد. از طرف دیگر افرادی که در این رابطه هشدار‌های لازم را نداده اند هم باید پاسخگو باشند.

«مارک پلیمروپلوس» 26 ساله مامور کهنه کار سیا، که پس از رنج بردن از یک فاجعه اسرارآمیز  و آسیب مغزی و عوارض جانبی ناتوان کننده پس از سفر به مسکو در سال 2017 مجبور به بازنشستگی به عنوان مقام سیا برای عملیات مخفی در اروپا شد، به فاکس نیوز توضیح داد: «در دسامبر سال 2017، من یک سفر سرنوشت ساز به مسکو انجام دادم. من نیمه شب با یک مورد باورنکردنی سرگیجه، وزوز گوش که در گوش ها زنگ می خورد، از خواب بیدار شدم. من سرگیجه شدید و حالت تهوع داشتم. یک اتفاق واقعاً وحشتناک آن شب در مسکو رخ داد. من قبلا در افغانستان و عراق بودم. اما این ترسناک ترین تجربه زندگی من بود.»

 

Marc-headshot

 

افسر کهنه کار سیا در هتل «ماریوت» نزدیک سفارت آمریکا اقامت داشت که به وی حمله شد. مورد وی شبیه علائمی است که توسط 40 دیپلمات آمریکایی  در سفارت آمریکا در هاوانا و 10 دیپلمات آمریکایی در چین گزارش شد.

پزشکان و محققان می‌ گویند سلاح‌ های مایکروویوی، مظنون اصلی ایجاد بیماری‌ های مرموز در ده‌ ها تن از دیپلمات‌ های آمریکایی و اعضای خانواده آنان در روسیه، کوبا و چین هستند.

«داگلاس اسمیت» مدیر مرکز آسیب‌ های مغزی و درمان در دانشگاه پنسیلوانیا به نیویورک تایمز گفت احتمالا مایکروویوها عامل حوادث اخیری هستند که بعضی از آنها احتمالا موجب آسیب مغزی شده است.

اسمیت نویسنده اصلی مطالعاتی بود که 21 تن از دیپلمات‌ های بیمار آمریکایی از کوبا را مورد بررسی قرار داد. این مطالعه که در مجله انجمن پزشکی آمریکایی منتشر شد، به مایکروویوها اشاره‌ ای نکرده بود. اسمیت به نیویورک‌ تایمز گفت: همه در ابتدا نسبتا شکاک بودند و همه هم‌ اکنون موافق هستند که چیزی وجود دارد.

کارشناسان به نیویورک‌ تایمز گفته‌ اند که حملات مایکروویوی احتمالا توضیح می‌ دهد که چرا برخی از آمریکایی‌ ها در کوبا و چین گزارش‌ هایی از شنیدن صداهای دردناک، از دست دادن شنوایی، سرگیجه و سایر بیماری‌ ها ارائه داده‌ اند. محققان قبلا حدس می‌ زدند که این حملات ناشی از امواج صوتی یا عفونت‌ های ویروسی باشند.

 

Untitle25d

 

نیویورک‌ تایمز گزارش داد که برخی از تحلیلگران به عنوان یک توضیح احتمالی در مورد بیماری‌ های گزارش شده به «اثر فرای» اشاره کردند. این پدیده به نام دانشمند آمریکایی «الن فرای» نامگذاری شده است. او در مقاله‌ ای تاکید کرده که مایکروویو می‌ تواند مغز را به درک آنچه که به نظر می‌ رسد صداهای عادی باشد، مانند صداهای بلند مانند زنگ و یا وزوز گوش وادار کند.

برخی از قربانیان بهبود یافته اند. دیگران از علائم مزمن رنج می برند و هنوز قادر به کار نیستند. تحقیقات گسترده پزشکی در مورد برخی دیپلمات های کوبایی نشان داد که این دیپلمات ها از طریق شبکه های مغزی گسترده آسیب دیده اند. پزشکانی که قربانیان را معاینه کردند بسیار گیج شده بودند. با این حال هنوز هم مشخص نیست که چه کسی عامل این حملات بوده است.

پیشتر یک مقام وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ ای به پایگاه خبری هیل گفت: سلامت و رفاه پرسنل اولویت اصلی ما است. تحقیقات در مورد منشا این علائم همچنان ادامه دارد. این جامعه بین سازمانی به شدت در حال کار برای تعیین علت علائم و همچنین ایجاد استراتژی‌ هایی برای مقابله به مثل است.»

این حملات سال گذشته به سفارت آمریکا در هاوانا منجر به مناقشه دیپلماتیک شد. در آن زمان، دولت ترامپ اعلام کرد که کارکنان دیپلماتیک خود در کوبا را به شدت کاهش می‌ دهد و بیش از چندین دیپلمات کوبایی را طی چند ماه با ادعای «حملات مرتبط با سلامت» علیه کارکنان ایالات متحده اخراج کرد. دولت کوبا که شخصا روی این موضوع تحقیق می‌ کند هرگونه ایفای نقش در این حوادث را رد کرده و آمریکا را به بازی با سیاست از طریق این پرونده‌ ها متهم می‌ کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.