نخستین سخنرانی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در نشست مشترک کنگره تا ساعاتی دیگر صورت می گیرد.

 

به گزارش جماران به نقل از فرانس 24، جو بایدن در اولین سخنرانی خود در کنگره امروز چهارشنبه خواستار پیگیری جنگ علیه کووید -19 خواهد شد؛ جایی که ثروتمندان برای کمک به پایان نابرابری تلاش بیشتری می کنند.

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در یک نشست مشترک کنگره در آستانه صدمین روز ریاست جمهوری خود، آنچه را روز سه شنبه موفقیت «خیره کننده» در واکسیناسیون آمریکایی ها خواند، تحسین می کند - یک تلاش ملی که کشور را از فاجعه ویروس کرونا به یک رهبری  در بهبود جهانی کشانده است. 

اما بایدن با کسب امتیازات موافق و اکثریت دموکرات - هرچند برش ناکافی - در کنگره، احساس می کند که برای مقابله با چالش های جدید شتاب دارد.

وی از طرحی در مورد صرف هزینه های عظیم دولت نه تنها برای سر پا کردن آمریکا، بلکه برای حرکت در جهت جدیدی پرده برداری خواهد کرد.

جنیفر پساکی گفت: رئیس جمهور در چند هفته گذشته روی این سخنرانی کار می‌ کرد. وی در چند روز گذشته با نطق نویسان دیدار داشت و متن سخنرانی را ویرایش کردند. او با مشاوران ارشد خود مشورت کرد. رئیس جمهور همچنین از این سخنرانی استفاده می‌ کند و درباره بسیاری از اولویت‌ های دیگر خود صحبت خواهد کرد که شامل اصلاحات در ادارات پلیس، موضوع مهاجرت، ایمنی در برابر سلاح، تلاش برای کنترل بیماری همه گیر کرونا و بازگرداندن آمریکایی‌ ها بر سر کارهایشان می‌ شود.

وی افزود: رئیس جمهور 36 سال در مجلس سنا حضور داشت. وی به عنوان معاون رئیس جمهور 8 بار در چنین جلساتی حضور داشت و قطعا اهمیت این فرصت را به خوبی درک می‌ کند. وزیر خارجه، وزیر دفاع و رئیس دیوان عالی آمریکا نیز در جلسه سخنرانی جو بایدن حضور خواهند داشت.

سخنگوی کاخ سفید درباره موضوع سخنرانی جو بایدن و احتمال صحبت کردن او درباره چین گفت: قطعا وی درباره سیاست خارجی صحبت خواهد کرد. وی درباره تعهدش برای ارتباط مجدد با جهان و بازپس گیری کرسی آمریکا در عرصه جهانی و ارزش‌ های آمریکا صحبت خواهد کرد. انتظار می‌ رود که رئیس جمهور درباره برخی از اولویت‌ های این دولت از جمله تماس و تعاملات ما با چین صحبت کند.

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت: بایدن در بخش سیاست خارجی «در مورد تعهد خود برای ادغام مجدد با جهان صحبت خواهد کرد و کرسی آمریکا را در جهان پس خواهد گرفت.»

در مرکز دستور کار داخلی وی رونمایی از طرح خانواده های آمریکایی خواهد بود که انتظار می رود 1.8 تریلیون دلار خرج شود که «جن پساکی» آن را «یک سرمایه گذاری تاریخی در آموزش و مراقبت از کودکان» خواند.

پساکی گفت: کمک به خانواده های آمریکایی، انجام سرمایه گذاری های متحول کننده برای نجات و بازسازی اقتصاد ، و نشان دادن اساساً دولت برای مردم است.

اما این امر پس از آن صورت می گیرد که کنگره پیش از این 1.9 تریلیون دلار طرح نجات آمریکایی را تصویب کرده بود و تقریباً به هر گوشه از اقتصاد ایالات متحده محرک تزریق می کرد و اکنون در حال بحث در مورد طرح پیشنهادی 2 تریلیون دلاری به علاوه شغل های آمریکایی با هدف بازسازی زیرساخت های ملی است.

این سخنرانی همچنین از طریق لیست طولانی خواسته های دموکرات ها، از جمله اصلاحات پلیس، اصلاحات حامی مهاجران و کنترل اسلحه - برخی از حساس ترین موضوعات در سیاست آمریکا و مواردی است که بایدن اصرار دارد که می تواند آنها را ارائه دهد.

روز پنجشنبه، بایدن پس از سخنرانی اش، صدمین روز کار خود را با سفر به جورجیا و فیلادلفیا دنبال خواهد کرد.

کامالا هریس معاون رئیس جمهور  پیام را به بالتیمور و اوهایو می برد.

پساکی گفت که بایدن «هفته ها» روی سخنرانی اش کار کرده بود و اکنون در حال ویرایش نهایی است.

نخستین سخنرانی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در نشست مشترک کنگره در حالی قرار است چهارشنبه برگزار شود که تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف ساختمان کنگره اتخاذ شده است.

خاطرات تلخ مربوط به حمله مرگبار طرفداران افراطی دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به کنگره در روز 6 ژانویه، موجب شده تا تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف کنگره در آستانه سخنرانی جو بایدن اتخاذ، و اجرا شود.

گرچه تعداد شرکت کنندگان در مراسم سخنرانی امسال بایدن به دلیل رعایت فاصله اجتماعی و تدابیر بهداشتی مربوط به مقابله با ویروس کرونا کمتر از هر سال است ولی تدابیر امنیتی نسبت به سال های قبل شدیدتر خواهد بود.

این در حالی است که ویروس کرونا تاکنون بیش از 572 هزار آمریکایی را به کام مرگ کشانده است.

در اطراف ساختمان کنگره موانع فیزیکی زیادی نصب شده و بیش از 2250 نظامی گارد ملی نیز از 18 ایالت مستقر شده‌ اند.

بر اساس آمارهای دفتر گارد ملی آمریکا، استقرار نیروهای نظامی در اطراف ساختمان کنگره تاکنون بیش از 520 میلیون دلار هزینه داشته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.